Miesta na prechádzanie pozdĺž zmodernizovanej Karlovesko-dúbravskej radiály sa zmenili na riadne priechody pre chodcov.
Cestujúci a chodci môžu od začiatku júla pri frekventovanej združenej zastávke Záluhy opäť využívať plnohodnotné priechody pre chodcov, ktoré nahradili doterajšie "miesta na prechádzanie". Po nedávnej modernizácii električkovej trate a vybudovaní spoločnej zastávky autobusov a električiek boli koncom roka 2020 na vozovke pri tejto zastávke vyznačené namiesto naprojektovaných priechodov iba miesta na prechádzanie, ktoré boli v tom čase novinkou v legislatíve. Pre chodcov táto novinka znamenala, že pri prechádzaní cez vozovku na týchto miestach nemali prednosť pred autami ako na bežnom priechode pre chodcov, čo mohlo byť nebezpečné najmä pre menej mobilných chodcov, prípadne pre tých, ktorí o tejto novinke neboli informovaní.
Magistrát hlavného mesta takéto miesta na prechádzanie vyznačil na niekoľkých miestach pozdĺž zmodernizovanej radiály na žiadosť Krajského dopravného inšpektorátu, ale verejnosť o tejto novinke a jej dôsledkoch neinformoval. Pri zastávke Záluhy bolo vytvorenie miest na prechádzanie na úrovňovom prístupe k zastávke zdôvodňované tým, že na opačnom konci zastávky sa nachádza mimoúrovňový prístup prostredníctvom podchodu a teda vyznačenie iba "miesta na prechádzanie" malo motivovať chodcov používať podchod. Tento podchod bol pri modernizácii radiály kompletne zrekonštruovaný, no vôbec sa nepočítalo s tým, že ho budú využívať imobilné osoby či chodci s detskými kočíkmi. Pritom pred rekonštrukciou mali schodiská aspoň betónové rampy pre kočíky. Paradoxne sa to zdôvodňovalo tým, že chodci budú mať možnosť úrovňového prístupu na opačnom konci zastávky.
Po viac ako 1,5 roku sa teda úrovňový prístup k zastávke Záluhy dostal do stavu, v akom bol aj pôvodne navrhnutý. Okrem zebry na vozovke boli doplnené aj zvislé dopravné značky označujúce priechod pre chodcov. Podobne bolo na priechod pre chodcov zmenené aj miesto na prechádzanie na električkové nástupište zastávky Botanická záhrada v smere do Karlovej Vsi. Aj toto miesto na prechádzanie bolo vyznačené namiesto priechodu po modernizácii radiály.
Dispecer
Ak by sme mali modelovať dopravu podľa "najhoršieho vodiča" ako najjednoduchšie (a zrejme aj jediné) riešenie by vyšlo "zakážme ľuďom používať autá "en bloc"". Ale reálne sa treba vždy pozerať na modus - najčastejšie opakované porušenia v danej situácii a podľa toho prijímať opatrenia.
Ako mestský úradník z opačného konca krajiny presne vidím ako chybný tento prístup, že každý problém riešime radšej značkou (viď tvoj príklad č. 2) a potom sa tvárime, že sa vyriešil ako komplexnou úpravou samotnej cesty a jej okolia tak, aby motivovala k istému želanému správaniu účastníkov (angličania na to majú pekný výraz nudging aka postrčenie).
Bohužiaľ, zatiaľ som na úrade v tomto presvedčení v menšine (resp. je nás viac, ale nie sme práve vo funkciách, ktoré sú v tomto procese podstatné v zmysle legislatívy) a ešte horšie je, že lokálni dopravní projektanti to zrejme nevnímajú vôbec - čo vedie k siahodlhým debatám až hádkam (hej, niektorí projektanti sú dosť vznietliví ak ich návrhu niekto oponuje). Ďalšia vec je, že príprava väčšiny týchto opatrení naráža na iné normy, ktoré s týmto prístupom nerátajú a tým pádom to veľká časť projektantov má tendenciu ignorovať a riešiť veci len v zmysle noriem (t. j. maximalistickom vo vzťahu k autám, napr. STN 73 6102).