V Bratislave majú električky umelo obmedzenú rýchlosť.
Najvyššia rýchlosť, ktorú majú povolenú bratislavské električky, je 50 km/h. Na rovnakú premávkovú rýchlosť je navrhnutá aj petržalská električková trať – prvá aj druhá etapa. Napriek tomu, že táto trať má nahradiť metro či rýchlodráhu, ktoré zvyčajne jazdia rýchlosťou 80 km/h. Na predstavení pripravovanej trate verejnosti odzneli z úst najpovolanejších informácie, že električka nemôže jazdiť rýchlejšie ako 50 km/h.
Skutočnosť je však iná. Prevádzka na električkovej dráhe sa riadi zákonom o doprave na dráhach a jeho vykonávacou vyhláškou. Ten rýchlosť električiek nijako neobmedzuje, vyžaduje však zabezpečenie: „Na električkových dráhach, na ktorých chodia vlaky rýchlosťou viac ako 60 km.h-1, je chod vlaku vždy zabezpečený.“ To znamená, že ak je rýchlosť vyššia ako 60 km/h, musí byť doprava zabezpečená, napríklad signalizačným zariadením. Takýmito zariadeniami bratislavské trate nie sú vybavené, preto by sa rýchlosť električiek mala ohraničiť 60 kilometrami za hodinu.
Ďalší zákon, ktorý má vplyv na električkovú dopravu, je zákon cestnej premávke. V prípade, ak je električka súčasťou cestnej komunikácie, platí pre ňu aj tento zákon. Zákon hovorí, že maximálna povolená rýchlosť v obci je 50 km/h, pokiaľ nie je dopravnou značkou obmedzené inak. Väčšina úsekov bratislavských električkových tratí však súčasťou cestných komunikácií nie je, takže toto pravidlo sa na ne nevzťahuje. Nebude sa vzťahovať ani na väčšinu petržalskej trate. Naopak, v centre mesta električkové trate súčasťou ciest sú, a tam je obmedzenie rýchlosti namieste. V centre je vyšší pohyb chodcov, cyklistov aj iných vozidiel.
Rýchlosťou sa zaoberá aj interný prevádzkový predpis DPB, ktorý uvádza: „Najväčšia dovolená rýchlosť na električkových tratiach je 50 km/h, pokiaľ nie je návesťami, dopravnými značkami alebo právnou normou stanovená ináč.“ V prípade opodstatnenosti je teda rýchlosť možné zvýšiť.
Inde jazdia rýchlejšie
Slovenské predpisy v kombinácii so zabezpečením bratislavských tratí umožňujú premávku električiek rýchlosťou 60 km/h. Rovnakú rýchlosť využíva aj Dopravný podnik mesta Košice na vybraných tratiach. Výrobca električiek uvádza maximálnu premávkovú rýchlosť 65 km/h, nové električky Škoda majú maximálnu konštruktnú rýchlosť 75 km/h. Bratislava však napriek tomu zvyšovanie rýchlosti neplánuje. Umelo tak predlžuje cestujúcim jazdnú dobu a umelo električku znevýhodňuje pred ostatnými druhmi dopravy. Zaujímavosťou je napríklad to, že autobusy MHD na niektorých úsekoch (Most SNP, Brnianska ul., diaľnice) jazdia rýchlosťou 60 km/h, 70 km/h, ale aj viac. Hoci by koľajová doprava mala byť rýchlejšia, skutočnosť je v Bratislave opačná.
Rýchlu električkovú dopravu majú aj v iných mestách, napríklad v Zürichu alebo Linzi (tam dokonca na rozchode 900 mm). Nepotrebujú stavať metro, pretože rýchlu koľajovú dopravu vedia zabezpečiť aj električkou.
Pri vyššej rýchlosti električiek by dopravný podnik ušetril. Podľa prepočtov DPB spred niekoľkých rokov by pri úspore každej jednej sekundy na tratiach električiek znížil svoje náklady o 1414 € ročne.
V nórskom Oslo konvenčné električky jazdia na tratiach podobných bratislavským rýchlosťou až do 70 km/h
Kde by mohla električka jazdiť vyššou rýchlosťou?
- na úsekoch, ktoré nie sú súčasťou cestnej komunikácie, kde súčasne nie je zvýšený pohyb iných účastníkov cestnej premávky, kde nie sú časté zastávky, a kde vyššia rýchlosť nespôsobuje vyššiu hlučnosť s dopadom na okolitú zástavbu (odhlučnené úseku a úseky mimo zástavby)
- ide o petržalskú radiálu, vybrané časti Vajnorskej, Račianskej a Karlovesko-dúbravskej radiály
medzernik
Pozri sa na Liberec, ktory mal tiez uzasny napad prerozchodovat mesto. Preco by sme to akoze mali robit? Pozri sa kolko to stalo. Tie nove "umelo vyvinute" (mimochodom najlepsie a najdokonalejsie elektricky ake skoda zatial vyrobila) by sme nemali ani dalsich 20 rokov, lebo by sa vrazalo do prerozchodovania. Mimo toho by bolo cele mesto rozkopane a polovica trati nefunkcna.
Mohli sme mat KT8D5 ale kvoli tomu prerozchodovat mesto? To sa ma akoze cele mesto zmenit, kvoli tomu, ze CKD je lenive vyrobit podvozok na 1000mm? Kvoli arogancii jednoho podniku teda rozkopavat mesto, akokolvek milujem KT8, mozu si ich nechat. Navyse z CKD by si tie elektricky ani nedostal, krachli okolo roku 2001, to by si neprerozchodoval ani stvrtinu mesta.
Museli by sa odkupit podvozky na T3, K2S a T6A5 lebo aby vobec mohli jazdit, na to by sa museli najst peniaze, ktore by samozrejme este zbrzdili nakup novych strojov.
Tvoj "STANDARDNY" rozchod sa vola standartny lebo sa pouziva na vacsine miest. Windows sa tiez pouziva na vacsine miest, metricky system tiez SKORO vsade, ale nie vsade. To ze sa to vola standartny neznamena ze je lepsi. Metrovy umoznuje ostrejsie zakruty, lepsie drzi na nerovnostiach. To ze to je krive, za to moze DPB ze to nebrusi a nerobi ine udrzbarske opatrenia. Radioaktivny si mozno ty. Hlucny? V Kosiciach to tak trieska, ze nepocujem vlastnych myslienok, tam maju tvoj 1435.
"Skaredu uzkorozchodnu elektricku co patri do muzea" To myslis T3? Alebo 30T? Lebo T3 jazdia skoro vsade a 30T su neni ani skarede ani zle. Pozri sa na 14T a celu ich "Elektra" ak chces vidiet, co je skarede.
"Tie nové električky sú iba jedným obrvoským omylom a boli zbytočne drahé" Preboha ziveho chces mat Vario? Tie crepy nikdo nechce, hlavne ze su lacne. 15T alebo 14T v Prahe su o 1/3 drahsie a horsie ako Bratislavske. Nie nie su az tak strasne drahe. Su plne elektroniky, silne motory, moderne, pekny design, diagnosticky system, bateriovy pojazd... Samozrejme ze su vyvinute pre 1000mm, ako inak to ma jazdit?
TL;DR
Nie, 1 000mm nie je ani hnusny, ani radioaktivny ani zly, len ty si zase myslis svoje.
Nie, kvoli lenivosti CKD nebudeme prerozchodovavat bratislavu.
Nie, 30T nie su hnusne ani skarede ani predrazene, pozri sa na 15T a 14T.
Nie, nie a nie, ak to tu vytiahlo 120km/h tak asi to vytiahne aj 65. Ziaden profil nieje.