Prvé autobusy využívajúce vodík ako palivo zaradí bratislavský dopravný podnik do svojho vozidlového parku na jeseň 2023.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) získal v júli finančný príspevok z fondov EÚ a štátneho rozpočtu na nákup prvých štyroch 12-metrových autobusov s vodíkovým pohonom vo výške 1,9 mil. €, čo predstavuje spolu 95 % oprávnených nákladov na projekt. Verejné obstarávanie DPB na dodávateľa takýchto autobusov v minulom roku vyhrala spoločnosť Solaris Bus & Coach s autobusom Solaris Urbino 12 Hydrogen. Rámcová zmluva podpísaná s výrobcom autobusov umožní v budúcnosti dodať do 40 vodíkových vozidiel, zmluvná cena jedného vozidla je 610-tisíc € bez DPH. Dodacia lehota vozidiel po ich objednaní je 15 mesiacov, takže v uliciach mesta by sa vodíkové autobusy mohli objaviť začiatkom jesene 2023. Očakáva sa, že vďaka dojazdu cez 350 km na jedno naplnenie nádrží by tieto autobusy mohli v celodennej premávke plnohodnotne nahradiť štandardné naftové autobusy.
„Vodíková technológia prináša perspektívu do plánovania mestskej hromadnej dopravy v budúcnosti. V porovnaní s elektrobusmi je výhodou týchto vozidiel dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Nesmierne ma preto teší, že práve náš bratislavský Dopravný podnik bude už čoskoro priekopníkom v tejto technológii s reálnym ekologickým potenciálom do budúcnosti a verím, že tento projekt inšpiruje aj ostatné mestá,“ povedal Martin Rybanský,
predseda predstavenstva DPB, a. s.
Spolu s objednanou polstovkou nových hybridných trolejbusov a desiatok nových električiek tak v roku 2023 príde k výraznému nárastu ekologickejších vozidiel vo vozidlovom parku bratislavskej MHD.
upravovač fotiek
Autobus MHD je vozidlo, ktoré jazdí spravidla tie isté trasy a často aj v relatívne hustom intervale. Nasadzovať na uvedené výkony vodíkový autobus je dlhodobo neefektívne, už iba kvôli stratám opísaným vyššie. Elektrobus je podobný nezmysel, ale pri ňom sú straty aspoň na úrovni 20% a nie 70%. Najlepšie je však natiahnuť trolejové vedenie a nasadiť trolejbus. Ak potrebujem aby časť spojov robila zachádzku, resp. odbočku z pravidelnej trasy, kde sa vzhľadom na intenzitu premávky neoplatí stavať trolejové vedenie, alebo je stavba vedenia nemožná pre iné dôvody (nízky podjazd, nemožnosť zavesiť troleje kvôli "neestetickému" vzhľadu), tak môžem trolejbus vybaviť trakčným akumulátorom, podobným tomu aký bude vo vodíkovom autobuse. Na rozdiel od autobusu ale trolejbus ostane plne pojazdný aj v prípade degradácie či úplnej nefunkčnosti trakčného akumulátora, kdežto vodíkový autobus ostane nepojazdný, resp. jeho výkon bude značne limitovaný. Navyše v hybridnom trolejbuse bude "malý" trakčný akumulátor námaháhaný oveľa menej, záleží od podielu a profilu trasy pod trolejovým vedením a s pohonom z trakčného akumulátoru.
Vodíkový pohon by mohol mať zmysel v lodnej doprave. To je asi jedné odvetvie kde napriek nízkej celkovej účinnosti vidím jeho budúcnosť.
Ešte väčší nezmysel ako stlačený vodík je vodík skvapaľnený pre pohon automobilov.
Pojmom "straty" myslím premenu energie na odpadové teplo. Energia sa nemôže vyrobiť, nemôže sa zničiť, môže sa vždy iba premeniť z jednej formy na druhú.