Bratislavský kraj má záujem obnoviť cezhraničnú autobusovú linku do Rakúska.
Už štyri mesiace nepremáva žiadna autobusová linka medzi Bratislavou a rakúskym Hainburgom, v ktorom žije veľká komunita Slovákov a ktorý je tiež obľúbenou destináciou Bratislavčanov. Poslednú komerčnú autobusovú linku, ktorá tieto dve mestá spájala, zrušil dopravca Slovak Lines nečakane v polovici novembra 2021 spolu s ukončením prevádzkovania regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK), ktorý v minulom roku vysúťažil nového regionálneho autobusového dopravcu, si v rámci tejto súťaže vyhradil opciu umožňujúcu objednať si aj prevádzku cezhraničných liniek do Hainburgu a Rajky. Župa v novembri informovala, že pred objednaním cezhraničnej dopravy do Hainburgu musí najskôr analyzovať doterajšiu prevádzku linky, dopady jej prevádzky na rozpočet kraja a možnosti spolufinancovania ďalšími partnermi.
Podľa najnovších informácií má Bratislavský samosprávny kraj záujem objednať prevádzku autobusovej linky do Hainburgu ešte v tomto roku. „Aktuálne sa rokuje s partnermi o podmienkach, prevádzke a financovaní. S prevádzkou linky sa uvažuje od septembra 2022," uviedla hovorkyňa BSK Lucia Forman. O návrhu riešenia dopravy do Hainburgu bude rokovať aj marcová mestská rada hlavného mesta.
Doplnené 24.3.2022: Podľa návrhu, ktorý budú ešte jednotlivé strany schvaľovať, si linku do Hainburgu bude objednávať Bratislavský samosprávny kraj v rámci uplatnenia opcie u dopravcu Arriva Mobility Solutions. Dopravca má podľa zmluvy s krajom čas na prípravu prevádzky 6 mesiacov. Na prevádzku linky majú finančne prispievať aj mesto Bratislava a Dolné Rakúsko. Náklady na prevádzku by mali byť rozdelené v pomere 1/3 Dolné Rakúsko, 2/3 BSK + mesto Bratislava (tu rozdelenie 64 % : 36 %). Príspevok hlavného mesta sa odhaduje na 34- až 85-tisíc € ročne v závislosti od intervalu a počtu cestujúcich.
Pri spustení prevádzky linky sa počíta s intervalom spojov 60 minút (ako mala pôvodná linka 901), v prípade dostatočného počtu cestujúcich je možné jeho zníženie na 30 minút. Návrh tarify počíta so základným neprestupným cestovným vo výške 2,50 € a zľavneným vo výške 1,50 €. V prípade nákupu cez mobilnú aplikáciu IDS BK by lístok platil 60 minút a bol prestupný aj v rámci zón 100+101. Návrh obsahuje aj viacero typov predplatných cestovných lístkov. Úsek v Rakúsku by bol celý v zóne 190, ktorá by zodpovedala trom štandardným regionálnym zónam.
oravec
ja by som sa chcel len spýtať, či je naozaj potrebné znovu vynaliezať teplú vodu, ak ju už niekto dávno vynašiel?
Medzi príhraničnými regiónmi v EÚ predsa úplne bežne a štandardne existujú nielen autobusové, ale aj električkové spojenia MHD, resp. lokálnych dopravcov, ktorí cezhraničné linky zabezpečujú koordinovane a v rámci fungujúcej medzinárodnej spolupráce, často aj v rámci cezhraničných integrovaných dopravných systémov. Nejde pritom iba o linky v západnej Európe (napríklad Basel – Saint Louis, Strassburg – Kehl, Ženeva – Annemasse, Maastricht – Hasselt - vo výstavbe), ale aj o linky u našich susedov, teda napríklad cezhraničné linky fungujúce medzi Libereckým krajom, Poľskom a Nemeckom alebo medzi Ústeckým krajom a spolkovou krajinou Sasko. A je takmer isté, že na podobné projekty existujú v EÚ peniaze, treba to len chcieť a spolu to vybaviť.
Nedá sa to teda urobiť tak, ako sa to robí inde?
Ďakujem.
https://blog.sme.sk/pedrooravec/nezaradene/klamal-primator-vallo-pred-dvomi-rokmi
https://blog.sme.sk/pedrooravec/nezaradene/ten-t-mhd-a-rakuske-maslo