Budúcnosť cezhraničných autobusových liniek závisí od ochoty ich financovania zo strany objednávateľov dopravy.
Dopravca Slovak Lines Express ukončí k 15. novembru 2021 prevádzku cezhraničnej regionálnej linky Bratislava - Hainburg z dôvodu jej vysokej stratovosti. Po mnohých rokoch tak zanikne spojenie verejnou dopravou medzi týmito prihraničnými mestami. Slovak Lines Express prevádzkoval túto linku od roku 2019, kedy prevzal jej prevádzku od Dopravného podniku Bratislava (vtedy známou pod číslom 901). Dopravný podnik tiež túto linku zanechal z dôvodu ekonomickej neudržateľnosti, keďže jej prevádzku nefinancovalo mesto, kraj ani rakúska strana, ale bola závislá výlučne od tržieb od cestujúcich. Po zmene dopravcu v roku 2019 prišlo k redukcii počtu spojov a zvýšeniu cestovného, čo na atraktivite tejto linky určite nepridalo. Ďalší úbytok cestujúcich spôsobila aj prebiehajúca pandémia koronavírusu. V minulosti cez Hainburg a Wolfsthal premávala aj autobusová linka Bratislava - Viedeň, tú však Slovak Lines Express ešte v roku 2019 presmeroval na diaľnicu.
V tomto roku definitívne zanikla aj cezhraničná linka do maďarskej Rajky, ktorú prevádzkoval Dopravný podnik Bratislava, taktiež iba na komerčnom základe. Medzi Bratislavou a Rajkou však premáva aspoň niekoľko vlakových spojov denne.
Istú nádej na možné obnovenie autobusového spojenia medzi Bratislavou a Hainburgom, resp. Rajkou v budúcnosti dáva nedávno uzavretá súťaž na nového regionálneho dopravcu v Bratislavskom kraji. Nová zmluva totiž umožňuje kraju objednať si v rámci opcie aj prevádzkovanie dvoch cezhraničných autobusových liniek do Hainburgu a Rajky. K termínu zmeny regionálneho dopravcu (15. novembra) to však kraj neplánuje. "Bratislavský samosprávny kraj bude možnosti prevádzky cezhraničných spojov v najbližšej dobe analyzovať. Župa bude skúmať najmä záujem o túto službu, doterajšiu vyťaženosť, dopravnú obslužnosť i finančné dopady na rozpočet. Pre objednávanie cezhraničnej dopravy vo verejnom záujme je dôležitý aj záujem partnerov na druhej strane hranice o spolufinancovanie takejto linky," uviedla Lucia Forman, hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja.
Ak by sa kraj rozhodol objednať aj prevádzku cezhraničných liniek, podľa zmluvy s dopravcom musí dopravcovi pred začiatkom ich prevádzky poskytnúť minimálne 6-mesačnú lehotu na zabezpečenie vozidiel pre tieto linky.
Pripomeňme ešte, že Bratislava mala s Hainburgom spojenie až na malé prestávky takmer nepretržite už od 19. storočia, kedy medzi týmito mestami začali premávať poštové dostavníky, neskôr od roku 1914 dopravu zabezpečovala tzv. Viedenská električka a následne od roku 1939 autobusy na linke Bratislava - Viedeň. V roku 2008 zaviedol bratislavský dopravný podnik pravidelnú lokálnu dopravu medzi Bratislavou a Wolfsthalom, neskôr aj Hainburgom linkou 901, ktorá okrem iného suplovala aj chýbajúci úsek trate bývalej Viedenskej električky medzi Petržalkou a Wolfsthalom. Linka si postupne získavala obľubu a v roku 2019 už prepravila viac ako 163-tisíc cestujúcich.
navstevnik9
2. Neviem, prečo by Rakúšania mali mať problém s prestupom v Petržalke, ak nie sú špinaví xenofóbi. (Aj keď vlastne vtedy by asi nechodili robiť vlakom do Viedne, lebo tam je cudzincov ešte viac.) Tých pár minút naviac ich isto nezabije. Pri najhoršom by ten autobus mohol zachádzať aj k stanici v Kittsee. Bola by to ďalšia (zbytočná) strata času, ale radšej autobus, ktorý ide o 20 minút dlhšie ako žiadny. Veď keď do neho dajú wifi, tak čas uplynie ako voda. Môžu cestujúci robiť home office na ceste do/z práce. Nechodí inak aj vlak do Deutschkreutzu cez Maďarsko? Tam Rakúšanom nevadí chodiť "hore-dole" cez hranicu?
3. Keď si to kupujú Rakúšaci, nevidím dôvod, prečo by to malo byť menej atraktívne pre podobne zarábajúcich Slovákov a iných tam žijúcich.
Legislatíva ma slúžiť ľuďom, nie ľudia legislatíve. Ak je legislatíva problém, tak ju treba zmeniť. Last time I checked zmena legislatívy bola bezplatná, resp. príživníci (tiež známi ako p*litici) sú platení či niečo robia alebo nie. Aké zvyšené náklady máš teda na mysli?