Ministerstvo kultúry sa ju však okúňa podporiť.
Po prezentácii novej električkovej trate cez nové bratislavské centrum na Pribinovej ulici, ktorú mesto predstavilo v minulom roku, sa spustila lavína kritiky zo strany kultúrnej obce, ktorej sa nepáčilo vedenie trasy cez námestie pred budovou Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici. Podľa magistrátu je táto trasa najvýhodnejšia zo všetkých posudzovaných variantov, keďže je nielen najrýchlejšia, obslúži najviac cestujúcich, ale má aj najnižšie náklady na výstavbu a je najskôr realizovateľná. Kritikmi odporúčaná trasa cez Landererovu ulicu je podľa mesta vzhľadom na pripravovanú výstavbu v danej lokalite už nerealizovateľná. Električková doprava cez nové centrum, kde sa má v dohľadnej dobe pohybovať denne 200-tisíc ľudí, je pritom najvhodnejším dopravným prostriedkom pre zvládnutie dopravných nárokov v tejto oblasti.
Magistrát hlavného mesta, ktorý teraz pripravuje zmeny a doplnky územného plánu mesta, ako kompromisné riešenie navrhol k priamej trase po Pribinovej ulici aj vybudovanie slučky okolo budovy SND, po ktorej by v prípade konania podujatí na priestranstve pred divadlom mohli električky premávať obchádzkou okolo SND. Ani tento kompromis sa ale nestretol s pochopením na Ministerstve kultúry SR.
"Mrzí nás, že ani rok po verejnom odprezentovaní výsledkov šesťmesačnej práce odbornej skupiny na vyhodnotenie dostupných variantov trasovania električky v území, ministerstvo nie je ochotné podporiť jediné možné kompromisné riešenie. Obávame sa, že v situácii, keď ministerstvo teraz navrhuje alternatívnu trasu, ktorej realizovateľnosť bola už dávno jasne vylúčená, odďaľovanie procesu prípravy novej trate by už prinášalo len opakujúce sa argumenty, ktoré nereflektujú reálne možnosti územia. Magistrát hlavného mesta Bratislava má povinnosť hľadať a pripravovať riešenia pre zlepšenie dopravy v meste a pre odvrátenie možného dopravného kolapsu v tejto a priľahlých zónach. Nemôže si preto dovoliť nedať do územno-plánovacieho procesu návrh električkovej trate, ktorú považuje za nevyhnutné a najlepšie možné riešenie. Nový nosný dopravný systém pre stovky tisíc Bratislavčaniek a Bratislavčanov už nemôžeme odďaľovať, do zmien a doplnkov preto v dobrej viere predkladáme navrhnuté kompromisné riešenie. Diskusia s Ministerstvom kultúry SR sa tak presunie do územno-plánovacieho procesu, prípadne do procesu participácie v následnom posudzovaní vplyvov na životné prostredie, územnom a stavebnom konaní. Vo výsledku budeme môcť postaviť tú trať, s ktorou bude súhlasiť vlastník dotknutých pozemkov, t.j. Ministerstvo kultúry SR, pretože bez jeho súhlasu nie je možné stavbu električkovej trate realizovať," uvádza sa v stanovisku hlavného mesta.
K výhradám divadla a ministerstva o negatívnych dopadoch električky na vnútorné priestory divadla (hluk, vibrácie) mesto uvádza, že zriadilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorej cieľom je nájsť najvhodnejšie technické riešenie električkovej trate tak, aby sa predišlo negatívnym dopadom na divadlo. Pracovná skupina je zložená z odborníkov na akustiku, architektúru a dopravné inžinierstvo zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Belgicka, Francúzska a Švajčiarska a zástupcov v nej má tiež Ministerstvo kultúry SR aj Slovenské národné divadlo. Ak by sa vyhovujúce riešenie trate nenašlo, podľa mesta sa o jej výstavbe pred divadlom ďalej uvažovať nebude.
Vedenie mesta je po dôkladnom zmapovaní územia presvedčené, že električka po Pribinovej ulici dokáže skvalitniť a oživiť tento priestor z čoho môže profitovať aj samotné divadlo. Električková trať už dnes vie byť vhodne zakomponovaná do urbánnej štruktrúry, čo dokazujú mnohé riešenia zo zahraničia. Metropolitný inštitút Bratislavy sa nazdáva, "že vzhľadom na základné fyzické a priestorové danosti, akými sú napríklad prirodzená príťažlivosť rieky, aktívny parter budov, južná orientácia nábrežnej promenády a zelená infraštruktúra, sa aj v budúcnosti bude rekreačná a pobytová funkcia sústreďovať v priestore na nábreží a nie na Pribinovej ulici, ktorá aj dnes slúži primárne na peší a cyklistický prístup a tranzit cez územie".
keks
Začnem tým, že som určite bol v starej budove na SND vedľa ktorej ide trať. A určite som nemyslel na žiadnu inú budovu.
Čo sa týka toho že nie som odborník na kiná, tak niekoľko rokov dozadu som pracoval dosť dlhú dobu v dvoch kinách tu v BA a počas tej doby som si pozisťoval dosť vecí o stavbe kina, videl som ako je postavená stena a podobne.
Ako bolo postavené Nové SND, to naozaj neviem, ale predpokladám, že prechádzajúci hluk z reproduktorov na spoločnej stene medzi dvoma sálami, ako to býva v kine, riešiť nemuseli.
Čo sa týka toho, že sa dá postaviť tichá trať, o tom samozrejme viem. Ale neverím, že tu u nás, kde sa spacká čo sa dá takú trať niekto navrhne ak to nebude niekde v nejakej zmluve vyslovene napísané, čo sa obávam, že sa práve u nás nestane. My sa nemôžeme spoliehať na to, že snáď to nedostane ten alebo onen zhotoviteľ, my to musíme vedieťa naisto. To je jediná vec na ktorej mi záleží. Tá istota, že keď to bude, tak to kvalitu predstavení neovplyvní. A zatiaľ som nikde nevidel zmienku o tom, že by to tak malo byť. Len to, že odborníci v nejakej komisii sa zhodli, že sa to tak urobiť dá. Ale to, že sa to tak urobiť dá aspoň pre mňa neznamená istotu, že to tak bude - a práve tú na osobne požadujem.
Čo sa týka toho na čo idú naše dane, samozrejme všetci sa skladáme na to čo využívame, aj na to čo nie. Ale nemyslím si, že jedna skupina má právo tvrdiť, že môže obmedzovať druhú. Tiež by som nebol spokojný, keby niekde bola trať a zrazu tam chce niekto stavať divadlo, pričom sa bude sťažovať na hluk z električky a bude požadovať obmedzenie jej prevádzky.
Ešte si dovolím sa vrátiť k tým kinám. Kinosála je proti javisku divadla, ktoré spolu s hľadiskom, povraziskom a podobným zázemím tvoria jednu miestnosť, skutočne malá miestnosť.
Zakrivené steny v kine sú tvorené odhlučnovacím metriálom, ktorý je potiahnutý látkou, kým steny v Novom SND sú riešené inak (už len z dôvodu, že majú pevný povrch). Zároveň kino v Eurovei sa nachádza nad povrchom na poschodí, kde ho izolujú viaceré prevádzky, kým divadlo je veľká samostatná budova, ktorej sály sú k budúcej trati oveľa bližšie. Preto argumentovať kinom je podľa mňa trochu odveci.