Bratislavský kraj má záujem obnoviť cezhraničnú autobusovú linku do Rakúska.
Už štyri mesiace nepremáva žiadna autobusová linka medzi Bratislavou a rakúskym Hainburgom, v ktorom žije veľká komunita Slovákov a ktorý je tiež obľúbenou destináciou Bratislavčanov. Poslednú komerčnú autobusovú linku, ktorá tieto dve mestá spájala, zrušil dopravca Slovak Lines nečakane v polovici novembra 2021 spolu s ukončením prevádzkovania regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK), ktorý v minulom roku vysúťažil nového regionálneho autobusového dopravcu, si v rámci tejto súťaže vyhradil opciu umožňujúcu objednať si aj prevádzku cezhraničných liniek do Hainburgu a Rajky. Župa v novembri informovala, že pred objednaním cezhraničnej dopravy do Hainburgu musí najskôr analyzovať doterajšiu prevádzku linky, dopady jej prevádzky na rozpočet kraja a možnosti spolufinancovania ďalšími partnermi.
Podľa najnovších informácií má Bratislavský samosprávny kraj záujem objednať prevádzku autobusovej linky do Hainburgu ešte v tomto roku. „Aktuálne sa rokuje s partnermi o podmienkach, prevádzke a financovaní. S prevádzkou linky sa uvažuje od septembra 2022," uviedla hovorkyňa BSK Lucia Forman. O návrhu riešenia dopravy do Hainburgu bude rokovať aj marcová mestská rada hlavného mesta.
Doplnené 24.3.2022: Podľa návrhu, ktorý budú ešte jednotlivé strany schvaľovať, si linku do Hainburgu bude objednávať Bratislavský samosprávny kraj v rámci uplatnenia opcie u dopravcu Arriva Mobility Solutions. Dopravca má podľa zmluvy s krajom čas na prípravu prevádzky 6 mesiacov. Na prevádzku linky majú finančne prispievať aj mesto Bratislava a Dolné Rakúsko. Náklady na prevádzku by mali byť rozdelené v pomere 1/3 Dolné Rakúsko, 2/3 BSK + mesto Bratislava (tu rozdelenie 64 % : 36 %). Príspevok hlavného mesta sa odhaduje na 34- až 85-tisíc € ročne v závislosti od intervalu a počtu cestujúcich.
Pri spustení prevádzky linky sa počíta s intervalom spojov 60 minút (ako mala pôvodná linka 901), v prípade dostatočného počtu cestujúcich je možné jeho zníženie na 30 minút. Návrh tarify počíta so základným neprestupným cestovným vo výške 2,50 € a zľavneným vo výške 1,50 €. V prípade nákupu cez mobilnú aplikáciu IDS BK by lístok platil 60 minút a bol prestupný aj v rámci zón 100+101. Návrh obsahuje aj viacero typov predplatných cestovných lístkov. Úsek v Rakúsku by bol celý v zóne 190, ktorá by zodpovedala trom štandardným regionálnym zónam.
birch
Nech prísliš nezovšeobecňujeme, v tomto konkrétnom prípade ide o otázku, kto a do akej miery sa chce a má podieľať na objedávaní a na zisku/strate z dopravy do Hainburgu.
- Kto to má robiť, pokiaľ viem, nie je stanovené zákonom ani zmluvou.
- Kto sa má podieľať na zisku/strate takisto nie je stanovené zákonom ani zmluvou.
Takže zjavne musí ísť o vôľu nejakého subjektu V minulosti sa vystriedalo sa mesto, kraj aj súkromník. Aktuálne, zdá sa, chce kraj a ja osobne v tom problém nevidím.
Nemyslím si však, že by sa spoj dokázal zaplatiť iba zo zisku, takže ho bude treba zadotovať. Takže kľúčová otázka je: Kto má (verejný) záujem na tom, aby sa do Hainburgu dalo dostať hromadnou dopravou?
Za mňa je odpoveď:
- mesto (napr. útlm IAD, zabezpečenie služieb pre obyvateľov s trvalým bydliskom v meste),
- kraj (napr. zabezpečenie služieb pre obyvateľov s trvalým bydliskom v regióne) aj
- Rakúska strana - obec/región? (napr. útlm IAD, zabezpečenie služieb pre obyvateľov s trvalým bydliskom v regióne)
- naopak štát (SK ani AT) to nie je, ide o zjavne lokálnu záležitosť
Tieto tri strany (resp. inštitúcie, ktoré ich zastupujú, môže ich byť aj viac) by sa teda mali stretnúť, dohodnúť si svoj podiel a ak bude dohoda úspešná, linka bude môcť zrealizovať.