Naozaj nemôže električka jazdiť rýchlejšie ako 50 km/h?

V Bratislave majú električky umelo obmedzenú rýchlosť.

Najvyššia rýchlosť, ktorú majú povolenú bratislavské električky, je 50 km/h. Na rovnakú premávkovú rýchlosť je navrhnutá aj petržalská električková trať – prvá aj druhá etapa. Napriek tomu, že táto trať má nahradiť metro či rýchlodráhu, ktoré zvyčajne jazdia rýchlosťou 80 km/h. Na predstavení pripravovanej trate verejnosti odzneli z úst najpovolanejších informácie, že električka nemôže jazdiť rýchlejšie ako 50 km/h.

Skutočnosť je však iná. Prevádzka na električkovej dráhe sa riadi zákonom o doprave na dráhach a jeho vykonávacou vyhláškou. Ten rýchlosť električiek nijako neobmedzuje, vyžaduje však zabezpečenie: „Na električkových dráhach, na ktorých chodia vlaky rýchlosťou viac ako 60 km.h-1, je chod vlaku vždy zabezpečený.“ To znamená, že ak je rýchlosť vyššia ako 60 km/h, musí byť doprava zabezpečená, napríklad signalizačným zariadením. Takýmito zariadeniami bratislavské trate nie sú vybavené, preto by sa rýchlosť električiek mala ohraničiť 60 kilometrami za hodinu.

Ďalší zákon, ktorý má vplyv na električkovú dopravu, je zákon cestnej premávke. V prípade, ak je električka súčasťou cestnej komunikácie, platí pre ňu aj tento zákon. Zákon hovorí, že maximálna povolená rýchlosť v obci je 50 km/h, pokiaľ nie je dopravnou značkou obmedzené inak. Väčšina úsekov bratislavských električkových tratí však súčasťou cestných komunikácií nie je, takže toto pravidlo sa na ne nevzťahuje. Nebude sa vzťahovať ani na väčšinu petržalskej trate. Naopak, v centre mesta električkové trate súčasťou ciest sú, a tam je obmedzenie rýchlosti namieste. V centre je vyšší pohyb chodcov, cyklistov aj iných vozidiel.

Rýchlosťou sa zaoberá aj interný prevádzkový predpis DPB, ktorý uvádza: „Najväčšia dovolená rýchlosť na električkových tratiach je 50 km/h, pokiaľ nie je návesťami, dopravnými značkami alebo právnou normou stanovená ináč.“ V prípade opodstatnenosti je teda rýchlosť možné zvýšiť.

Inde jazdia rýchlejšie

Slovenské predpisy v kombinácii so zabezpečením bratislavských tratí umožňujú premávku električiek rýchlosťou 60 km/h. Rovnakú rýchlosť využíva aj Dopravný podnik mesta Košice na vybraných tratiach. Výrobca električiek uvádza maximálnu premávkovú rýchlosť 65 km/h, nové električky Škoda majú maximálnu konštruktnú rýchlosť 75 km/h. Bratislava však napriek tomu zvyšovanie rýchlosti neplánuje. Umelo tak predlžuje cestujúcim jazdnú dobu a umelo električku znevýhodňuje pred ostatnými druhmi dopravy. Zaujímavosťou je napríklad to, že autobusy MHD na niektorých úsekoch (Most SNP, Brnianska ul., diaľnice) jazdia rýchlosťou 60 km/h, 70 km/h, ale aj viac. Hoci by koľajová doprava mala byť rýchlejšia, skutočnosť je v Bratislave opačná.

Rýchlu električkovú dopravu majú aj v iných mestách, napríklad v Zürichu alebo Linzi (tam dokonca na rozchode 900 mm). Nepotrebujú stavať metro, pretože rýchlu koľajovú dopravu vedia zabezpečiť aj električkou.

Pri vyššej rýchlosti električiek by dopravný podnik ušetril. Podľa prepočtov DPB spred niekoľkých rokov by pri úspore každej jednej sekundy na tratiach električiek znížil svoje náklady o 1414 € ročne.


V nórskom Oslo konvenčné električky jazdia na tratiach podobných bratislavským rýchlosťou až do 70 km/h

Kde by mohla električka jazdiť vyššou rýchlosťou?

- na úsekoch, ktoré nie sú súčasťou cestnej komunikácie, kde súčasne nie je zvýšený pohyb iných účastníkov cestnej premávky, kde nie sú časté zastávky, a kde vyššia rýchlosť nespôsobuje vyššiu hlučnosť s dopadom na okolitú zástavbu (odhlučnené úseku a úseky mimo zástavby)

- ide o petržalskú radiálu, vybrané časti Vajnorskej, Račianskej a Karlovesko-dúbravskej radiály

 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Polemik #86:
Ja by som asi povedal, ze kedze v centre je povolena 30tka, bude to tym, ze je tam zvysena premavka aut, chodcov, prebiehanie cez cestu a trat kdekolvek, kolajnice sucastou vozovky a tym padom auta hocikedy vchadzaju na trat, otacajuca, odbacaju, ignoruju elektricku, vznikaju kolizne situacie, ako uplne obdivujem niekedy soferov s cim sa musia vysporiadavat. Ludia (chodci ci vodici aut) su nezodpovedni a aj preto je to take pomale vsetko. Keby sme Slovaci mali insiu mentalitu, stacilo by aspon tu rakusku, bolo by to lepsie. A aj vplyv niektorych papalasov, podnikatelov, ktori rozhoduju, ci tam bude prechod, ci tam bude spolocny jadzny pruh s autami a elektrickou, alebo ci bude obmedzena rychlost pri vjazde do tunela po cely den...je toho dost co tu nefunguje a co spomaluje elektrickovu dopravu 🙂
Dojíma ma, že sa tu všetci bavíte o rýchlostiach 50, 60, 70 km/hod., zvyšovaní rýchlosti apd. ... pritom v centre BA ide električka do 10-15 km/hod., doslova sa vlečie a k tomu na zastávkach má ešte zbytočne dlhé prestoje !!

Ďalšou vecou je, že PRED rekonštrukciou električk. tratí v Starom Meste chodili eletričky objektívne rýchlejšie než PO rekonštrukcii, kedy sa vyslovene vlečú a v niektorých úsekoch (napr. Most SNP-Štúrova-Jesenského) sa ledva hýbu a chodci idúci peši paralelne po chodníkoch sú rýchlejší než električka !!!

By ma teda zaujímalo :
1. NAČO sa vôbec rekonštruovali električkové trate, keď sa teraz električky v centre vlečú pomalšie než chodci !!!???
2. NAČO je vôbec taká slimačia električková doprava, ktorej reálny prínos je, že len denno-denne nas**ra cestujúcich !!!??

Ak dovolíte odpoviem si na obe rečnícke otázky :
PRE CESTUJÚCICH NANIČ !!! Iba sa zas niekto nabalil na VO.


? ? ?
Reakcia na: djmetla #84:
Obmedzovač sa dá prenastaviť na inú hodnotu. Úvahe "Každá časť mesta by mala mať svoje zastávky a na konci tejto časti hybaj priamo do centra" nerozumiem.
Bez ohľadu na všetky Vaše poznatky. Ako vodič električky môžem prehlásiť že zvýšenie max. rýchlosti vozidla je absolútne zbytočné. Nové vozidlá a teda 29/30T sú obmedzené na max. 55km/h a čo viem mnoho vodičov ide na obmedzovač.

Problémom zvýšenia rýchlosti nieje trakčné vedenie, technika či radiály ale stav tratí a miestami cestná doprava. V Bratislave je taký trocha zvláštny úkaz projektovania trate. Proste dve strany mesta su závislé na dvoch tratiach a to Kamenné nam. - Americké a Obchodná. Čisto teoreticky ak by sa od Amerického po Kamenné alebo aj ďalej zrušila 30km/h verím že zisk v sekundách by bol väčší ako pri zvýšení max. rýchlosti z 50 na 60 km/h ako to tu už niekto vypočital.

Nie som inžinier a moc sa tomu nerozumiem. No mám svoju predstavu o tom ako by mala trať vyzerať. Napr. Dubrávka - Obchodná. Naozaj cestujúci, ktorý nastúpi v Dubrávke musí absolvovať 10000 zastávok aby sa dostal na miesto napr. Poštová? Každá časť mesta by mala mať svoje zastávky a na konci tejto časti hybaj priamo do centra.

Problém je že v Bratislave či už autobus, trolejbus alebo električka robia to isté. Čo tak nech autobus zváža ludí k električkám, ktoré doručia ludí do centra kde sa o ne budú starať napr. trolejbusy? Možno je to naivné á blbé ale podľa mňa logické.

Čo sa týka maximálnej rýchlosti napr. 29/30T keď doručili 7501 a teda 30T tak tu boli technici zo Škodovky kde kalibrovali a testovali trakčný pohon. Mám informácíu že vozidlo 7501 dosiahlo od zastávky Dolné Krčace smer Dubrávka 89km/h 🙂 a podľa technikov prej ak by sa prekalibroval softvér tr. pohonu tých 100km/h ten voz zvládne. A ja tomu verím pretože 29/30T sú extrémne výkonné mašiny. Je len sranda keď si zopnete Núdzový dojazd a vlastne obídete softvér električky a ste v niejakom núdzovom móde. Vozidlo berie 100% na jazdu takmer okamžite 😃 to sú iné odpichy. Ale aj na brzdu dáva 100%. A ten jalový podvozok keď kusne 😃 kúšete do obrazovky nech sa snažíte ako chcete.
Reakcia na: dusanbe #82:
Ak by som mal klesnut na matematicke dno ako ty, tak iba jednu otazku: A v com ten vodic ako ma sediet? Zeby v nejakej elektricke, ktoru treba kupit a udrziavat v prevadzke?
Reakcia na: birch #81:
Oceňujem korektnú reakciu – súhlasím, zrýchlením obehu (obratu) električiek možno ušetriť jedno, prípadne dve vozidlá na jednej linke pri zachovaní intervalu.

Ale poďme sa pozrieť na štruktúru úspory, ktorú si vyčíslil:
Predpokladajme, v súlade s tvojim výpočtom, že zrýchlením električky o osem minút na kolo sa podarilo ušetriť, pri zachovaní intervalu, jedna električka (jedno poradie), čo predstavuje 340000 Euro.

Odhadované reálne úspory:
Elektrická energia 0 Euro
- vozidlá sa točia rýchlejšie, ale musia najazdiť rovnaký počet km ako pred úsporou, aby sa udržal interval
Opotrebenie vozidla 0 Euro
- opotrebenie ušetrenej eliny sa premietne do zvýšeného opotrebenia zvyšných električiek, lebo, aby sa zachoval interval, budú jazdiť viac, rozdelia si prácu ušetrenej električky.
Opotrebenie, údržba trati 0 Euro
- najazdené km rovnaké, viď vyššie
Mzdové náklady na jedného vodiča ročne 340000 Euro
- úspora jedného vodiča, ktorého prácu odmakajú zvyšní kolegovia na linke intenzívnejšou prácou.

Asi sa pôjdem prihlásiť za vodiča električky, keď majú, podľa tvojho výpočtu, mesačný plat (po odrátaní odvodov) asi 10 000 Euro mesačne. Preto stále tvrdím, že náklady 1400 Euro / s sú divné.
Končím s touto stránkou, peace, not war.
Reakcia na: dusanbe #73:
Skús sa na to pozrieť inak: DPB vypočítal sumu, ktorú za rok ušetrí, ak by električka zrýchlila na trati o jednu sekundu.

Ak by som to zjednodušil, tak na to, aby ušetril celé poradie, musela by električka zrýchliť o 8 minúť, čo je interval v pracovné dni.
1414 Eur * 480 sekúnd = 680 000 Eur

Zároveň keďže na jednej radiále jazdia väčšinou dve linky, ušetril by hneď poradia dve.
Náklady za jedno poradie električiek teda DPB vyčíslil na približne 340 000 Eur.

V pracovný deň je cca 90 poradí električiek, celkové náklady na električky by teda vyšli na 340 000 * 90 = 30 miliónov ročne.

Ak sú celkové náklady DPB zhruba 100 miliónov Eur, tak 30 miliónov len na električky by bola necelá tretina. Zdá sa mi, že niekde som čítal, že elekričková doprava tvorí zhruba štvrtinu výkonov MHD v meste, takže to plus mínus sedí.

Samozrejme výpočet je výrazne zjednodušený, lebo nepočítam víkendy / večery, prestávky vodičov, smeny vo vozovni, či je ušetrený čas na radiále alebo v centre atď..., ale v princípe ukazuje, že v rádoch uviedol DPB správne číslo.
Či to má byť 1414 alebo napr. 1212 alebo 1616 Eur, to by chcelo detailnejší výpočet, ale nebude to ani 141,4, ani 14140.
Zastavky su navrhnute dost nahusto a na niekolkych krizovatkach si elektricka taktiez pocka. Na ilustracnom obrazku z Osla je to skor naopak. Zastavky su podstatne dalej od seba a priecestie je zabezpecene.
Reakcia na: Jojan #77:
Dakujem, pojdem to pozriet 🙂
Reakcia na: Jojan #77:
Ešte dodávam, že je to len jeden medzizastávkový úsek, zvyšok modřickej trate je 60.
Iný taký úsek v Brne nepoznám. tento sa nachádza cca v blízkosti konečnej, nový "koridorový úsek".
Reakcia na: 810zssk #10:
Videné osobne a mám to aj odfotené.
Vyzerá to: biely rýchlostník 70 a pod tým doplnková značka: Anitra, 13T.
Reakcia na: dusanbe #73:
Tak to dopadne, keď si trubica myslí, že s malou násobilkou preští celý svet.
Reakcia na: dusanbe #73:
Nechcem obhajovat DPB, osobne dost pochybujem o akychkolvek odbornych schopnostiach pracovnikov DPB vratane tych analitickych.
No vypocet bude o dost komplikovanejsi, resp iny pristup. DPB hovori o usetreni 1s na trati. Ty vsak rusis linku, cize dalsie linky dalej trat vyuzivaju a tak chyba synergia z usetrenia 1s.
Asi sa na to treba pozriet zo sirsieho hladiska a zaratat vsetko.
Reakcia na: dusanbe #73:
Tvoj výpočet je absurdný nezmysel.? ? ?
Reakcia na: dusanbe #61:
Keďže som sa zatiaľ nedočkal žiadnych výpočtov dokazujúcich, že usporením jednej sekundy na električkovej trati DPB dosiahne úsporu viac ako 1400 Euro ročne, predkladám svoj výpočet, na základe ktorého tvrdím, že deklarovaná úspora DPB viac ako 1400 Euro ročne za úsporu jednej sekundy (ktorej rozumie a verí aj admin) je ekonomický nezmysel:
Jedno poradie jednej linky (povedzme číslo 5) denne najazdí odhadom 7 hodín.
Ak by sa toto poradie zrušilo na celý rok, tak by vyšla nasledovná ročná úspora:

7 hodín = 7*3600 = 25200 sekúnd
Ročná úspora =25 200 sekúnd * 1400 Euro (úspora za sekundu podľa DPB) = 35 280 000 Euro za rok,

Ročná úspora je teda viac ako 35 miliónov Euro ročne, pri zrušení (úspore) iba jedného poradia električky!

DPB vo výročnej správe (z roku 2014) deklaroval ročné náklady niečo cez 100 miliónov Euro.
Teda ak je pravda, že jedna sekunda stojí DPB viac ako 1400 Euro, tak zrušenín len jedného poradia električky by DPB ušetril tretinu ročných nákladov celého podniku (na električky, autobusy, trolejbusy, administratívu, atď)...Divím sa, že to podnik zatiaľ nezrealizoval.
Reakcia na: Ámos #71:
Pravdepodobne aby sa hrot výhybky neprehofil na druhú stranu pri vyššej rýchlosti, problém by to nemal byť, v Práve také majú na niektorých miestach
Reakcia na: Pe67 #70:
A to je problem? Vie ten mechanizmus pls niekto blizsie vysvetlit?
Reakcia na: Error 0x007 #66:
Na to aby si mohol ísť proti hrotu výhybky 60km/h by museli byť tie výhybky uzamykateľné. Presne tak ako je tomu na železnici.
Reakcia na: lostrail #65:
Raca, Krcace, Vajnorska ci Ruzinovska po reko a zabezpeceni vsetkych prejazdov. Tych miest je dost.
Reakcia na: lostrail #65:
50 km/h sa jazdi bezne takmer vsade na priamych tratiach mimo centra. Ak by mal niekto pochybnosti, staci si pozriet rychlost na zaklade GPS v nejakej app v mobile - alebo pozerat na vodicov tachometer spoza kabiny 🙂
Reakcia na: lostrail #65:
K tejto teme mam otazku: Nedaju sa aj pre elektrickove trate v meste vyrobit vyhybky, po ktorych sa da prejst priamym smerom aj 60km/h? Aj to by urcite pomohlo, ked to porovnam s tymi 15 km/h dnes...
Porovnavame rychlost 50 km/h s rychlostou 60 km/h, lenze v ktorych usekoch dnes elektricka realne jazdi aspon tych 50 km/h? Mozno taky "odbavovaci" usek je prave tunel, kde to aspon "huci" dobre, ale inak sa ledva dostavame na 45 km/h pri tych "najotrlejsich" vodicoch (usek Botanicka zahrada - Molecova a potom Lafranconi - PKO).

Argument, ze sa bavime o Petrzalskej radiale neobstoji, pretoze v clanku stalo, ze by slo o vsetky useky, kde elektrickova trat nie je sucastou ostatnej premavky. Mozno by dost vyrazne pomohlo uz aj to, ze by sa tou 50tkou realne jazdilo, v oblukoch, kde by stacilo doplnit mazacie zariadenia, by tiez nemuseli byt zbytocne obmedzenia (Segnerova - Nad Luckami) a este, ze na zastavkach, kde je v blizkosti signalizacia, by sa presadila preferencia, aby vozidlo nemuselo stat hned dvakrat, pripadne cakat na zastavke, kym pride "jeho cas" (bezny jav napr. aj v pripade autobusov, ale "sefuje" tomu zrejme Molecova).

O vplyve akceleracie a brzdenia uz napisal dost admin.
Reakcia na: Andreas.Papak #60:
Prosté vedení
Ani v případě kompenzovaného, čili napínaného vedení není možné tento způsob zavěšení použít pro rychlosti vyšší, než 100 km/h.
Vedení s trojúhelníkovými závěsy
Takovéto vedení je použitelné pro rychlosti do 120 km/h.

Kde tu vidíš problém s nejakou rýchlosťou 60 km/h alebo 80 km/h?

Nehovoriac o tom, že nič nebráni použitiu reťazovky, naopak by sa mohol zmenšiť počet stĺpov.
Reakcia na: dusanbe #61:
Vypocet 1414 eur prezentoval DPB v materiali pre poslancov vo februari 2014. V tom case sme ten udaj prepocitali na zaklade vtedajsich dostupnych kalkulacii nakladov a sedelo to. Presnejsie, 1 s uspor na radiale s 2 linkami pri sucasnych intervaloch priniesla usporu 1400 eur. Uspora casu musi byt zrealizovana v cestovnom poriadku, inak sa ekonomicka uspora nedosiahne. Udaj sme vtedy porovnavali aj s Prahou, kde boli pri porovnatelnych parametroch uspory porovnatelne. Preto tomuto udaju verime a rozumieme mu.

Vypocet DPB neprezentoval v suvislosti s autobusmi, ale v suvislosti so zmenami v CP elektriciek. Viac informacii tu: https://imhd.sk/ba/doc/sk/13101/Analyza-Preco-su-elektricky-pomalsie
K Prahe boli porovnatelne informacie zverejnene v casopise Ceskoslovensky dopravak niekedy na prelome rokov 2013 a 2014.
Reakcia na: MadMax #59:
Že by ďalší arogantný zástanca IAD, ktorému MHD iba zavadzia?!!!
Reakcia na: admin #58:
Veľmi by som ocenil ekonomické vysvetlenie tvrdenia, že DPB každou ušetrenou sekundou ušetrí viac ako 1400 EURO ročne. Odvolanie sa na DPB ako zdroj neberiem, lebo predpokladám, že ak niečo zverejním (hoci citáciou), tak tomu aj verím a rozumiem.
Citovaný výpočet bol zverejnený pri obhajobe kúpy 5 dverových autobusov, ale je to ekonomický nezmysel. Ušetrený čas by sa mohol reálne premietnuť do úspor napríklad v prípade, že úspora umožní z výpravy vynechať jedno vozidlo (čiže na jedno kolo časová úspora +- 15 minút) ...
A ak je pravda, že každá ušetrená sekunda prinesie DPB 1400 EURO ročne, tak potom nechápem, prečo sa trestajú predčasné odchody zo zastávok: Ak napríklad vodič raz odíde zo zastávky o 1 minútu skôr, tak ušetrí podniku 84000 euro ročne. A ak to urobia piati vodiči, tak má podnik na nový autobus ...?
Reakcia na: admin #58:
Ďalšia diskusia je z mojej strany iba strata času. Radšej sa budem baviť s niekým rozumným o hlúpostiach ako s hlupákmi o rozumných veciach!!!
Reakcia na: MadMax #51:
Fakty su nasledujuce:

1. Clanok reaguje na vyjadrenie, ktore odznelo na verejnom prerokovani 2. casti elektrickovej trate v Petrzalke, a to ze "elektricka nemoze ist rychlejsie ako 50 km/h". Skutocnost je taka, ze moze.

2. Ako sa v uvode clanku pise, problemom je, ze sa na 50 km/h projektuje petrzalska trat. Tam budu 600- az 800-metrove medzizastavkove useky, takze pri 800-metrovom medzizastavkovom useku vie elektricka pri rozjazde+brzdeni 200 m usetrit 7.2 s pri 60 km/h. Dlhe useky su tam styri, obojsmerne pri odpocitani usekov potrebnych na rozjazd a brzdenie je to 3.4 km. Uspora len na 2. casti Petrzalky by bola 40.8 s na kolo. Ako sam DPB vypocital, kazda sekunda znamena usporu >1400 eur rocne, takze DPB by rocne usetril 57120 eur. Cast z toho by si vyziadala zvysena spotreba energie, v strukture nakladov na 1 km to vsak nie je dominantna zlozka. Je vec nazoru, ci 50 tis. eur je vela alebo malo, da sa na to divat aj tak, ze tato suma pokryje rocny plat dvoch pracovnikov DP. Nehovoriac o tom, ze uspora casu predstavuje ekonomicku usporu aj pre cestujucich (pre dalsie info odporucame si pozriet, ako sa pocitaju cost-benefit analyzy).

3. Je pravda, ze na zvysku siete je relativne malo usekov, kde by sa dalo jazdit rychlejsie a usetrili by sa radovo "len" desiatky sekund. "Len" desiatky sekund vsak znamenaju desiatky tisic eur rocne. Doprava je o skladani sekund. Zdanlivo nepodstatne sekundy sa spocitavaju a su z nich minuty, hodiny, dni. Elektrickova doprava totiz nie je o jednom spoji za den, napr. do spominanej Petrzalky bude rocne jazdit 80000 spojov elektriciek(!). Z kazdej jednej sekundy sa tak rocne stane 80000 sekund = 22 hodin.

4. V clanku sa pise, ze zvysenie rychlosti je vhodne "na úsekoch, ktoré nie sú súčasťou cestnej komunikácie, kde súčasne nie je zvýšený pohyb iných účastníkov cestnej premávky, kde nie sú časté zastávky, a kde vyššia rýchlosť nespôsobuje vyššiu hlučnosť s dopadom na okolitú zástavbu (odhlučnené úseku a úseky mimo zástavby)" - takze k bezpecnosti sme sa vyjadrili aj my a ziadne nebezpecne riesenia nenavrhujeme.

5. Trolejove vedenie pri rychlosti 60 km/h robi to iste, co pri rovnakej rychlosti robi trolejove vedenie na Juznej triede v Kosiciach alebo v Brne.

6. Objektivitu si kazdy predstavuje subjektivne. Niekto si moze povedat, ze objektivny je taky clanok, kde je venovany priestor roznym "dopravnym analytikom", ktori vidia MHD len z auta, alebo ludom, ktori neboli dalej nez v Stupave a tvrdia, ze sa to v Bratislave robi najlepsie a inak sa to robit neda, lebo mame "jedinecne podmienky na zemeguli". Prikladov, ze inde sa to v porovnatelnych podmienkach robi lepsie, je tu uvedenych dost aj v clanku aj v diskusii.
Reakcia na: Andreas.Papak #56:
Pouč nás, ty úplne iný spôsob.
Reakcia na: piggee #55:
Nijako sa ho nechcem zastávať, ale na železničných tratiach je úplne iný spôsob závesu vedenia...
Reakcia na: MadMax #51:
Ja som videl aj co robi trolejove vedenie pri japonskych vlakoch, ktore chodia 300 km/h. Kde je problem?
Reakcia na: MadMax #51:
Tak to by ma potom zaujímalo, ako sa riešila bezpečnosť v prípade Karlovej Vsi, kde pred desiatimi rokmi zlikvidovali retiazku, ale jednoduché vedenie ponechali na stĺpoch v rozšírenej vzdialenosti, vďaka čomu vedenie v lete prevísa a každý mesiac je tam zopár strhnutí vedenia a zlomených zberačov.
Reakcia na: MadMax #51:
Ja som videl, čo robí trolejové vedenie v 60 km/h, 100 km/h, 120 km/H, 140 km/h, 160 km/h - pri bezvadnej funkcii zberača a vedení v poriadku proste vôbec nič. V USA sa jazdilo 100 mph (160 km/h) s tyčovým zberačom s kladkou. Tu je zase niekto zameraný na to, dokázať, že zvýšenie rýchlosti nič neprináša. Nie si Zlomkovcov nový nick?
Reakcia na: mrkvakj #41:
Na priečnej osi (Imricha Karvaša/Námestie slobody/Štefanovičova) je preferencia fyzicky možná, ale nie je zatiaľ zapnutá alebo nainštalovaná. Vozy čakajú na signály. To, že sú dve križovatky zosynchronizované, nie je spôsobené preferenciou.
Zvýšením rýchlosti z 50 na 60 km/h získam na 100 metrovom úseku asi 1,2 sekundy, pri zvýšení rýchlosti na 75 km/h získam na 100 metrovom úseku asi 2,4 sekundy. Ak pozriem prevádzkové možnosti trate, tak zistím, na niektorých linkách by som mohol ísť rýchlosťou 60 km/h asi v dĺžke 500 až 1000 metrov, tzn. zisk cca 6 až 12 sekúnd na jazdu ... uff, to ste ma dostali, to tým ale cestujúci získal. Ak niekto tvrdí, že by sa dalo ísť ešte rýchlejšie ako 60 km/h, asi nikdy nevidel, čo robí trolejové vedenie v rýchlosti 60 km/h. Samozrejme nárast maximálnej rýchlosti a aj snaha vodičov ísť rýchlejšie by zvýšila spotrebu trakčnej energie a znížila bezpečnosť električkovej dopravy. Kritérium ako bezpečnosť je prvoradé a malo by mať vždy prednosť pred inými ukazovateľmi.

Ten kto písal tento článok bol jednoznačne zameraný na to, aby presadil zvýšenie rýchlosti, pričom nepoukázal na všetky faktory (ani ja som ich ešte všetky nespomenul) a preto som sa o ňom vyjadril tak, ako som sa vyjadril a to platí aj pre všetkých, ktorí mi dali za to moje vyjadrenie mínusko 😃 Článok nie je objektívny rovnako ako aj väčšina článkov na tomto webe!!!

... tak a teraz mínuskujte ?
Reakcia na: Dispecer #49:
Rád som pomohol.
Reakcia na: MadMax #48:
Ďakujeme za informáciu, veľmi nám pomohla. ?
Tento článok napísal totálny debil neznalý problematiky ?
Reakcia na: Valec #44:
Výhybky tam síce nie sú, ale rýchlosť je tam obmedzená na 40 km/h.
Reakcia na: mku81 #45:
Presne tak. V Budapesti v centre napriklad su tie polgule betonove po celej dlzke, v krizovatkach je zakaz odbocenia do lava, cize ak chces ist dolava musis is za krizovatkou 3 pravotocivymi ulicami. Sme sa tak dost presli tym autom 🙂 bola to haluz. Hold vsade to ide, len u nas nie.
Mne sa niekedy zda aj ta 50 ako z rise snov.... mozeme sa bavit o preferencii kolko chceme, ak bude pomaly kazdych 20 metrov "nechranenie" priecestie aby mohli auta odbocovat do kazdej rite, tak tie elektricky nikdy plynule nepojdu, aj keby mali maximalku 120
Reakcia na: ondrique #34:
A brzdí kvôli výhybkám pri Štrkovci, tak len zo zvyku, keďže tie výhybky tam už 2 roky nie sú. ? I keď je pravdou, že to tam pekne hádže keď tadiaľ preletí čo to dá.
Reakcia na: wizzardsk #2:
Mozno vtedy ked bola v meste MPR 60km za hodinu tj do roku 2007, ale mozem sa mylit...
Reakcia na: mrkvakj #41:
Na Žilinskej preferencia nie je, ale táto križovatka je synchronizovaná s križovatkou pri NBS a dokonca to aj funguje, takže v oboch smeroch pri štandardnej jazde (rýchlosti) vychádza na tej druhej križovatke "voľno".
Reakcia na: Solider #37:
Mne sa zda ze preferencia je este na krizovatke pri zilinskej.. tam to vzdy hodi eline zelenu...?
Reakcia na: Joyki #38:
Obmedzenie rýchlosti kvôli hluku je od hygieny požadované len cez nočné hodiny. Že je tam celý deň, je vecou DPB.
Suhlasim so vsetkym, co sa tu pise. Zahadna otazka, ktoru si kladiem, je tato - ako je mozne, ze projekt modernizacie KV radialy rata s rychlostou 65 km/h? Pravda, teraz je to tam nejako pozastavene, riesi sa kazdy strom, ci chodnik. Snad tento rok stihnu aspon zacat. Ale to nic nemeni na veci, ze to obmedzenie na 50 km/h je uplne proti logike a nieco mi vravi, ze v KV sa to da, lebo po novom maju byt vsetky prejazdy a priechody cez trat riadene. Druha vec je,ze to sa ma stat napr. aj na Ruzinovskej radiale a tam je zasa len 50 km/h. A ak je argument chybajuce zabezpecenie, je povinnost potrebne zariadenia doplnit a nie sa donekonecna vyhovarat na to, ze "sa neda" a inspektorat neda povolenie.

Druha vec je, ze najradsej by som si taketo veci cital v kontexte, ze "mesto prehodnotilo obmedzenie rychlosti elektriciek, planuje postupne zabezpecenie trati v meste a celoplosne zvysenie rychlosti na zabezpecenych usekoch..." a nie len ako zbozne prianie nadsencov (ku ktoremu sa pridavam).

Trochu ma udivuje, ze v dnesnej dobe stale niektorych ludi strasi duch "standardneho" rozchodu a nechce ich pustit. Davanie zleho stavu Bratislavskych trati, rychlosti, technickeho riesenia vyhybiek a celkoveho "efektu" jazdy za vinu rozchodu je asi ako povedat, ze niekoho byt je v dezolatnom stave preto, ze je prilis maly.
Odporucil by som hodnotit nejaku vec vtedy, ked ma clovek, co hodnoti, skusenost s rovnakou vecou tam, kde napr. mestske zalezitosti funguju v normalnom rezime, t.j. nie s podvyzivenym rozpoctom a salamistickym pristupom s jedinym aspektom, na ktorom "investorovi" naozaj zalezi a da sa vyjadrit jednoduchou otazkou - "no dobre pani, ale co z toho budem mat JA?".
Co tak najskor navstivit Zurich, Bern, Antverpy alebo Helsinki a potom uzky rozchod zhadzovat pod ciernu zem? Apropo, vraj nestandardny rozchod. Wikipedia ponuka celkom zaujimavy zoznam trati na rozchode 1000mm. Ak je tento rozchod nestandardny, co potom 1009mm, 950mm, ci 760mm? Su aj dalsie, no tychto aj tych dalsich uz je v porovnani s metrovym rozchodom naozaj ako safranu.
Reakcia na: slavius #36:
Lebo postavili ten bytový dom na Skalnej ul. presne pri portáli tunela, vlastne je to prístavba tunela akokeby... a preto musí trpieť celé mesto. Hluk ide z tunela tak či tak, keďže komínový efekt platí aj pri zvuku.
Reakcia na: Kapudrant #35:
Preferencia je zatiaľ funkčná v Dúbravke, pred ŽST Vinohrady, na Peknej ceste a pri Jurajovom dvore.
A ozaj, na kieho anficiáša je obmedzená rýchlosť na začiatku a konci tunela aj cez deň?
Reakcia na: S499.1023 #23:
To urcite nie, co ja viem tak SK rekord drzi zehlicka na rychlodrahe v Kosiciach. A ani ta tolko neutiahla.
Ohladom #34 - je vlatsne niekde realne funkcna preferencia elektriciek?
a ked toto hovorim kazdeho koho poznam tak sa mi smeju ze sa stazujem. elektricka je v BA pomalsia ako bicykel!!! to uz ma aky vyznam? a stav trati, vyhybiek? napr na ruzinovskej radiale bud -brzdi kvoli zastavke, -kvoli semaforu (vzdy ma cervenu, lebo preferencia je cudzie slovo pre expertov..), -kvoli vyhybkam (odstavna pri strkovci..), -kvoli stavu trate...
Reakcia na: S499.1023 #23:
No neviem presne kde to bolo a aku rychlost mu fizli namerali, ale bolo to DOST !?
Reakcia na: S499.1023 #24:
Pre teba Valika.
Reakcia na: S499.1023 #27:
Myslel som problem nie profil, pomylil som sa, ano su to zname slova, ospravedlnil som sa uz. To snad staci nie, kazdy robi chyby.
Reakcia na: Mates #22:
Cestovný poriadok sa nedá robiť podľa najrýchlejších, ani podľa najpomalších, ale podľa nejakého určeného stredu, samozrejme pri dodržiavaní stanovených predpisov. Vždy je lepšie, ak na zastávke chvíľu postojí – nové vozy dokonca majú takú funkcionalitu, volá sa fotobunka, ale to asi 90% vodičov ešte neobjavilo tlačítko, ako keby mali permanentne meškať a cestovný poriadok by bol zdrap papiera. Ono je už teraz problém, že niektorí vodiči sa vlečú a meškajú, zdržiavajú ostatných a potom meškajú aj iné vozy.
Preposlať Dopravnému Podniku...
Reakcia na: 810zssk #13:
68 som osobne zažil s KT8 po tej estakáde - hoci neviem, aká je tam maximálna povolená.
Reakcia na: medzernik #18:
A čo znamená mimochodom tvoja posledná veta "Žiaden profil nie je"?
Reakcia na: medzernik #18:
Irónia a paródia sú pre teba evidentne neznáme slová.
Reakcia na: medzernik #16:
V článkoch inžiniera Šestinu. Čo nevidíte, že ho paroduje (vrátane nicku)?
Reakcia na: Ibiza #15:
Čo potrebuješ vysvetliť, Valéria?
Reakcia na: Ibiza #4:
K2 pri PKO rozhodne 120 km/h nedá ani keď je vedená magorom.
On je tu ešte jeden problém zle nastavený cestovný poriadok. Ako sú teraz nové 29/30T tak je krásne vidno do kabíny na palubák kde je countdown a pravidelne sme na zastávke aj o 30 sekúnd skorej alebo ide vodič úmyselne ešte pomalšie ako 50 aby nemusel na zastávke čakať. Potom ďalšia vec je preferencia na križovatkách aspoň na tých kde ide električka stále v smere hlavnej cesty napr. Krasňany. 60 nepomôže pokiaľ budú električky toľko stáť.
Prekvapuje ma, ze v clanku nie je spomenuta nikde mizerna udrzba DPB. O kolajnice (a myslim ze zvlast uzkorozchodne) sa treba starat, inak dvihat rychlost elektriciek (celoplosne) nema zmysel, moze byt nebezpecne a vodici instinktivne budu radsej jazdit pomalsie. Inak ci to zrychlenie velmi pomoze, neviem, problemy, ktore treba akutnejsie riesit su prilisna hustota zastavok, absencia novych trati, absencia preferencie na mensich krizovatkach, mizerna udrzba. Dalej je problem aj prilis roznorody styl jazdy vodicov - vela sa ich svojho casu stazovalo, ze na vela zastavkach musia vetrat a dlho stat, ked sa upravili chronometrazi kvoli zlepseniu pravidelnosti....
Reakcia na: juraj.k #19:
Ehm, no ups ? ? Bol som v rychlosti inde tak mi to nedocvaklo. Tak sa ospravedlnujem zlomok. Co uz, tamto sa da aspon odcitovat niekomu inemu, kto by zubami nechtami presadzoval 1435 ?

Tak ak to bolo myslene ironicky tak pardon ?
Reakcia na: medzernik #18:
Príspevok od zlomku bol zjavne myslený ironicky.
Reakcia na: zlomok #11:
Jezisimaria zase ti nieco vysvetlovat.

Pozri sa na Liberec, ktory mal tiez uzasny napad prerozchodovat mesto. Preco by sme to akoze mali robit? Pozri sa kolko to stalo. Tie nove "umelo vyvinute" (mimochodom najlepsie a najdokonalejsie elektricky ake skoda zatial vyrobila) by sme nemali ani dalsich 20 rokov, lebo by sa vrazalo do prerozchodovania. Mimo toho by bolo cele mesto rozkopane a polovica trati nefunkcna.

Mohli sme mat KT8D5 ale kvoli tomu prerozchodovat mesto? To sa ma akoze cele mesto zmenit, kvoli tomu, ze CKD je lenive vyrobit podvozok na 1000mm? Kvoli arogancii jednoho podniku teda rozkopavat mesto, akokolvek milujem KT8, mozu si ich nechat. Navyse z CKD by si tie elektricky ani nedostal, krachli okolo roku 2001, to by si neprerozchodoval ani stvrtinu mesta.

Museli by sa odkupit podvozky na T3, K2S a T6A5 lebo aby vobec mohli jazdit, na to by sa museli najst peniaze, ktore by samozrejme este zbrzdili nakup novych strojov.

Tvoj "STANDARDNY" rozchod sa vola standartny lebo sa pouziva na vacsine miest. Windows sa tiez pouziva na vacsine miest, metricky system tiez SKORO vsade, ale nie vsade. To ze sa to vola standartny neznamena ze je lepsi. Metrovy umoznuje ostrejsie zakruty, lepsie drzi na nerovnostiach. To ze to je krive, za to moze DPB ze to nebrusi a nerobi ine udrzbarske opatrenia. Radioaktivny si mozno ty. Hlucny? V Kosiciach to tak trieska, ze nepocujem vlastnych myslienok, tam maju tvoj 1435.

"Skaredu uzkorozchodnu elektricku co patri do muzea" To myslis T3? Alebo 30T? Lebo T3 jazdia skoro vsade a 30T su neni ani skarede ani zle. Pozri sa na 14T a celu ich "Elektra" ak chces vidiet, co je skarede.

"Tie nové električky sú iba jedným obrvoským omylom a boli zbytočne drahé" Preboha ziveho chces mat Vario? Tie crepy nikdo nechce, hlavne ze su lacne. 15T alebo 14T v Prahe su o 1/3 drahsie a horsie ako Bratislavske. Nie nie su az tak strasne drahe. Su plne elektroniky, silne motory, moderne, pekny design, diagnosticky system, bateriovy pojazd... Samozrejme ze su vyvinute pre 1000mm, ako inak to ma jazdit?

TL;DR

Nie, 1 000mm nie je ani hnusny, ani radioaktivny ani zly, len ty si zase myslis svoje.
Nie, kvoli lenivosti CKD nebudeme prerozchodovavat bratislavu.
Nie, 30T nie su hnusne ani skarede ani predrazene, pozri sa na 15T a 14T.
Nie, nie a nie, ak to tu vytiahlo 120km/h tak asi to vytiahne aj 65. Ziaden profil nieje.


Reakcia na: zlomok #11:
A namiesto umelo vyvíjaných vozidiel 29T/30T sme tu mohli mať osvedčené Taškentwageny (odkiaľ by sme ich v súvislosti s plánom rušenia električkových tratí mohli nakúpiť). ?
Reakcia na: zlomok #11:
To teda vážne neviem kde si čítal.
Laminátka nám tu všetko vysvetlí. Už vydržme. ?
Reakcia na: 810zssk #10:
Pokiaľ som si pozorne prečítal českú vyhlášku, tak oni takéto ustanovenie nemajú. Tam sa len píše, že „pro každou tramvajovou a trolejbusovou trať musí být stanovena nejvyšší dovolená rychlost jízdy drážního vozidla.“ (§ 47 ods. 1 vyhl. č. 173/1995 Sb.).
Reakcia na: Mike #12:
60 moze byt, mna zaskocilo tych 70.
Reakcia na: 810zssk #10:
V Brne majú pokiaľ ja viem 60 na pár úsekoch. Určite Starý Lískovec, Líšeň a možno aj tie Modřice.
Problém v BA je údajne, aspoň tak som niekde čítal, aj profil kola. Konkrétne tvar krivky medzi okolkom a nákolkom. Pre dosiahnutie vyšších rýchlostí ako aj možnosť používať vysokorýchlostné výhybky, je nutné zmeniť minimálne túto časť tak, aby zodpovedala profilu UIC-ORE. Možné riešenie bolo vypracované v roku 2011 (http://bratislava.sk/VismoOnline_ActionScripts/File.ashx?id_org=700000&id_dokumenty=11027509 strana 16, obrázok 15), aj keď primárne bolo určené kvôli iným záležitostiam nesúvisiacich so zvyšovaním rýchlosti električiek.

Samozrjeme za všetko môže ten hnusný, škaredý, rádioaktívny, krivý, hlučný ale najmä ÚZKY rozchod bratislavských električiek! Keby sme sa pustili do zmeny na rozchod 1435 mm na začiatku 1990-tych rokov, tak by sme ju dnes mali ukončenú. Nie nadarmo sa rozchod 1435 mm nazýva ŠTANDARDNÝ, miesto vozidiel T6A5 a modernizácii K2 sme už dávno mohli mať moderné veľkokapacitné vozidlá typu KT8D5 premávajúce rýchlosťou 70 km/h aj v Bratislave, tak ako to je v Osle (spomenuté v tomto článku). Zasa ukážka, že ten hnusný, škaredý, rádioaktívny, krivý, hlučný ale najmä ÚZKY rozchod koľají spôsobuje problémy a úpadok, stagnáciu a spomaľovanie mestskej dráhy. Áno, určite to tak je a je to jediný dôvod! Všetky iné dôvody nie sú relevantné, ak by tu nebol ten hnusný, škaredý, rádioaktívny, krivý, hlučný ale najmä ÚZKY rozchod koľajníc, tak by sme tu nemali tú hnusnú, škaredú, rádioaktívnu, krivú, hlučnú a úzkorozchodnú električku, ktorá patrí do múzea! Tie nové električky sú iba jedným obrvoským omylom a boli zbytočne drahé, vyvíjané špeciálne pre ten hnusný, škaredý, rádioaktívny, krivý, hlučná ale najmä ÚZKY rozchod.
Reakcia na: Jojan #5:
Aky je, prosim, zdroj tejto informacie? Bol som v tom ze ceska legislativa je v tomto smere totozna s nasou a tiez neumoznuje 60+ bez zab.zar.
Skoda len, ze to zas nikto nebude riesit 😞
Reakcia na: Pe67 #6:
Výrazne vyššie tu už bolo.
Reakcia na: wizzardsk #2:
V časoch keď neboli karty, ani tachografy som si dovolil kde tam aj 65km/h. Aspoň ručičkový rýchlomer tak ukazoval. Max. som išiel s 2xT3SUCS okolo 75 km/h.
Reakcia na: Ibiza #4:
To si trocha dosť prehnala. Tipujem že to mohlo byť niečo cez 80km/h
Aj v Brne už majú jeden krátky úsek na 70. Modřická trať.
Koľko je nameraný rekord v BA? 120kmh pri PKO, K2, vodič Rychnavský? Či??
Keby mali rozchod 1435, tak by nebol problém povoliť zvýšenie rýchlosti aspoň o tú 1/6? ?
kedy tu jazdili električky 60 km/h?
Predtým to šlo normálne 60, môže to ísť aj teraz a všade (okrem centra možno).