Spojenie Bratislavy a Hainburgu nateraz zanikne (od 15.11.2021)

Budúcnosť cezhraničných autobusových liniek závisí od ochoty ich financovania zo strany objednávateľov dopravy.

Dopravca Slovak Lines Express ukončí k 15. novembru 2021 prevádzku cezhraničnej regionálnej linky Bratislava - Hainburg z dôvodu jej vysokej stratovosti. Po mnohých rokoch tak zanikne spojenie verejnou dopravou medzi týmito prihraničnými mestami. Slovak Lines Express prevádzkoval túto linku od roku 2019, kedy prevzal jej prevádzku od Dopravného podniku Bratislava (vtedy známou pod číslom 901). Dopravný podnik tiež túto linku zanechal z dôvodu ekonomickej neudržateľnosti, keďže jej prevádzku nefinancovalo mesto, kraj ani rakúska strana, ale bola závislá výlučne od tržieb od cestujúcich. Po zmene dopravcu v roku 2019 prišlo k redukcii počtu spojov a zvýšeniu cestovného, čo na atraktivite tejto linky určite nepridalo. Ďalší úbytok cestujúcich spôsobila aj prebiehajúca pandémia koronavírusu. V minulosti cez Hainburg a Wolfsthal premávala aj autobusová linka Bratislava - Viedeň, tú však Slovak Lines Express ešte v roku 2019 presmeroval na diaľnicu.

V tomto roku definitívne zanikla aj cezhraničná linka do maďarskej Rajky, ktorú prevádzkoval Dopravný podnik Bratislava, taktiež iba na komerčnom základe. Medzi Bratislavou a Rajkou však premáva aspoň niekoľko vlakových spojov denne.

Istú nádej na možné obnovenie autobusového spojenia medzi Bratislavou a Hainburgom, resp. Rajkou v budúcnosti dáva nedávno uzavretá súťaž na nového regionálneho dopravcu v Bratislavskom kraji. Nová zmluva totiž umožňuje kraju objednať si v rámci opcie aj prevádzkovanie dvoch cezhraničných autobusových liniek do Hainburgu a Rajky. K termínu zmeny regionálneho dopravcu (15. novembra) to však kraj neplánuje. "Bratislavský samosprávny kraj bude možnosti prevádzky cezhraničných spojov v najbližšej dobe analyzovať. Župa bude skúmať najmä záujem o túto službu, doterajšiu vyťaženosť, dopravnú obslužnosť i finančné dopady na rozpočet. Pre objednávanie cezhraničnej dopravy vo verejnom záujme je dôležitý aj záujem partnerov na druhej strane hranice o spolufinancovanie takejto linky," uviedla Lucia Forman, hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja.

Ak by sa kraj rozhodol objednať aj prevádzku cezhraničných liniek, podľa zmluvy s dopravcom musí dopravcovi pred začiatkom ich prevádzky poskytnúť minimálne 6-mesačnú lehotu na zabezpečenie vozidiel pre tieto linky.

Pripomeňme ešte, že Bratislava mala s Hainburgom spojenie až na malé prestávky takmer nepretržite už od 19. storočia, kedy medzi týmito mestami začali premávať poštové dostavníky, neskôr od roku 1914 dopravu zabezpečovala tzv. Viedenská električka a následne od roku 1939 autobusy na linke Bratislava - Viedeň. V roku 2008 zaviedol bratislavský dopravný podnik pravidelnú lokálnu dopravu medzi Bratislavou a Wolfsthalom, neskôr aj Hainburgom linkou 901, ktorá okrem iného suplovala aj chýbajúci úsek trate bývalej Viedenskej električky medzi Petržalkou a Wolfsthalom. Linka si postupne získavala obľubu a v roku 2019 už prepravila viac ako 163-tisíc cestujúcich.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: johnnyjanko #121:
Reagoval som na vetu
"Keď má DPB niečo nové otvárať tak určite najskôr v samotnom meste."
Reakcia na: Jak44 #124:
Akurát PDO je dokument, podľa ktorý definuje objednávku kraja a slúži aj ako podklad pre vydávanie licencií. Takže ak by sme chceli byť veľmi detailný, najskôr by malo prísť k jeho aktualizácii a až potom by sa to celé malo riešiť.
A to ešte nikde nie je napísané, že Hainburg bude záujmovým územím BSK a žiaden medzinárodný projekt o tom nič nehovorí.
Reakcia na: Valec #123:
Priznám sa, že momentálne nemám čas sa preluskávať dokumentom, avšak PDO je z nejakého roku cca 2018, avšak ešte v 2019 bolo úlohou kraja objednávať dopravu na územnom obvode kraja. Čiže z toho dôvodu si myslím, že PDO ešte Hainburg ani nemôže reflektovať.
Reakcia na: Jak44 #122:
Čo je v záujmovom území BSK je definované v jeho strategických dokumentoch, napr. v Pláne udržateľnej mobility, alebo v jeho "prílohe" - Pláne dopravnej obslužnosti. 😉
Reakcia na: johnnyjanko #121:
Hainburg je síce mimo územia Bratislavského kraja, ale je v jeho záujmovom území. Čiže BSK je ten, ktorý má právomoc tú dopravu objednať - rovnako ako to robí KSK do Maďarska.

Ak sa nemýlim, aj BID robila nejaký medzinárodný EU fondový projekt o mobilite ľudí v okolí hraníc. Čiže to tiež vytvára nejaký základ, že to záujmové územie je.
Reakcia na: Ike #120:
Prečo mesto? Prečo nie kraj? Kto to rozhodne, keď Rakúsko je mimo územia Bratislavy aj Bratislavského kraja? Jednoduchá odpoveď neexistuje.
Reakcia na: david1 #119:
DPB nemá čo otvárať. Mesto má.
Reakcia na: Trolley #94:
Keď má DPB niečo nové otvárať tak určite najskôr v samotnom meste. Máme dosť lokalít , kde je obsluha verejnou dopravou stále nedostatočná.
Minulé vedenie zbytočne mrhalo financie na stratovú medzinárodnú dopravu.
Reakcia na: Dispecer #115:
Zase ale treba povedať, že Laa je rovno na hranici, kým Hainburg je omnoho ďalej. Chápal by som, keby mesto alebo kraj dotovali dopravu do Wolfsthalu, Bergu alebo Kittsee, ale už to je určitá nadpráca. Ideálnym riešením pre cezhraničnú dopravu je cezhraničné spolufinancovanie. Však je aj v záujme Rakúska, aby mohli Slováci cestovať aj inak, než len vlastným autom.
Reakcia na: Ike #114:
Vďaka, to mi mohlo napadnúť, že linka BA-Viedeň existovala a že jazdila cez Hainburg, keďže diaľnica ešte nestála. 😇
Reakcia na: Dispecer #115:
Bože, tieto otravné inštitúcie ktorým nikto nevysvetlil že #satonedá!
Mňa zaujalo to, že vraj Bratislava mala s Hainburgom spojenie nepretržite už od 19. storočia "s malými prestávkami". To fakt jazdil nejaký autobus medzi BA a Hainburgom aj v rokoch 1948-1989? Ak nie, tak je to asi trochu dlhá prestávka. 😁 Ja som žil v tom, že za komančov bol jediný prostriedok verejnej dopravy, ktorým sa dalo dostať z Bratislavy do Rakúska vlak cez DNV a Marchegg. Má niekto iné informácie?

K ostatným veciam sa škoda vôbec vyjadrovať, už tu mnohí napísali všetko potrebné...
Reakcia na: birch #110:
Tie autobusy sú v Kittsee načasované na prípoje do Viedne, nie do BA, takže solídne dlho by si čakal na prestup. Až sa natíska otázka, či by nebolo lepšie ísť vlakom na viedenské letisko a odtiaľ autobusom do BA. Hlavne to máš 2/3 prestupy (𝘞𝘰𝘭𝘧𝘴𝘵𝘩𝘢𝘭, Kittsee, Petržalka) len na ceste do centra BA. Preto by bol lepší priamy autobus, ktorý by takto financovali obe strany.
Reakcia na: birch #110:
Aj si si pozrel ako často tie autobusy VOR jazdia?
Reakcia na: Trolley #108:
Do tejto diskusie som sa zapojil prvýkrát, takže nehľadám stále argumenty, ako a prečo sa to nedá. A zapojil som sa preto, lebo sa mi zdalo, že už to zdôvodnenie nevyhnutnosti verejnej dopravy do Hainburgu presiahlo zdravú mieru, spúšťačom bola práve tá "rekreácia".

Ty si totiž v príspevku 106, že "nemáme Železnú oponu a aj ľudia zo Slovenska majú právo využiť na cestu za rekreáciou verejnú dopravu". A to ma primälo napísať, že sa jednak sa predsa do Rakúska dostať dá (pokiaľ som postrehol, nikto tu konbináciu bus VOR + vlak neuviedol) a že ohľadom toho "práva" si nemyslím, že by to bola výhradná povinnosť Slovenska dopravu zabezpečiť na vlastné náklady (Bratislavy či BSK), že by sa malo zapojiť aj Rakúsko, ak aj tam obyvatelia platia dane.
Reakcia na: birch #107:
Povedz to všetkým tím, ktorí pravidelne cestujú za prácou do Bratislavy, že majú zabezpečenú základnú dopravnú obslužnosť. Ak by to tak bolo, tak by do hlavného mesta nechodili autami. Vieš o koľko by sa im takto predĺžila cesta?

Ja nehovorím o tom, že samospráva má platiť rekreačnú linku do Rakúska (hoc obyvatelia susedného štátu by ju mohli recipročne využiť k návšteve Bratislavy). Ale o tom, že v 21. storočí, keď už nie je Železná opona, sa nedá normálne dostať verejnou dopravou do susedných miest a obcí iného štátu. Prečo stále hľadáš argumenty ako a prečo sa to nedá?
Reakcia na: Trolley #106:
Je škoda, že nie je priama linka medzi Hainburgom a Bratislavou, ale s tými daňami aj "právom" je to ošemetné.

Čo sa týka daní, možno ak by sa viac ľudí prihlásilo na pobyt v Rakúsku, mali by obce väčšiu motiváciu sa podieľať na spolufinancovaní spojenia na Slovensko. Nevidím dôvod, aby celé financovanie takejto linky bolo na pleciach Slovenska.

A konkrétne ohľadom rekreácie: Neviem o žiadnom práve, na základe ktorého by si od Slovenska mohol požadovať finančnú spoluúčasť - platenie príspevku na dopravu - za rekreáciu v inom štáte.

Inak, vždy je možnosť ísť vlakom z Petržalky do Kittsee a odtiaľ autobusom linky 297 do Wolfsthalu príp. Hainburgu (resp. medzi Wolfsthalom a Hainburgom zase vlakom). Spiatočné cestovné medzi Petržalkou a Hainburgom je 10,60 Eur. Tzn. 'základná dopravná obslužnosť' je zabezpečená.
Reakcia na: M@trixX #105:
Presne tak. Pokiaľ tí obyvatelia z prihraničných obcí platia dane na Slovensku, tak majú nárok na normálnu dopravu. V prvom rade by títo ĺudia nemali byť ukradnúť í slovenskej samospráve. Pretože sem budú tí ĺudia každé ráno chodiť autom. Chceme byť ekologický, ale namiesto 1 autobusu si necháme do mesta prúdiť ďalších x automobilov denne. Už predsa nemáme Železnú oponu a aj ľudia zo Slovenska majú právo využiť na cestu za rekreaáciou verejnú dopravu.
Reakcia na: gejza #100:
Keby do Stupavy nechodila ziadna VHD ale do Pezinka by chybali nocne spoje, tiez by si pisal, ze treba najskor vyriesit nocne spoje do Pezinka? Jezkove oci.
Reakcia na: 810zssk #103:
Ty nevidíš tú západoslovenskú fungujúcu BIDku? 😂
Reakcia na: gejza #101:
V čom spočíva tá údajná spolupráca BSK a TTSK?
Reakcia na: gejza #101:
Ze ty si bol jeden z tych, ktory cez "prvu vlnu" pendlerov z prihranicnych oblasti oznacoval ako psov skekajucich spoza plota?
Reakcia na: 810zssk #97:
"Ak im nevadí voziť autobusy do Trnavy, nerozumiem kde je problém s Hainburgom alebo Rajkou."

problém je možno v tom, že na jednej strane je zo strany TTSK a BSK je obojstranná vôľa spolupracovať, avšak zo strany AT a HU orgánov nie je k dispozícii absolútne NIČ
Reakcia na: 810zssk #95:
a presne preto, že je zúfalá ponuka na večerné/nočné cestovanie v rámci BSK, je nevyhnutné riešiť najprv tento problém .... nadstavbu vo forme prepravy do zahraničia riešme až vtedy, ak máme saturované základné potreby
Reakcia na: Urbanway 2423 #85:
Tak potom sa dostávame opäť na začiatok. Samospráva má právo (a záujem) riešiť problémy tamojších obyvateľov. Predpokladám, že pri takomto procese vychádza z oficiálnych čísel. Pokiaľ existuje relevantná masa záujemcov o určité riešenia, tak je logické, že dokáže zatlačiť na miestne orgány a presadiť riešenie svojich problémov. Ak však oficiálne majú títo ľudia trvalé pobyty písané v Prešovskom, Košickom či Žilinskom kraji, tak skutočne nevidím dôvod, aby ich problém saturoval Bratislavský kraj či dokonca zahraničné orgány.
Reakcia na: Trolley #94:
DPB to prevádzkovať môže, ale mesto to nemôže platiť. Samé si to na seba nezarobí a obchádzanie zákona kvôli populizmu by som nerád považoval za nastavený štandard.

V rukách to má BSK, ten to má riešiť. Ak im nevadí voziť autobusy do Trnavy, nerozumiem kde je problém s Hainburgom alebo Rajkou. Tu nevieme vyriešiť úplne elementárny problém zabezpečenia dopravnej obslužnosti nad rámec generovania prázdnych fráz.
Reakcia na: Urbanway 2423 #84:
Keď už vymýšľame takéto fantasmagórie, ja mám dlhodobo v hlave koncept linky Bratislava (centrum, napr. Most SNP) - Berg - Kittsee - Jarovce. Tam by jednak nebol súbeh so železnicou, keďže tá vedie úplne inde + by to mohlo mať časy nastavené tak aby to zabezpečilo spojenie Kittsee - Jarovce k vlakom. Tam je totiž dnes pri použití VHD nutná dosť zásadná zachádzka, hoci je to len kúsok.

A keď už chceme ísť do úplného scifi, rovno by sa tá linka mohla potiahnuť do Rajky 🙂 S tým že Rajka aj Kittsee by tvorili totožnú zónu (nespojitú, pri ceste Rajka - Kittsee by sa prechádzalo cez 101) tak aby pre cestujúcich z Rajky nebolo tarifne nevýhodné ísť priamym spojom až do centra. Cenovo by to vychádzalo, pretože tá vzdialenosť medzi Jarovcami a BA nie je zásadne vyššia ako priamo po Panónskej a 100+101 by taký cestujúci beztak zaplatenú mať musel. Jediný prípad kde by cestovné bolo neprimerane nízke je cesta Rajka - Kittsee bez pokračovania do BA, ale to aby asi nebolo veľa cestujúcich.
Reakcia na: Cancer #89:
Súhlasím s ním v tom rozsahu že za to nemajú zodpovednosť v zmysle zákona. Ale to odťahovanie rúk s tým že sa nás to netýka je mi dosť nesympatické.

Celkovo je to taký typický slovenský schizofrenický prístup k VHD. Chceme aby ľudia cestovali VHD, len nech nás to nič nestojí (a zďaleka to neplatí len pri Hainburgu - stačí sa pozrieť na to ako zúfalá je ponuka ak človek chce ísť večer do Bratislavy z miest v BSK). Blúznime o podpore verejnej dopravy, ale nie sme schopní ani len zabezpečiť aby sa do susednej dediny dalo dostať autobusom.
Reakcia na: Viko #93:
Keď to mohol prevádzkovať DPB do roku 2019, určite by mohol aj teraz.
Reakcia na: Trolley #90:
Pre mesto to nielenže nie je povinnosť, ono nemá právomoc si objednávať medzimestskú či medzinárodnú dopravu. Jednoducho funguje nejaká deľba kompetencií medzi jednotlivými úrovňami správy veci verejných.

Ak má tá relácia naozaj ekonomický potenciál, tak sa tam s radosťou natlačí hociktorý súkromník. Ak to treba objednávať lebo sa to nijako nerentuje, potom sa na tom môžu dohodnúť jedine dotknuté kraje. Iného riešenia naozaj niet.
Reakcia na: Trammat #91:
V zákone 56/2012 Z. z. sú jasne určené kompetencie.
Reakcia na: Trolley #90:
Na druhú stranu, pri tom ako teraz oddelenie marketingu DP snaží z podniku spraviť najviac prozákaznícky orientovanú firmu na planéte, tak by sa toho podnik v spolupráci s mestom mohol nejak výhľadovo chytiť. Ale to by musela byť vôľa (a tiež si nie som úplne istý, či má podnik momentálne nejaké vozy, ktoré by tam mohli jazdiť).
Reakcia na: Cancer #89:
Tak to je výsmech všetkým. Z toho videa je jasné, že do Hainburgu ani Rajky ten autobus min. za tohto vedenia kraja nepôjde.

Vallo prevádzku tej linky chladnokrvne hodil na plecia kraja. BSK sa najprv vykrúcal ako to nejde, lebo platná zmluva so SL a teraz sa vykrúca ako to nepôjde, lebo ich sa to netýka a hodili to na plecia mestu.

DPB sa pri rušení L901 chválil benefitmi pre cestujúcich a ako to dopadlo? Zvýšilo sa cestovné a zhoršil sa interval a aby toho nebolo málo, teraz tá linka zaniká úplne.

Každý dáva od tých liniek ruky preč a potom budú nariekať koľko áut pribudlo v meste. Pre mesto by malo byť výhodnejšie /hoc to nie je jeho povinnosť/ podporiť takúto linku ako si zahltiť ulice autami. To nie sú cudzinci, ale ľudia, ktorí tu stále majú trvalý pobyt, alebo tú pracujú. Ale nie, oni povedia - to mi nie, my nie sme proti takejto linke, ale to musí riešiť kraj a oni nevylúčili, že túto linku budú prevádzkovať.

Kraj zas povie, že naša povinnosť to nie je, nech si to rieši miestna samospráva. Celé zle. Keby iniciatívu prevzalo mesto, rokovalo by s partnermi o finančnej podpore a spravili by tomu dobrú propagáciu, mohol to DPB prevádzkovať opäť. Prípadne si vybrať iného dopravcu.
Reakcia na: 810zssk #83:
Prečo by aj mala, keď aj BSK je to ukradnuté. Neviem koľkí ste videli Zastupiteľstvo Bratislavského samosprávneho kraja zo dňa 5. novembra 2021, ale v ňom Juraj Droba hovorí:

„chcem aby ste vedeli, že tieto linky [linky do Hainburgu a do Rajky] niesu župné linky, takže župa nemá žiadnu povinnosť poskytovať služby na týchto linkách. Bola to komerčná aktivita spoločnosti Slovak Lines a akýkoľvek tlak je vyvíjaný na mňa, na úrad alebo na vás tak jednoducho stačí aby ste povedali, že zvažujeme či tieto linky tieto linky do budúcna nejakým spôsobom podporiť, ale sú to naozaj linky, ktoré sú komerčné a odporúčame samosprávam miestnym aby sa dohodli s ktorýmkoľvek z prepravcov, ktorí pôsobia v kraji aby prípadne tieto linky poskytovali. To je stanovisko župy, nepreberám za to zodpovednosť, nie sme povinný tieto linky naďalej zabezpečovať a poskytovať a samozrejme, že robíme, robíme všetko čo je možné vrámci... Vrámci našich možností aby sme robili život obyvateľom kraja lepším... Ale za tieto dve linky určite náš úrad zodpovednosť nepreberá. Ak ich nebodaj obnovíme, alebo prispejeme k ich obnoveniu je to len dobre, ale nieje to naša povinnosť.“

Je to v čase asi od 1:26:46
https://youtu.be/XagfMT6IiXw?t=5206
Reakcia na: Urbanway 2423 #84:
"len tak zo zvedavosti, existuje niekde stanica, ktorej nástupište by ležalo na území dvoch štátov?"
Železná Ruda-Alžbetín? 🙂
Reakcia na: Ike #86:
Aké percento obyvateľov v Hainburgu a ďalších obciach tvoria Slováci? Ja som bol v tom, že už minimálne polovicu, keďže tieto obce mi prídu z pohľadu AT niečo ako, Studienka z pohľadu z BA a preto som myslel, že sa tam veľa nových Rakúšanov nehrnie.
Reakcia na: Urbanway 2423 #85:
Ani potom by nemali motiváciu, pokiaľ by netvorili väčšinu voličov. Ten Hainburg totiž indukovanou dopravou trpí podstatne menej ako Bratislava. Z pohľadu ich samosprávy nie je dôvod a motivácia to riešiť.
Reakcia na: 810zssk #83:
Veď práve, podstatou tohto problému to, že Slováci žijúci v AT tam nemajú trvalý pobyt a tým pádom obce nemajú dôvod zabezpečovať im dopravu do BA. V takom prípade tam asi použiteľná VHD nebude dovtedy, dokým tam nebude prihlásených viac obyvateľov.
Reakcia na: navstevnik9 #81:
No, neviem, či by niekto takúto cestu niekto zaplatil, to už si viem skôr predstaviť upravenie súčasnej cesty z Nesta, aby sa z nej stala plnohodnotná cesta.

Prestup medzi vlakom z Viedne a autobusom do Kittsee by sa podľa mňa dal realizovať aj na plánovanej zastávke pri Neste, čo by nebola až taká veľká zachádzka, aj keď by to už bolo za hranicou (len tak zo zvedavosti, existuje niekde stanica, ktorej nástupište by ležalo na území dvoch štátov? 🙂). Ak by bol problém s tým, že sa cestujúci z Viedne do Bergu musia voziť cez hranicu, tak by kľudne mohli v Kittsee prestúpiť na 299, na ktorú by na Hauptplatzi nadväzovala 80 z BA do Bergu a opačne.
Reakcia na: Trammat #80:
Akože dávate tu všetci pekne koncepty ale úplne ignorujete miestny záujem obyvateľov tých obci. Samospráva v Rakúsku sa nepôjde pretrhnúť aby Bratislava mala dobrú obsluhu VHD.
Reakcia na: SGP135 #79:
Setra 515HD, ktorú má SL má na výšku 3,77m, takže asi kvôli tej bráne sa jazdí po diaľnici.
Reakcia na: navstevnik9 #75:
Ešte mi teraz napadá, že by mohli zhrabnúť nejaké eurofondy na cezhraničnú spoluprácu na novú cestu (červená čiara) juhovýchodne hneď vedľa železnice a sprejazdniť ju pre všetkých bez obmedzenia. Po severozápadnej strane vybudovať protihlukovú stenu, ktorá tam už tuším aj čiastočne je a majú v Kittsee potom ľudia pokoj. Po hlavnej ceste v Kittsee teraz tak či onak môžu chodiť autá smerom na Jarovce a obyvatelia Kittsee teraz zbytočne chodia cez Berg do Bratislavy, čo spôsobuje hluk navyše tam v Bergu. Takto by sa to odľahčilo.

No a autobus by potom chodil po tej ceste (zelená čiara).
Reakcia na: SGP135 #79:
Cez bránu by neprešla - má 3,77m (a zrejme by sa ani nevytočila pri Hauptplatz), ale to by sa dalo obísť povolením na trasu cez Burgenlandstraße - Schlossbergstraße - Hummelstraße, kde je síce obmedzenie na 3,5t, no s výnimkou pre linkové autobusy a zásobovanie, pri rozumnejšom rokovaní by udeliť povolenie aj SL hádam nemal byť problém.
Reakcia na: Trammat #78:
Prejde vôbec Setra cez Hainburg? Tam je kvôli ich bráne výškové obmedzenie 3,5m a Setry mi subjektívne prídu vyššie ako Neoplany.
Reakcia na: 810zssk #77:
Omylom som odoslal správu skorej a podstatu som dopĺňal editom, že či by nebol problém v tom, že aj cestujúci v úseku BA - Hainburg by si museli vybrať miesto na sedenie a tým by znižovali kapacitu na celú trasu.
Reakcia na: Trammat #74:
Debata je o potenciálnom návrate na trasu cez Hainburg 😉 Viem že to tade teraz nejazdí.
Reakcia na: navstevnik9 #72:
Tie autobusy sú možno prázdne počas pandémie, ale bežne jazdili obsadené na 100%.
Reakcia na: 810zssk #69:
Ok, tak nech ten autobus zachádza k tej stanici v Kittsee. Ako píšem, radšej dlhšie ako vôbec.

Tiež mi napadá, že by mohli vybudovať novú stanicu až za tým ďalším priecestím tu
https://maps.app.goo.gl/pGHXjSbu1eKQQaWS9 . Odtiaľ je peší presun k ceste Nesto-Kittsee 6 minút. To je prijateľné podľa mňa. Súdiac z mapy je tam vyhradené miesto pre druhú koľaj, ktoré predpokladám, že je pozemkom správcu infraštruktúry, takže ani netreba žiadne pozemky kupovať. Tam môžu vybudovať nástupište pokojne aj drevené aké sú teraz na trati z Marcheggu do Viedne. Resp. však keď postúpia práce na tej trati, tak ich môžu rozložiť a poskladať znovu v Kittsee. Samozrejme, že im nebránim ani v tom vybudovať tam komplet novú stanicu s prestorom pre otáčanie autobusov aby tam až priamo ten autobus zachádzal, čo uz by nebola taká zachádzka, 3 min maximálne a ľudia prestupujúci na vlak by tak doslova vôbec nepocítili rozdiel, ale píšem toto ako odpoveď na a KtO tO zApLaŤý?
Reakcia na: 810zssk #68:
Tak hlavne ani SL na tej linke už nejazdí cez Hainburg, ale cez Jarovce/Kittsee a následne po A6/A4, tak jedine, že by opäť navrátili pôvodné trasovanie. Inak pokým jazdili cez Hainburg, tak sa mi pri každej ceste stalo, že niekto tam vystupoval/nastupoval (v smere na Slovensko samozrejme). Po diaľnici celý čas sa jazdí cca odvtedy, kedy došlo k výmene Neoplanov za Setry, či to nebude tým, že Jetliner mal miesta na státie, zatiaľ čo Setra ich nemá.
Reakcia na: navstevnik9 #71:
Už viac krát som zažil zdvojené odchody SL. Čiže, predpokladám, že pokiaľ majú voľný bus a vodičovi vychádzajú pauzy, tak pokiaľ je treba, posilňujú. Len potom vždy nastáva chaos, ze kto v ktorom buse má sedieť...
Reakcia na: 810zssk #67:
No zas až také podstatne viac to nie je. Ak by dali cenu lístka na 3€ do Hainburgu, tak to by oproti Viedni nebolo o toľko lacnejšie. A hlavne veď údajne tam cestuje tak málo ľudí, že sa ani neoplatí samostatný autobus, takže zaiste by nebol problém keby sa to "málo" narvalo do tohto autobusu. (Nie je to málo, a samostatný autobus by sa tam pri rozumnom cenníku určo podľa mňa uživil, ale tak keď vymýšľajú, že je to málo...)

Inak cesta do Viedne cez Hainburg je čo do vzdialenosti kratšia, menej náchylná na zápchy, neplatia sa na nej dialničné poplatky ani slovenské a ani rakúske by sa nemuseli a časovo vychádza skoro rovnako. Takže aj keby chodili cez Hainburg bez zastavenia sa im to stále oplatí, alebo prinajmenšom by to nebola strata.
Reakcia na: Dispecer #66:
Keď sú tie autobusy plné, tak dáva zmysel pridať ďalšie, nie? Či už majú dosť peňazí, že nechcú viac? Teraz sa im uvoľní kopec autobusov a tiež vraj nejakí vodiči trucujú, že nechcú ísť do Arrivy. Voila môžu šoférovať na pridaných spojoch.
Reakcia na: 810zssk #65:
6:32 odchod do Viedne je úplne idéalny na cestu do práce. 7:18 si na Hbf a potom ešte asi metrom nejakých pár staníc a si na 7:30-7:45 v robote. Úplný ideál.
Reakcia na: navstevnik9 #60:
2. Pretože je to významná zachádzka. Ale to by mohlo byť kompenzované tým že táto prípadná linka by jazdila oveľa častejšie. Len či by to niekto zaplatil.
Reakcia na: Dispecer #66:
Niekedy áno, niekedy nie. Myslím že kedysi bola idea že vlci do Hainburgu môžu stáť (nejde sa po diaľnici), takže ich môžeš nabrať aj keď už nemáš sedačky, na rozdiel od ľudí do Viedne.
Reakcia na: navstevnik9 #63:
Lebo sa to neoplatí. Pre SL sú oveľa dôležitejší cestujúci do Viedne ktorí platia podstatne viac ako cestujúci do Hainburgu.
Reakcia na: navstevnik9 #63:
A je cestujúcich do Viedne tak málo, že zostane relatívne dostatočná voľná kapacita pre cestujúcich do Hainburgu? 🤔
Reakcia na: navstevnik9 #62:
Aj si si pozrel ako často jazdia tie IC a rjx?
Reakcia na: Valec #55:
Ešte pre DPB bolo predlženie licencie z stany Rakuska rýchle /predlžovali to vo Viedni za pár dni🙃 👍 /
Prečo inak Slovak Lines Express nepresmeruje svoju viedenskú linku zase cez Hainburg? Veď keď sa tam neoplatí vypravovať samostatný autobus, tak by to mohol vykryť tento, nie?
Reakcia na: Valec #49:
2. Mimochodom Petržalka je ďaleko rozumnejší prestupný uzol medzi vlakom a autobusom ako Kittsee, lebo tam stoja aj vlaky IC a RJX do Viedne (a ďalej), s ktorými budú Rakúšania skôr vo Viedni ako s RExom, ktorý stojí v každej diere. A to už vôbec nehovorím o ďalšej možnosti sa dostať do Györu a priľahlého maďarského regiónu vďaka tomu vlaku do Hegyeshalomu. By si bol prekvapený koľko Maďarov robí v tej oblasti Rakúska. Takto by išli vlakom do Petržky a odtiaľ autobusom priamo do Kittsee/Hainburgu. A samozrejme z Petržky máš (resp. si mal a možno budeš mať) aj vlaky do slovenských destinácií. Stanica je tiež lepšia v Petržalke a je tam hneď Tesco aj lekáreň, kde si môže Rakúšan nakúpiť lacno na večeru ak chce.
Reakcia na: Valec #55:
Doslova tá autobusová linka Hainburg-Kittsee, ktorú tu spomínam ide v súbehu s vlakom medzi Hainburgom a Wolfsthalom a je zaradená do systému VOR, tak čo píšeš hlúposti, že nebudú z toho princípu súhlasiť s takou linkou? Či to niekto presadil aj napriek nesúhlasu VOR? Ok, tak potom VOR asi nemá také slovo a vtedy čo tam po tom, čo si oni myslia?
Reakcia na: Valec #49:
1. No to mi je zaťažko uveriť, že by miestna samospráva nechcela pre nemálo tamojších na Slovensko pravidelne cestujúcich obyvateľov autobus do centra Bratislavy. Po tej ceste by prešiel tak 2 až 4 razy za hodinu, čo by pokoj tých obyvateľov tam len sotva narušilo.
2. Neviem, prečo by Rakúšania mali mať problém s prestupom v Petržalke, ak nie sú špinaví xenofóbi. (Aj keď vlastne vtedy by asi nechodili robiť vlakom do Viedne, lebo tam je cudzincov ešte viac.) Tých pár minút naviac ich isto nezabije. Pri najhoršom by ten autobus mohol zachádzať aj k stanici v Kittsee. Bola by to ďalšia (zbytočná) strata času, ale radšej autobus, ktorý ide o 20 minút dlhšie ako žiadny. Veď keď do neho dajú wifi, tak čas uplynie ako voda. Môžu cestujúci robiť home office na ceste do/z práce. 😁 Nechodí inak aj vlak do Deutschkreutzu cez Maďarsko? Tam Rakúšanom nevadí chodiť "hore-dole" cez hranicu?
3. Keď si to kupujú Rakúšaci, nevidím dôvod, prečo by to malo byť menej atraktívne pre podobne zarábajúcich Slovákov a iných tam žijúcich.

Legislatíva ma slúžiť ľuďom, nie ľudia legislatíve. Ak je legislatíva problém, tak ju treba zmeniť. Last time I checked zmena legislatívy bola bezplatná, resp. príživníci (tiež známi ako p*litici) sú platení či niečo robia alebo nie. Aké zvyšené náklady máš teda na mysli?
Reakcia na: 810zssk #56:
Vôbec netuším a ani som potom nikdy nepátral. Len posúvam ďalej info (od kolegu), ktorá zaznela na niektorom spoločnom rokovaní.
Valec, nevieš povedať, ako to majú IDS JMK s linkou 104 do Laa an der Thaya?
Reakcia na: Viko #50:
Však on nemusí byť. Verejný záujem nemusí mať zdroj len v Ústave, ale aj v iných stratigických dokumentoch alebo napríklad prístupom k dekarbonizácii dopravy.

Každopádne, tá Ústava je dosť voľná a myslím si, že v dnešnej dobe sa dá doprava za rekreáciou schovať aj pod zdravie (o tom bezpochyby) aj pod prácu (vnímajme to tak, že rekreácia je obstarávací predpoklad pre prácu, kto nie je oddýchnutý, nepodáva dobrý výkon) a aj pre vzdelanie (napr. ja keď idem so synom do prírody, vždy sa niečo nové naučí). A nemusíme sa rozprávať o zdravotných dopadoch redukcie IAD jednak z hľadiska emisií a jednak zhľadiska nehodovosti. Netvrdím, že ten ústavný výklad je dobrý, ale ako som písal, najlepší s akým som sa stretol.
Reakcia na: Valec #55:
A aká je presne právna pozícia VORu v tom konaní o udelenie DL? Okrem toho že sa vyjadrujú.

Lebo tých komerčných liniek ktoré sú v súbehu s vlakom je v Rakúsku kopa a očividne licencie bez problémov dostávajú. Teda by ma zaujimalo do akej miery legislatíva umožňuje z tohto dôvodu licenciu nevydať.
Reakcia na: D555.3008 #51:
Záujem obcí bol aj je, ale financovať to môže len spolková krajina. A potom príde VOR, ktorý ti povie, že linka je v súbehu s vlakom čo nabúrava koncept dopravnej obslužnosti a nebudú s vydaním licencie súhlasiť.
Električková doprava je dráhová, pre ktorú platia iné predpisy ako pre autobusovú. Naviac sa tu bavíme o úplne iných štátoch, nie o Slovensku a Rakúsku, kde platí iná legislatíva a dohody pri vydávaní licencií.
Reakcia na: hroch #52:
U nás do Ústeckého Kraja zachádza linka č. 398 , alebo 001398 Altenberg - Zinnwald - Teplice a vozidlá z linky prejazdujú na L 360 VVO do Drážďan, takže autobusom bez prestupu sa dá cestovať relácia Teplice - Dráždany. Dopravca je Regionalverkehr Dresden GmbH. Na území SRN platí tarifa VVO, na území ČR tarifa DÚK, vnútroštátna doprava na linke je možná na území Nemecka i Česka. Neviem aké zákony má Rakúsko a Slovensko, ale podla mňa , vylúčenie prepravy na jednej strane hranice bude len zrejme niečí výmysel, aby nemusel mať dva odbavovacie systémy. A to ešte Slovensko a Rakúsko má výhodu platby v Eurách, my máme České Koruny a napriek tomu to tu také linky zavádzať ide.
Človek nad týmto , ktorý žije inde , môže len krútit hlavou. Tam sa postupne medzi Slovenskom a Rakúskom u Bratislavy sa vracia železná opona ? Kraje a integrované systémy verejné dopravy medzi sebou nekomunikujú ?? Dávno mohlo byť i viac takých liniek , akou bola 801 a 901 i s vnútroštátnou dopravou na oboch stranách. Mohla sa zaviesť i spoločná lodná linka po Dunaji Hainburg - Devín - Bratislava - Čunovo, keby sa chcelo. Mohli VOR a IDS BK sa dohodnúť na nejakej spoločnej tarife , na lístku , ktorý by platil na oboch stranách hranice vo všetkých regionálnych spojoch. Ani predlženie L80 do Kitsee by nemuselo vadit, keď linka prevažnú trasu by nemala v súbehu s vlakom. Všetko toto vymenované u nás medzi Ústeckým Krajom a Spolkovou Zemou Sasko máme. Vedla dokonca v Libereckom Kraji platí Euronisa Ticket, lístok s ktorým možno cestovať verejnou dopravou na území troch štátov v príhraničných oblastiach Nemecka , Polska, Českej Republiky. No, aké úžasné by bolo, keby sa niečo také zaviedlo i v príhraničí Bratislavy v Rakúsku i Maďarku i s radom cezhraničných liniek, ktoré pre zvýhodnenú tarifu boli i viac využívané. Len treba chcieť. A keď vie na to všetko nájsť peniaze menej bohatý Ústecký Kraj a tiež v rámci Nemecka menej bohaté Sasko, nevidím dôvod, aby na to nemal Bratislavský Kraj a Dolné Rakúsko s Burgenlandom.
Reakcia na: D555.3008 #51:
Naozaj mali zaujem aj rakuske obce? Lebo ja mam informaciu (priznavam, ze z tretej ruky), ze sa do financovania takejto linky prilis nehrnuli. A pravdou je, ze by ju urcite mali spolufinancovat.

Mimochodom, suhlasim aj s tym, ze by na uzemi Rakuska mala taka linka/linky fungovat aj na vnutrostatnu prepravu. Som si skoro isty, ze napriklad elektricka medzi francuzskym Strasburgom a nemeckym Kehlom berie cestujucich na oboch stranach aj vnutrostatne, takze sa to urcite da vyriesit aj legislativne. A ak by to mala byt doprava vo verejnom zaujme, tak aj zvysene naklady by sa dali pokryt, aj dva tarifne systemy.
Reakcia na: Valec #49:
Záujem rakúskych obci bol veľký o linku 901 najmä obce Wolfsthal ako aj Hainburg( nákupné centrá a pod) Rakúšák z Viedne o to samozrejme nemá záujem ale občania ktorý tam bývajú (a platia obci dane ) a cestujú denno denne do Bratislavy tak rozhodne áno . Legislatívne neviem ale SR aj Rakúsko je v EU aj schengene,a toto nie je nejaká výnimka v EU (tuším ako elektrická premáva medzi členskými štátmi EU bez problémov )
Reakcia na: Ike #48:
Výklad DvVZ na základe ústavných práv je rozumný, ale podľa mna nie vyčerpávajúci.
Myslím si totiž, že značnú časť objemov, ktoré nechceme aby ľudia cestovali prostredníctvom IAD, tvoria cesty za službami a voľnočasovými aktivitami. A do tých troch bodov neviem celkom ako to napasovať. Ok, pri neplnoletých si ešte môžme povedať, že ZUŠky, CVČ, kluby a spolky vieme nejako narvať pod právo na vzdelanie, ale wellbeing a regenerácia pracujúcich ako spôsob nepripravovania o právo na prácu je podľa mňa nadmerne krkolomný výklad, čo má potom za následok, že to nikto takto nevníma a za limit DvVZ sa pokladajú absurdne malé objemy spojov nepostačujúce na zabezpečenie základných životných potrieb.
Reakcia na: navstevnik9 #35:
1. Nie, VHD nie je dopravná obluha, naviac na rakúskej strane je to definované inak. Tak či tak, miesta samospráva tam nechce žiadnu dopravu naviac.
2. Bežný rakúšan cestujúci z Viedne domov sa nebude voziť hore-dole cez hranicu. A už vôbec to nebude platiť miestna samospráva.
3. Áno, majú tam napr. aj mesačné alebo ročné lístky. Taký ročný na túto reláciu stojí 550 až 650 €.

Spojiť mestskú a medzinárodnú linku dohromady spôsobuje legislatívnych aj prevádzkových problémov. Takže úspora z takéhoto spojenia môže znamenať zvýšené náklady na inej strane a tie môžu celú úsporu aj prevýšiť.
Reakcia na: shaggy #45:
Nerozumieš tomu. Ak si dopravca, ako právnická osoba, alebo fyzická osoba-podnikateľ povie, že na dopravnom trhu nie je uspokojený dopyt po určitej službe určitej úrovne, môže začať podnikať a po získaní licencie (administratívna záležitosť, ktorú na 99 % získa) jazdiť. Má obrovské množstvo možností ako nastaviť správny cenový model. Cieľom je zisk. Je jedno akým spôsobom, ale cieľom je zisk. Preto jazdí len v časoch, kedy je to atraktívne a na miesta, kde je to atraktívne.

Opačným pólom dopravy je doprava vo verejnom záujme. Ten nikto doposiaľ jednoznačne nevysvetlil, no mne osobne sa páči interpretácia cez Ústavu SR, podľa ktorej:
Čl. 35 ods. 3 má každý právo na prácu,
Čl. 50 má každý právo na zdravotnú starostlivosť,
Čl. 42 ods. 1 má každý právo na vzdelanie,
a keďže inštitúcie poskytujúce tieto práva nie sú v každej obci a v pešej dostupnosti, je povinnosťou verejnej správy aj za cenu finančných nákladov prevyšujúcich tržby toto právo umožniť zabezpečením primeranej dopravy. Podľa mňa (ale nie som právnik) tieto tri články zakladajú aj odôvodnenie na existenciu nočnej dopravy a aj na zabezpečenie dopravy napr. na komerčné atrakcie veľkých rozmerov z dvoch dôvodov: je to v záujme vzhľadom na strategické ciele ohľadom znižovania zaťaženia ovzdušia a zároveň ak sa nezabezpečí posilová doprava napr. na hokejový zápas, fanúšikovia sa natlačia do jestvujúcej ponuky a poskytovanie dopravy v zmysel ústavných práv znemožnia.
Doprava vo verejnom záujme jazdí v časoch a na miesta, ktoré by komerčný dopravca v záujme obchodných cieľov nezabezpečoval.

Verejný záujem buď existuje, alebo nie. Napr. nie je verejným záujmom cestovať medzi Bankou pri Piešťanoch a Parihuzovcami pri Snine, lebo tak cestuje 0 ľudí. Ale je verejným záujmom zabezpečiť dopravu z Jurajovho Dvora na Žabí majer, hoci linka je rozhodne 99% jázd v strate.

Otázne je, kto by mal dopravu vo verejnom záujme zabezpečiť. Očividne je záujme cestovať medzi Hainburgom a Bratislavou. Ale nie je povinnosťou súkromného dopravcu túto dopravu zabezpečovať a očividne to ani nie je ziskové. Ak občania chcú cestovať medzi Hainburgom a Bratislavou, musia to chcieť aj ich zastupujúce orgány verejnej správy. A je to aj v záujme Bratislavy, pretože ak sa verejný záujme odignoruje, prídu masy áut a spôsobia kolóny a v tých kolónach bude stáť aj MHD a výkon ústavných práv pri cestovaní MHD bude občanom obmedzený.
Reakcia na: shaggy #45:
A nehovoril náhodou Trolley o zvýšení cestovného? Ako si prišiel z toho jeho príspevku na to, že hovorí o znížení?

Ten dopyt tam bol a ja si myslím, že by sa nestratil ani po zvýšení cestovného pokial by zostal zachovaný použitelný takt.
Reakcia na: shaggy #45:
Posledna veta v prispevku je** v roku 2019 DPB previezol viac ako 163000 cestujucich **👍 Je to tak malo ?? Nepísal som znižit cestovne! skôr sa mohlo mierne upravit hore /z 1,50€ na 2€/
Reakcia na: D555.3008 #41:
Ak by o tú linku bol záujem, prečo by bola stratová? A ak teda o ňu bol taký záujem, aký zmysel by malo znižovať cestovné? To mi nesedí. Aj Matovič sa rozumie financiám viac, než ty.
Reakcia na: Ike #42:
Oficiálne.
Reakcia na: Nasrany obcan #16:
Nasrany obcan toto nie je stránka dopravneho podniku, mesta ani primatora
Reakcia na: Trolley #39:
DPB je prevádzkoval na vlastné podnikateľské riziko. Bez dotácie.
Reakcia na: shaggy #40:
nebol zaujem o 901 ?? 😂 😂 Cestoval si vobec niekedy touto linkou?Casto ostali cestujuci vonku lebo este aj cca 20 stali 😱 a do kufru sa nedali dať😅 😂 😂
Reakcia na: Trolley #39:
Upraviť cestovné, aby stratová linka bola ešte viac stratová? Teba by som vo svojej firme nechcel. Alebo si naozaj myslíš, že niekoho odradila cena toho lístka (hovoríme o Bratislave a Rakúsku) a nebol problém v tom, že väčší záujem proste nebol?
Reakcia na: shaggy #37:
Riešenie bolo upraviť cestovné, lenže k tomu DPB ani raz nepristúpil.
Reakcia na: shaggy #37:
Možem Ti povedat že aj spoj 6*45 z Hainburgu v pracovne dni bol solidne využivany ,často aj plny voz dojel do Bratislavy. Slabšia obsadenosť bola v nedelu rano a večerne spoje po 20*20. To sa platilo u dopravcu DPB
Veľa z vás tu kritizuje SL, že nepomohol atraktivite tejto linky. Lenže aj pod DPB bola stratová, takže ani častejší interval nebol riešenie. Proste... využívali to asi prevažne iba ľudia, ktorí chodia na nákupy a neuživilo sa to.
Prekvapuje ma že im to vydržalo tak dlho 😂 Zaujem o tuto linku Slovak Lines vobec nemali. Od začiatku premavky po prevzati linky 901 Slovak Linesom boli lepšie autobusy ale všetko ostatne bolo o moc horšie.
Dopravný podnik previezol za posledne roky podstatne viac cestujucich než Slovak Lines.
Celkovo škoda dobrej myšlienky a projektu na spojenie okolia Bratislavy aj mimo uzemia Slovenska o ktory bol zaujem a rastucim počtom cestujucich najmä v rokoch cca 2016-2019.
Reakcia na: Valec #25:
Čo sa tej značky týka, tak snáď je autobus dopravná obsluha, nie? Resp. to je taký problém tam pripísať "a VHD"?

Tá verzia linky, ktorá by išla z Kittsee na Berg by nebola úplne subežná so železnicou, pretože prejsť pešo v Kittsee od stanice po potenciálnu zastávku toho autobusu by bola celkom štreka.

3,70€ nie je také strašné, s tým že pre pravidelných cestujúcich tam nemajú nejaké zľavy? A keby aj tým nikto zo SR necestoval tak nič sa nedeje. Rakúšaci si akurát prestúpia z/na vlak v Petržalke a nie v Kittsee. Odtiaľ je dokonca tuším lístok na vlak paradoxne lacnejší.
Reakcia na: Trammat #32:
Možno áno, ale otázka znie, do akej miery potrebujeme mať voľné vstupné body do mesta z Rakúska. Pravidelné kolóny siahajúce až niekoľko kilometrov do Rakúska by spolu s požiadavkami tam žijúcich Slovákov mohli pôsobiť ako akcelerátor iniciatívy tamojších orgánov vo vzťahu k potrebe riešiť problém, ktorý vzniká a existuje na ich území, ale trpíme ním my.
Reakcia na: Trammat #28:
V diskusiách k tomuto typu článkov sa periodicky spomína "veľké" množstvo Slovákov žijúcich v týchto zahraničných obciach. Predpokladám, že majú určitý výtlak aj v rámci komunálnych/municipálnych volieb, takže nie je nič ľahšie, než si zvoliť adekvátne množstvo poslancov/funkcionárov do príslušných miestnych pozícii a už len čakať, kedy nimi zvolení zástupcovia začnú intenzívne pracovať na saturácii ich potrieb.
Reakcia na: gejza #31:
Nepresunulo by to len tie zápchy na vstupné body do mesta? Lebo bolo by pekné, že v meste by k zahlteniu nedochádzalo, ale čo z toho, keď tie autá budú stáť v kolóne v inom úseku.
Reakcia na: Trolley #26:
Myslím, že elegantným riešením by bolo svetelnou signalizáciou regulovať vjazd motorových vozidiel do Mesta z konkrétnych smerov, aby nedochádzalo k nárazovým zápcham na vybraných mestských komunikáciách. Takouto reguláciou dôjde k rozloženiu návalu vozidiel v čase a eliminujú sa dopravné zápchy v kritických časových úsekoch a na kritických úsekoch ciest.
Reakcia na: Urbanway 2423 #23:
Mne ide hlavne o to, že už teraz financuje na nekomerčnej báze rakúska strana spojenie Kittsee-Hainburg a slovenská Nesto-Kollárko. Spojiť tieto dve linky do jednej nezvýši skoro vôbec celkové najazdené kilometre s tým, že by sa akurát vynechala zastávka pri stanici v Kittsee, čo ale hádam nevadí, lebo by bola možnosť prestúpiť na rovnaké vlaky v Petržalke. Teda by nikto nemohol namietať, že je to stratové alebo neviem čo, lebo veď chodia tam tie autobusy teraz tak či onak. Navyše by získal spojenie s Bratislavou aj Berg a prípadne Edelstal a takisto aj komplex Nesto a celkovo Petržalka by bola lepšie prepojená s Rakúskom a aj viedenským letiskom.

Jasné, že ideál by bol 901 z Autobusovej stanice cez Krížnu, Račko, Prestaničné námestie, Hodžko, Zochovu, Einsteinovu do Hainburgu iba cez Wolfsthal a nejaká 902 ako pokračovanie 80ky cez Kittsee a Berg do Edelstalu.
Reakcia na: Trammat #27:
Určite to zakázané nie je, len neexistuje akýkoľvek zmysluplný dôvod také konanie systémovo podporovať z verejných zdrojov.
Reakcia na: gejza #24:
No v Rakúsku to žiaľ tak ideálne nie je. Aj keby sa takáto požiadavka podporila adekvátnym počtom hlasov, tak sa rakúske orgány radšej budú tváriť, že sa to stratilo, prípadne nech si to rieši slovenská strana. To je beh na dlhé trate.
Reakcia na: gejza #13:
Je to zakázané?
Reakcia na: gejza #24:
A dovtedy budeme čakať kým na hlavné mesto zaplavia autá a budeme sa tváriť, že sa nič nedeje, resp. že sa nás to netýka.
Reakcia na: navstevnik9 #18:
Ak si si už domaľoval, tak upriamim tvoju pozornosť na túto značku (a rovnaká je o pár metrov ďalej na rakúskej strane) http://shorturl.at/yJTX8
Zároveň si môžeš byť na 99,9% istý, že v Rakúsku ti licenciu na trasu súbežnú s vlakom nikto nevydá (zázrak je už to predĺženie z Wolfsthalu do Hainburgu). A už zrejme vôbec nikto ti nepovolí vnútroštátnu dopravu.
A ak by sa v niekom niečo zlomilo a oba dôvody by zanikli, tak lístok podľa tarify VOR+IDS BK by stál toľko, že zo SR by tým nikto necestoval (relácia Hainburg - Kittsee vyjde na 3,70 €).
Reakcia na: navstevnik9 #18:
Ak tomu správne rozumiem, tak v niekoľkých obciach v zahraničí žijú Slováci, ktorí potrebujú pravidelné spojenie s Bratislavou. V takom prípade je najúčinnejšou cestou tlačiť z ich strany na miestne zastupiteľstvo, resp. príslušný vyšší úrad v rámci spolkovej krajiny, aby vyčlenil financie na realizáciu takejto aktivity. Pokiaľ sa takáto požiadavka podporí adekvátnym množstvom hlasov, je zrejmé, že sa príslušné rakúske orgány požiadavkou občanov legálne žijúcich na ich území budú zaoberať. Existuje taktiež eventualita, že sa rakúske orgány obrátia so žiadosťou o spolufinancovanie takejto formy prepravy aj na príslušných slovenských partnerov. To bude podľa môjho názoru moment, keď bude mať slovenská strana prvý relevantný dôvod sa touto záležitosťou zaoberať.
Reakcia na: navstevnik9 #18:
Veď tá predĺžená linka by mohla jazdiť v preklade s vlakmi (áno, viem vlak by bol v Kittsee rýchlejšie, ale z Petržalky by mohli odchádzať v preklade), čiže v špičke každých 30 minút, v ostatných časoch raz za hodinu. Nejaká linka z Wolfsthalu cez Kittsee by podľa mňa nebola veľmi atraktívna, keďže by sa doba jazdy predĺžila na 2-násobok. Spojenie SR s AT by som osobne riešil dvomi linkami, nie iba jednou. Jedna linka by išla ako 901 ale namiesto Mostu SNP by išla na Hl. st. a druhá by išla ako 80 cez Kittsee do Bergu a vybrané spoje by potom mohli ísť namiesto 297 až do Hainburgu (ak by o to bol záujem z rakúskej strany). To by som ale nechal len ako doplnkové spoje (aj tá 297 premáva väčšinou iba raz za 2 hodiny), nie ako hlavnú linku.
Reakcia na: Ike #21:
Zisk je podmienený použiteľnosťou služby. Ak je nepoužiteľná, zisk nemáš šancu dosiahnuť.

Ja nekritizujem SL za zrušenie linky. Som ale presvedčený že kým to ešte prevádzkovali, to riešenie ktoré zvolili bolo najhoršie možné (z komerčného hľadiska). Buď to robím poriadne, tak aby to aspoň malo šancu, alebo to nerobím. Za to že na tom prerobili peniaze si môžu sami tým nastavením produktu. Snívať že regionálne autobusy šesť krát za deň budú ziskové je úplná dezilúzia.
Reakcia na: 810zssk #20:
Nefunguje ale nemôžeš vedieť, či súčasný hospodársky výsledok nie je najlepší možný. A preto na to hádžu bobek a nikto iný sa do toho nehrnie.

A opakujem tu nejde o použiteľnosť služby ale o zisk. Zavedenie taktu je objektívne finančne nákladná záležitosť a vo verejnom záujme to má ospravedlnenie aj opodstatnenie. Je to žiadúce a je chybou že máme na Slovensku "mrte" prevádzok, kde takt nepoznajú.
Reakcia na: Ike #19:
Ja nikde netvrdím že je nelegitímny, len že to nefunguje. Lebo ťažko budeš ziskový ak tvoja služba nebude pre nikoho použiteľná.

Vzhľadom na výsledky Slovak Linesu (a osobitne SL Expressu) nezdieľam tvoje presvedčenie že vedia čo robia.

Žiadnu spoločenskú a dopravnú zodpovednosť som im do rúk nevkladal ani ja, ani nikto iný v tejto diskusii. Naopak to vo svojich vyjadreniach robí SL voči Arrive.
Reakcia na: 810zssk #15:
Ten prístup je legitímny. Slovak Lines na tejto linke sú komerčný dopravca podnikajúci na vlastné podnikateľské riziko. Obchodným cieľom nie je "mať čo najviac cestujúcich" ale "mať čo najväčší zisk". V Slovak Lines zase určite nie sú hlúpi a dobre si vypočítali, že ak by zaviedli takt, tak by možno mali viac cestujúcich a teda tržieb, ale zároveň viac nákladov. A súčasný model antitaktu predstavuje najlepší pomer nákladov k výnosom.

Ja nemám žiadny dôvod obhajovať Slovak Lines, ale nepríde mi fér vkladať im do rúk spoločenskú a dopravnú zodpovednosť. Ty by si tiež nezaložil dopravcu preto, aby si napĺňal abstraktné spoločenské ciele na úkor povedzme vianočných odmien svojich zamestnancov.

Od spoločenskej zodpovednosti je tu primárne verejná správa a doprava vo verejnom záujme. Ak verejná správa nepovažuje túto reláciu za hodnú verejného záujmu, nie je to chyba v súčasnosti premávajúceho dopravcu.
Reakcia na: gejza #14:
Tak raz za hodinu neviem, či je úplne husté na to koľko Slovákov tam býva a hlavne autobus by nestál len na tej železničnej stanici na úplnom okraji obce, ale by mal aj zastávky v obci. A zase nemusel by tam zachádzať stále. Stačilo by v špičke. Ešte mi napadá, že autobus by mohol chodiť k tomu nákupnému centru hlavne v sobotu alebo do Bergu. Z Bergu do Bratislavy momentálne nie je nič a pritom pri tom jazere medzi Kittsee a Bergom sú nové domy dosť možno so Slovákmi. Alebo ešte ďalšia možnosť, že by išiel autobus Hainburg->Wolfsthal->Berg->Kittsee->Petržalka->Kollárovo námestie. Cesta by sa natiahla oproti ceste priamo z Wolfsthalu do BA, ale možno by sa tak vyzbieralo viacej cestujúcich a už by to nebolo stratové. Tiež by bol lepší prestup na Zochovej zo smeru od Hlavnej stanice, lebo na 901 sa veľmi z Hlavnej stanice nedalo dostať.

//Úprava: Ešte mi napadlo, že ten by tam mohli dovoliť aj vnutroštátnu prepravu v Rakúsku, a to by potom znamenalo, že ten rakúsky autobus z Hainburgu do Kittsee by mohli Rakúšania zrušiť a radšej prispieť na tento. //Úprava 2: To by potom vyriešilo aj problém s cenníkom. Ľudia by si medzi Nestom a Hainburgom kupovali lístky podľa tarify VOR a medzi Nestom a Kollárkom podľa IDS BK.
V
Všetko tu doserete čo sa dá?!Či to je zas kšeft primátora?!!!
Špiny zapredane...ako sa tam má človek dostať?!!!!!! Vráťte 901....
Reakcia na: Ike #12:
SL to samozrejme môže prevádzkovať v akom intervale chce, ale zas na ich prístupe dobre vidno ten slovenský pomýlený prístup k verejnej doprave. Máme málo ľudí? Zhoršime ponuku a vyťaženosť na spoj stupne.

To funguje ak VHD považuješ za socku pre ľudí čo nemajú inú alternatívu a jednoducho s tebou bude stále cestovať konštantný počet vlkov. Ale už sme niekde inde a zhoršením ponuky na takú úroveň ako u SL sa dosiahne akurát ešte nižší počet cestujúcich a horšie hospodárske výsledky
Reakcia na: navstevnik9 #10:
"Inak zamýšľal sa niekto aj nad predĺžením linky 80 do Kittsee k vlakovej stanici? "

Však medzi Žst Petržalka a Kittsee existuje pomerne hustá sieť spojení vlakovou dopravou. Prečo máš potrebu zbytočne míňať vzkm na niečo, čo už existuje ?


Reakcia na: marcello #4:
Akí školáci ??? Však v Bratislave je dostatok materských, základných aj stredných škôl, takže nevidím akýkoľvek rozumný dôvod, aby slovenské deti absolvovali školskú dochádzku v zahraničí. 🤔
Reakcia na: Trolley #11:
SL to prevádzkoval na komerčnej báze (na vlastné podnikateľské riziko), takže si vyhodnotil, že pri súčasnom modeli mal najvyššie možné výnosy a najmenšie možné náklady. Ťažko ich za to možno haniť. Súkromná firma nemá čo riešiť dopravnú politiku.

Ak príslušný objednávatelia vyhodnotili, že dané spojenie nie je verejným záujmom a komerčný dopravca sa tu neuživí, tak smola. Ak je spojenie stratové, ale je považované za verejný záujem, tak potom je to vecou objednávateľa.
Reakcia na: jozin #7:
Prečo tou linkou cestovalo málo ľudí? Pretože Slovak Lines úplne pohnojil CP. Stačí si porovnať CP ex 901 a CP Slvoak Lines.
Škoda, ale verím tomu, že sa to po pandémii obnoví. Tiež by bolo fajn keby predĺžili vlak cez Berg (a možno Kittsee) do Petržalky. A v Petržalke by mohli spraviť nové nástupište úplne na východe stanice, lebo ty kokos to je tiež poriadna štreka tam prestupovať na autobusy 93. Chuderka Ursula von der Leyen už nebude potom musieť z viedenského letiska do Bratislavy lietať, ale bude môcť ísť pekne priamo vlakom ako aj naša prezidentka chodí.

Inak zamýšľal sa niekto aj nad predĺžením linky 80 do Kittsee k vlakovej stanici? Z Nesta by to bolo potom lepšie na vlak do Viedne a aj z Kittsee by ľudia mali lepšie spojenie do BA ako len vlak končiaci v Petržalke. //Úprava: A potom ešte prípadne ďalej do Jaroviec, Rusoviec a Rajky s označením 801.
Reakcia na: Trolley #5:
Tak marcello písal, že sú nenažranci, lebo sa ľudia nedostanú "na plazmu", tak ako, že nejde o Europlazmu? 😁 Ja nikde nepíšem, že cezhraničná prímestská doprava nemá existovať a nemá byť spolufinancovaná príslušnými krajmi. Myslím si pravý opak, ale tak na absurdné argumenty absurdná odpoveď... A toto, čo tam predvádzali, žiadna pravidelná prímestská doprava nebola, ale presne len výletno-nákupná linka...
Reakcia na: marcello #4:
To mi chceš povedať, že tých 6 párov spojov denne postačovalo pre kohokoľvek na to, aby tú linku mohol využívať na nejaké pravidelné dochádzanie?
Reakcia na: Trolley #5:
Linku zrusia kvoli hlbokej stratovosti, lebo nou cesto malo ludi.
A ked tychto par ludi presadne do aut, hned to ide sposobit kolaps dopravy v BA.
Tomu sa povie logika na vysokej urovni.
Chápem, že bola stratová, veď nalejme si čistého vína - chodili ňou hlavne ľudia za nákupmi, niektorí povedzme len tak do Hainburgu - a odkedy Rakúsko výrazne obmedzilo hranice pre pandémiu, tak to jednoducho celé seklo.
Osobne si myslím, že po konci pandémie (len kedy to bude...) sa obnoví, lebo bude opäť záujem.
Reakcia na: ceres #3:
Tu nejde o Europlazmu, ale o celkový problém. Všetci tí, ktorí na ceste do Bratislavy využívali 901 a neskôr autobus SL, teraz pôjdu autom a dopadne to tak, že v hlavnom meste bude ešte viac áut a budú zápchy. ale to je tak, keď mesto bezhlavo zrušilo 901 a nechalo ju prevádzkovať SL, ktorý dokafral CP a zvýšil cestovné.

Ja netvrdím, že ten spoj má prevádzkovať mesto, ale zbaviť sa tejto linky argumentom nás sa to netýka a SL bude mať komfortnejší autobus ako ten čo tam jazdí dnes, no neviem. Tvrdilo sa, že linka nie je zisková. Ale za celý čas jej prevádzky ani raz dopravca nezvýšil cestovné a v najexponovanejších časoch nepridal ďalšie spoje. Aj v samotnom DPB sa našli ľudia, ktorí si vedeli predstaviť fungovanie 901. Ale toto je tá progresívna politika. 29.8. si spravíme veľké PR, že na Slovensku sú obchody zatvorené, poďte s 901 na nákupy do Hainburgu a v decembri už dáme linku na odpis.

Vedelo sa, že v roku 2021 bude súťaž na nového dopravcu na území BSK, ako aj to, že v novom programovom období sa rakúska strane nebráni spolufinancovaniu tejto linky. Minimálne do zmeny dopravcu na území kraja mal tú linku prevádzkovať DPB - samozrejme, že upraviť cestovné, posilniť marketing a zároveň malo mesto aj DPB intenzívne rokovať s krajom, aby túto linku zahrnulo do novej zmluvy s dopravcom. Ale takto sa každý tvári, že sa ho to netýka.
Reakcia na: ceres #3:
Nejde len o nich,ale aj ludia co tam chodili do prace a skolaci
Reakcia na: marcello #2:
Nikto nebráni Europlasme zaplatiť si kyvadlovku 😉
To pekne posrali dpc. ludia chodili na plazmu a teraz sa nik nedostane. nenazranci
Škoda, mal som tú linku do Hainburgu rád, nemusel som chodiť autom. Nech žije individuálna doprava, čo tam po udržateľnej mobilite. Bravo. 👍