Ministerstvo kultúry sa ju však okúňa podporiť.
Po prezentácii novej električkovej trate cez nové bratislavské centrum na Pribinovej ulici, ktorú mesto predstavilo v minulom roku, sa spustila lavína kritiky zo strany kultúrnej obce, ktorej sa nepáčilo vedenie trasy cez námestie pred budovou Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici. Podľa magistrátu je táto trasa najvýhodnejšia zo všetkých posudzovaných variantov, keďže je nielen najrýchlejšia, obslúži najviac cestujúcich, ale má aj najnižšie náklady na výstavbu a je najskôr realizovateľná. Kritikmi odporúčaná trasa cez Landererovu ulicu je podľa mesta vzhľadom na pripravovanú výstavbu v danej lokalite už nerealizovateľná. Električková doprava cez nové centrum, kde sa má v dohľadnej dobe pohybovať denne 200-tisíc ľudí, je pritom najvhodnejším dopravným prostriedkom pre zvládnutie dopravných nárokov v tejto oblasti.
Magistrát hlavného mesta, ktorý teraz pripravuje zmeny a doplnky územného plánu mesta, ako kompromisné riešenie navrhol k priamej trase po Pribinovej ulici aj vybudovanie slučky okolo budovy SND, po ktorej by v prípade konania podujatí na priestranstve pred divadlom mohli električky premávať obchádzkou okolo SND. Ani tento kompromis sa ale nestretol s pochopením na Ministerstve kultúry SR.
"Mrzí nás, že ani rok po verejnom odprezentovaní výsledkov šesťmesačnej práce odbornej skupiny na vyhodnotenie dostupných variantov trasovania električky v území, ministerstvo nie je ochotné podporiť jediné možné kompromisné riešenie. Obávame sa, že v situácii, keď ministerstvo teraz navrhuje alternatívnu trasu, ktorej realizovateľnosť bola už dávno jasne vylúčená, odďaľovanie procesu prípravy novej trate by už prinášalo len opakujúce sa argumenty, ktoré nereflektujú reálne možnosti územia. Magistrát hlavného mesta Bratislava má povinnosť hľadať a pripravovať riešenia pre zlepšenie dopravy v meste a pre odvrátenie možného dopravného kolapsu v tejto a priľahlých zónach. Nemôže si preto dovoliť nedať do územno-plánovacieho procesu návrh električkovej trate, ktorú považuje za nevyhnutné a najlepšie možné riešenie. Nový nosný dopravný systém pre stovky tisíc Bratislavčaniek a Bratislavčanov už nemôžeme odďaľovať, do zmien a doplnkov preto v dobrej viere predkladáme navrhnuté kompromisné riešenie. Diskusia s Ministerstvom kultúry SR sa tak presunie do územno-plánovacieho procesu, prípadne do procesu participácie v následnom posudzovaní vplyvov na životné prostredie, územnom a stavebnom konaní. Vo výsledku budeme môcť postaviť tú trať, s ktorou bude súhlasiť vlastník dotknutých pozemkov, t.j. Ministerstvo kultúry SR, pretože bez jeho súhlasu nie je možné stavbu električkovej trate realizovať," uvádza sa v stanovisku hlavného mesta.
K výhradám divadla a ministerstva o negatívnych dopadoch električky na vnútorné priestory divadla (hluk, vibrácie) mesto uvádza, že zriadilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorej cieľom je nájsť najvhodnejšie technické riešenie električkovej trate tak, aby sa predišlo negatívnym dopadom na divadlo. Pracovná skupina je zložená z odborníkov na akustiku, architektúru a dopravné inžinierstvo zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Belgicka, Francúzska a Švajčiarska a zástupcov v nej má tiež Ministerstvo kultúry SR aj Slovenské národné divadlo. Ak by sa vyhovujúce riešenie trate nenašlo, podľa mesta sa o jej výstavbe pred divadlom ďalej uvažovať nebude.
Vedenie mesta je po dôkladnom zmapovaní územia presvedčené, že električka po Pribinovej ulici dokáže skvalitniť a oživiť tento priestor z čoho môže profitovať aj samotné divadlo. Električková trať už dnes vie byť vhodne zakomponovaná do urbánnej štruktrúry, čo dokazujú mnohé riešenia zo zahraničia. Metropolitný inštitút Bratislavy sa nazdáva, "že vzhľadom na základné fyzické a priestorové danosti, akými sú napríklad prirodzená príťažlivosť rieky, aktívny parter budov, južná orientácia nábrežnej promenády a zelená infraštruktúra, sa aj v budúcnosti bude rekreačná a pobytová funkcia sústreďovať v priestore na nábreží a nie na Pribinovej ulici, ktorá aj dnes slúži primárne na peší a cyklistický prístup a tranzit cez územie".
Martin Fundárek
Ad samostatný CP - nejde len o linky, ktoré pôjdu po novej trati. Bolo by treba osobitný CP aj pre linky, s ktorými budú koordinované (vonkajšie akcie sa budú pravdepodobne konať ešte v čase 5-min. intervalu, takže z prekladu by boli vláčiky) a pre linky, ktoré na ne nadväzujú. Toto je zle. Viem si predstaviť, že sa zastaví premávka raz do roka pri behu Devín - Bratislava. To je tradičná akcia a dá sa to akceptovať. Ale aby sa menila premávka v lete 2x do týždňa, to nie. Nepáči sa mi ani obmedzovanie MHD pri Plese v opere, ktorý je raz ročne, ani kvôli Nesrovnalovým rozlúčkam s letom, ani kvôli iným "udalostiam", ktoré si kde-kto vymyslí. Ak ma pamäť neklame, až do čias, kým sa začalo hovoriť o električke popred divadlo, sa pred divadlom žiadna akcia nekonala. Nechcem nikomu siahať do svedomia, ale mám dojem, že ich spustenie práve tento rok je motivované len a len získaním argumentov proti električke za každú cenu.
Ad Landererova: nie som priaznivcom kapacitných "logických predĺžení diaľnice do mesta". IAD je ako ideálny plyn - vyplní akýkoľvek priestor, ktorý jej poskytneme. Treba sa rozhodnúť, či podporovať Autoslavu alebo hromadnú dopravu. Oboje je vo väčšine prípadov nemožné. Samozrejme, že by bolo najlepšie vybudovať električku popred SND, ak bude garancia, že nebude narúšať predstavenia v SND hlukom a/alebo vibráciami. Ale ak výsledkom komisie bude, že to nie je možné garantovať, potom pokladám vedenie trate po Landererovej za cenu zrušenia bus pruhu i ľavých odbočení za lepšie, než nevybudovanie trate vôbec. Možno by sa dala vybudovať trať aj bez zrušenia bus pruhu, ale to chce trochu presnejšie merania, výpočty a porovnania s normami. A určite by sa v úseku medzi Čulenovou a Košickou už nevošlo nástupište zastávky; zastávka by mohla byť medzi Olejkárskou a Čulenovou (to aj pri zrušení bus pruhu) a potom až za Košickou.
A pokiaľ ide o Košickú: jednak je otázne, aký interval na trati bude potrebný - ak v preklade 4 minúty, potom si preferenciu predstaviť viem (ak by trať išla na Košickú do stredu a nie na východnú stranu, bude kolidovať len s jedným smerom IAD - po Košickej zo severu na juh/západ/východ). Ďalšie riešenie (ku ktorému možno bude treba časom pristúpiť tak či tak) by bolo prerobenie križovatky na mimoúrovňovú - zdvihnutie Košickej už pred Landererovou a nie až pred mostom. To by križovatke výrazne uľavilo a električky by tam nenarobili nijaké problémy. Nemuselo by to byť oveľa drahšie, ako vybudovanie premostenia ponad garáže SND.