Prvé autobusy využívajúce vodík ako palivo zaradí bratislavský dopravný podnik do svojho vozidlového parku na jeseň 2023.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) získal v júli finančný príspevok z fondov EÚ a štátneho rozpočtu na nákup prvých štyroch 12-metrových autobusov s vodíkovým pohonom vo výške 1,9 mil. €, čo predstavuje spolu 95 % oprávnených nákladov na projekt. Verejné obstarávanie DPB na dodávateľa takýchto autobusov v minulom roku vyhrala spoločnosť Solaris Bus & Coach s autobusom Solaris Urbino 12 Hydrogen. Rámcová zmluva podpísaná s výrobcom autobusov umožní v budúcnosti dodať do 40 vodíkových vozidiel, zmluvná cena jedného vozidla je 610-tisíc € bez DPH. Dodacia lehota vozidiel po ich objednaní je 15 mesiacov, takže v uliciach mesta by sa vodíkové autobusy mohli objaviť začiatkom jesene 2023. Očakáva sa, že vďaka dojazdu cez 350 km na jedno naplnenie nádrží by tieto autobusy mohli v celodennej premávke plnohodnotne nahradiť štandardné naftové autobusy.
„Vodíková technológia prináša perspektívu do plánovania mestskej hromadnej dopravy v budúcnosti. V porovnaní s elektrobusmi je výhodou týchto vozidiel dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Nesmierne ma preto teší, že práve náš bratislavský Dopravný podnik bude už čoskoro priekopníkom v tejto technológii s reálnym ekologickým potenciálom do budúcnosti a verím, že tento projekt inšpiruje aj ostatné mestá,“ povedal Martin Rybanský,
predseda predstavenstva DPB, a. s.
Spolu s objednanou polstovkou nových hybridných trolejbusov a desiatok nových električiek tak v roku 2023 príde k výraznému nárastu ekologickejších vozidiel vo vozidlovom parku bratislavskej MHD.
Peto3700
Sulík o ňom síce rád hovorí, ale reálne sa nič poriadne neurobilo. Napríklad bol som pri tom, keď BMW na Globsec doviezlo vodíkovú X5-ku po vlastných z Mníchova, ale zistili, že ju na Slovensku stále nenatankujú, pretože tá s veľkou slávou postavená plnička v Slovnafte zvláda tlak len nejakých 250 barov a auto potrebovalo 700. No dosť hanba, ani Toyotu Mirai tam neviete dotankovať ani zďaleka doplna. Nehovoriac o tom, že je to šedý vodík vyrobený z metánu. Takže fakt by som nerád zažil ďalšiu hanbu, že o rok sem prídu vodíkové busy a nebude ich kde plniť. Môžu chodiť do Viedne tankovať. To je zároveň asi aj odpoveď, prečo sem len tak výrobca nepošle jeden vodíkový bus na dlhodobé testovanie.