Ministerstvo kultúry sa ju však okúňa podporiť.
Po prezentácii novej električkovej trate cez nové bratislavské centrum na Pribinovej ulici, ktorú mesto predstavilo v minulom roku, sa spustila lavína kritiky zo strany kultúrnej obce, ktorej sa nepáčilo vedenie trasy cez námestie pred budovou Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici. Podľa magistrátu je táto trasa najvýhodnejšia zo všetkých posudzovaných variantov, keďže je nielen najrýchlejšia, obslúži najviac cestujúcich, ale má aj najnižšie náklady na výstavbu a je najskôr realizovateľná. Kritikmi odporúčaná trasa cez Landererovu ulicu je podľa mesta vzhľadom na pripravovanú výstavbu v danej lokalite už nerealizovateľná. Električková doprava cez nové centrum, kde sa má v dohľadnej dobe pohybovať denne 200-tisíc ľudí, je pritom najvhodnejším dopravným prostriedkom pre zvládnutie dopravných nárokov v tejto oblasti.
Magistrát hlavného mesta, ktorý teraz pripravuje zmeny a doplnky územného plánu mesta, ako kompromisné riešenie navrhol k priamej trase po Pribinovej ulici aj vybudovanie slučky okolo budovy SND, po ktorej by v prípade konania podujatí na priestranstve pred divadlom mohli električky premávať obchádzkou okolo SND. Ani tento kompromis sa ale nestretol s pochopením na Ministerstve kultúry SR.
"Mrzí nás, že ani rok po verejnom odprezentovaní výsledkov šesťmesačnej práce odbornej skupiny na vyhodnotenie dostupných variantov trasovania električky v území, ministerstvo nie je ochotné podporiť jediné možné kompromisné riešenie. Obávame sa, že v situácii, keď ministerstvo teraz navrhuje alternatívnu trasu, ktorej realizovateľnosť bola už dávno jasne vylúčená, odďaľovanie procesu prípravy novej trate by už prinášalo len opakujúce sa argumenty, ktoré nereflektujú reálne možnosti územia. Magistrát hlavného mesta Bratislava má povinnosť hľadať a pripravovať riešenia pre zlepšenie dopravy v meste a pre odvrátenie možného dopravného kolapsu v tejto a priľahlých zónach. Nemôže si preto dovoliť nedať do územno-plánovacieho procesu návrh električkovej trate, ktorú považuje za nevyhnutné a najlepšie možné riešenie. Nový nosný dopravný systém pre stovky tisíc Bratislavčaniek a Bratislavčanov už nemôžeme odďaľovať, do zmien a doplnkov preto v dobrej viere predkladáme navrhnuté kompromisné riešenie. Diskusia s Ministerstvom kultúry SR sa tak presunie do územno-plánovacieho procesu, prípadne do procesu participácie v následnom posudzovaní vplyvov na životné prostredie, územnom a stavebnom konaní. Vo výsledku budeme môcť postaviť tú trať, s ktorou bude súhlasiť vlastník dotknutých pozemkov, t.j. Ministerstvo kultúry SR, pretože bez jeho súhlasu nie je možné stavbu električkovej trate realizovať," uvádza sa v stanovisku hlavného mesta.
K výhradám divadla a ministerstva o negatívnych dopadoch električky na vnútorné priestory divadla (hluk, vibrácie) mesto uvádza, že zriadilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorej cieľom je nájsť najvhodnejšie technické riešenie električkovej trate tak, aby sa predišlo negatívnym dopadom na divadlo. Pracovná skupina je zložená z odborníkov na akustiku, architektúru a dopravné inžinierstvo zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Belgicka, Francúzska a Švajčiarska a zástupcov v nej má tiež Ministerstvo kultúry SR aj Slovenské národné divadlo. Ak by sa vyhovujúce riešenie trate nenašlo, podľa mesta sa o jej výstavbe pred divadlom ďalej uvažovať nebude.
Vedenie mesta je po dôkladnom zmapovaní územia presvedčené, že električka po Pribinovej ulici dokáže skvalitniť a oživiť tento priestor z čoho môže profitovať aj samotné divadlo. Električková trať už dnes vie byť vhodne zakomponovaná do urbánnej štruktrúry, čo dokazujú mnohé riešenia zo zahraničia. Metropolitný inštitút Bratislavy sa nazdáva, "že vzhľadom na základné fyzické a priestorové danosti, akými sú napríklad prirodzená príťažlivosť rieky, aktívny parter budov, južná orientácia nábrežnej promenády a zelená infraštruktúra, sa aj v budúcnosti bude rekreačná a pobytová funkcia sústreďovať v priestore na nábreží a nie na Pribinovej ulici, ktorá aj dnes slúži primárne na peší a cyklistický prístup a tranzit cez územie".
lostrail
OK, takze tvrdenie proti tvrdeniu.
"Čo sa týka toho že nie som odborník na kiná, tak niekoľko rokov dozadu som pracoval dosť dlhú dobu v dvoch kinách tu v BA a počas tej doby som si pozisťoval dosť vecí o stavbe kina, videl som ako je postavená stena a podobne.
Ako bolo postavené Nové SND, to naozaj neviem, ale predpokladám, že prechádzajúci hluk z reproduktorov na spoločnej stene medzi dvoma sálami, ako to býva v kine, riešiť nemuseli."
No neviem, aj bezne predstavenie si moze vyzadovat umele ozvucenie.
"Čo sa týka toho, že sa dá postaviť tichá trať, o tom samozrejme viem. Ale neverím, že tu u nás, kde sa spacká čo sa dá takú trať niekto navrhne ak to nebude niekde v nejakej zmluve vyslovene napísané, čo sa obávam, že sa práve u nás nestane."
Nuz, pravdou je, ze dodnes to nebola ziadna slava, ale napr. Petrzalsky kypet nehuci. Tam sa "len" zdrzali stavebne prace o dva roky. Ale vychadzat zo strachu, ze urcite sa to nepodari znamena, ze do buducna nebudeme schopni reagovat na ziadne nove vyzvy. Ak budeme vychadzat z predpokladu, ze to pokasleme, tak radsej naozaj nestavajme nic a nechajme tam ludi v autach stat v zapchach.
"My sa nemôžeme spoliehať na to, že snáď to nedostane ten alebo onen zhotoviteľ, my to musíme vedieťa naisto. To je jediná vec na ktorej mi záleží. Tá istota, že keď to bude, tak to kvalitu predstavení neovplyvní. A zatiaľ som nikde nevidel zmienku o tom, že by to tak malo byť. Len to, že odborníci v nejakej komisii sa zhodli, že sa to tak urobiť dá. Ale to, že sa to tak urobiť dá aspoň pre mňa neznamená istotu, že to tak bude - a práve tú na osobne požadujem."
V com mas v zivote istotu? Pokial viem, je len jedna - ze umries. V nicom inom nemas nikdy 100% istotu, takze pozadujes nesplnitelne. Urcitymi krokmi sa da zvysit pravdepodobnost vysokej kvality projektu a realizacie, ako napr. medzinarodna sutaz, vyradenie zhotovitelov a projektovych kancelarii, ktori/e v minulosti preukazatelne odovzdali nekvalitu, ale to automaticky neznamena vyhru. Je to zdlhavy iteracny proces, z ktoreho sa vyclenia kvalitne firmy mozno po desatrociach. A to nehovorim o tom, ze kvalita u jednej firmy tiez nie je konstanta v case.
Ty mas pocit, ze napr. ta trat v Bordeaux bola na prvy sup bezchybna? V inom vlakne som pisal o tom, ako sa tam 6 rokov trapili s tym APS napajanim, elektricky im zostavali stat a podobne. Predstav si, ze 6 rokov, nie rok ani dva, sa na nosny system MHD vlastne nemozes spolahnut. Aj v Bordeaux totiz ide o nosny system - elektricky su vedene na sposob metra. Neviem o tom, ci mali alebo nemali problemy s hlukom v divadle, ale zjavne si z toho taku tazku hlavu nerobia. To, kolko im trvalo system odladit, sluzi len na porovnanie, ze ani zapadne, bohatsie a rozvinutejsie krajiny nie su oslobodene od chyb a problemov.
Ak sa trat postavi a vibracie sa budu prenasat (co samozrejme bude dolozene meranim), bude treba napravat, kym to nebude dobre. TOTO treba dat do zmluvy. Nie, ze projektant na prvy raz nenakresli / zhotovitel nepostavi dobre, tak ich dame verejne popravit a z trate urobime pomnik nesikovnosti.
"Čo sa týka toho na čo idú naše dane, samozrejme všetci sa skladáme na to čo využívame, aj na to čo nie. Ale nemyslím si, že jedna skupina má právo tvrdiť, že môže obmedzovať druhú. Tiež by som nebol spokojný, keby niekde bola trať a zrazu tam chce niekto stavať divadlo, pričom sa bude sťažovať na hluk z električky a bude požadovať obmedzenie jej prevádzky."
To skor elektricka sa bude stazovat na to, ze ma v ceste divadlo, ked uz robime zrkadlove porovnanie ;-P. Ale OK, ako som napisal, stazovanie sa a protestovanie je v pohode, kym to neskonci ako debatou hlucheho so slepym, ked su jasne argumenty, ale druha strana nechce pocuvat v style maleho chlapca, co si zapchal usi, zavrel oci a schoval sa do kuta.
"Preto argumentovať kinom je podľa mňa trochu odveci."
Je aj nie je. Ak niekto tvrdi, ze elektricka URCITE bude rusit predstavenia, ze URCITE ju bude pocut, ze URCITE brutalnym sposobom rozdeli namestie a sposobi nenapravitelne skody, pricom este nema v rukach ziadnu realnu spravu z merania a vyraba rozne demagogicko-katastroficke vizualizacie zapchy elektriciek pri rychlosti Warp 3, je to podobne, ako argumentovat kinom. Minimalne som neklesol pod uroven druhej strany. To je totiz uroven tych tzv. "argumentov".