Na dvoch úsekoch tratí by mohli električky jazdiť aj rýchlosťou vyššou ako 50 km/h. Ak to kompetentní odobria.
Atraktivitu a konkurencieschopnosť električkovej dopravy ako nosného dopravného systému v Bratislave by okrem nových vozidiel a modernizácie tratí mohla zvýšiť aj vyššia premávková rýchlosť na úsekoch, kde to situácia dovoľuje. Tejto téme sme sa venovali ešte v roku 2016. Vo svojom predvolebnom Pláne Bratislava spomínal možné zrýchlenie električiek aj súčasný primátor hlavného mesta Matúš Vallo. Hoci sa odvtedy komplexne zmodernizovala Karlovesko-dúbravská radiála a aktualizovaná vykonávacia vyhláška zákona o dráhach zvýšila najvyššiu rýchlosť na električkových tratiach bez zabezpečovacieho zariadenia zo 60 na 65 km/h, ani v roku 2022 nie je v Bratislave žiadny úsek električkovej trate, na ktorom by bola povolená vyššia premávková rýchlosť ako 50 km/h.
Magistrátu hlavného mesta aj bratislavského dopravného podniku sme sa preto opýtali, či sa otázkou zrýchlenia električiek v súčasnosti zaoberajú.
„Myšlienkou zvýšenia rýchlostí električiek sa Dopravný podnik Bratislava (DPB) zaoberá, a to pilotne na dvoch úsekoch modernizovaných, resp. novovybudovaných tratí Obratisko Kútiky – Záluhy a Šafárikovo námestie – Farského. Aktuálne DPB posudzuje s príslušnými úradmi projektovú dokumentáciu spomenutých úsekov, aby mal potvrdené, že trate boli na túto rýchlosť projektované so všetkými aspektmi koľajovej aj trakčnej časti, alebo v opačnom prípade, čo je nevyhnutné vykonať, aby toto zvýšenie rýchlosti bolo oficiálne možné," píše sa v spoločnom stanovisku, ktoré nám poskytol hovorca DPB Martin Chlebovec.
Oba spomenuté úseky sú v prevádzke už dlhší čas (Petržalka od 2016, Karlova Ves - Dúbravka od 2020), je preto namieste otázka, či za nezvyšovaním rýchlosti nie je aj odmietavý postoj niektorých kompetentných k takejto zmene. Trate s vyššou rýchlosťou by si istotne vyžadovali aj náležitú údržbu. V Karlovej Vsi prišlo v marci 2020 krátko po sprevádzkovaní zmodernizovanej radiály k zníženiu rýchlosti električiek z 50 na 40 km/h v nočných hodinách v úseku od Jurigovho námestia po zastávku Kútiky obojsmerne. Dôvodom malo byť zníženie hlučnosti električiek na zmodernizovanej trati do vyriešenia problému s "dunením" električiek. Po ukončení celej modernizácie na jeseň 2020 primátor mesta médiá informoval, že problém s hlučnosťou sa vyriešil. No obmedzenie rýchlosti zostalo doteraz. Magistrát Bratislavy, na pokyn ktorého bolo toto obmedzenie rýchlosti zavedené, nám na otázku, či ide už o trvalé obmedzenie, alebo sa ešte hľadá spôsob, ako toto obmedzenie odstrániť, neodpovedal. Zatiaľ teda na najnovších tratiach namiesto zvyšovania rýchlosti električiek prichádza k jej znižovaniu.
Ike
Ja sa len prakticky pýtam, čo to prinesie a či reči o "atraktivite a konkurencieschopnosti" električkovej dopravy v kontexte 60ky nie sú trochu prehnané, keďže rýchlosť nad 50 km/h s cestujúcimi bude tvoriť zlomky promile celkového cestovného času a celkom určite neušetrí ani vozidlo, ani vodiča ale naopak, ak by sa 60ka premietla do grafikonov, celkom isto stúpnu náklady, lebo fyziku neobabreš.
Jediné, v čom vidím malinkú pridanú hodnotu je, ak by bolo chrono na 50ku, ale 60ka by umožňovala dobiehanie meškania. Ale aj tu som skeptický, lebo ako som hovoril, tie úseky, kde sa dá ísť 60 sú v extrémne obmedzenom počte (a to DPB sám priznal, že cez neriadené priechody a prejazdy by 60ku neimplementoval) a tak ako si cestujúci nevšimne meškanie 6 sekúnd, tak si nevšimne stiahnutie meškania o 6 sekúnd.
Aby nedošlo k omylu, nemám žiadny profesionálny dosah na 50/60ku a ak by som mal, asi by som bol skôr za. Len proste mi to pripadá blbosť. Ako jazdiť 60kou v meste, kde je zelená vlna na 50ku s tým, že semafórmi sú zastávky, ktorých poloha je z dlhodobého hľadiska až na malinké výnimky nemenná.
Zo Zlatých pieskov po Pražskú je ukážková zelená vlna. Vždy sa smejem na tých, ktorí idú rýchlejšie a dobieham ich na pole position na ďalšom semafore - dobrovoľne prispeli Slovnaftu na dividendy. Občas niekto ide full-retard (vysoko nad 70) a aj stihne zelenú. Ale väčšinou nie. My sa bavíme, či tento systém zavedieme do električiek. Veď ok. Zavedenie 60ky bude vyzerať sexi. Ale to je všetko. Buď sa to reálne nevyužije, alebo to proste bude zvyšovať náklady.
Ak by sme povedzme zrušili Krčace a ďalších adeptov a túto zmenu reálne preniesli aj do grafikonu, potom by to stálo za premyslenie. Ale to na programe dňa nie je.