Miesta na prechádzanie pozdĺž zmodernizovanej Karlovesko-dúbravskej radiály sa zmenili na riadne priechody pre chodcov.
Cestujúci a chodci môžu od začiatku júla pri frekventovanej združenej zastávke Záluhy opäť využívať plnohodnotné priechody pre chodcov, ktoré nahradili doterajšie "miesta na prechádzanie". Po nedávnej modernizácii električkovej trate a vybudovaní spoločnej zastávky autobusov a električiek boli koncom roka 2020 na vozovke pri tejto zastávke vyznačené namiesto naprojektovaných priechodov iba miesta na prechádzanie, ktoré boli v tom čase novinkou v legislatíve. Pre chodcov táto novinka znamenala, že pri prechádzaní cez vozovku na týchto miestach nemali prednosť pred autami ako na bežnom priechode pre chodcov, čo mohlo byť nebezpečné najmä pre menej mobilných chodcov, prípadne pre tých, ktorí o tejto novinke neboli informovaní.
Magistrát hlavného mesta takéto miesta na prechádzanie vyznačil na niekoľkých miestach pozdĺž zmodernizovanej radiály na žiadosť Krajského dopravného inšpektorátu, ale verejnosť o tejto novinke a jej dôsledkoch neinformoval. Pri zastávke Záluhy bolo vytvorenie miest na prechádzanie na úrovňovom prístupe k zastávke zdôvodňované tým, že na opačnom konci zastávky sa nachádza mimoúrovňový prístup prostredníctvom podchodu a teda vyznačenie iba "miesta na prechádzanie" malo motivovať chodcov používať podchod. Tento podchod bol pri modernizácii radiály kompletne zrekonštruovaný, no vôbec sa nepočítalo s tým, že ho budú využívať imobilné osoby či chodci s detskými kočíkmi. Pritom pred rekonštrukciou mali schodiská aspoň betónové rampy pre kočíky. Paradoxne sa to zdôvodňovalo tým, že chodci budú mať možnosť úrovňového prístupu na opačnom konci zastávky.
Po viac ako 1,5 roku sa teda úrovňový prístup k zastávke Záluhy dostal do stavu, v akom bol aj pôvodne navrhnutý. Okrem zebry na vozovke boli doplnené aj zvislé dopravné značky označujúce priechod pre chodcov. Podobne bolo na priechod pre chodcov zmenené aj miesto na prechádzanie na električkové nástupište zastávky Botanická záhrada v smere do Karlovej Vsi. Aj toto miesto na prechádzanie bolo vyznačené namiesto priechodu po modernizácii radiály.
Ike
Paušálne máme priechodov na Slovensku veľa. Ale to neznamená, že nechýbajú. Paradox, že?
Vysvetlím, ako by mal vyzerať ideálny verejný priestor. Mal by si mať dva druhy miestnych komunikácií v obci:
1) tranzitné (kde je 50ka, eventuálne 70ka; "tam, kde chodí MHD"),
2) rezidenčné (kde je zóna 30 a *aktívne* dopravné upokojovanie).
Aktívne dopravné upokojovanie je presný opak toho, čo spravili v Senci pri ZŠ. Je tam menšia vzletovo-pristávacia dráha, po ktorej sa chodí tak 70 a starosta tam s veľkými fanfárami osadil značku "školská zóna". Istá NGO tam bola merať a zistili, že 20 km/h tam išlo 0 ľudí zo 100.
Problém je v tom, že sa tu osadila nová a neznáma značka. Policajt by ti povedal "vodič má byť spôsobilý poznať dopravné značenie" a fajka zhasla. Ale ak sa orientuješ na výsledky, dal by si tam normálne 20/30ku v kruhu (klasickú MPR) a minimálne by aspoň vodiči vedeli, o čo ide.
Druhá vec je, dopravné upokojovanie má byť spravené tak, aby si fyzicky ani so služobnou fábiou nemohol ísť výrazne nad 30 km/h. Teda šikany, spomaľovače, zúženia a pod.
A teraz k veci:
Chodci na rezidenčných uliciach nepotrebujú žiadne priechody. Tieto priechody sú blbosť. Všimni si v obciach je to ako rakovina. Nízka jednoposchodová zástavba, ulica má 600 m a na random mieste máš priechod. Ten je použiteľný len pre domy, pri ktorých sa nachádza a aby sa naplnili potreby ľudí, tak by ten priechod musel byť každých 5 m. A to chceme dosiahnúť *funkčnou* zónou 30. Že autá budu jazdiť tak, že chodec priechod potrebovať nebude.
Naopak, na tranzitných komunikáciách priechody chýbajú. Vieme dobre aká je pracovná metóda KDI, kde dostali projektanti napr. zastávky na výber, že priechod môže byť len na jednej strane nástupištia, alebo na druhej. Tu by priechdov malo byť viac. Plnohodnotných, na úkor podchodov.