Bratislavský kraj má záujem obnoviť cezhraničnú autobusovú linku do Rakúska.
Už štyri mesiace nepremáva žiadna autobusová linka medzi Bratislavou a rakúskym Hainburgom, v ktorom žije veľká komunita Slovákov a ktorý je tiež obľúbenou destináciou Bratislavčanov. Poslednú komerčnú autobusovú linku, ktorá tieto dve mestá spájala, zrušil dopravca Slovak Lines nečakane v polovici novembra 2021 spolu s ukončením prevádzkovania regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK), ktorý v minulom roku vysúťažil nového regionálneho autobusového dopravcu, si v rámci tejto súťaže vyhradil opciu umožňujúcu objednať si aj prevádzku cezhraničných liniek do Hainburgu a Rajky. Župa v novembri informovala, že pred objednaním cezhraničnej dopravy do Hainburgu musí najskôr analyzovať doterajšiu prevádzku linky, dopady jej prevádzky na rozpočet kraja a možnosti spolufinancovania ďalšími partnermi.
Podľa najnovších informácií má Bratislavský samosprávny kraj záujem objednať prevádzku autobusovej linky do Hainburgu ešte v tomto roku. „Aktuálne sa rokuje s partnermi o podmienkach, prevádzke a financovaní. S prevádzkou linky sa uvažuje od septembra 2022," uviedla hovorkyňa BSK Lucia Forman. O návrhu riešenia dopravy do Hainburgu bude rokovať aj marcová mestská rada hlavného mesta.
Doplnené 24.3.2022: Podľa návrhu, ktorý budú ešte jednotlivé strany schvaľovať, si linku do Hainburgu bude objednávať Bratislavský samosprávny kraj v rámci uplatnenia opcie u dopravcu Arriva Mobility Solutions. Dopravca má podľa zmluvy s krajom čas na prípravu prevádzky 6 mesiacov. Na prevádzku linky majú finančne prispievať aj mesto Bratislava a Dolné Rakúsko. Náklady na prevádzku by mali byť rozdelené v pomere 1/3 Dolné Rakúsko, 2/3 BSK + mesto Bratislava (tu rozdelenie 64 % : 36 %). Príspevok hlavného mesta sa odhaduje na 34- až 85-tisíc € ročne v závislosti od intervalu a počtu cestujúcich.
Pri spustení prevádzky linky sa počíta s intervalom spojov 60 minút (ako mala pôvodná linka 901), v prípade dostatočného počtu cestujúcich je možné jeho zníženie na 30 minút. Návrh tarify počíta so základným neprestupným cestovným vo výške 2,50 € a zľavneným vo výške 1,50 €. V prípade nákupu cez mobilnú aplikáciu IDS BK by lístok platil 60 minút a bol prestupný aj v rámci zón 100+101. Návrh obsahuje aj viacero typov predplatných cestovných lístkov. Úsek v Rakúsku by bol celý v zóne 190, ktorá by zodpovedala trom štandardným regionálnym zónam.
810zssk
- Pre CL1C stanoviť akúkoľvek sumu ktorú objednávatelia uznajú za vhodnú, s tým že bude mať dve hodnoty: Samostatne (lístok len na 901) alebo v kombinácii s IDS tarifou (teda so zachovaním degresie pri dlhších cestách).
- Pri použití karty (dopravnej alebo EMV) fungovať normálne v režime check-in / check-out, s tým že pri zúčtovaní sa pri 901 uplatní príslušné cestovné (ak ide o cestu v ktorej sú aj iné linky, tak tá "kombi" cena, inak "samostatná" cena.
- Pri platbe cash a vydaní adresného lístka (napr. kúpa v regiobuse) štandardný postup, s tým že pre rakúsku zónu sa uplatní príslušné cestovné. Toto by platilo aj pri platbe cash priamo v 901. Zároveň v MPA umožniť predaj lístka pre kombináciu 100+101+AT (v regióne príslušnú kombináciu podľa miesta nástupu).
- Pri platbe cash a použití neadresného lístka (napr. žlté automaty) si cestujúci kúpi lístok len na BA (resp. do BA), s tým že pri prestupe do 901 doplatí "kombi" cenu vodičovi.
- Pri PCL buď navrhnutý systém, alebo opäť dve rôzne ceny podľa toho či je PCL zakupovaný samostatne, ale v kombinácii s inými zónami. Alternatívne proste stanoviť že rakúska zóna sa počíta ako 3 zóny a použiť bežný cenník.
- Sieťové lístky uznávať aj do AT zóny.
Znie to zložito keď to takto rozpíšem, ale z pohľadu cestujúceho je to jednoduché:
- S kartou sa len pípate pri nástupe a výstupe rovnako ako na ostatných regionálnych linkách.
- Ak platíte v hotovosti, vyžiadajte si lístok do zóny XYZ. Ak v mieste vášho nákupu takýto lístok v ponuke nie je (napr. v stánku, alebo žltom automate), kúpte si štandardný lístok do Bratislavy - pri nástupe do 901 sa ním preukážete vodičovi a doplatite rozdiel v cestovnom.
- Do Rakúska môžete použiť aj celosieťové lístky IDS BK (napr. 24-hodinový pre celý región) bez doplatku.
PCL by vlkom vysvetľovať ani nebolo treba, lebo by fungovali rovnako ako ostatné PCL, akurát s inou cenou za rakúsku zónu.
*****
Toto platí za predpokladu že naozaj musíme rozlišovať vnútroštátne a medzištátne lístky. Inak najvhodnejšie by samozrejme bolo mať normálnu regio tarifu, s tým že zóny na 901 by boli 100+3 regio zóny (1. zóna by mohla byť nejaká zastávka na hraničnom priechode, 2. zóna Wolfsthal a 3. zóna Hainburg).