Bratislavský kraj má záujem obnoviť cezhraničnú autobusovú linku do Rakúska.
Už štyri mesiace nepremáva žiadna autobusová linka medzi Bratislavou a rakúskym Hainburgom, v ktorom žije veľká komunita Slovákov a ktorý je tiež obľúbenou destináciou Bratislavčanov. Poslednú komerčnú autobusovú linku, ktorá tieto dve mestá spájala, zrušil dopravca Slovak Lines nečakane v polovici novembra 2021 spolu s ukončením prevádzkovania regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK), ktorý v minulom roku vysúťažil nového regionálneho autobusového dopravcu, si v rámci tejto súťaže vyhradil opciu umožňujúcu objednať si aj prevádzku cezhraničných liniek do Hainburgu a Rajky. Župa v novembri informovala, že pred objednaním cezhraničnej dopravy do Hainburgu musí najskôr analyzovať doterajšiu prevádzku linky, dopady jej prevádzky na rozpočet kraja a možnosti spolufinancovania ďalšími partnermi.
Podľa najnovších informácií má Bratislavský samosprávny kraj záujem objednať prevádzku autobusovej linky do Hainburgu ešte v tomto roku. „Aktuálne sa rokuje s partnermi o podmienkach, prevádzke a financovaní. S prevádzkou linky sa uvažuje od septembra 2022," uviedla hovorkyňa BSK Lucia Forman. O návrhu riešenia dopravy do Hainburgu bude rokovať aj marcová mestská rada hlavného mesta.
Doplnené 24.3.2022: Podľa návrhu, ktorý budú ešte jednotlivé strany schvaľovať, si linku do Hainburgu bude objednávať Bratislavský samosprávny kraj v rámci uplatnenia opcie u dopravcu Arriva Mobility Solutions. Dopravca má podľa zmluvy s krajom čas na prípravu prevádzky 6 mesiacov. Na prevádzku linky majú finančne prispievať aj mesto Bratislava a Dolné Rakúsko. Náklady na prevádzku by mali byť rozdelené v pomere 1/3 Dolné Rakúsko, 2/3 BSK + mesto Bratislava (tu rozdelenie 64 % : 36 %). Príspevok hlavného mesta sa odhaduje na 34- až 85-tisíc € ročne v závislosti od intervalu a počtu cestujúcich.
Pri spustení prevádzky linky sa počíta s intervalom spojov 60 minút (ako mala pôvodná linka 901), v prípade dostatočného počtu cestujúcich je možné jeho zníženie na 30 minút. Návrh tarify počíta so základným neprestupným cestovným vo výške 2,50 € a zľavneným vo výške 1,50 €. V prípade nákupu cez mobilnú aplikáciu IDS BK by lístok platil 60 minút a bol prestupný aj v rámci zón 100+101. Návrh obsahuje aj viacero typov predplatných cestovných lístkov. Úsek v Rakúsku by bol celý v zóne 190, ktorá by zodpovedala trom štandardným regionálnym zónam.
gejza
Valec v príspevku č. 27 poodhalil detaily materiálu, ktorý ešte v tom čase nebol zverejnený (vyplýva z toho, že má blízko k jeho autorom či schvaľovateľom). Taktiež z debát vyplýva, že profesne má blízko k IDS BK.
Ako som už uviedol skôr, predpokladám, že pri vytvorení novej linky (resp. obnovení zaniknutej) sa vychádza z relevantných štatistických dát.
Súčasne som v príspevku č. 79 požiadal o radu, kde by som mohol nájsť určitý typ štatistických dát, ktorý sú z môjho pohľadu pre proces zriadenia/obnovenia linky nevyhnutné. Valec mi vyjadril svoj názor, spomenul, že pochybuje o existencii takýchto dát. Reagoval som úvahou, že tento typ dát s najvyššou pravdepodobnosťou existuje, zároveň som uviedol svoj názor, kto ich zbiera a odkiaľ by ich bolo možné v prípade potreby získať. Každopádne ďakujem Valcovi za poskytnuté odpovede.
Pokiaľ to však správne chápem, tak dáta, ktoré považujem z môjho hľadiska za relevantné, sa medzi podkladmi pri tvorbe materiálu uvedeného v príspevku č. 57 nenachádzali. Nezostáva mi tak nič iné, než naďalej zastávať názor, že materiál bol spracovaný na základe neúplných dát a v tomto prípade víťazí politický marketing nad zdravým rozumom.