Predstavte si, že máte mobilného operátora, u ktorého sem-tam vypadne signál, občas nepočujete volaného, alebo občas volaný nepočuje vás. A možno si to ani predstavovať nemusíte, ale dôverne to poznáte. Predstavte si však, že ak nie ste s takouto službou spokojní, tak jednoducho prestanete platiť faktúry. Nasledovali by upomienky a vymáhanie dlžnej sumy. Žiadna publicita.
Ak nebudete platiť za MHD, situácia je už iná: médiá vás začnú propagovať. Pritom podobne ako u operátorov má každý nespokojný cestujúci na výber aj iné možnosti. Odvážlivci, ktorí neplatia za MHD, by sa rovnako mohli odvážiť odviezť sa taxíkom a nezaplatiť, ak by nesplnil všetky ich očakávania. Na to však už odvahu nemajú.
O čo ide v prípade cestovania načierno, vystihol jeden z našich čitateľov v diskusnom fóre: „To, čo nedostane DPB na lístkoch, musí vyrovnať mesto z daní všetkých Bratislavčanov - z mestskej pokladnice. Keďže vieme, v akom stave sa nachádza pokladnica, je jasné, že sa pristúpi k jedinému riešeniu: škrtaniu spojov. (...) Takže nezaplatením za službu sa vyrieši čo? Úplne nič, iba sa ďalej zdegraduje služba.“
Nespokojnosť so službami v rámci mestskej hromadnej dopravy môže byť namieste, no existuje aj konštruktívnejší spôsob jej vyjadrovania: dopravca má infolinku, a keď ani tá nepomôže, dá sa obrátiť na magistrát ako objednávateľa služieb MHD. Ten už podlieha voleným zástupcom, ktorých má možnosť ovplyvniť každý volič.
Mike
Možno je tu promile cestujúcich (isto nie percento), ktorí si povedia že keď sa zvýšila kultúra revízie, tak oni aj poctivejšie budú platiť za cestovanie. Ale potom sa nájde druhá skupina ľudí (možno rovnako početná ak nie viac (napr. kakaovníčkovia, ale isto nie len oni)), ktorí keď zistia, že ak revízori sú teraz vďaka uniformám oveľa ľahšie identifikovateľní a ich prístup je milší a tolerantnejší, potom je oveľa jednoduchšie cestovať na čierno a viac sa to oplatí..
Ale samozrejme aj ja som za zvýšenie štábnej kultúry revízorov vo viacerých ohľadoch, aj keď najproblematickejší boli vyhodení krátko po nástupe záhradníckej éry, tušim niekedy v polovici roku 2007 a odvtedy sa predsalen čo to zlepšilo, a ak si dá niekto tú námahu, tak aj v diskusnom fóre tu na imhd nájde za uplynullé obdobie zopár pochvál na konanie revízorov od rôznych diskutujúcich (že boli milí slušní a popriali pekný deň, a pod.)