V pondelok 19. marca sa na petržalskom miestom úrade uskutočnila ďalšia zo série diskusií k 1. etape električky do Petržalky. Aktuálny stav projektu prezentovali primátor Milan Ftáčnik, hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser a generálny riaditeľ Metro, a. s. Peter Ivan.
Primátor informoval, že niektoré detaily stavby je ešte možné zmeniť. Ide napríklad o typ rekonštrukcie mosta. Do úvahy pripadá lacnejšia rekonštrukcia za cca 28 mil. € so životnosťou 30 rokov, ktorá by využila asi 30 % súčasnej konštrukcie, alebo vybudovanie novej konštrukcie mosta za cca 32 mil. € so životnosťou 100 rokov. Nová konštrukcia by navyše dovolila rozšíriť lávky pre peších a cyklistov na 4,5 m. Rekonštrukcie uvažujú s redukciou počtu pilierov a so zvýšením strednej časti mosta o 2 m pre lepší plavebný gabarit. Podľa hlavného dopravného inžiniera všaj nie je možné prinavrátiť mostu tvar s oblúkom spred roka 1945.
- 1. etapa bude pozostávať z úseku Štúrova - Bosákova
- prijímateľom prostriedkov EÚ bude mesto a nie ŽSR
- na Starom moste bude umiestnená štvorkoľajnicová koľajová trať pre rozchody 1000 mm pre električku aj 1435 mm pre budúci tram-train
- prostriedky EÚ sú určené pre integrovanú dopravu, preto ich nie je možné čerpať len pre električku
- termín predloženia žiadosti o príspevok bude jún 2012, do augusta 2012 by malo rozhodnúť ministerstvo dopravy o tom, či projekt uspeje
- stavebné povolenie bolo vydané, právoplatnosť by malo nadobudnúť do polovice apríla
- most bude prístupný aj pre záchranárske vozidlá
Súťaž na zhotoviteľa by mala byť vyhodnotená v októbri 2012, reálny začiatok výstavby sa odhaduje na november – december 2012, ak projekt uspeje. Odhad dokončenia realizácie je v optimálnom prípade 24 mesiacov, teda najskôr október 2014. Na projekt je vyčlenených 80 mil. €, štátna expertíza hovorí o 71 mil. €.
- zmena štatútu električkovej trate z dočasnej na trvalú
- spôsob rekonštrukcie mosta – použitie časti súčasnej konštrukcie alebo vybudovanie novej konštrukcie
- polohu zastávky Šafárikovo nám., aby nezanikol doterajší prestupný uzol
- organizáciu dopravy na Štúrovej ul.
- podobu zastávky Bosákova, aby bol umožnený bezbariérový a bezkolízny prestup cestujúcich z/do Ovsišťa
Martin Kugla z iniciatívy ZEED v diskusii vyčítal projektu, že ho nerealizujú železnice, ale mesto, a teda spoluúčasť na projekte i platby DPH bude musieť znášať mesto a nie štát. Primátor reagoval tým, že železnice budú s financovaním z fondov EÚ budovať 7 zastávok na železničných tratiach v Bratislave a novú železničnú stanicu Filiálka. Samotné prepojenie Filiálky a Petržalky by podľa primátora vyšlo na 900 mil. €, celý železničný projekt mal stáť až 2,2 mld. € namiesto pôvodne uvažovaných 0,5 mld. €. „Na 7 rokov má Slovensko k dispozícii 11 miliárd. Na celé Slovensko, na všetky školy, na všetky verejno-prospešné stavby, na životné prostredie. Z tohto zobrať 900 mil. € je nereálne,“ reagoval primátor. Reálnejšie riešenie je vedenie koridora TEN-T cez Devínsku Novú Ves a Marchegg, pričom o tuneli pod Dunajom EÚ hovorí s termínom realizácie po roku 2030.
Starostka Starého Mesto Tatiana Rosová sa zaujímala, či je možné ukľudniť dopravu na Štúrovej a Dostojevského rade. Podľa primátora je otázka uzatvorenia časti Štúrovej ul. v tom, či je možné alebo nie, aby boli autá zo Štúrovej odklonené do iných „uličiek“. Hlavný dopravný inžinier vylúčil útlm na Dostojevského rade, pokiaľ bude plniť funkciu vnútorného mestského okruhu.
V súčasnosti sa pripravuje 2. etapa projektu z Bosákovej po Janíkov dvor. Podľa našich informácií bude nutné upraviť projekt, pretože jeho pôvodná verzia nepočítala s naviazaním električkových zastávok na autobusovú dopravu, a teda znemožňovala prestupy medzi jednotlivými druhmi dopráv. Táto etapa by však mala byť financovaná až v nasledujúcom programovacom období pre čerpanie fondov EÚ.
Doplnené 28.3.2012: Mestské zastupiteľstvo dňa 28. marca 2012 schválilo vybudovanie novej konštrukcie Starého mosta s predpokladanou životnosťou 100 rokov.
aquila
preto ako si spravne postrehol, ficova vlada kompletne prekopala dzurindove uz odoslane operacne programy do bruselu. napriklad stiahli skoro 1 miliardu z dopravy a vznikli programy na rozne socialne inkluzie a takzvanu konkurencioschopnost, kde sa cez skolenia tunelovani desiatky milionov euro .. napriklad ked dostal motor car bratislava, aka distributor mercedesu tusim 1,5 mio euro na skolenia pre zamestnancov, tak nie je problem dostat ani peniaze na elektricku, ani na trolejbusy, ani na normlane autobusy.. vid aj ceska republika ..
je to len vec definicie, lebo brusel rozhoduje az zaklade toho co si mi zadefinujeme
ZSR mala zaujem hlavne o rekonstrukciu bratislavskeho zeleznicneho uzla .. to im podstatne viacej kvari problem .. len su tiez neschopni to dobre zadefinovat ..
vsak aj intermodalny terminal v pristave pojde cez eurofondy!