V premávke s cestujúcimi sa prvýkrát na Slovensku vyskúša vodíkový autobus.
Bratislavský dopravný podnik (DPB) v najbližších dňoch vyskúša na vybraných linkách autobus s vodíkovým pohonom, ktorý mu na otestovanie zapožičal poľský výrobca Solaris Bus&Coach. Testovať sa bude 12-metrový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen, teda typ, z ktorého DPB vďaka príspevku z eurofondov už od výrobcu nedávno objednal prvé štyri vozidlá a ktoré budú dodané v priebehu roka 2023. Cieľom testovania bude overenie prevádzkových vlastností vodíkového autobusu v podmienkach bratislavskej MHD. Zapožičaný autobus je prezentačným vozidlom výrobcu a do Bratislavy bol privezený z Francúzska.
„Testovaním vodíkového autobusu získame cenné dáta potrebné pre prevádzku vozidiel s týmto typom pohonu. Chceme si vyskúšať ako sa autobus správa v rôznych podmienkach a na základe toho naplánujeme jeho efektívne využitie na linkách MHD v budúcnosti. Sám som zvedavý na výsledky a dúfam, že si naši cestujúci rýchlo zvyknú na komfort a jeho tichý chod. Záleží nám na udržateľnej a zelenej doprave a práve vo vodíku vidíme racionálne
riešenie znižovania emisnej stopy bez prevádzkových limitov,“ uviedol Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.
Testovaný autobus bude cestujúcich na linkách prepravovať bezplatne, keďže nebude vybavený bratislavským tarifným systémom. Nasadzovaný bude do premávky počas špičiek pracovných dní prevažne na linkách 50 65 74 87 (ale podľa potreby aj inde) do 27. decembra. Po prvýkrát bude nasadený už v piatok 16. decembra popoludní ako vložený spoj na linku 50.
Autobus Solaris Urbino 12 hydrogen je poháňaný dvoma elektromotormi umiestnenými v nábojoch zadnej nápravy ZF AxTrax, pričom elektrickú energiu dodáva vodíkový palivový článok Ballard FCmove s výkonom 70 kW a udávanou účinnosťou 57 %. Vozidlo je tiež vybavené trakčnou batériou (menšou než pri klasických elektrobusoch). Palivový článok pri svojej činnosti neprodukuje škodlivé emisie, vedľajším produktom je teplo a vodná para. Podobne ako elektrobus, aj vodíkový autobus sa vyznačuje tichším chodom než klasický autobus so spaľovacím motorom.
Autobus je vybavený piatimi nádržami na vodík v celkovom objeme 1560 litrov, do ktorých sa zmestí 37,5 kg vodíka. Predpokladaný dojazd vozidla na jedno naplnenie nádrží je okolo 350 km, čo by malo postačovať na bežnú dennú premávku. Plnenie prezentačného vozidla vodíkom bude prebiehať na plničke Messer Slovnaft vo Vlčom hrdle, ktorá je v prevádzke od februára tohto roka. Pre účely prevádzky vodíkového autobusu bude dopravný podnik kupovať vodík 5.0 od dodávateľa za jednotkovú cenu 19 €/kg.
upravovač fotiek
Za posledné dve desaťročia nastal obrovský technický rozvoj v oblasti akumulátorov a je načase, aby sa tento rozvoj nie experimentálne, ale sériovo aplikoval na desaťročiami overenú elektrickú trakciu v oblasti dopravy. Skĺbiť výhody, resp. zabezpečiť ekonomicky žiadúcu synergiu overených aj nových technológií.
A nie ísť cestou hračiek projektantov! Darmo si ľudia vypracujú dobré metriky na základe ktorých chcú "experimentovať", keď je vopred jasné, že z ekonomickej stránky to nedáva zmysel. Áno, je moc jednoduché takto "pindať" vopred. Keby som nemal v sebe trochu vína, tak by som tu ani nepísal.
Čas ukáže, či to, čo som napísal, viac-menej potvrdila realita. Zo skúsenosti viem, že veci, ktoré som navrhoval, boli zbytočné. Ba priam nežiadúce. OK. Dávam nenulovú pravdepodobnosť, že sa mýlim, čo sa vodíku v doprave týka. Moje znalosti sú... Nuž... Ako to napísať. Som diletant. Áno, v pravom slova zmysle. Tak ma kľudne mínuskujte.
Úprimne, budem rád, ak sa mýlim a vodíkové autobusy budú budúcnosť. Ale ak sa nemýlim, tak budem o to cynickejší v budúcnosti, presne v zmysle "ja som vám to vravel". Som hnusný hajzel. Áno som. Tak poďte, mínuskujte ma koľko sa vám ráči. Kkti.