Koniec kvalitnej dopravy do Chorvátskeho Grobu?

Linka 630 sa zrejme dočká redukcií, náhrada je neznáma.

Chorvátsky Grob od 31. marca 2008 obsluhuje linka 630. V čase jej vzniku nahradila linku 53, ktorá už kapacitne nepostačovala. Nová linka 630 bola jedným z prvých konkrétnych výsledkov rodiacej sa Bratislavskej integrovanej dopravy a znamenala pre Chorvátsky Grob zlepšenie dopravy. Ponúkala viac spojov, zabezpečený bol cestovným poriadkom garantovaný prestup na električky Zlatých pieskoch, no hlavným prínosom bolo zavedenie pravidelného „mestského“ intervalu aj na regionálnej linke. Cestujúci sa tak do mesta dostanú síce s prestupom, ale v špičke každých 20 alebo 30 minút a mimo nej každú hodinu. Výhodou tejto linky je dodnes aj využívanie jednotných typov cestovných lístkov ako v bratislavskej MHD (15- a 60-minútové lístky), aj keď k úplnej integrácii ešte chýba možnosť zakúpenia si predplatných cestovných lístkov na mimobratislavský úsek.

Cez víkend ani jeden spoj do Čiernej Vody

Linku 630 financuje obec Chorvátsky Grob, hoci regionálnu autobusovú dopravu by mal zabezpečovať podľa zákona o cestnej doprave Bratislavský samosprávny kraj (BSK). Ten si síce objednáva obsluhu Chorvátskeho Grobu u dopravcu Slovak Lines, avšak do miestnej časti Čierna Voda jazdí len 4 resp. 6 spojov za deň v jednom smere, a aj to len cez pracovné dni. Keby si obec neobjednávala dopravu nad rámec svojich povinností, Čierna Voda by zostala cez víkend odrezaná od verejnej dopravy. Na porovnanie, linka 630 má v pracovných dňoch v každom smere 31 spojov, cez voľné dni 19 spojov. Hovorkyňa BSK Iveta Tyšlerová pre imhd.sk tvrdila, že „BSK financuje prímestské linky do Chorvátskeho Grobu v rovnakom rozsahu ako do iných obcí kraja,“ čo však nie je pravda. V celom BSK neexistuje iná lokalita podobná Čiernej Vode, kam by kraj cez víkend nezabezpečil dopravu.

Ani spoje Slovak Lines v centrálnej časti Chorvátskeho Grobu však nie sú žiadne terno. Z neprehľadného cestovného poriadku vyplýva, že spoje premávajú vždy v rôznych minútach, okrem toho cestujúci musí študovať 16 rôznych obmedzení v čase ich premávky, napríklad „nepremáva od 15.12.2014 do 19.12.2014, od 8.1.2015 do 30.1.2015, od 3.2.2015 do 27.2.2015, od 9.3.2015 do 1.4.2015, od 8.4.2015 do 30.6.2015, od 2.9.2015 do 28.10.2015, od 2.11.2015 do 11.12.2015“. Jednotlivé spoje premávajú dlhšou trasou cez Bernolákovo a ich jazdné doby sú rôzne. O prehľadnosti či atraktívnosti takto nastavenej dopravy nemôže byť ani reči.

BSK ignoruje plán dopravnej obsluhy

Hoci platná legislatíva kraju určuje, že má dopravu objednávať na základe plánu dopravnej obsluhy, ten to nerobí. Podľa plánu by mala byť doprava zabezpečená linkou zo Zlatých pieskov cez Čiernu Vodu do Slovenského a Chorvátskeho Grobu, cez ktoré by mala jazdiť okruhom. Linka by mala mať pravidelný interval 30 a 60 minút, teda podobný ako dnes linka 630.

„Musíme dodať, že dopravná obslužnosť v kraji by mala byť zabezpečovaná na základe intervalových cestovných poriadkov, pričom by mala byť vytvorená atraktívna ponuka prepravných spojení. Rovnako by mala byť prevádzka verejnej osobnej dopravy zabezpečovaná ekonomicky efektívne pre objednávateľov dopravných výkonov,“ uviedol Matúš Kužel zo spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava. BSK tieto požiadavky pri objednávaní autobusovej dopravy nerešpektuje.

Obec má problém financovať kvalitnú dopravu

To, čo zanedbáva kraj, supluje obec Chorvátsky Grob objednávkou autobusovej dopravy nie u Slovak Lines, ale u bratislavského dopravného podniku. Vďaka tomu má z dopravného hľadiska zabezpečenú kvalitnú obsluhu. Mesačne obec dotuje dopravu sumou 3055 €. Ani to však nepostačuje a linka 630 je stratová. DPB nespresnil, o akú výšku straty ide. Za stratou môže byť aj nedostatočná kontrola, či majú cestujúci platný cestovný lístok. Na linke 630 oficiálne platí nástup prednými dverami - podobne ako na linkách Slovak Lines, ten sa však v praxi nedodržiava.

Úlohou mestského podniku však nie je zabezpečovať regionálnu autobusovú dopravu, ale v prvom rade mestskú hromadnú dopravu. Zatiaľ čo autobusy má pridelené na regionálnu linku 630, v mestskej hromadnej doprave chýbajú. A tak nastáva paradox, pri ktorom bratislavskí daňoví poplatníci financujú linku do regiónu, ale sami nedostávajú kvalitnú MHD, a to aj pre nedostatok autobusov v meste. Problém financovania regionálnej linky, na ktorú dopláca dopravný podnik a mesto Bratislava, hoci by ju mal financovať BSK, tak dostáva politický rozmer.

BID: Je potrebné zachovať súčasný rozsah

„Výsledky dopravného prieskumu preukázali potrebu zachovania súčasného rozsahu prevádzky, v prípade nutnej úspory dopravných výkonov si vieme predstaviť zrušenie približne 2 párov spojov večer, v krajnom prípade predĺženie intervalu na 120 minút aj v čase doobedného sedla,“ uviedol Matúš Kužel z Bratislavskej integrovanej dopravy.

V Obecných novinách Chorvátskeho Grobu bola zverejnená informácia, že na linke 630 bude znížený počet spojov na 20 cez pracovný deň a 10 cez víkendy. „Po dohode s BSK budú zavedené nové spoje Slovak Lines, ktoré nahradia vypadnuté spoje 630 a budú premávať medzi Mlynskými nivami a Pezinkom. Naviac bude zriadená nová linka cez Chorvátsky Grob až do Senca. Tieto zmeny budú v platnosti od apríla alebo mája, podľa toho ako sa dohodnú DPB a BSK,“ uviedli noviny. Máj sa už chýli ku koncu a žiadne zmeny zrealizované neboli.

Našu redakciu už v apríli zaujímali podrobnosti zmien. Hovorkyňa BSK nám poskytla iba strohú odpoveď: „To je predmetom rokovania medzi Chorvátskym Grobom a Dopravným podnikom Bratislava.“ Na otázky ani napriek viacerým urgenciám obec Chorvátsky Grob nereagovala. Podobne sme nepochodili s doplňujúcimi otázkami u BSK.

Cez víkend spoje raz za dve hodiny

Podarilo sa nám však získať neoficiálny návrh nového cestovného poriadku linky 630. Podľa neho do Čiernej Vody a Chorvátskeho Grobu bude od 1. júla premávať iba každý druhý spoj, ostatné budú skrátené po Vajnory. Iba v rannej špičke pôjdu do Grobu všetky spoje. V popoludňajšej špičke tak bude do Grobu zabezpečený 1 spoj linky 630 za hodinu, v sedle a cez víkendy spoj iba raz za dve hodiny.

Zaujímavé na tomto návrhu je to, že dopravný podnik na skrátení spojov zásadnejšie neušetrí. Do Grobu totiž bude musieť prevádzkovať rovnaký počet vozidiel, teda náklady spojené s ich zakúpením a vlastníctvom sa neznížia. Podnik veľmi neušetrí ani na mzdách vodičov, pretože tí namiesto vykonania spoja do Chorvátskeho Grobu odstavia autobus na konečnej vo Vajnoroch a tam budú čakať rovnaký čas, za ktorý by mohli obslúžiť Grob. Paradoxom je tiež to, že skrátené spoje budú premávať práve v tom úseku, kde nastupovalo a vystupovalo najmenej cestujúcich a vyťaženejší úsek vynechajú.

Nie sú známe ani finančné dopady zmien. „To sa uvidí podľa toho, či budeme nejaké spoje pridávať,“ znie odpoveď Tyšlerovej z BSK. Riešenie dopravy do Chorvátskeho Grobu je tak naďalej nejasné. Isté je len to, že to málo z pripravovaných zmien, čo sa nám podarilo zistiť, javí známky nekoncepčnosti a plátania dier v systéme regionálnej dopravy. Jediné reálne kompetencie a finančné možnosti na dlhodobé zabezpečenie kvalitnej dopravy pre Chorvátsky Grob má Bratislavský samosprávny kraj. Zatiaľ sa však nezdá, že by ich plánoval využiť.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: milivanili #30:
Myslel som, že každý zamestnanec dopravcu by mal vedieť, že pravidlá ohľadom cestovania a kupovania lístkov sú uvedené "v nejakom prepravnom poriadku". ?

Nie, že by každý mal vedieť celý Prepravný poriadok naspamäť. To by bolo koniec koncov aj zbytočné, stačí ak pozná každý do čo k svojej práci potrebuje a ostatné vie kde hľadať keby ho čosi viac zaujímalo.


Čo sa toho Grobu týka, tam treba vydržať na záver júna, kedy poslanci povedia, či chcú alebo nechcú ďalšie rozširovanie IDS a potvrdia termín spustenia.
Reakcia na: Valec #29:
Ďakujem za vysvetlenie. Už tomu rozumiem. Takže ideálne by bolo keby obec zaradili do IDS BK a bolo by to oveľa lepšie.

A nie každý zamestnanec to musí vedieť. Myslím, že väčšina ani nevie, že existujú nejaké zóny IDS BK a je im to jedno. Tak ako mi to žiadna zamestnankyňa nevedela povedať ( až na to,že oni by to vedieť mali, kedže tie lístky predávajú ).
Každý robí to čo má, ako vodiči nevedia robiť prácu dispečerov, tak dispečeri nemusia vedieť viesť napr. električku. Ale stále sú všetci zamestnancami DPB ?

Ešte raz ďakujem za vysvetlenie.
Reakcia na: milivanili #28:
Nie. Cestujúci musia mať platný lístok podľa toho, čo stanovuje Prepravný poriadok a jeho súčasť Tarifa (ma prekvapuje, že toto zamestnanec DPB nevie).
Marianka je zaradená do IDS BK, a v rámci neho sú zavedené električenky aj v regióne. Ich platnosť je, v zmysle Prepravného poriadku, na základe toho, aké zóny si cestujúci vyberie. Do Marianky si môžeš zakúpiť zóny 100+101+215 a môžeš sa voziť všetkými linkami čo tam jazdia.

Chorvátsky Grob zatiaľ v IDS BK nie je, takže tam električenky neplatia. Cestujúci na Čiernu Vodu a do Grobu si v zmysle Prepravného poriadku musí zakúpiť pri každej jednej ceste samostatný lístok.

Viac na:
http://imhd.sk/ba/doc/sk/11833/Integrovany-dopravny-system-v-Bratislavskom-kraji.html
Reakcia na: Valec #24:
A také aj sú? Nevedel som. Takže ľudia ktorí bývajú mimo BA, ale chodí im tam MHD musia mať aj "regionálnu zónu" ? toto som napríklad našiel :
zóny 100+101 +1 regionálna zóna za 41,90€

tzn, keď niekto má toto zakúpené, nemusí už cvakať lístok?

Alebo L630 je proste výnimka a cvakať sa musí vždy aj keby mal človek kúpených x regionálnych zón?

Reakcia na: richardhudec #26:
Keď si objednajú autobus na výlet trebárs aj do tramtárie, tak si zaňho musia predsa zaplatiť ( a určite dopredu a nikto iný s nimi nejde).
To je úplne niečo iné, a s týmto to nemá nič spoločné...
Reakcia na: milivanili #20:
A keď si niekto objedná mestský autobus na nejaký zájazd (čo sa dosť často stáva, že si autobus objedná škola a deti sa vezú napríklad na hrad Červený kameň), tak tam tiež má platiť električenka, lebo však je to mestský autobus a teda tie deti, ktoré majú električenku za neho nemusia platiť?
Reakcia na: milivanili #16:
Myslím, že toto by si si mal riešiť na OTS, príp. cez odborársku organizáciu a nie na verejnom fóre. ?
Reakcia na: milivanili #20:
A ktorí ľudia majú električenky pre zóny 620 a 630? Lebo pre zónu 215 ich je dosť a tí tam teda žiaden lístok navyše cvakať nemusia.
Reakcia na: milivanili #18:
Na 37 plati bezna tarifa IDS BK a DPB. Teda pre cestu do Marianky mozes pouzit bud 15/60-minutovy listok, alebo PCL platny pre zonu 215. Ako je to so zamestnaneckymi PCL nevedno.
Reakcia na: Petto #17:
Tak mimo mesta jazdia aj 801 a 901 kde zamestnanecke PCL platia 🙂 Ale tam ide o uplne iny rezim financovania, takze to je preto.
Reakcia na: milivanili #16:
Je to logicke. Prevadzku tej linky dotuje obec Chorvatsky Grob a evidentne sa jej zda nezmyselne dotovat este viac dopravu zamestnancom DPB. To kto to jazdi je nepodstatne, dolezite je kto to plati a ci ten subjekt chce poskytovat bezplatnu dopravu zamestnancom.
Reakcia na: Petto #19:
No nieje. Ani Marianka pokiaľ viem. Ale keď tam raz chodí mestský autobus, tak by ľudia, ktorí majú električenky nemali cvakať lístok. Môj názor. Keď si na tých pár zastávok musia cvaknúť lístok, tak sa im mesačné náklady na cestovanie zdvojnásobia.

A čo má vodič spoločné s tým, že ľudia si necvakajú lístok? ? nič, lebo ho nepredáva
Reakcia na: milivanili #18:
MHD ? Mi daco uslo alebo je Cierna voda uz sucastou Bratislavy ? ? .
Chaoticke to podla mna pre ludi nie je, vacsina vie ze si ma razit listky, no soferi to ocividne maju na salame cim vlastne aj dezorientuju ludi ktori si myslia ze tade mozu cestovat s elektricenkou ci uz normalne alebo DPB zamestnaneckou.
Reakcia na: Petto #17:
Ale ten spoj zabezpečuje MHD. Pre ľudí je to chaotické, iba to som tým vlastne chcel povedať.
Prečo potom na L901 a L801 predáva lístky vodič? Iba kvôli tomu, že sú medzištátne?

A ako to je na L37 neviete? Lebo podľa CP je to takto :

L630 :
V zónach 620 a 630 sa nastupuje len prednými dverami a neplatia v nich predplatné cestovné lístky.
Samozrejme vodič otvára väčšinou všetky dvere, alebo práve predné nie a otvorí 2. a 3-tie

L37 :
V zóne 215 sa nastupuje len prednými dverami.
O CL tu zmienka nieje. To znamená, že cvakať nemusia. Tak som to pochopil ja. Ak to je inak, rád sa nechám poučiť.
Reakcia na: milivanili #16:
Podla mna to ma logiku. Ved 630 jazdi "mimo mesta" . KE,ZA a ine mesta su zrejme len ako bonus.
Samozrejme aj ostatnych mali kontrolovat.
Je podľa Vás logické, že zamestnanecká električenka platí v BA, KE, ZA a podobne, ale neplatí na L630 ?
Túto informáciu som dostal v DPB. Zisťoval som si to po tom, čo moja snúbenica dostala na Čiernej Vode pokutu, za to že nemala cvaknutý CL, v domnení že jej tam platí električenka, ktorú mala samozrejme zaplatenú. Revízor pritom skontroloval iba ju, ale dobre vedel, že v buse je viac ľudí, ktorí nemajú lístok. To je ale jedno, lebo lístok sa cvakať musí,aj keď máte električenku, ale keď niekto ide z dúbravky až do Grobu a v dúbravke si cvakne lístok, tak potom už nemusí, wtf? ?
Na to som si to zisťoval ako to je a tam som zistil, že aj zamestnanci DPB si musia na L630 cvaknúť lístok, že vraj kvôli nejakým zmluvám, ktoré majú uzavreté s obcou. Znova, WTF? ?
Takže, sa môžem voziť busom pomaly v každom väčšom meste, ale nemôžem ísť domov, bez toho aby som si cvakol lístok ❓ ❗ ❓
Tak nevidím v tom problém predsa majú zisk a terminál pre lístok nieje vôbec drahý. A nakoniec tam predsa nemusí platiť lístok MHD a môže mať obmedzenia jedná sa pre ľudí Čierna voda a Chorvátsky grob. Pekný príklad je napr. Marianske lázne.
Mimochodom, zajtra sa práve v Chorvátskom Grobe uskutoční poslanecký deň Richarda Červienku, poslanca BSK za príslušný volebný obvod. Tento je tiež členom Komisie dopravy BSK, takže kto má záujem o riešiť budúcnosť verejnej dopravy do obce, môže ísť podiskutovať.

http://www.risocervienka.sk/news/poslanecky-den-c-11/
Reakcia na: mku81 #12:
Všetky tie ďalšie náklady DPB pohotovo zvládol na linkách 801 a 901. ? BTW, ak by šlo len o PCL, tak keby DPB chcel tak ich mohol zaviesť už v roku 2002 aj bez IDS.
Reakcia na: vindobona #11:
Na to by bolo potrebne vybavit bus predajnym miestom, vyskolit soferov na pracu s hotovostou plus dalsie naklady... schodnym riesenim je otvorit len predne dvere a kazdy si povinne oznaci listok pred soferom, ale zaviest konecne integrovanu dopravu a predplatne CL aj na tento smer... plus samozrejme revizorov pravidelne