Miesta na prechádzanie pozdĺž zmodernizovanej Karlovesko-dúbravskej radiály sa zmenili na riadne priechody pre chodcov.
Cestujúci a chodci môžu od začiatku júla pri frekventovanej združenej zastávke Záluhy opäť využívať plnohodnotné priechody pre chodcov, ktoré nahradili doterajšie "miesta na prechádzanie". Po nedávnej modernizácii električkovej trate a vybudovaní spoločnej zastávky autobusov a električiek boli koncom roka 2020 na vozovke pri tejto zastávke vyznačené namiesto naprojektovaných priechodov iba miesta na prechádzanie, ktoré boli v tom čase novinkou v legislatíve. Pre chodcov táto novinka znamenala, že pri prechádzaní cez vozovku na týchto miestach nemali prednosť pred autami ako na bežnom priechode pre chodcov, čo mohlo byť nebezpečné najmä pre menej mobilných chodcov, prípadne pre tých, ktorí o tejto novinke neboli informovaní.
Magistrát hlavného mesta takéto miesta na prechádzanie vyznačil na niekoľkých miestach pozdĺž zmodernizovanej radiály na žiadosť Krajského dopravného inšpektorátu, ale verejnosť o tejto novinke a jej dôsledkoch neinformoval. Pri zastávke Záluhy bolo vytvorenie miest na prechádzanie na úrovňovom prístupe k zastávke zdôvodňované tým, že na opačnom konci zastávky sa nachádza mimoúrovňový prístup prostredníctvom podchodu a teda vyznačenie iba "miesta na prechádzanie" malo motivovať chodcov používať podchod. Tento podchod bol pri modernizácii radiály kompletne zrekonštruovaný, no vôbec sa nepočítalo s tým, že ho budú využívať imobilné osoby či chodci s detskými kočíkmi. Pritom pred rekonštrukciou mali schodiská aspoň betónové rampy pre kočíky. Paradoxne sa to zdôvodňovalo tým, že chodci budú mať možnosť úrovňového prístupu na opačnom konci zastávky.
Po viac ako 1,5 roku sa teda úrovňový prístup k zastávke Záluhy dostal do stavu, v akom bol aj pôvodne navrhnutý. Okrem zebry na vozovke boli doplnené aj zvislé dopravné značky označujúce priechod pre chodcov. Podobne bolo na priechod pre chodcov zmenené aj miesto na prechádzanie na električkové nástupište zastávky Botanická záhrada v smere do Karlovej Vsi. Aj toto miesto na prechádzanie bolo vyznačené namiesto priechodu po modernizácii radiály.
johnnyjanko
Fajn, ak je na to miesto a dáva to zmysel, dajme medzi pruhy ostrovček, samozrejme, že to bude bezpečnejšie. Ale ak má úporná snaha o bezpečnosť viesť k tomu, že sa všade budú dávať CSS, nadchody/podchody, "miesta na prechádzanie" alebo vôbec nič (však chodec má ísť okľukou), tak to je od základov nesprávny prístup. Celý svet nemôže byť taký bezpečný ako detské ihrisko a mesto má slúžiť ľuďom, teda aj chodcom. Pokiaľ nestojí chodcovi v ceste diaľnica alebo železnica, mal by mať možnosť ísť čo najpriamejšou trasou. Nežiadajme od neho, aby nachodil stovky metrov navyše, kvôli bezpečnosti. Treba si tiež uvedomiť, že princíp "menej priechodov, ale bezpečnejších" nič podstatné nerieši, pretože (1.) chodcovi za prechádzanie mimo priechodu nehrozí žiadny trest, iba ak by to bolo v blízkosti priechodu, alebo by tam bolo zábradlie a pod., a aj takých prípadov je ako šafranu, nepoznám nikoho, kto by dostal za to pokutu, (2.) vodič dostane trest za zrazenie chodca aj keď sa to stane mimo priechodu. Možno sa za to dávajú o niečo nižšie tresty ako za zrazenie chodca na priechode (kto vie viac, nech sa podelí), ale rozhodne žiadny sudca nepovie, že vinníkom je chodec, lebo nepoužil bezpečný priechod. Takže čo tu riešime? Nie je lepšie mať vyznačený riadny prechod pre chodcov všade tam, kde je logická potreba prekračovať cestu, aj keby nebol superbezpečný?
Celé mi to príde ako keby niekto bojoval za to, aby sa v autách povinne používali 5-bodové bezpečnostné pásy a helmy, tak ako na automobilových pretekoch. Nikto nemôže poprieť, že by to zachránilo na Slovensku desiatky životov ročne (možno oveľa viac, ako keby sme všetky priechody pre chodcov prerobili na superbezpečné alebo zrušili). Ale predsa je to kravina.