Do Chorvátskeho Grobu pôjde linka 525, skrátené spoje po Vajnory budú označené ako linka 153.
Od 1. augusta 2015 bude regionálna linka 630, ktorá premáva do Chorvátskeho Grobu, rozdelená na dve linky:
- regionálna linka 525 bude premávať v celej trase doterajšej linky 630 medzi Shopping Palace a Chorvátskym Grobom a bude zastavovať na všetkých doterajších zastávkach linky 630.
- mestská linka 153 bude premávať len v úseku Shopping Palace - Vajnory-konečná a späť. Zastavovať bude na doterajších zastávkach linky 630 v tomto úseku.
Súčasne prichádza k zmene v zaradení regionálnych zastávok v Čiernej Vode a Chorvárskom Grobe do tarifných zón. Nové zaradenie zastávok je nasledovné:
- zastávky v zóne 610: Čierna Voda, Vajnorská; Čierna Voda; Čierna Voda, Na pasienku; Čierna Voda, Horný dvor; Chorvátsky Grob, Monarská Alej; Chorvátsky Grob, Žilinská.
- zastávky v zóne 525: Chorvátsky Grob, Lúčna; Chorvátsky Grob, Výhon; Chorvátsky Grob.
Počet spojov sa zredukuje o 32%
Na novej linke 525 bude premávať v ročnom meradle približne o tretinu spojov menej než na doterajšej linke 630. Najviac obmedzené budú obdobia mimo rannej špičky pracovných dní, a to na jeden spoj za dve hodiny. Takéto obmedzenie je pritom ekonomicky najmenej efektívne, pretože dopravný podnik napríklad neušetrí náklady spojené s odpismi autobusov a ani zásadnejšiu výšku nákladov na vodičov.
Podľa webstránky obce Chorvátsky Grob budú náhradou aj nové spoje Slovak Lines. Tie však budú pridané v duchu doterajších praktík v regionálnej doprave - nesystémovo, bez pravidelného intervalu a bez pravidelných nadväzností na iné druhy dopravy, napríklad električky na Zlatých pieskoch. Ako príklad je možné uviesť, že počas víkendov budú odchádzať zo Zlatých pieskov na Čiernu Vodu a do Chorvátskeho Grobu autobusy o 9:00 (DPB - linka 525), o 9:06 (Slovak Lines) a potom až o 11:00 (DPB - linka 525). Namiesto rovnomerného intervalu tak pôjdu dva autobusy za sebou a potom takmer dve hodiny žiaden spoj.
Komplikovanejší však bude aj cestovný poriadok novej linky 525. V sedle budú zo Zlatých pieskov do Chorvátskeho Grobu odchádzať spoje linky 525 každú párnu hodinu, cez víkend každú nepárnu hodinu. Podobná situácia bude aj v opačnom smere.
Ešte pred zavedením intergrovanej dopravy v okresoch Pezinok a Senec sa tak podarilo dopravu dezintegrovať. Okrem problematických cestovných poriadkov sa totiž cestujúcim pridá nový problém - v autobusoch Slovak Lines a DPB nebudú za územím mestá platiť rovnaké cestovné lístky, a tak hoci ich spoje budú premávať po rovnakých trasách, cestujúci bude musieť použiť rôzne typy cestovných lístkov. Inou alternatívou bude to, že prestanú využívať verejnú dopravu.
Popis zmien v cestovných poriadkoch Slovak Lines
Obecná webstránka priniesla aj nové cestovné poriadky liniek Slovak Lines, ktoré obsluhujú Chorvátsky Grob:
- Linka 102404 (Bratislava - Chorvátsky Grob - Pezinok; časť spojov cez Čiernu Vodu)
- Linka 102444 (Bratislava - Senec; časť spojov cez Čiernu Vodu a Chorvátsky Grob)
Podrobné zmeny uvádzame nižšie v texte v plnom znení, ktoré obci poskytol Slovak Lines. V zátvorkách za číslom spoja je uvedené obmedzenie času premávky, napr. X sú pracovné dni, 6+ sú voľné dni. Podrobné vysvetlivky sú uvedené priamo v cestovných poriadkoch.
Linka 102404 Bratislava – Bernolákovo – Chorvátsky Grob – Slovenský Grob – Viničné – Pezinok
Spoj č. 9 (X10) – s odchodom Bratislava,AS o 6:50 hod. s príchodom Pezinok,nám. o 7:35 hod. zmenený na čas s odchodom Bratislava,AS o 6:45 hod. s príchodom Pezinok,nám. o 7:35 hod. Doplnené zachádzanie do Slovenského GrobuSpoj č. 29 (X10) – s odchodom Viničné,OcÚ o 15:15 hod. s príchodom Pezinok,nám o 15:25 hod. zlúčený so spojom č. 133
Spoj č. 45 (6-20) – s odchodom Bratislava,AS o 10:10 hod. s príchodom Slovenský Grob,Penzión Plus o 11:00 hod. zmenený na čas s príchodom Pezinok,nám. o 11:15 hod.
Spoj č. 67 (X25) – s odchodom Slovenský Grob,OcÚ o14:45 hod. s príchodom Pezinok,žel.st. o 15:00 hod. rozdelený na dva spoje:
- Spoj č. 67 (X35) – s odchodom Slovenský Grob,OcÚ0 o14:45 hod. s príchodom Pezinok,žel.st. o 15:00 hod.
- Nový spoj č. 267(X10) s odchodom Chorvátsky Grob,Čierna Voda o 15:00 hod. s príchodom Pezinok,žel.st. o 15:25 hod.
Spoj č. 133 (X10) – s odchodom Bratislava,AS o 14:20 hod. s príchodom Viničné,kult.dom o 15:15 hod. zmenený na čas s príchodom Pezinok,žel.st. o 15:25 hod. Spoj je zlúčený so spojom č.29
Nový spoj č. 301 (6+) – s odchodom Bratislava,AS o 9:35 hod. s príchodom Pezinok,nám. o 10:20 hod.
Spoj č. 60 (620) – s odchodom Slovenský Grob,Penzión Plus o 11:05 hod. s príchodom Bratislava,AS o o 11:55 hod. zmenený na čas s odchodom Pezinok,nám. o 10:50 hod. s príchodom Bratislava,AS o o 11:55 hod.
Spoj č. 76 (X25) – s odchodom Pezinok,nám. o 14:30 hod. s príchodom Slovenský Grob,OcÚ o 14:45 hod. rozdelený na dva spoje:
- Spoj č. 76 (X35) – s odchodom Pezinok,nám. o 14:30 hod. s príchodom Slovenský Grob,OcÚ o 14:45 hod.
- Nový spoj č.176 (X10) s odchodom Pezinok,nám. o 14:30 hod. s príchodom Chorvátsky Grob,Čierna Voda o 14:55 hod.
Spoj č. 140 (X10) – s odchodom Viničné,kul.dom o 15:20 hod. s príchodom Bratislava,AS o 16:05 hod. zmenený na čas s odchodom Pezinok,žel.st. o 14:50 hod. s príchodom Bratislava,AS o 15:45 hod. Spoj je zlúčený so spojom č. 33 linky 102427
Nový spoj č. 302 (6+) – s odchodom Pezinok,nám. o 15:20 hod. s príchodom Bratislava,AS o 16:05 hod.
Linka 102444 Bratislava – Senec
Nový spoj č. 301 – s odchodom Bratislava,AS o 8:45 hod. s príchodom Senec,aut.st. o 9:40 hod.
Nový spoj č. 305 – s odchodom Bratislava,AS o 13:15 hod. s príchodom Senec,aut.st. o 14:10 hod.
Nový spoj č. 307 (6+) – s odchodom Bratislava,AS o 19:15 hod. s príchodom Senec,aut.st. o 20:10 hod.
Nový spoj č. 300 – s odchodom Senec,aut.st. o 11:20 hod. s príchodom Bratislava,AS o 12:15 hod.
Nový spoj č. 304 – s odchodom Senec,aut.st. o 15:20 hod. s príchodom Bratislava,AS o 16:15 hod.
Nový spoj č. 306 (6+) – s odchodom Senec,aut.st. o 20:20 hod. s príchodom Bratislava,AS o 21:15 hod.
Problém dopravy do Chorvátskeho Grobu zostáva nevyriešený
Nové neintegrované a nesystémové riešenie problém dopravy do Chorvátskeho Grobu nevyrieši. Obec totiž naďalej bude za základnú dopravnú obsluhu platiť mestskému dopravnému podniku, dokonca ešte viac ako doteraz - 48-tisíc € ročne miesto doterajších 36-tisíc €. A to napriek tomu, že povinnosť zabezpečiť adekvátnu dopravu obyvateľom obce má vyšší územný celok - Bratislavský samosprávny kraj. Kraj však ani po úpravách od 1.8. nezabezpečí kvalitnú dopravu pre svojich obyvateľov. Pripúšťa to nakoniec aj samotná obec: "V ideálnom prípade by našu obec mohla obsluhovať len (spoločnosť) Slovak Lines, tým pádom by sme nemuseli v rozpočte každoročne platiť 48 000 eur dopravnému podniku," uvádza sa na webstránke Chorvátskeho Grobu.
723.6
2. Následne k bodu 1. sa nebudú musieť robiť analýzy aké robia doteraz VÚCky tzv. "červeným perom", že dajú dopravcom urobiť výpis 20-50 najstratovejších spojov a tie proste vyškrtnú a spravia dajme tomu medzi rannou a poobednou špičkou z 2 a 3h okna jedno 5-hodinové, čo je odpísanie dopravy. Samozrejme, môžu byť oblasti, kde stačia dva spoje ráno a tri poobede naspäť, ale sú miesta kde je to ozaj neúnosné. Preto by sa mali peniaze skôr naliať do kvalitného CP s 2h po celom Slovensku počas pracovných dní celodenne, v redšie obývaných lokalitách v sedle 4h, príp. posledný spoj o 18tej, a víkendy sa pokúsiť aspoň 3x denne obslúžiť, ráno+obed+večer, aj keď ideálnejšie by bolo ráno+doobeda+poobede+večer, ale to by sa ani pri vyškrtaní súbežných výkonov nepodarilo pokryť.
3. Komplexné nahliadnutie do štatistiky všetkých spojov na všetkých linkách, ktoré sú v rámci ZVVZ nemá okrem košickej VÚC ani jeden kraj a teda zodpovedne nemôže žiadna VÚC robiť dopravu, lebo nevedia odkiaľ im ide koľko ľudí. Jediné, čo vedia sú nejaké všeobecné prúdy, ktoré možno určiť podľa okresných miest alebo hlavných cestných ťahov. Okrem toho niektorých úradníkov absolútne doprava nezaujíma, robia to iba zo zotrvačnosti, príp. si myslia, že od stola vedia rozhodnúť o všetkom, no ani za boha ich nedostaneš von z kancelárie do terénu.
4. Obnova vozového parku sa koná síce so slávou a za prítomnosti papalášov z VÚC, SAD a mesta ale rozhodujúce slovo má dopravca, hoci ten vozidlá nakúpi no odpisy mu platí VÚC a tak zas zvrátený stav : dopravca nakúpi podľa svojvôle, resp. veľmi flexibilnej zmluvy s VÚC ale VÚC to platí a tá ani nepovie, že chce menšie, ľahšie vozidlá, príp. riešenie interiéru (sedadlá, madlá, rozmiestnenie, infoprvky, označovače, atď.). Lenže zas ako v bode 3., pokiaľ VÚC nevidí kde koľko ľudí cestuje, tak môže často iba tipovať kde aké vozidlá by nasadilo. Tu by to nemuseli trafiť hlavne tam kde sa láme počet ľudí medzi 12 a 10m, príp. 10 a 8m vozidlom a navyše SADky majú na Slovensku krásnu špecialitku, že jeden voz robí za deň aj 4-5 liniek, čiže ráno môže ísť 12m Karosa alebo Crossway na vyťaženej linke a potom môže ísť niekam na lazy kde berie možno 5 ľudí a potom sa dopravca oháňa, že nemôže menšie nakúpiť, lebo na tomto a tamtom a hentom obehu mu na tretine spojov nevystačí ten voz kapacitne. Tieto obehy sú ale výsledkom CP, ktoré úplne postrádajú pravidelnosť.
5. Objednávateľ výkonov musí mať právo sa vyjadriť k obnove vozového parku a nie, že automaticky sa nakupujú predražené Crosswaye. Toto by sa malo zastaviť a premiešať Solarisom alebo Ikarusom ak teda majú niečo schopné = nehovorím, že jeden dopravca má mať z vozového parku Babylon aký mala Bratislava na prelome tisícročí, ale 2 typy môžu byť. Žeby dohoda SOR do mestskej a Crossway do prímestskej? Jedno "lepšie" ako druhé. Musím povedať, že som šiel SORkou na prímestskej linke a nehrkala vôbec, za to Crossway má vo vnútri všetko uvoľnené, rachotí to, kedykoľvek niečo na tom vozidle popraská, príp. praskne nejaká hadička či káblik sa uvoľní potom sa čaká aj 3 mesiace na náhradné diely, resp. opravu. Ceny sú tiež "zaujímavé" najmä pre Corex a predstavenstvo podniku, s ktorým si delia tie zvyšné "drobné". Klíma je úplne zbytočná, skôr by to chcelo väčšie vetracie okná. Čiže oveľa prísnejšia kontrola toho, čo dopravcovia nakupujú a objednávajú pre výkon ZVVZ, ako napr. čistenie vozidiel štýlom, že šofér má príkaz prehnať voz umyvárkou, aj keď nie je špinavý, pričom umyvárka je v sídle SADky, no vlastníkom je kamarát, alebo bratranec člena predstavenstva či dozornej rady SADky.
6. (dá sa hovoriť o pokračovaní bodu 1) Než by som mal platiť "výpalné" Corexu Vráble za predražené diely a celkovo šmejdové autobusy s ktorými sa šoféri trápia pomaly viac ako s 15-ročnými 9xx Karosami, tak radšej zaplatím spoj pre 5-10 ľudí kdesi na lazy. Tí sa mi potom môžu v nejakom prestupnom bode dostať zas do inej linky, nosnej napr., alebo vlaku, kde sa každý cestujúci počíta a zároveň môžu vykonať aj cestu s VHD naspäť, na čo sa hlavne pri škrtaní zabúda. Šetrí sa nesprávne na kvalite CP, ale napr. to, kde lietajú peniaze sa nesleduje a často to ani "výhodne" podpísané zmluvy neumožňujú. Veľkou chybou tiež je, že prestupy sú niekedy krát navrhnuté kdesi na rázcestí alebo spoj končí kdesi v obci na v 2/3 cesty do okresného mesta, alebo končí na rázcestí. Základným pilierom stavania CP a trasy linky by malo byť, aby sa mohol človek dostať do okresného mesta, príp. najbližšieho okresného mesta, keďže nie vždy príslušnosť obce k jednému okresnému mestu aj znamená, že tam ľudia majú potrebu ísť a idú skôr do susedného okresu, či okresného mesta. Týka sa to hlavne zamerania sa na pracujúcich ľudí, keďže v okresnom meste je najviac pracovných príležitostí a bohužiaľ, v niektorých oblastiach je počet cestujúcich, ktorí platia plné cestovné ledva 25%, keďže väčšina sú žiaci, ZŤP, dôchodcovia a títo platia polovicu, príp. symbolické cestovné a zamestnaní z VHD utekajú, alebo sa zložia 4 na auto a je vybavené. ? Ďalej ohľadom odchodov čomu som nikdy nerozumel, že ak v jednom meste končia žiaci šiestu hodinu cca o 13:15, prečo ak idú z daného mesta spoje na 4 smery tak jeden ide 13:30, ďalší 13:37, potom 13:39 a štvrtý o 13:50? To nemôže vychádzať v rovnakom čase ako napr. odchádzajú spoje po smenách vo VW? Žiaci na prvých troch spojoch obed nestíhajú v škole a štvrtí ako tak. To isté s pracujúcimi, kde som počul argument, že taktový režim by nefungoval, a to vraj ani 30minútový, kde sa myslím môže človek veľmi dobre nastaviť na odchod.
Čiže to čo v prvom bode, musí sa to VÚCkam zobrať, lebo sú neschopné a ochotou tiež zrovna neoplývajú. Aj keď v KSK sú páni Olexa a Húžvik ľudia s ktorými by mali v prípade riešenia dopravnej obslužnosti SR počítať podľa toho na akej sú úrovni.