Prvé autobusy využívajúce vodík ako palivo zaradí bratislavský dopravný podnik do svojho vozidlového parku na jeseň 2023.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) získal v júli finančný príspevok z fondov EÚ a štátneho rozpočtu na nákup prvých štyroch 12-metrových autobusov s vodíkovým pohonom vo výške 1,9 mil. €, čo predstavuje spolu 95 % oprávnených nákladov na projekt. Verejné obstarávanie DPB na dodávateľa takýchto autobusov v minulom roku vyhrala spoločnosť Solaris Bus & Coach s autobusom Solaris Urbino 12 Hydrogen. Rámcová zmluva podpísaná s výrobcom autobusov umožní v budúcnosti dodať do 40 vodíkových vozidiel, zmluvná cena jedného vozidla je 610-tisíc € bez DPH. Dodacia lehota vozidiel po ich objednaní je 15 mesiacov, takže v uliciach mesta by sa vodíkové autobusy mohli objaviť začiatkom jesene 2023. Očakáva sa, že vďaka dojazdu cez 350 km na jedno naplnenie nádrží by tieto autobusy mohli v celodennej premávke plnohodnotne nahradiť štandardné naftové autobusy.
„Vodíková technológia prináša perspektívu do plánovania mestskej hromadnej dopravy v budúcnosti. V porovnaní s elektrobusmi je výhodou týchto vozidiel dlhší dojazd, ale aj rýchlejšie tankovanie. Nesmierne ma preto teší, že práve náš bratislavský Dopravný podnik bude už čoskoro priekopníkom v tejto technológii s reálnym ekologickým potenciálom do budúcnosti a verím, že tento projekt inšpiruje aj ostatné mestá,“ povedal Martin Rybanský,
predseda predstavenstva DPB, a. s.
Spolu s objednanou polstovkou nových hybridných trolejbusov a desiatok nových električiek tak v roku 2023 príde k výraznému nárastu ekologickejších vozidiel vo vozidlovom parku bratislavskej MHD.
upravovač fotiek
Pre rozvoj elektromobility by som najviac uvítal, aby bola zákonom prikázaná povinnosť všetkých nabíjacích staníc akceptovať platbu bežnou debetnou alebo kreditnou kartou bez nutnosti registrácie u daného poskytovateľa (a už vôbec bez povinnosti "dať" mu informácie o mojej kreditke), mobilnej appky alebo karty či iného overovania (napr. pin kódom, užívateľom a heslom a pod.). Nezakazujem mať "klientské karty", ale cena za nabitie musí byť rovnaká či už mám klientskú kartu alebo nie. Prevádzkovatelia môžu na nabité kWh dávať "svojim" (karty) zákazníkom body, ktoré by zbierali a mohli neskôr zameniť za prípadné služby alebo tovary. Ronvako nie sú povinný akceptovať "karty" iných prevádzkovateľov. Okrem toho by malo byť na každej nabíjačke uvedená aktuálna cena jednotlivých foriem nabíjania, konkrétne AC, DC do 25kW, DC do 50 kW, DC do 150 kW a DC nad 150 kW s tým, že ak moje auto bude schopné nabíjať špičkovým výkonom 100 kW, tak stále budem mať možnosť zvoliť si 50 kW nabíjanie za nižšiu cenu. Lebo v praxi to auto bude nabíjať výkonom 100 kW iba zlomok času, ak vôbec. V prípade že by sa menila cena dynamicky, mohla by sa upraviť až po ukončení nabíjania.
Toto by pomohlo elektromobilite najviac. Okrem toho by bolo fajn keby sa na lampách sídliskových parkovísk budovali jednofázové AC prípojky so štandardnou zásuvkou Mennekes typ2, limitované na 10A, ktoré by sa automaticky pustili v noci v čase nízkeho doberu. Platba cez bežnú kartu podobne ako pri samoobslužných stojanoch. Vopred zvolím "chcem nabíjať max. X hodín v nízkej trarife" v čase od-do (bude uvedené). Budem mať možnosť nabíjať v bežnej tarife okamžite, pričom platím vyššiu sumu počas celého nabíjania, aj keď sa tarifa počas nabíjania preklopí. Ak auto odpojím skôr, alebo sa nabije do plna za čas kratšía ko X hodín, bude mi účtovaná iba skutočne spotrebovaná energia v päťminútových intervaloch (každá začatá päťminúta sa ráta ako celá). Voľba by bola vopred pri pripojení automobilu. Z karty mi bude blokovaná položka max. nabitia v kombinácii ktorú si zvolím. Nech mi napr. úštujú 20 centov za 1 kWh v čase medzi 22:00 a 6:00 a 25 alebo 30 centov po zvyšok dňa. Samozrejme víkendy by mohli byť v lacnej tarife po celý deň, ak tomu bude zodpovedať prenosová sústava. Je mi to v princípe jedno, len to musí byť vopred zobrazené.
Keď nemáme infraštruktúru na tankovanie stlačeného vodíku, prečo potom kupujeme vodíkové autobusy? Hádam v DPB nie sú blbí a vedia kde tie autobusy budú môcť plniť do plného tlaku.