Naozaj nemôže električka jazdiť rýchlejšie ako 50 km/h?

V Bratislave majú električky umelo obmedzenú rýchlosť.

Najvyššia rýchlosť, ktorú majú povolenú bratislavské električky, je 50 km/h. Na rovnakú premávkovú rýchlosť je navrhnutá aj petržalská električková trať – prvá aj druhá etapa. Napriek tomu, že táto trať má nahradiť metro či rýchlodráhu, ktoré zvyčajne jazdia rýchlosťou 80 km/h. Na predstavení pripravovanej trate verejnosti odzneli z úst najpovolanejších informácie, že električka nemôže jazdiť rýchlejšie ako 50 km/h.

Skutočnosť je však iná. Prevádzka na električkovej dráhe sa riadi zákonom o doprave na dráhach a jeho vykonávacou vyhláškou. Ten rýchlosť električiek nijako neobmedzuje, vyžaduje však zabezpečenie: „Na električkových dráhach, na ktorých chodia vlaky rýchlosťou viac ako 60 km.h-1, je chod vlaku vždy zabezpečený.“ To znamená, že ak je rýchlosť vyššia ako 60 km/h, musí byť doprava zabezpečená, napríklad signalizačným zariadením. Takýmito zariadeniami bratislavské trate nie sú vybavené, preto by sa rýchlosť električiek mala ohraničiť 60 kilometrami za hodinu.

Ďalší zákon, ktorý má vplyv na električkovú dopravu, je zákon cestnej premávke. V prípade, ak je električka súčasťou cestnej komunikácie, platí pre ňu aj tento zákon. Zákon hovorí, že maximálna povolená rýchlosť v obci je 50 km/h, pokiaľ nie je dopravnou značkou obmedzené inak. Väčšina úsekov bratislavských električkových tratí však súčasťou cestných komunikácií nie je, takže toto pravidlo sa na ne nevzťahuje. Nebude sa vzťahovať ani na väčšinu petržalskej trate. Naopak, v centre mesta električkové trate súčasťou ciest sú, a tam je obmedzenie rýchlosti namieste. V centre je vyšší pohyb chodcov, cyklistov aj iných vozidiel.

Rýchlosťou sa zaoberá aj interný prevádzkový predpis DPB, ktorý uvádza: „Najväčšia dovolená rýchlosť na električkových tratiach je 50 km/h, pokiaľ nie je návesťami, dopravnými značkami alebo právnou normou stanovená ináč.“ V prípade opodstatnenosti je teda rýchlosť možné zvýšiť.

Inde jazdia rýchlejšie

Slovenské predpisy v kombinácii so zabezpečením bratislavských tratí umožňujú premávku električiek rýchlosťou 60 km/h. Rovnakú rýchlosť využíva aj Dopravný podnik mesta Košice na vybraných tratiach. Výrobca električiek uvádza maximálnu premávkovú rýchlosť 65 km/h, nové električky Škoda majú maximálnu konštruktnú rýchlosť 75 km/h. Bratislava však napriek tomu zvyšovanie rýchlosti neplánuje. Umelo tak predlžuje cestujúcim jazdnú dobu a umelo električku znevýhodňuje pred ostatnými druhmi dopravy. Zaujímavosťou je napríklad to, že autobusy MHD na niektorých úsekoch (Most SNP, Brnianska ul., diaľnice) jazdia rýchlosťou 60 km/h, 70 km/h, ale aj viac. Hoci by koľajová doprava mala byť rýchlejšia, skutočnosť je v Bratislave opačná.

Rýchlu električkovú dopravu majú aj v iných mestách, napríklad v Zürichu alebo Linzi (tam dokonca na rozchode 900 mm). Nepotrebujú stavať metro, pretože rýchlu koľajovú dopravu vedia zabezpečiť aj električkou.

Pri vyššej rýchlosti električiek by dopravný podnik ušetril. Podľa prepočtov DPB spred niekoľkých rokov by pri úspore každej jednej sekundy na tratiach električiek znížil svoje náklady o 1414 € ročne.


V nórskom Oslo konvenčné električky jazdia na tratiach podobných bratislavským rýchlosťou až do 70 km/h

Kde by mohla električka jazdiť vyššou rýchlosťou?

- na úsekoch, ktoré nie sú súčasťou cestnej komunikácie, kde súčasne nie je zvýšený pohyb iných účastníkov cestnej premávky, kde nie sú časté zastávky, a kde vyššia rýchlosť nespôsobuje vyššiu hlučnosť s dopadom na okolitú zástavbu (odhlučnené úseku a úseky mimo zástavby)

- ide o petržalskú radiálu, vybrané časti Vajnorskej, Račianskej a Karlovesko-dúbravskej radiály

 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Polemik #86:
Ja by som asi povedal, ze kedze v centre je povolena 30tka, bude to tym, ze je tam zvysena premavka aut, chodcov, prebiehanie cez cestu a trat kdekolvek, kolajnice sucastou vozovky a tym padom auta hocikedy vchadzaju na trat, otacajuca, odbacaju, ignoruju elektricku, vznikaju kolizne situacie, ako uplne obdivujem niekedy soferov s cim sa musia vysporiadavat. Ludia (chodci ci vodici aut) su nezodpovedni a aj preto je to take pomale vsetko. Keby sme Slovaci mali insiu mentalitu, stacilo by aspon tu rakusku, bolo by to lepsie. A aj vplyv niektorych papalasov, podnikatelov, ktori rozhoduju, ci tam bude prechod, ci tam bude spolocny jadzny pruh s autami a elektrickou, alebo ci bude obmedzena rychlost pri vjazde do tunela po cely den...je toho dost co tu nefunguje a co spomaluje elektrickovu dopravu 🙂
Dojíma ma, že sa tu všetci bavíte o rýchlostiach 50, 60, 70 km/hod., zvyšovaní rýchlosti apd. ... pritom v centre BA ide električka do 10-15 km/hod., doslova sa vlečie a k tomu na zastávkach má ešte zbytočne dlhé prestoje !!

Ďalšou vecou je, že PRED rekonštrukciou električk. tratí v Starom Meste chodili eletričky objektívne rýchlejšie než PO rekonštrukcii, kedy sa vyslovene vlečú a v niektorých úsekoch (napr. Most SNP-Štúrova-Jesenského) sa ledva hýbu a chodci idúci peši paralelne po chodníkoch sú rýchlejší než električka !!!

By ma teda zaujímalo :
1. NAČO sa vôbec rekonštruovali električkové trate, keď sa teraz električky v centre vlečú pomalšie než chodci !!!???
2. NAČO je vôbec taká slimačia električková doprava, ktorej reálny prínos je, že len denno-denne nas**ra cestujúcich !!!??

Ak dovolíte odpoviem si na obe rečnícke otázky :
PRE CESTUJÚCICH NANIČ !!! Iba sa zas niekto nabalil na VO.


? ? ?
Reakcia na: djmetla #84:
Obmedzovač sa dá prenastaviť na inú hodnotu. Úvahe "Každá časť mesta by mala mať svoje zastávky a na konci tejto časti hybaj priamo do centra" nerozumiem.
Bez ohľadu na všetky Vaše poznatky. Ako vodič električky môžem prehlásiť že zvýšenie max. rýchlosti vozidla je absolútne zbytočné. Nové vozidlá a teda 29/30T sú obmedzené na max. 55km/h a čo viem mnoho vodičov ide na obmedzovač.

Problémom zvýšenia rýchlosti nieje trakčné vedenie, technika či radiály ale stav tratí a miestami cestná doprava. V Bratislave je taký trocha zvláštny úkaz projektovania trate. Proste dve strany mesta su závislé na dvoch tratiach a to Kamenné nam. - Americké a Obchodná. Čisto teoreticky ak by sa od Amerického po Kamenné alebo aj ďalej zrušila 30km/h verím že zisk v sekundách by bol väčší ako pri zvýšení max. rýchlosti z 50 na 60 km/h ako to tu už niekto vypočital.

Nie som inžinier a moc sa tomu nerozumiem. No mám svoju predstavu o tom ako by mala trať vyzerať. Napr. Dubrávka - Obchodná. Naozaj cestujúci, ktorý nastúpi v Dubrávke musí absolvovať 10000 zastávok aby sa dostal na miesto napr. Poštová? Každá časť mesta by mala mať svoje zastávky a na konci tejto časti hybaj priamo do centra.

Problém je že v Bratislave či už autobus, trolejbus alebo električka robia to isté. Čo tak nech autobus zváža ludí k električkám, ktoré doručia ludí do centra kde sa o ne budú starať napr. trolejbusy? Možno je to naivné á blbé ale podľa mňa logické.

Čo sa týka maximálnej rýchlosti napr. 29/30T keď doručili 7501 a teda 30T tak tu boli technici zo Škodovky kde kalibrovali a testovali trakčný pohon. Mám informácíu že vozidlo 7501 dosiahlo od zastávky Dolné Krčace smer Dubrávka 89km/h 🙂 a podľa technikov prej ak by sa prekalibroval softvér tr. pohonu tých 100km/h ten voz zvládne. A ja tomu verím pretože 29/30T sú extrémne výkonné mašiny. Je len sranda keď si zopnete Núdzový dojazd a vlastne obídete softvér električky a ste v niejakom núdzovom móde. Vozidlo berie 100% na jazdu takmer okamžite 😃 to sú iné odpichy. Ale aj na brzdu dáva 100%. A ten jalový podvozok keď kusne 😃 kúšete do obrazovky nech sa snažíte ako chcete.
Reakcia na: dusanbe #82:
Ak by som mal klesnut na matematicke dno ako ty, tak iba jednu otazku: A v com ten vodic ako ma sediet? Zeby v nejakej elektricke, ktoru treba kupit a udrziavat v prevadzke?
Reakcia na: birch #81:
Oceňujem korektnú reakciu – súhlasím, zrýchlením obehu (obratu) električiek možno ušetriť jedno, prípadne dve vozidlá na jednej linke pri zachovaní intervalu.

Ale poďme sa pozrieť na štruktúru úspory, ktorú si vyčíslil:
Predpokladajme, v súlade s tvojim výpočtom, že zrýchlením električky o osem minút na kolo sa podarilo ušetriť, pri zachovaní intervalu, jedna električka (jedno poradie), čo predstavuje 340000 Euro.

Odhadované reálne úspory:
Elektrická energia 0 Euro
- vozidlá sa točia rýchlejšie, ale musia najazdiť rovnaký počet km ako pred úsporou, aby sa udržal interval
Opotrebenie vozidla 0 Euro
- opotrebenie ušetrenej eliny sa premietne do zvýšeného opotrebenia zvyšných električiek, lebo, aby sa zachoval interval, budú jazdiť viac, rozdelia si prácu ušetrenej električky.
Opotrebenie, údržba trati 0 Euro
- najazdené km rovnaké, viď vyššie
Mzdové náklady na jedného vodiča ročne 340000 Euro
- úspora jedného vodiča, ktorého prácu odmakajú zvyšní kolegovia na linke intenzívnejšou prácou.

Asi sa pôjdem prihlásiť za vodiča električky, keď majú, podľa tvojho výpočtu, mesačný plat (po odrátaní odvodov) asi 10 000 Euro mesačne. Preto stále tvrdím, že náklady 1400 Euro / s sú divné.
Končím s touto stránkou, peace, not war.
Reakcia na: dusanbe #73:
Skús sa na to pozrieť inak: DPB vypočítal sumu, ktorú za rok ušetrí, ak by električka zrýchlila na trati o jednu sekundu.

Ak by som to zjednodušil, tak na to, aby ušetril celé poradie, musela by električka zrýchliť o 8 minúť, čo je interval v pracovné dni.
1414 Eur * 480 sekúnd = 680 000 Eur

Zároveň keďže na jednej radiále jazdia väčšinou dve linky, ušetril by hneď poradia dve.
Náklady za jedno poradie električiek teda DPB vyčíslil na približne 340 000 Eur.

V pracovný deň je cca 90 poradí električiek, celkové náklady na električky by teda vyšli na 340 000 * 90 = 30 miliónov ročne.

Ak sú celkové náklady DPB zhruba 100 miliónov Eur, tak 30 miliónov len na električky by bola necelá tretina. Zdá sa mi, že niekde som čítal, že elekričková doprava tvorí zhruba štvrtinu výkonov MHD v meste, takže to plus mínus sedí.

Samozrejme výpočet je výrazne zjednodušený, lebo nepočítam víkendy / večery, prestávky vodičov, smeny vo vozovni, či je ušetrený čas na radiále alebo v centre atď..., ale v princípe ukazuje, že v rádoch uviedol DPB správne číslo.
Či to má byť 1414 alebo napr. 1212 alebo 1616 Eur, to by chcelo detailnejší výpočet, ale nebude to ani 141,4, ani 14140.
Zastavky su navrhnute dost nahusto a na niekolkych krizovatkach si elektricka taktiez pocka. Na ilustracnom obrazku z Osla je to skor naopak. Zastavky su podstatne dalej od seba a priecestie je zabezpecene.
Reakcia na: Jojan #77:
Dakujem, pojdem to pozriet 🙂
Reakcia na: Jojan #77:
Ešte dodávam, že je to len jeden medzizastávkový úsek, zvyšok modřickej trate je 60.
Iný taký úsek v Brne nepoznám. tento sa nachádza cca v blízkosti konečnej, nový "koridorový úsek".
Reakcia na: 810zssk #10:
Videné osobne a mám to aj odfotené.
Vyzerá to: biely rýchlostník 70 a pod tým doplnková značka: Anitra, 13T.
Reakcia na: dusanbe #73:
Tak to dopadne, keď si trubica myslí, že s malou násobilkou preští celý svet.
Reakcia na: dusanbe #73:
Nechcem obhajovat DPB, osobne dost pochybujem o akychkolvek odbornych schopnostiach pracovnikov DPB vratane tych analitickych.
No vypocet bude o dost komplikovanejsi, resp iny pristup. DPB hovori o usetreni 1s na trati. Ty vsak rusis linku, cize dalsie linky dalej trat vyuzivaju a tak chyba synergia z usetrenia 1s.
Asi sa na to treba pozriet zo sirsieho hladiska a zaratat vsetko.
Reakcia na: dusanbe #73:
Tvoj výpočet je absurdný nezmysel.? ? ?
Reakcia na: dusanbe #61:
Keďže som sa zatiaľ nedočkal žiadnych výpočtov dokazujúcich, že usporením jednej sekundy na električkovej trati DPB dosiahne úsporu viac ako 1400 Euro ročne, predkladám svoj výpočet, na základe ktorého tvrdím, že deklarovaná úspora DPB viac ako 1400 Euro ročne za úsporu jednej sekundy (ktorej rozumie a verí aj admin) je ekonomický nezmysel:
Jedno poradie jednej linky (povedzme číslo 5) denne najazdí odhadom 7 hodín.
Ak by sa toto poradie zrušilo na celý rok, tak by vyšla nasledovná ročná úspora:

7 hodín = 7*3600 = 25200 sekúnd
Ročná úspora =25 200 sekúnd * 1400 Euro (úspora za sekundu podľa DPB) = 35 280 000 Euro za rok,

Ročná úspora je teda viac ako 35 miliónov Euro ročne, pri zrušení (úspore) iba jedného poradia električky!

DPB vo výročnej správe (z roku 2014) deklaroval ročné náklady niečo cez 100 miliónov Euro.
Teda ak je pravda, že jedna sekunda stojí DPB viac ako 1400 Euro, tak zrušenín len jedného poradia električky by DPB ušetril tretinu ročných nákladov celého podniku (na električky, autobusy, trolejbusy, administratívu, atď)...Divím sa, že to podnik zatiaľ nezrealizoval.
Reakcia na: Ámos #71:
Pravdepodobne aby sa hrot výhybky neprehofil na druhú stranu pri vyššej rýchlosti, problém by to nemal byť, v Práve také majú na niektorých miestach
Reakcia na: Pe67 #70:
A to je problem? Vie ten mechanizmus pls niekto blizsie vysvetlit?
Reakcia na: Error 0x007 #66:
Na to aby si mohol ísť proti hrotu výhybky 60km/h by museli byť tie výhybky uzamykateľné. Presne tak ako je tomu na železnici.
Reakcia na: lostrail #65:
Raca, Krcace, Vajnorska ci Ruzinovska po reko a zabezpeceni vsetkych prejazdov. Tych miest je dost.