Prvé autobusy využívajúce vodík ako palivo zaradí bratislavský dopravný podnik do svojho vozidlového parku na jeseň 2023.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) získal v júli finančný príspevok z fondov EÚ a štátneho rozpočtu na nákup prvých štyroch 12-metrových autobusov s vodíkovým pohonom vo výške 1,9 mil. €, čo predstavuje spolu 95 % oprávnených nákladov na projekt. Verejné obstarávanie DPB na dodávateľa takýchto autobusov v minulom roku vyhrala spoločnosť Solaris Bus & Coach s autobusom Solaris Urbino 12 Hydrogen. Rámcová zmluva podpísaná s výrobcom autobusov umožní v budúcnosti dodať do 40 vodíkových vozidiel, zmluvná cena jedného vozidla je 610-tisíc € bez DPH. Dodacia lehota vozidiel po ich objednaní je 15 mesiacov, takže v uliciach mesta by sa vodíkové autobusy mohli objaviť začiatkom jesene 2023. Očakáva sa, že vďaka dojazdu cez 350 km na jedno naplnenie nádrží by tieto autobusy mohli v celodennej premávke plnohodnotne nahradiť štandardné naftové autobusy.
„Vodíková technológia prináša perspektívu do plánovania mestskej hromadnej dopravy v budúcnosti. V porovnaní s elektrobusmi je výhodou týchto vozidiel dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Nesmierne ma preto teší, že práve náš bratislavský Dopravný podnik bude už čoskoro priekopníkom v tejto technológii s reálnym ekologickým potenciálom do budúcnosti a verím, že tento projekt inšpiruje aj ostatné mestá,“ povedal Martin Rybanský,
predseda predstavenstva DPB, a. s.
Spolu s objednanou polstovkou nových hybridných trolejbusov a desiatok nových električiek tak v roku 2023 príde k výraznému nárastu ekologickejších vozidiel vo vozidlovom parku bratislavskej MHD.
milanko79
-každých 10-15k výmena oleja cca 200e
-výmena rozvodov každých cca 100k podľa typu auta aj 600e
-výmena spojky (km podľa štýlu jazdy) 300e
-synchrony prevodovky alebo prevodovka komplet 500e
-V prípade automatu každých 60k nový olej s preplachom 500e, bez preplachu len nákup oleja a filtra
-automat po 250-300k menší servis (solenoidy alebo repas okolo 200-300e)
-samozrejme palivo
-vyššia cestná daň
Tak a teraz si len stačí zrátať aké budú náklady na spalovak po 750 tisícoch a elektro kde netreba okrem podvozku robiť žiadny servis a potom 10 tisíc za výmenu celej batérie nie je tak veľa (navyše sa menia takmer vždy len určité články nie celá batéria). Ak počítame s nakupnou cenou okolo 50 tisíc eur nie je o čom.