Bratislava má stále umelo obmedzenú rýchlosť električiek

Na dvoch úsekoch tratí by mohli električky jazdiť aj rýchlosťou vyššou ako 50 km/h. Ak to kompetentní odobria.

Atraktivitu a konkurencieschopnosť električkovej dopravy ako nosného dopravného systému v Bratislave by okrem nových vozidiel a modernizácie tratí mohla zvýšiť aj vyššia premávková rýchlosť na úsekoch, kde to situácia dovoľuje. Tejto téme sme sa venovali ešte v roku 2016. Vo svojom predvolebnom Pláne Bratislava spomínal možné zrýchlenie električiek aj súčasný primátor hlavného mesta Matúš Vallo. Hoci sa odvtedy komplexne zmodernizovala Karlovesko-dúbravská radiála a aktualizovaná vykonávacia vyhláška zákona o dráhach zvýšila najvyššiu rýchlosť na električkových tratiach bez zabezpečovacieho zariadenia zo 60 na 65 km/h, ani v roku 2022 nie je v Bratislave žiadny úsek električkovej trate, na ktorom by bola povolená vyššia premávková rýchlosť ako 50 km/h.

Magistrátu hlavného mesta aj bratislavského dopravného podniku sme sa preto opýtali, či sa otázkou zrýchlenia električiek v súčasnosti zaoberajú.

Myšlienkou zvýšenia rýchlostí električiek sa Dopravný podnik Bratislava (DPB) zaoberá, a to pilotne na dvoch úsekoch modernizovaných, resp. novovybudovaných tratí Obratisko Kútiky – Záluhy a Šafárikovo námestie – Farského. Aktuálne DPB posudzuje s príslušnými úradmi projektovú dokumentáciu spomenutých úsekov, aby mal potvrdené, že trate boli na túto rýchlosť projektované so všetkými aspektmi koľajovej aj trakčnej časti, alebo v opačnom prípade, čo je nevyhnutné vykonať, aby toto zvýšenie rýchlosti bolo oficiálne možné," píše sa v spoločnom stanovisku, ktoré nám poskytol hovorca DPB Martin Chlebovec.

Oba spomenuté úseky sú v prevádzke už dlhší čas (Petržalka od 2016, Karlova Ves - Dúbravka od 2020), je preto namieste otázka, či za nezvyšovaním rýchlosti nie je aj odmietavý postoj niektorých kompetentných k takejto zmene. Trate s vyššou rýchlosťou by si istotne vyžadovali aj náležitú údržbu. V Karlovej Vsi prišlo v marci 2020 krátko po sprevádzkovaní zmodernizovanej radiály k zníženiu rýchlosti električiek z 50 na 40 km/h v nočných hodinách v úseku od Jurigovho námestia po zastávku Kútiky obojsmerne. Dôvodom malo byť zníženie hlučnosti električiek na zmodernizovanej trati do vyriešenia problému s "dunením" električiek. Po ukončení celej modernizácie na jeseň 2020 primátor mesta médiá informoval, že problém s hlučnosťou sa vyriešil. No obmedzenie rýchlosti zostalo doteraz. Magistrát Bratislavy, na pokyn ktorého bolo toto obmedzenie rýchlosti zavedené, nám na otázku, či ide už o trvalé obmedzenie, alebo sa ešte hľadá spôsob, ako toto obmedzenie odstrániť, neodpovedal. Zatiaľ teda na najnovších tratiach namiesto zvyšovania rýchlosti električiek prichádza k jej znižovaniu.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: birch #45:
Tých faktorov je viac. DPB používa dva typy palubných počítačov a každý z nich má inú logiku prihlasovania aj odhlasovania. Staré PP majú logiku v podobe drahoveho kritériá (prejdená vzdialenosť) nové PP už majú GPS polohu vozidla. Oba systémy občas zle vyhodnotia svoju dráhu a tak sa stane, že odhlasenie prebehne neskôr ako by malo a križovatka tak stále drží voľno pre smer v ktorom vozidlo išlo. Niekedy sa GPS jednoducho stratí a odhlasenie neprebehne vôbec. To sú také najčastejšie chyby.
Reakcia na: birch #45:
Celá tá križovatka je zvláštna. Keď prechádza električka cez križovatku a blíži sa k nej 31/94 z Blumentálu, tak križovatka už nepodrží tých pár (cca 5) sekúnd zelenú pre 31/94, ale dá červenú a potom tam 31/94 2 minúty stoja (má tam 31/94 vôbec preferenciu?). Dlhú dobu sa tam stávalo aj to, že keď prechádzalo viac električiek za sebou, tak celý čas mali zelenú len autá od Žilinskej a autobus kľudne stál 3-4 minúty na červenej a pritom išlo od Žilinskej minimum áut. Radšej sa mala zelená a červená v týchto dvoch smeroch striedať, alebo ju mal mať celý čas autobus. Zatiaľ čo preferencia električiek funguje na tejto križovatke väčšinou dobre, tak preferencia autobusov je dosť zlá.
Reakcia na: Matko1 #37:
Tak stále to nie je ideálne, dnes 4046, odchod od Blumentálu načas a z Námesta sloboby meškanie 4 minúty, a to sme prešli na prvú zelenú.

Čo som si všimol, tak keď mali voľno električky plus priamy smer rovnobežný s nimi, tak pravdepodobne z dôvodu preferencie/neohlásenia bolo to voľno pomerne dlho, ale režim pre IAD sa nezmenil - zhora už žiadne autá nešli, takže mohli dostať červenú a pustené mohli byť vozidlá zdola priamo + doľava.

Inak sa mi zdá, že to odhlasovanie električky z križovatky veľmi dlho trvá. Keď prejde električka, tak má obvykle ten smer voľno ešte aspoň desať sekúnd. Odpozoroval som to na mnohých križovatkách s preferenciou. Čím to je spôsobené?
Reakcia na: Kozel #43:
Tak vždy je možnosť, že sa to mohlo aj zaseknúť, čo sa napríklad na Farského v ostatnom čase deje dosť často.
Reakcia na: Solider #41:
Chapem, ze z racianskeho myta sa museli pustit auta. To je pochopitelne. Ale bol som svedkom toho, ze 2min isli auta a nasledne dve min sa za 10s stretli v protismere max 2auta. Takze za 2min presli max minimalne zopar aut na to aby elektricka meskala na hlavnu 4 az 5min. Takze neviem co tam robili na kamerach policajti ale ocividne mali opozdeny zaznam ked drzali signal na to aby nepresli ani chodci kvoli autam, ktore tam realne uz ani neboli, kedze tam chodci na prechode nemaju dopyt ak sa nemylim. Celkovo ta krizovatka je problematicka a siemens by to mohol vyriesit efektivnejsie.
Reakcia na: Matko1 #39:
Cez vikend ta minuta bola stiahnuta z useku urad vlady>pod stanicou a bola presunuta na urad vlady. To znamena, ze bolo vysoka>stu 2min, stu>urad vlady 1min, urad vlady> pod stanicou 2min.. Co bolo z vysokej na hlavnu 6min. Teraz to mas tak, ze vysoka>stu 1min, stu>urad vlady 2min, urad vlady> pod stanicou 1min,dokopy 5min z vysokej na hlavnu ...to znamena, ze dojdes na stu v meskani a na urade vlády ak sa ti podarilo chytit na NLS správny signal a pustila ta L9 z kapucinskej tak prides na urad vlady, kde musis nasledne cakat viac ako 40s a nasledne kedze zbytocne stojis na urade vlady tak nestihnes signal pod stanicou a tak ci tak prides na hlavnu v meskani. Za dalsie stiahla sa minuta z NLS smer safko a pridali ju na NLS. To znamena, ze stojis 2 a pol minuty zbytocne na NLS cez vikend aby si potom meskal na hlavnu stanicu aj 3min. Lebo z jesenskeho mas dve min na NLS, kde po prichode mas potom na NLS dve minuty do odchodu. Takze realne mas 4min z jesenskeho do odchodu na NLS, kde nasledne este nemas preferenciu na safku, kde plati, ze na T29 s novym BUSE nefunguje preferencia korektne a na 2min intervale pre L1/L4 v danom useku pred safkom pusta preferenciu L4, ktora ta dobehne. Tym padom obmedzujes nasledne aj L4 ovsem ak tam nepusti na safku preferenciu L3. I ked by som to skor dal pri nbs takto: vysoka>stu 1min, stu>urad vlady 1min, urad vlady> pod stanicou 2min..resp mozno aj takto: vysoka>stu 1min, stu>urad vlady 1min, urad vlady> pod stanicou 1min, pod stanicou>hlavna 2min lebo predtym sa stavalo, ze ak si odisiel z pod uradu vlady v nule tak si stihol svetla pod stanicou a dosiel si pod stanicu plus 1min a stal si tam zbytocne 1min. Ale ak by tu 1min stiahli a dali by tu minutu smer hlavna z pod stanice navyse tak by sa to vyriesilo a nemusel by si zbytocne stat minutu pod stanicou.
Reakcia na: Kozel #38:
Policajti občas v špičke zvykli diaľkovo riadiť túto križovatku, aby sa vyprázdnilo upchaté Račianske mýto, keď na tom medzisemafore v križovatke ostalo príliš veľa áut, ktoré trčali do križovatky a brzdilitak premávku na Šancovej.
Reakcia na: Dezerter #32:
A netreba zabúdať, že okrem električiek tam sú aj busy L31,39,59,94. Fungovanie preferencie sa tam zlepšilo aj pre busy.
Reakcia na: Kozel #38:
Záleží ako ďaleko je križovatka za zastávkou. Väčšinou je prvé prihlásenie príjazd na zastávku (môže byť napríklad časovo 20-30 s od prejazdu križovatkou, tam sa započítava státie 10 s a odjazd...). V tomto čase nie je vhodné zaradiť inú fázu ako električkovú, lebo pri prechode do inej fázy by sa do električkovej nestihlo prejsť. Odjazd zo zastávky sa berie hlavne na signál voľno predsignálu alebo celkovo prechod do električkovej fázy (čo väčšinou trvá tak max 6-8 s). V prípade DKR sa ale nepočíta so státím električiek a vyčkávaním na harmonogram, tam električky majú ísť. Osobne si myslím že aj v zastávke STU a všade by tie električky mali ísť bez ohľadu na harmonogram. Teraz cca týždeň dva funguje nový režim na križovatke s Mýtnou tak, že ak je električka na zastávke v predstihu o viac ako minútu, tak ju neberie do úvahy a počíta s ňou až pri odjazde zo zastávky (zatvorenie dverí). Neviem stopro, ale ak príde za ňou ďalšia električka, tak by si teoreticky mala vyvolať tiež preferenčnú fázu.
Nebolo by jednoduchšie zakázať toto vyčkávanie v križovatke s preferenciou a posunúť toto čakanie až na zastávku Úrad vlády SR?
Reakcia na: Matko1 #37:
Ak sa nemylim tak vacsina preferencii na karloveskej radiale je spravena na potvrdenie odchodu zo zastavky. Ak je to pravda tak by sa to mohlo spravit aj pri NBS zo spodu pre elektricky. Pretoze v tyzdni na predchadzajucom grafikone mala L1 z vysokej na STU 3min. Sikovny vodic minutu pockal dlhsie po odchode na vysokej aby nabral viac ludi a najma aby nebol moc skoro na STU pod NBS smer hlavna. Ale sa stavalo aj to, ze ho tlacila meskajuca L9 na obchodnej a tym padom, ze ked dosiel moc skoro na stu tak tam stal viac ako minutu a drzalo to elektricke signal a tym padom to brzdilo/blokovalo ine smery. I ked sa to ladí ale niekedy to blbne. Ja som tam najdlhsie stal 5min a bol tam signal od racka naprazdno a potom skor nez som sa dokazal rozbehnut uz mi dalo na STOJ a pritom tam za mnou bola L7, ktora mala meskanie a nechtiac som ju obehol a ona potom sla na hlavnu vo viac ako 7min meskani, kedze nedokazala prejst spolu so mnou. Ale co som pocul legendy tak tam sa raz stalo, ze tam elektricky stali v spicke viac ako 10minut a to je moc na linku co ma na otocenie menej ako 10min stat tam dlhsie ako 10min.
Reakcia na: birch #35:
Pred NBS mohol nastať problém napríklad v tom, že sa autobus neprihlásil. Stáva sa to. Môže sa stať aj to, že sa prihlási o kúsok neskôr ako autobus v smere Mýtna, tak zaradí fázu priamych smerov po Mýtnej a L31 a L94 tam čaká dlhšie (môže dostane voľno aj električka a sme na stopčiare dlhšie ako minútu) a dôjde k automatickému odhláseniu. To je nutné vhodne nastaviť najmä kvôli tomu, že sa stáva, že sa z križovatky autobus/električka neodhlási a potom drží riadenie zbytočne dve tri minúty preferenčný smer naprázdno... Pouvažujem ešte v rámci dolaďovania, ako takéto niečo zabezpečiť...
Reakcia na: ceres #21:
Z Bieleho kríža na Nám. SNP mám jazdnú dobu na rozpadnutom Slovnaft bajku rovnakú ako 3jkou. A to teda už veľa rokov nemám nejakú kondičku, že by som na tom bicykli jazdil nejako rýchlo.
Reakcia na: Dezerter #32:
K tej preferencii pred NBS, mne sa zase minuly tyzden dvakrat stalo, ze sme rano "vystali dieru" s L94.
Akurat sme chytili cervenu, takze zelenu mala Mytna, smerom na Vazovovu isla aj jedna 31ka. Potom dostali preferenciu elektricky, volno mali spolu s priamym smerom na I. Karvasa (auta nadol, cyklisti nahor). Nasledne bola zase pustena Mytna.
A az potom, po asi troch minutach, dostali spolu s elektrickami volno zdola rovno cyklisti aj dolava IAD. Auta odbocujuce zhora z Imrika Karvasa dolava na Mytnu nemali volno stale.
Za nasu L94 sa stihla zaradit uz aj L31, ktora absolvovala otocku cez Blumental.
Snad to coskoro doladia.
Reakcia na: Dezerter #32:
Musim poopravit, ze na novych palubnych systemoch sa odchod na NLS nepotvrdzuje. Je to prelistovane automaticky. Skusal sa aj zmenit smer jazdy aby sa dal potvrdit odchod a ani to nepomohlo. Dokonca som odsledoval ako chodec, ze ci tam je vobec nejaka preferencia ale nie je tam ziadna. Je tam klasicky pár sekundovy signal a ked L1 vojde do krizovatky tak uz signal vypina a pusta auta oproti. A 30kmh je tam uz davno od zaciatku leta lebo kvoli teplu previsnu kable a to tam nebol problem niekolko rokov a nikdy to nevadilo. Ale az po par rokoch tam teraz na zaciatku leta dali 30ku a doteraz sa tam jazdilo 50 a nic sa nestalo. A uvidi sa po lete ked nabehne 1ka rezim ci tam ta preferencia ostane pri NBS. Takto tam nedokazu prejst ani chodci lebo maju tam par sekundovy signal. A najma 2min je interval L1/L9 pri strete pred obchodnou smer hlavna stanica. Takze ak L1 meska 2min tak je to o dohode medzi L1 a L9 ci ta L9 na hlavnej z kapucinskej smer psotova pusti z vedlajsej alebo nie a ak nie tak meskanie narasta. Ak ta este obehne L7 pod STU tak meskanie narasta a vodic nema cas na hlavnej ani na toaletu.

I ked problémom mozu byt na L1 zle nahrate GPS suradnice pre preferenciu 🤔
Reakcia na: Dezerter #32:
Na úseku NLS-Safko je uz asi tri tyzdne 30 km/h, kvoli znizenemu trolejovemu vedeniu.
Reakcia na: Kozel #31:
V prípade L1 neviem o tom, že by nemala preferenciu na Šafku. Ak sa to stáva, je to len vinnou vodičov, lebo si pri odchode zo zastávky NLS nepotvrdia odchod na PP. Rovnako neviem o tom, že by na Vajanského bola 30ka, jazdí sa tam normálne 50km/h. Ale opäť, nájdu vodiči, ktorí tam jazdia pomalšie, to je pravda. Taktiež musím upresniť informácie o preferencií na Imricha Karvaša. Počas leta majú električky plnú prefereciu aj v čase od 7:30 do 9:00. Novinkou je aj zmena logiky riadenia križovatky, pretože tam došlo z dôvodu zavedenia parkovacej politiky k zmene povolených jazdných smerov. Po novom je preferencia zavedená 24/7 a len prípade jazdy v predstihu ju električka nedostane hneď. Takže, ak mešká L1 niekde v meste, stále má možnosť meškanie dobehnúť. Záleží to len na šikovnosti vodiča a niekedy aj od hustoty dopravy.
Reakcia na: Ike #27:
Prosim vas vedel by mi niekto vysvetlit nasledovne.
Elektricka na NLS stoji viac ako dve minuty cez vikend, kedze jej minutu zobrali z trasy NLS>Safarikovo.
Tym padom ma 1min z NLS na safko.
Nasledne ak jej nevyjde signal tak odchadza viac ako minutu v meskani z NLS smer safko.
Na vajanskeho je 30ka a do toho ten novy palubny system nema preferenciu na krizovatke so Safkom ak ide ako L1. L4 preferenciu ma. Tym padom elektricka L1 pride na safarikovo v meskani skoro 2min pri najlepsom ak ju neobehne L4 alebo L3 a potom to nema sancu nikde vyrovnat lebo ju obieha L9 z kapucinskej a s odretymi usami pride na hlavnu v meskani 3min. Kcomu je to dobre? Postradam zmysel. Ako ked stojis na 3ke v tyzdni na bielom krizi 1min,depo krasnany 1min, malokrasnanska 30s. Pritom by stacilo dat rovnaky cas depo krasnany a malokrasnansku aby si na malokrasnanskej nestal 30s a mohol tých 30s stat navyse na peknej ceste. Takto v tyzdni smer raca prichadzas po odchode a nemusel by si stat na zastavke skoro kde nikto nechodi zbytocne tak dlho. Namiesto toho aby ludia stihali prestupy tak takto elektricky stoja tam kde nemusia a potom im to chyba tam kde je vela ludi. Ak toto bude aj v 1ke režime tak to potom bude... Ako ked elektricky nemaju v tyzdni preferenciu medzi 7mou a 9tou pri NBSke a stoja tam 4min na to aby prechadzali auta... Keby aspon prechadzali ale oni idu v minimalnej miere ak ten signal je dlhsi a az po cca 2 az 3minutach nejdu auta skoro žiadne lebo od racka vsetko preslo. Najma tam elektricky stoja bez preferencie aj 5minut na prazdno aby nikto nestihol vlak.
Reakcia na: Ike #27:
Okej, nevedel som že si to takto analyzoval, potom samozrejme argument beriem 🙂
Reakcia na: 810zssk #26:
"ale ak budem minimálna úspora, bude aj minimálny náklad navyše" Toto práveže vôbec platiť nemusí, viď. napr. ako pre väčšinu áut neúmerne stúpa spotreba nad čojaviem 110-120 km/h...
Reakcia na: Ike #27:
ike, tieto veci ma velmi zaujimaju a chcem s nimi pracovat v buducnosti (ano, kandidujem, ale prave opieranie sa o data a rozum je to, co chcem aplikovat). mozes ma pls kontaktovat na neboj@budedobre.sk ? dik.
Reakcia na: 810zssk #26:
Robili sa k tomu testovania, ktoré som mal v kompetencii. Testovala sa akcelerácia električiek v experimentálnych podmienkach, ale aj na trati za bežnej prevádzky sa robili merania. To sa využilo ako vstupy a modelovalo sa aj na počítači. Bola za tým doslova vedecká práca s rovnicami o viac neznámych 😃 Vytypovali sa relevantné úseky (úseky typu Chlumeckého - Astronomická alebo Jesenského - NĽS nemalo zmysel uvažovať 😅 ). Nebolo by etické písať sem tie výsledky, ale vyšla *nejaká* úspora. Na druhej strane rovnice sa dali náklady na opotrebovanie, energie, náhradné diely, brzdná dráha a ostatné negatívne vplyvy, ktoré mohli byť. Toto sa následne poslalo vedeniu a relevantným osobám.

Ani náhodou to nebolo v duchu "nikdy sa to tak nerobilo". Ja sa čím ďalej a tým viac snažím opierať o dáta a dosť ma štve, že často narážam na prístup "Dáta nevyšli? Nevadí, ale my to tak (ne)chceme".

Už to bude dva roky a zo 60ky je len článok na imhd. Prečo, to už ja neviem. Nikdy som to nijako nezabrzdil ani nespomalil.

Čo sa nákladov týka, tak musíme rozlišovať dve veci:
- zapracovanie 60ky do grafikonu - teda každý vodič musí ísť 60, by znamenalo zvýšenie nákladov za minimum prínosov. Ako som spomínal, ísť cez zelenú vlnu nastavenú na 50 km/h rýchlosťou 60 km/h, alebo
- nezapracovanie 60ky do grafikonu, ale povolenie jazdy rýchlosťou 60 km/h s cieľom doťahovania meškaní. Tu je problém, že to doťahovanie meškaní by bolo prakticky nepostrehnuteľné, maximálne na exporte z palubného počítača, ale bežný cestujúci na zastávke by si nič nevšimol.

Osobne sa mi pozdáva možnosť dva, teda povoliť 60ku. Ale nazvať to, že sa tým zvyšuje konkurencieschopnosť električkovej dopravy je trocha precenenie dopadu. Znie to potom, ako keby sa to veľmi veľmi chcelo predať (smrdí to "budovateľským" PR), pričom reálny dopad je zanedbateľný.

"Odmietavý" postoj je v článku vykreslený negatívne. Ale ak vlastním zmrzlinový stánok a analýza trhu mi ukáže, že výmena čokoládových kornútkov miesto vanilkových ma bude stáť zvýšené náklady a zároveň mi klesne počet zákazníkov tak odmietanie, alebo minimálne opatrnosť je plne na mieste.
Reakcia na: Ike #18:
Tomu rozumiem, moja pointa bola že som zatiaľ nevidel dáta ktoré by ukazovali že práve 50ka je tá správna rýchlosť ktorá dosahuje najlepší pomer jazdnej doby a nákladov. Keby sme tu roky mali 60ku, asi by si bol proti 50ke a naopak mám pocit že ak by sme tu roky mali 40ku, podobné argumenty by si mal aj proti 50ke.

Ak budú nejaké dáta ktoré ten narativ potvrdia, fajn, ale zatiaľ mi to príde skôr v duchu "nikdy sa to tak nerobilo".

Tiež si podľa mňa trochu protirečíš keď súčasne tvrdíš že 60 sa vlastne skoro nebude jazdiť a zároveň sa obávaš nákladov navyše. Z pohľadu výrokovej logiky to síce platné je, ale ak budem minimálna úspora, bude aj minimálny náklad navyše.
Reakcia na: Ike #13:
"Ja sa len prakticky pýtam, čo to prinesie a či reči o "atraktivite a konkurencieschopnosti" električkovej dopravy v kontexte 60ky nie sú trochu prehnané"
Prakticky si zober konkrétny príklad. Na Ružinovskej môžu jazdiť električky 50, pre autá je tam 40. Konkurencie schopnosť máš možnosť vidieť v tom, že všetky autá tú električku bez problémov predbiehajú. A ešte horšie je to pri Škodovkách, ktoré vďaka obmedzovaču na 50 už pri 45 strácajú výkon (pri 51 dokonca začínajú brzdiť), takže sú ešte pomalšie ako K2Sky. A pritom ak by sa tam vďaka zvýšeniu max. rýchlosti na 60 km/h jazdilo napr. 54 km/h, tak sa to nijak (výrazne) na nákladoch neprejaví a síce ani nič neušetrí, ale ten pomer rýchlostí (a subjektívny pocit) sa vyrovná.


#9: "Krčace - Záluhy je rozdiel 9 sekúnd, ale to som značne výpočet zjednodušil, ignorujúc križovatku v strede úseku"
Križovatku kľudne ingoruj, tá má (by mala mať) plnú preferenciu, takže stáť sa tam nebude pri 50 ani pri 60. A ešte spočítaj prípadnú úsporu aj na zvyšných úsekoch linky 4 a môžeme sa baviť, či k nejakej úspore vozidla/vodiča príde.
Reakcia na: ceres #21:
Na strednej som mal trochu viac fyzicky zdatnejšieho spolužiaka a ten raz po kratšom triednom pobyte vo Vieche u Sedliaka utekal na električku ktorá práve opúšťala zastávku Vysoká smer Poštová. Nestihol. Ešte sa k nám stihol otočiť a s úsmevom zanadávať, pričom hneď potom pustil šprint na Poštovú, kde tú istú električku stihol.😂
Reakcia na: ceres #20:
Bingo! A na vedľajších 60ka 🤣
Reakcia na: N/A #19:
A ešte oblúky (kde sme si Škodovicami tiež nepomohli). Problém je to hlavne v centre. Na reláciách Šafárikovo námestie - Račianske mýto alebo Šafárikovo námestie - Hlavná stanica električku pravdepodobne predbehne na bicykli aj pomerne pohodovým tempom. Na radiálach by to už bol čosi väčší problém...
Reakcia na: Ike #18:
Alebo tiež či má pre krajinu hustoty osídlenia a topografie Slovenska zmysel budovať železničné koridory na 200+ ...
Hovorme si čo chceme, ale aj tak je podľa mňa najväčší konzument jazdnej doby prejazd koľajovým krížením alebo prejazd výhybkou proti hrotu, to jednoducho umelo spomaľuje dopravu dosť významne, keďže si zoberme priamy smer proti hrotu = 15 km/h, do odbočovacej vetvy = 10 km/h a to nehovoriac ešte o povelovom trolejovom kontakte, ktorý je tiež na 15 km/h, takže v podstate takmer minútu ak nie aj celú minútu vozidlo stráca len prejazdom výhybkou, čo zahŕňa aj spomaľovanie a následné akcelerovanie na požadovanú rýchlosť. Do tohto ešte nezahŕňam rôzne rýchlostné obmedzenia, ktoré dosť vplývajú na jazdné doby. Ja stále tvrdím, že v Bratislave na cestovanie električkou si treba vyhradiť čas, pretože je to naozaj dosť pomalé vezenie.
Reakcia na: 810zssk #17:
Úspora je funkcia priemernej vzdialenosti zastávok a rýchlosti. Vzťah je exponenciálny.

Teda úspora sa zvyšuje, čím je vyššia priemerná rýchlosť a čím je väčšia vzdialenosť zastávok. Keďže vzdialenosť zastávok v BA je nemenná, tak ta úspora pri zvyšujúcej sa rýchlosti má svoj limit.

V Bratislave nemáš žiadny úsek, kde by si pri obsluhe zastávok komfortne vedel zrýchliť na 70 km/h a máš len veľmi málo úsekov (v DPB sme ich napočítali asi 11), kde vieš pri obsluhe zastávok dosiahnúť rýchlosť 60 km/h. Pri rýchlosti 50 km/h sa počet medzizastávkových úsekov radikálne zvyšuje a o 40 km/h nehovorím.

Ak by sme v BA hypoteticky mali 40 km/h a diskusia by bola o tom, či zrýchliť na 50 km/h, tak by do úvahy prichádzal takmer každý tretí medzidzastávkový úsek s nejakou úsporou a to keď zohľadníš do kola spoja, tak máš úsporu v minútach.

Pri 60ke ale také vyhliadky nie sú. Vravím, jedine, že by sme zrušili každú druhú zastávku, tak by to matematicky vychádzalo, ale stále menej ako pri prechode zo 40 na 50, pretože samotné zrýchlenie na 60 a spomalenie zo 60 ti skonzumuje viac dráhy a viac času, takže ten efekt sa znižuje.

Inak pekný príklad je z letectva. Každému lietadlu sa oplatí ísť do FL100 (to je tvoja 50ka), ale nie každému lietadlu sa oplatí ísť do FL390, najmä ak má linka 600 km pozemskú vzdialenosť (analogicky priemerná medzizastávková vzdialenosť).
Reakcia na: Ike #11:
Navrhujem teda znížiť rýchlosť na 40 km/h a ušetriť peniaze daňovníkov, však to je len jedna sekunda. Potom prípadne môžeme aj na 30 km/h, však to je len ďalšia sekunda.
Reakcia na: Urbanway 2423 #14:
Som pomerne skeptický, či by v praxi nejaké zastávky na petržalskej radiále boli na znamenie. Je pravda, že neskorovečerné jazdy na 93 a 95 občas nejakú tú zastávku preskočia, ale predpokladám, že električka bude mať silnejší dopyt ako 95 (lebo tam odpadne ten otravný prestup) a zároveň menej zastávok, tak neviem...

Inak v podstate súhlasím s Ikom, že prínos tejto zmeny by bol asi skôr v PR rovine, ale ak by sa z času na čas našiel vodič, ktorý by to využil, tak prečo to neimplementovať... Trochu ale nechápem, prečo je taký magický rozdiel medzi 50 a 60, že na 60 už treba robiť nejaké špeci opatrenia...
Reakcia na: Urbanway 2423 #14:
DPB v tomto nemá žiadnu prekážku a 60ku a zastávky na znamenie by mohol mať od zajtra.
Reakcia na: Ike #13:
Ja sa čudujem, že so zavedením 60-ky nejde ruka v ruke aj zavedenie zastávok na znamenie u električiek. Cez deň by sa asi veľa zastávok neprešlo, ale večer by sa v kombinácii so 60-kou dali nejaké tie minúty ušetriť. Najviac by z toho asi profitovala 4, ktorá by mohla mať také úseky až 3 (Záluhy - Kútiky, Riviéra - Chatam Sófer/tunel, Kuchajda - Jurajov dvor, neskôr až Zlaté piesky). Na 3 by možno v budúcnosti mohla byť 60-ka v celom úseku Šafárikovo nám. - Janíkov dvor spolu s nejakými zastávkami na znamenie.
Reakcia na: ceres #12:
Ak sa nemýlim všetko je v rukách mesta, takže môže a nech to aj spraví.

Ja sa len prakticky pýtam, čo to prinesie a či reči o "atraktivite a konkurencieschopnosti" električkovej dopravy v kontexte 60ky nie sú trochu prehnané, keďže rýchlosť nad 50 km/h s cestujúcimi bude tvoriť zlomky promile celkového cestovného času a celkom určite neušetrí ani vozidlo, ani vodiča ale naopak, ak by sa 60ka premietla do grafikonov, celkom isto stúpnu náklady, lebo fyziku neobabreš.

Jediné, v čom vidím malinkú pridanú hodnotu je, ak by bolo chrono na 50ku, ale 60ka by umožňovala dobiehanie meškania. Ale aj tu som skeptický, lebo ako som hovoril, tie úseky, kde sa dá ísť 60 sú v extrémne obmedzenom počte (a to DPB sám priznal, že cez neriadené priechody a prejazdy by 60ku neimplementoval) a tak ako si cestujúci nevšimne meškanie 6 sekúnd, tak si nevšimne stiahnutie meškania o 6 sekúnd.

Aby nedošlo k omylu, nemám žiadny profesionálny dosah na 50/60ku a ak by som mal, asi by som bol skôr za. Len proste mi to pripadá blbosť. Ako jazdiť 60kou v meste, kde je zelená vlna na 50ku s tým, že semafórmi sú zastávky, ktorých poloha je z dlhodobého hľadiska až na malinké výnimky nemenná.

Zo Zlatých pieskov po Pražskú je ukážková zelená vlna. Vždy sa smejem na tých, ktorí idú rýchlejšie a dobieham ich na pole position na ďalšom semafore - dobrovoľne prispeli Slovnaftu na dividendy. Občas niekto ide full-retard (vysoko nad 70) a aj stihne zelenú. Ale väčšinou nie. My sa bavíme, či tento systém zavedieme do električiek. Veď ok. Zavedenie 60ky bude vyzerať sexi. Ale to je všetko. Buď sa to reálne nevyužije, alebo to proste bude zvyšovať náklady.

Ak by sme povedzme zrušili Krčace a ďalších adeptov a túto zmenu reálne preniesli aj do grafikonu, potom by to stálo za premyslenie. Ale to na programe dňa nie je.
Reakcia na: Ike #11:
Pokiaľ ide len o administratívne obmedzenie, náklady na ktorého odstránenie sú takmer nulové, nebolo by najjednoduchšie to proste vyskúšať tak, že sa tam obmedzenie zruší, a po pár týždňoch/mesiacoch sa môže vyhodnocovať, či to prinieslo alebo neprinieslo nejaké zrýchlenie a zvýšenie spotreby?
Reakcia na: S499.1023 #10:
Nejaký podporný argument k tomu, prečo rozflákať peniaze daňovníkov by nebol?
Reakcia na: Ike #9:
Si nastúpil na miesto po Ing. 239,1667?
Reakcia na: Valec #8:
Tá ušetrená sekunda má zmysel ak sa pretaví do šetrenia osobných nákladov, teda v prípade ak získanú sekundu vozidlo inde nestratí (napr. nevhodne navrhnutým signálnym plánom, alebo obmedzením na trati). V opačnom prípade sa len zvyšujú náklady na prevádzku vozidla, opotrebovanie kolies, bŕzd, dráhy a podobne.

Tie úseky sú po zohľadnení plnej akcelerácie enormne krátke a to či reálne dôjde k šetreniu času dosť subjektívne závisí aj od jazdy konkrétneho vodiča.

Krčace - Záluhy je rozdiel 9 sekúnd, ale to som značne výpočet zjednodušil, ignorujúc križovatku v strede úseku a predpokladajúc, že vozidlo vie zrýchliť z 0-50/60 a spomaliť z 50/60-0 za 0 sekúnd.

Jazdiť sa dá aj 80 (urban legendy kolujú po DPB), ale je to ekonimické a má to pridanú hodnotu? Aj ja by som vedel ísť autom do práce 130 po Pražskej a možno by som aj nejaký čas ušetril, ale zadarmo by to nebolo.

Nech sa to zavedie, ale bude to len PR záležitosť bez pridanej hodnoty. Tá by bola, keby sa zredukovala sieť zastávok na polovicu. Napr. na Račianskej by bolo fajn, keby nebol expresný autobus vedľa električky stojacej pri každej vŕbe, ale role by si vymenili. No to nikdy nebude.
Reakcia na: Ike #6:
Nie sú?
(Horné) Krčace - Záluhy
Most SNP - Riviéra (vrátane tunela)
Šafko - Farského
Depo Krasňany - Hečkova
Kuchajda - Zlaté piesky
Všetko sú to úseky, kde sa dá v bežnej premávke jazdiť 50+, ak to teda stav trate dovoľuje. Navyše, tá 60tka nie je prikázaná rýchlosť, takže ak tam niekto bude jazdiť len 54, svet sa nezrúti. Je to rovnaké, ako keď dnes jazdí ide 45.
A hlavne nezabúdaj na sadzbu za ušetrenú sekundu, takže ak sa z toho na každom spoji ušetrí len zlomok, v ročnom vyúčtovaní to bude pekná kôpka €.
Prebrúsenie trate v Karlovke pomohlo, Škodovky s dobrým podvozkom už po celej trati nedunia, dunia iba na každom dilatačnom spoji.
Ak však ide Škodovka, ktorá má nejako poškodený podvozok (napr. ploché koleso), tak duní celou cestou, nie len na dilatáciách. Odstránieniu dunania na dilatáciách sa zrejme nikto nevenoval a nechali to tak.
Reakcia na: lostrail #5:
Také úseky v BA nie sú. Je ich možno 6-7 ale sú tak krátke, že to zrýchlenie sa v celej chronometráži proste stratí. Na tomto zrýchlení sa budú šetriť zlomky sekúnd za cenu neadekvátnych nákladov.

Teda pokiaľ sa mesto radikálne, ale fakt radikálne nepustí do redukcie zastávok.
Ak sa podari rychlost zvysit, tak zostava dufat, ze nepojde o dva jedine useky. Ono to ma zmysel urobit na dlhych ucelenych usekoch, inak bude efekt nulovy. Prave medzi Kutikmi a Zaluhmi su dve zastavky, ktore su od seba pomerne blizko. Tam sa bude dat dosiahnut casova uspora max. v jednotkach sekund.
A ako sa spomínaný problém v KV vyriešil? Lebo ja mám informácií, že DÚ iba proste povedal, že je to vporiadku.
Reakcia na: Petto #1:
Úprava rýchlosti na škodovkách je možná ihneď. Pár klikov v riadiacej jednotke a môže ísť kľudne aj 65km/h. Inak v článku sa nespomína aj úplne zbytočné obmedzenie v križovatke Hanulová - Bagarová (30km/h) a v zastávke Záluhy smer KV (15km/h). Tam akože dokedy budeme čakať na vrátenie pôvodnej rýchlosti?
Reakcia na: Petto #1:
Skodovka bez problemov vytiahne aj 70-80kmh ak nie viac, je to len vec upravy riadiacej jednotky. Za to taka K2S od Krcacov hore do Kutikov bude rada, ked udrzi tych 50. Duplak mozno hore na Kutikoch dosiahne tu 60ku. Koniec koncov ale budu musiet ale upravit aj dopravny predpis D1/1, ktory ustanovuje max. 50kmh.
A co SW v Skodovkach ? Je to lahke zrusit obmedzovac na 50? 🙂