Návrh grafikonu vlakovej dopravy predpokladá zavedenie pravidelných intervalov medzi vlakmi.
Ak sa skutočne zrealizuje to, čo obsahuje rámcový návrh grafikonu vlakovej dopravy (GVD), od 9. decembra 2012 by mohol celý bratislavský región získať pravidelnú taktovú dopravu. Zapamätateľné odchody by mali pribudnúť aj na tých tratiach, kde doteraz neexistovali. Hoci počet vlakov zostáva verný slovenským pomerom a ťažko môže uspokojiť cestujúceho, ktorý nemá čas čakať hodinu-dve na vlak, vďaka pravidelným odchodom sa stane cesta vlakmi jednoduchšou. Nepodarilo sa to však všade. Napríklad z Pezinka budú v pracovných dňoch ráno odchádzať vlaky o 4:37, 4:51, 5:23, 5:37, 5:57, 6:10, 6:23, 6:37, 6:57, 7:10, 7:23, 7:37, 7:57, 8:20 a 8:37, teda v premenlivých intervaloch. V bratislavskom regióne sa mení aj označenie typov vlakov, doterajšie zrýchlené vlaky budú nahradené regionálnymi expresmi (REX).
Ako by mali odchádzať vlaky:
- trať 110 a 113: smer Zohor, Malacky, Záhorská Ves, Marchegg
- trať 120: smer Pezinok, Trnava
- trať 130: smer Senec, Galanta
- trať 131: smer Dunajská Streda, Komárno
Okrem zmien v regionálnej doprave by sa mala udiať reforma aj v diaľkovej doprave. IC vlaky medzi Bratislavou a Košicami by mali jazdiť každé dve hodiny. Niektoré zmeny však už stihli vyvolať polemiku, jedná sa najmä o rušenie dopravy na niektorých tratiach či oklieštenie legendárneho rýchlika Horehronec. Viac k tejto téme nájdete na vlaky.net.
Prípadné pripomienky týkajúce sa bratislavského regiónu je možné zaslať na adresu odboru dopravy Bratislavského samosprávneho kraja.
Martin Fundárek
Lokálky sa na prelome 19. a 20. storočia stavali preto, že boli jedinou možnosťou rýchlej a spoľahlivej dopravy. Dnes je často rýchlejšia a pohodlnejšia doprava autobusmi či kamiónmi. S tým sa treba zmieriť a treba sa snažiť zachovať železničnú dopravu tam, kde má svoje opodstatnenie i dnes. Pár lokálok bolo na zavretie zrelých dávno pred rokom 2003. Objektívne treba zasa priznať, že pár tratí, na ktorých bola v tom roku doprava zastavená, malo schopnosť prežiť a ich zaradenie do zoznamu bolo čírou idiociou excelovských ekonómov.