V pondelok 19. marca sa na petržalskom miestom úrade uskutočnila ďalšia zo série diskusií k 1. etape električky do Petržalky. Aktuálny stav projektu prezentovali primátor Milan Ftáčnik, hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser a generálny riaditeľ Metro, a. s. Peter Ivan.
Primátor informoval, že niektoré detaily stavby je ešte možné zmeniť. Ide napríklad o typ rekonštrukcie mosta. Do úvahy pripadá lacnejšia rekonštrukcia za cca 28 mil. € so životnosťou 30 rokov, ktorá by využila asi 30 % súčasnej konštrukcie, alebo vybudovanie novej konštrukcie mosta za cca 32 mil. € so životnosťou 100 rokov. Nová konštrukcia by navyše dovolila rozšíriť lávky pre peších a cyklistov na 4,5 m. Rekonštrukcie uvažujú s redukciou počtu pilierov a so zvýšením strednej časti mosta o 2 m pre lepší plavebný gabarit. Podľa hlavného dopravného inžiniera všaj nie je možné prinavrátiť mostu tvar s oblúkom spred roka 1945.
- 1. etapa bude pozostávať z úseku Štúrova - Bosákova
- prijímateľom prostriedkov EÚ bude mesto a nie ŽSR
- na Starom moste bude umiestnená štvorkoľajnicová koľajová trať pre rozchody 1000 mm pre električku aj 1435 mm pre budúci tram-train
- prostriedky EÚ sú určené pre integrovanú dopravu, preto ich nie je možné čerpať len pre električku
- termín predloženia žiadosti o príspevok bude jún 2012, do augusta 2012 by malo rozhodnúť ministerstvo dopravy o tom, či projekt uspeje
- stavebné povolenie bolo vydané, právoplatnosť by malo nadobudnúť do polovice apríla
- most bude prístupný aj pre záchranárske vozidlá
Súťaž na zhotoviteľa by mala byť vyhodnotená v októbri 2012, reálny začiatok výstavby sa odhaduje na november – december 2012, ak projekt uspeje. Odhad dokončenia realizácie je v optimálnom prípade 24 mesiacov, teda najskôr október 2014. Na projekt je vyčlenených 80 mil. €, štátna expertíza hovorí o 71 mil. €.
- zmena štatútu električkovej trate z dočasnej na trvalú
- spôsob rekonštrukcie mosta – použitie časti súčasnej konštrukcie alebo vybudovanie novej konštrukcie
- polohu zastávky Šafárikovo nám., aby nezanikol doterajší prestupný uzol
- organizáciu dopravy na Štúrovej ul.
- podobu zastávky Bosákova, aby bol umožnený bezbariérový a bezkolízny prestup cestujúcich z/do Ovsišťa
Martin Kugla z iniciatívy ZEED v diskusii vyčítal projektu, že ho nerealizujú železnice, ale mesto, a teda spoluúčasť na projekte i platby DPH bude musieť znášať mesto a nie štát. Primátor reagoval tým, že železnice budú s financovaním z fondov EÚ budovať 7 zastávok na železničných tratiach v Bratislave a novú železničnú stanicu Filiálka. Samotné prepojenie Filiálky a Petržalky by podľa primátora vyšlo na 900 mil. €, celý železničný projekt mal stáť až 2,2 mld. € namiesto pôvodne uvažovaných 0,5 mld. €. „Na 7 rokov má Slovensko k dispozícii 11 miliárd. Na celé Slovensko, na všetky školy, na všetky verejno-prospešné stavby, na životné prostredie. Z tohto zobrať 900 mil. € je nereálne,“ reagoval primátor. Reálnejšie riešenie je vedenie koridora TEN-T cez Devínsku Novú Ves a Marchegg, pričom o tuneli pod Dunajom EÚ hovorí s termínom realizácie po roku 2030.
Starostka Starého Mesto Tatiana Rosová sa zaujímala, či je možné ukľudniť dopravu na Štúrovej a Dostojevského rade. Podľa primátora je otázka uzatvorenia časti Štúrovej ul. v tom, či je možné alebo nie, aby boli autá zo Štúrovej odklonené do iných „uličiek“. Hlavný dopravný inžinier vylúčil útlm na Dostojevského rade, pokiaľ bude plniť funkciu vnútorného mestského okruhu.
V súčasnosti sa pripravuje 2. etapa projektu z Bosákovej po Janíkov dvor. Podľa našich informácií bude nutné upraviť projekt, pretože jeho pôvodná verzia nepočítala s naviazaním električkových zastávok na autobusovú dopravu, a teda znemožňovala prestupy medzi jednotlivými druhmi dopráv. Táto etapa by však mala byť financovaná až v nasledujúcom programovacom období pre čerpanie fondov EÚ.
Doplnené 28.3.2012: Mestské zastupiteľstvo dňa 28. marca 2012 schválilo vybudovanie novej konštrukcie Starého mosta s predpokladanou životnosťou 100 rokov.
aquila
prepojenie regionalnej zeleznicnej dopravy a NS je velmi rychlo a relativne lacno dosiahnutelne uz projektom vystavby a lepsou polohou novych zastavok na terajsej zeleznici spolu s vystavbou zachytnymi parkoviskami pri zeleznicnych staniciach.
atraktivita NS je najma v intervale a v zeleznicnom tunely cez stred petrzalky s 30 minutovymi intervalmi to nebude ani len omylom atraktivne. a to nebude atraktivne ani pri absolutne sci-fi intervaloch 15 minut.
ak by sa filialka stavala ako nova hlavna stanica s napojenim aj na smer kuty, ale takto sa bude stavat hlavova stanice bez pokracovania tunelu na dalsich 20 ci skor 30 rokov. vo viedni si netrufaju ist s tunelom a aj metro vedu na mostoch, prvy tunel bude az cestny a jeho predbezne naklady su skoro 2 miliardy euro.
TEN-T sa BOHUZIAL nezrusi, ale prinesie do bratislavy dve hlavove stanice a ziadnu systemovost. rekonstrukcia zeleznicneho uzla a vyriesenie viac zastavok a zaroven aj neuralgickych bodov ako ivanska resp hradska riesit mimourovnovo ako aj priecestie na einsteinovej mimourovnov riesi tisic nasobne viac, ako tunel, ktory je neufinancovatelny a buduje sa len preto, lebo pozemky nad fililakou ma J&T.
to ze sa musi robit na EU ofajst s tramtrain je len o neschopnosti ficovej vlady a najma durkovskeho magoriatu, ze neexistuje patricny operacny program, alebo os t.j. ekologicka doprava. a nemusi sa ani len spekulovat s hlupostami typu tram train. bratislava MOZE cerpat eurofondy, len programy su zle nastavene.
ZSR komplet vsetky projekty prevziat nechce a nema ani zaujem. TEN-T fililka je len business pre J&T a dopravoprojekt, kde len za dokumentaciu sa vyhodilo 1,5 miliardy starych korun ..
ZSR je do tohoto projektu viac menej dotlacene.. za 2 miliardy by mali vyriesene desiatky kilomotrov koridorovych trati, ktore aj nieco prinasaju a nie nic neriesiaci tunel, kadial ani len nakladna doprava nebude jazdit!
pre nich je napriklad podstatne dolezitejsi zeleznicny tunel z lamaca do rendez, lebo ten aj bude zarabat na carge a odlhaci vo velkom hlavnu stanicu..
"Elektricka Petrzalku nevyriesi, odlahci najma prepravne toky do centra, nie Lafrancony a Novy most."
toto je ozaj na smiech, vsak ty si odporujes vo vlastnej vete aj ked si myslel pristavny most ver tomu, ze keby bola elektricka ako bola planovana v 70tych rokoch hotova t.j. bola by radiala cez stary most a cez apollo s dvomi vetvami v petrzalke, tak nevieme co su zapchy ...
a nosny system s prestupom na zastavkach ako bory, devinskach sidlisko, patronka, PB, pri hornbachu vyriesi aj vstup z regionov. problem je prave v MHD ..
Tunel nema stat ani polovicu z toho co Viedenska stanica...