Predstavte si, že máte mobilného operátora, u ktorého sem-tam vypadne signál, občas nepočujete volaného, alebo občas volaný nepočuje vás. A možno si to ani predstavovať nemusíte, ale dôverne to poznáte. Predstavte si však, že ak nie ste s takouto službou spokojní, tak jednoducho prestanete platiť faktúry. Nasledovali by upomienky a vymáhanie dlžnej sumy. Žiadna publicita.
Ak nebudete platiť za MHD, situácia je už iná: médiá vás začnú propagovať. Pritom podobne ako u operátorov má každý nespokojný cestujúci na výber aj iné možnosti. Odvážlivci, ktorí neplatia za MHD, by sa rovnako mohli odvážiť odviezť sa taxíkom a nezaplatiť, ak by nesplnil všetky ich očakávania. Na to však už odvahu nemajú.
O čo ide v prípade cestovania načierno, vystihol jeden z našich čitateľov v diskusnom fóre: „To, čo nedostane DPB na lístkoch, musí vyrovnať mesto z daní všetkých Bratislavčanov - z mestskej pokladnice. Keďže vieme, v akom stave sa nachádza pokladnica, je jasné, že sa pristúpi k jedinému riešeniu: škrtaniu spojov. (...) Takže nezaplatením za službu sa vyrieši čo? Úplne nič, iba sa ďalej zdegraduje služba.“
Nespokojnosť so službami v rámci mestskej hromadnej dopravy môže byť namieste, no existuje aj konštruktívnejší spôsob jej vyjadrovania: dopravca má infolinku, a keď ani tá nepomôže, dá sa obrátiť na magistrát ako objednávateľa služieb MHD. Ten už podlieha voleným zástupcom, ktorých má možnosť ovplyvniť každý volič.
shaggy
Stenly - neviem, čo robíš, ale povedzme, že si napríklad opravár. Dám ti opraviť televízor, topánky, čokoľvek. Ty mi zavoláš, že je to opravené, ja si pre to prídem a aj keď je oprava dobre urobená, mne sa nepáči, že na televízore je vidieť, že bol otváraný, alebo že topánky sú lepené (aj keď je to vidieť iba pri detailnom pohľade). A preto si ten výrobok rýchlo zoberiem a nezaplatím ti. Je to v poriadku?
Alebo si čašník, prípadne majiteľ krčmy. Čapuješ Stein, ktorý mne osobne nechutí a podľa môjho názoru je horší ako nejaké kvalitné belgické pivo. Preto sa po troch vypitých pohároch zdvihnem a odídem bez platenia. Je to ok, takýto zákazník predsa nemôže ohroziť tvoj rozpočet. Alebo to tak nie je?
Dôvod prečo nejazdím na čierno je ten, že nie som zlodej. Môžete si to nazvať ako chcete, títo ľudia sú pre mňa zlodeji. Ak sa im nepáči kvalita MHD, tak ju nemusia používať. Nech používajú taxíky, autá, alebo ak na to nemajú, tak bicykel.
Ja som pred rokom dostal svoju jedinú pokutu v MHD, napriek tomu, že už viac ako 15 rokov mám električenku (stále platnú). Proste som nastúpil na zástavke v druhom pásme pri Avione (bol som v tom, že môžem aj nastúpiť jednu zástavku v inom pásme) a chytili ma revízori. Z ich strany nešlo ani tak o chytanie čiernych pasažierov ako o rozdanie pokút, ale tú pokutu som bez problémov zaplatil, pretože som urobil chybu.