Petržalskú električku možno ešte vylepšia

V pondelok 19. marca sa na petržalskom miestom úrade uskutočnila ďalšia zo série diskusií k 1. etape električky do Petržalky. Aktuálny stav projektu prezentovali primátor Milan Ftáčnik, hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser a generálny riaditeľ Metro, a. s. Peter Ivan.

Primátor informoval, že niektoré detaily stavby je ešte možné zmeniť. Ide napríklad o typ rekonštrukcie mosta. Do úvahy pripadá lacnejšia rekonštrukcia za cca 28 mil. € so životnosťou 30 rokov, ktorá by využila asi 30 % súčasnej konštrukcie, alebo vybudovanie novej konštrukcie mosta za cca 32 mil. € so životnosťou 100 rokov. Nová konštrukcia by navyše dovolila rozšíriť lávky pre peších a cyklistov na 4,5 m. Rekonštrukcie uvažujú s redukciou počtu pilierov a so zvýšením strednej časti mosta o 2 m pre lepší plavebný gabarit. Podľa hlavného dopravného inžiniera všaj nie je možné prinavrátiť mostu tvar s oblúkom spred roka 1945.

  • 1. etapa bude pozostávať z úseku Štúrova - Bosákova
  • prijímateľom prostriedkov EÚ bude mesto a nie ŽSR
  • na Starom moste bude umiestnená štvorkoľajnicová koľajová trať pre rozchody 1000 mm pre električku aj 1435 mm pre budúci tram-train
  • prostriedky EÚ sú určené pre integrovanú dopravu, preto ich nie je možné čerpať len pre električku
  • termín predloženia žiadosti o príspevok bude jún 2012, do augusta 2012 by malo rozhodnúť ministerstvo dopravy o tom, či projekt uspeje
  • stavebné povolenie bolo vydané, právoplatnosť by malo nadobudnúť do polovice apríla
  • most bude prístupný aj pre záchranárske vozidlá

Súťaž na zhotoviteľa by mala byť vyhodnotená v októbri 2012, reálny začiatok výstavby sa odhaduje na november – december 2012, ak projekt uspeje. Odhad dokončenia realizácie je v optimálnom prípade 24 mesiacov, teda najskôr október 2014. Na projekt je vyčlenených 80 mil. €, štátna expertíza hovorí o 71 mil. €.

Čo je ešte možné zmeniť?
  • zmena štatútu električkovej trate z dočasnej na trvalú
  • spôsob rekonštrukcie mosta – použitie časti súčasnej konštrukcie alebo vybudovanie novej konštrukcie
  • polohu zastávky Šafárikovo nám., aby nezanikol doterajší prestupný uzol
  • organizáciu dopravy na Štúrovej ul.
  • podobu zastávky Bosákova, aby bol umožnený bezbariérový a bezkolízny prestup cestujúcich z/do Ovsišťa

Martin Kugla z iniciatívy ZEED v diskusii vyčítal projektu, že ho nerealizujú železnice, ale mesto, a teda spoluúčasť na projekte i platby DPH bude musieť znášať mesto a nie štát. Primátor reagoval tým, že železnice budú s financovaním z fondov EÚ budovať 7 zastávok na železničných tratiach v Bratislave a novú železničnú stanicu Filiálka. Samotné prepojenie Filiálky a Petržalky by podľa primátora vyšlo na 900 mil. €, celý železničný projekt mal stáť až 2,2 mld. € namiesto pôvodne uvažovaných 0,5 mld. €. „Na 7 rokov má Slovensko k dispozícii 11 miliárd. Na celé Slovensko, na všetky školy, na všetky verejno-prospešné stavby, na životné prostredie. Z tohto zobrať 900 mil. € je nereálne,“ reagoval primátor. Reálnejšie riešenie je vedenie koridora TEN-T cez Devínsku Novú Ves a Marchegg, pričom o tuneli pod Dunajom EÚ hovorí s termínom realizácie po roku 2030.

Starostka Starého Mesto Tatiana Rosová sa zaujímala, či je možné ukľudniť dopravu na Štúrovej a Dostojevského rade. Podľa primátora je otázka uzatvorenia časti Štúrovej ul. v tom, či je možné alebo nie, aby boli autá zo Štúrovej odklonené do iných „uličiek“. Hlavný dopravný inžinier vylúčil útlm na Dostojevského rade, pokiaľ bude plniť funkciu vnútorného mestského okruhu.

V súčasnosti sa pripravuje 2. etapa projektu z Bosákovej po Janíkov dvor. Podľa našich informácií bude nutné upraviť projekt, pretože jeho pôvodná verzia nepočítala s naviazaním električkových zastávok na autobusovú dopravu, a teda znemožňovala prestupy medzi jednotlivými druhmi dopráv. Táto etapa by však mala byť financovaná až v nasledujúcom programovacom období pre čerpanie fondov EÚ.

Doplnené 28.3.2012: Mestské zastupiteľstvo dňa 28. marca 2012 schválilo vybudovanie novej konštrukcie Starého mosta s predpokladanou životnosťou 100 rokov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Martin Kugla #8:
tak uz je to oficialne. na urovni europskej komisie bolo oficialne zrusene prepojenie koridoru cez filialku popod dunajom nebude! konecne si to vsimli aj v europskej komisii, ze je to len nevyznamne prepojenie jeden malej zastavky v centre mesta a nema to vyznam ako keby to bol presun a vytvorenie novej hlavnej stanice. to co vsetci rozmyslajuci ludia tusili, teraz potvrdila aj EK.

bohuzial tragedia bratislavy bude v tom, ze vzniknu dalsie 2 hlavove stanice, ktore len skomplikuju dopravu, namiesto toho aby sa rozumne zrekonstruoval a upravil zeleznicny uzol bratislava

--
Tunel pod Dunajom nebude

Plán modernizácie železničnej dopravy v Bratislave sa zmení. Zástupkyňa Európskej komisie Ellen Kray na konferencii Fórum koľajovej dopravy v Bratislave informovala o jeho revízii. Na rozdiel od pôvodnej koncepcie sa už nepočíta s tunelom pod Dunajom pre jeho investičnú náročnosť, ani s prepojením Viedne so Schwechatom a zohľadňuje sa aj požiadavka rakúskej strany, ktorá preferuje prepojenie Bratislavy cez Marcheg. Z rozhodnutia Európskej komisie vyplýva, že novovybudovaná stanica Filiálka v širšom centre Bratislavy bude spĺňať účel cieľovej stanice prímestskej dopravy, ale nebude plniť synergickú funkciu významnej zastávky prepojenia koridorov.
Reakcia na: Mike #38:
ono aj teraz sa robil projekt na kompletne novy most, rozdiel medzi perforovanym rebrom a tymto je v podstate ziadny rozdiel .. cize to su len vyhovorky magoriatu ..

ono celkovo to proste zavana obrovskou nekoncepcnostou a neschopnostou na magoriate .. a vyhovorka ze su obmedzene financie na 80 mio je len srosta vyhovorka ..

toto vsetko sa dalo, keby nezaspali ani nie par orkov dozadu, ale stacilo co i len jeden rok dozadu ..
Reakcia na: Mike #38:
Lepsia doprava pripomienkovala aby sa uz dnes postavila vyhybka smer Janikov dvor aby nedochadzalo pocas predlzovania trate k preruseniu prevadzky. Pravda je taka, ze toto vobec nebolo nutne - pokracovanie sa postavi mimourovnovo a trat do Janikovho dvora pojde ponad obratisko Bosakova ?
Reakcia na: aquila #36:
To si dobre napísal ? "ale ked zistili, ze to moze ist cez eurofondy, tak ich samozrejme nenapadlo siahnut po povodnych podkladoch pre DUR" .. nie že podkladoch, tam už bola celá DUR hotová a potom sa robila druhá, upravená.. (napr. ich rozdiel je aj v tom že prvá dur počítala s 3 koľajným obratiskom v Pet, druhá už iba s dvoj; ale je fakt že prvá DUR bola robená na komplet nový most - perforované rebro),. ale nenapadlo im to možno preto že prvá DUR bola robená za bývalého vedenia mesta ktoré ma až moc malú kontinuitu do súčasného vedenia mesta...
Reakcia na: aquila #36:
Ta mimourovnova krizovatka vtedy bola riesena velmi zaujimavo ako dole kruhac, nad nim zastavka. To by umoznilo pristup na zastavku zo vsetkych kvadrantov krizovatky bez nutnosti krizovat cestu. Kruhac by tiez zabezpecil, ze by nebol problem s provizornym otacanim 95.
Reakcia na: 810zssk #33:
ak myslis OP na roky 2007-2013, tak to uz ani mozne nie je. len definovat rozumne na obdobie 2014-2020

2 martin furdanek: to je hlupost, ako bolo uz spomenute, tak mesto ked si myslelo ze to bude stavat samo a este neboli rozkradnute vsekty peniaze cez stadion, tak v ramci setrenia vyskrtli mimourovnovu variantu, ale ked zistili, ze to moze ist cez eurofondy, tak ich samozrejme nenapadlo siahnut po povodnych podkladoch pre DUR a rychlo sa prisposobit a urobit mimourovnove povodne krizenie ...

http://www.dialnice.info/gallery/image_page.php?album_id=63&image_id=9817

cize je to len o neschopnosti.. EU by dala bez problemov aj na mimourovnove riesenie, a osobne si dovolim tvrdit, ze v regulernej sutazi z tych 78 milionov euro bude mozno nieco okolo 60 milionov ak nie menej.. samozrejme ak to nepojde priamym zadanim cez metro a.s. co by nemalo ist prave kvoli eurofondom ..
Reakcia na: aquila #27:
Original je to v projekte navrhnute bez vazieb na autobusy, toto je len jedna z moznosti ako sa da zlepsit sucasny projekt za malo penazi. Velke zmeny urcite neprejdu.
Reakcia na: aquila #27:
Mimoúrovňový prechod neprešiel kvôli peniazom. A pokiaľ ide o semafory, myslím, že dôležitejší je ten prestup na hrane.
Reakcia na: aquila #31:
Skor som tak myslel, ze dnes uz menit cele ziadosti a projekty by sa asi nestihalo. Alebo hej?
Reakcia na: Mike #30:
No ved skusim napisat maily prislusnym osobam a uvidime co povedia...
Reakcia na: 810zssk #29:
ono to teoreticky nie je problem presunut na rekonstrukciu uzla, da sa to aj do roku 2015 stihnut, lebo to az take narocne nie je, len problem je, kedze velke prelozky tam nebudu, len problem je, ze nikto na taketo nieco nemyslel ..

ozajstana reko by zahrnovala aj par veci, ale z ministerstva chceli hluposti typu fililka, napojenie letiska (pritom napojenie na elektricku cez avion a business centra by malo radovo lepsi efekt)

a ad lobbing, hej, je to o neschopnosti primatorov krajskych miest, resp kde maju ekologicku dopravu presadit podobny operacny program ..
Reakcia na: 810zssk #29:
ale na to aby sa OP ináč zadefinoval asi aj treba nejaký lobbing... či náhodou aj toto vedenie mesta nespí na vavrínoch (šance má keďže je rovnakej farby ako vláda) a potom sa bude vyhovárať že zasa nám nič nedali a nič nemôžeme čerpať..
Reakcia na: aquila #26:
Tak idealne by bolo keby sa toto presunulo na reko BA uzla (co sa uz ale asi nestiha) + novu KVALITNU stanicu (co ale nebude, lebo to Durkovsky "vyhodne" predal IPR) a v dalsom obdobi by sa OP inak zadefinovali aby viac islo do BA na dopravu (elektricky, tbusy..>)
Reakcia na: aquila #24:
Ved toto je ta tragedia. Inde sa za velke peniaze zbavuju rozbitych stanic a tu ich za este vacsie peniaze ideme budovat.
inak ktory idiot navrhol tento prestupny dob s tromi semaformi na bosakovej ?

http://imhd.sk/ba/media/gn/00085823/Navrh-riesenia-prestupneho-uzla-Bosakova.png

to co sa malo riesit mimourovnovo a to prechod bosakovej a urobit prestupnu stanicu einstenova so zeleznicou tak sa uplne poserie a aby toho nebolo malo, nepocita sa ani s mimourovnovym riesenim.. toto je najvacsi fail projektu ..

a tiez, preco nie je k dispozicii len taka primitvna krezbicka ?
mike: ano samozrejme, ze to zavysle od toho ako si kazda vlada rozdeli programy, my dostaneme balik penazi a rozdeluje sa to na lokalnej urovni.

preto ako si spravne postrehol, ficova vlada kompletne prekopala dzurindove uz odoslane operacne programy do bruselu. napriklad stiahli skoro 1 miliardu z dopravy a vznikli programy na rozne socialne inkluzie a takzvanu konkurencioschopnost, kde sa cez skolenia tunelovani desiatky milionov euro .. napriklad ked dostal motor car bratislava, aka distributor mercedesu tusim 1,5 mio euro na skolenia pre zamestnancov, tak nie je problem dostat ani peniaze na elektricku, ani na trolejbusy, ani na normlane autobusy.. vid aj ceska republika ..

je to len vec definicie, lebo brusel rozhoduje az zaklade toho co si mi zadefinujeme

ZSR mala zaujem hlavne o rekonstrukciu bratislavskeho zeleznicneho uzla .. to im podstatne viacej kvari problem .. len su tiez neschopni to dobre zadefinovat ..

vsak aj intermodalny terminal v pristave pojde cez eurofondy!
Reakcia na: aquila #23:
A neboli tie operačné programy definované, resp. konkrétne podmienky nastavované na ministerstvách za ficovlády 2006-10? aspoň pokiaľ viem ROP bol robený tak aby "hlavne išlo čo najmenej peňazí do Bratislavy a čo najviac na stredné a východné slovensko...)

A v tomto súhlasím že aj ja som počul že vedenie ŽSR do roku 2010 v skutočnosti žiadne prepojenie koridorov v BA ani tunel pod Dunajom nechceli, oni by tie peniaze oveľa radšej videli na modernizáciu koridorov niekde po SVK, ale oficiálne sa museli tváriť keďže je to projekt ŽSR že to akože podporujú... ale fakt je že napr. aj vo vzťahu k EÚ boli čo sa týka komunikácie ohľadom tohto značne pasívni...
Reakcia na: aquila #23:
ad "Tunel nema stat ani polovicu z toho co Viedenska stanica..."
dalsie az bohapuste klamstva, zentralbahnhof vo viedni bude stat skoro 1 miliardu euro t.j. menej ako bude stat tunel a nehovoriac o celom prepojeni s filialkou

dalsia vec, z eurofonodov na toto cele aj ked je to TEN-T projekt dostane vieden LEN 62 milionov euro

http://dl.dropbox.com/u/26019167/S21/wien/finanzierung.JPG

stavebne naklady a stavebny rozshah pri zentralbahnhofe je neporovantelny a tak isto aj prinost pre viedensku dopravu, kde nahradi 3 _HLAVOVE_ stanice .. a bude centralizovat dopravu.. v bratislave sa budu dopravne zeleznicne toky rozbijat .. to je cele co sa filialkou dostiahne ..
Reakcia na: Martin Kugla #8:
MK: zase pises hluposti a skor mokre sny ako realne fakty. integracia regionalnej zeleznice a NS nie o jednej uplne zbytocnej trati a tunelu cez mesto, ale integracii.

prepojenie regionalnej zeleznicnej dopravy a NS je velmi rychlo a relativne lacno dosiahnutelne uz projektom vystavby a lepsou polohou novych zastavok na terajsej zeleznici spolu s vystavbou zachytnymi parkoviskami pri zeleznicnych staniciach.

atraktivita NS je najma v intervale a v zeleznicnom tunely cez stred petrzalky s 30 minutovymi intervalmi to nebude ani len omylom atraktivne. a to nebude atraktivne ani pri absolutne sci-fi intervaloch 15 minut.

ak by sa filialka stavala ako nova hlavna stanica s napojenim aj na smer kuty, ale takto sa bude stavat hlavova stanice bez pokracovania tunelu na dalsich 20 ci skor 30 rokov. vo viedni si netrufaju ist s tunelom a aj metro vedu na mostoch, prvy tunel bude az cestny a jeho predbezne naklady su skoro 2 miliardy euro.

TEN-T sa BOHUZIAL nezrusi, ale prinesie do bratislavy dve hlavove stanice a ziadnu systemovost. rekonstrukcia zeleznicneho uzla a vyriesenie viac zastavok a zaroven aj neuralgickych bodov ako ivanska resp hradska riesit mimourovnovo ako aj priecestie na einsteinovej mimourovnov riesi tisic nasobne viac, ako tunel, ktory je neufinancovatelny a buduje sa len preto, lebo pozemky nad fililakou ma J&T.

to ze sa musi robit na EU ofajst s tramtrain je len o neschopnosti ficovej vlady a najma durkovskeho magoriatu, ze neexistuje patricny operacny program, alebo os t.j. ekologicka doprava. a nemusi sa ani len spekulovat s hlupostami typu tram train. bratislava MOZE cerpat eurofondy, len programy su zle nastavene.

ZSR komplet vsetky projekty prevziat nechce a nema ani zaujem. TEN-T fililka je len business pre J&T a dopravoprojekt, kde len za dokumentaciu sa vyhodilo 1,5 miliardy starych korun ..
ZSR je do tohoto projektu viac menej dotlacene.. za 2 miliardy by mali vyriesene desiatky kilomotrov koridorovych trati, ktore aj nieco prinasaju a nie nic neriesiaci tunel, kadial ani len nakladna doprava nebude jazdit!

pre nich je napriklad podstatne dolezitejsi zeleznicny tunel z lamaca do rendez, lebo ten aj bude zarabat na carge a odlhaci vo velkom hlavnu stanicu..

"Elektricka Petrzalku nevyriesi, odlahci najma prepravne toky do centra, nie Lafrancony a Novy most."

toto je ozaj na smiech, vsak ty si odporujes vo vlastnej vete 🙂 aj ked si myslel pristavny most 🙂 ver tomu, ze keby bola elektricka ako bola planovana v 70tych rokoch hotova t.j. bola by radiala cez stary most a cez apollo s dvomi vetvami v petrzalke, tak nevieme co su zapchy ...

a nosny system s prestupom na zastavkach ako bory, devinskach sidlisko, patronka, PB, pri hornbachu vyriesi aj vstup z regionov. problem je prave v MHD ..

Tunel nema stat ani polovicu z toho co Viedenska stanica...
Reakcia na: Martin Kugla #17:
1. Áno, pripravuje sa zahustenie železničných zastávok, avšak:
- toto samotné zahustenie nijako nerieši nadväznosť na MHD a teda extra veľa cestujúcich z MHD do vlakov nenatiahne (nanajvýš tak z blízkeho okolia jednotlivých zastávok),
- ak by aj natiahlo, v súčasnosti sú v špičkách vlaky vstupujúce do BA tak plné, že ďalší cestujúci tam prosto odmietnu nastúpiť,
- pridanie ďalších vlakov a zahustenie intervalu je zatiaľ len na papieri a nikto sa doteraz nezaoberal tým, kto si tieto vlaky navyše zaplatí (najmä v kontexte toho, že od decembra sa škrtali výkony aj v bratislavskom regióne).
V tomto smere je nezanedbateľnou skutočnosťou aj atraktivita zahusteného intervalu na žel. trati na min. 15 minút, zatiaľ čo na električkovej radiále sú to 4 minúty.

2. O mestskom vlaku cez Prístavný most hovorí len Štúdia z roku (tuším) 2001, žiaden súčasný dokument nehovorí o mestskom vlaku cez Prístavný most, ale len cez tunel. Mimochodom, električkou z konca Petržalky na koniec Dúbravky je jazdná doba porovnateľná s cestovaním vlakom cez Prístavný most. A to nehovorím už o tom, že z tej električky bude možné nastúpiť/vystúpiť "pred domom" a nebude potrebné prestupovať na žiadnu nadväznú dopravu zo žel. zastávky.
BTW, ak má nastať kolaps na mostoch, ako tomu pomôže budovanie tunelu, ktorý nebude dokončený skôr ako v roku 2025?

3. V tých KE už tiež prišli na to, že budovať a prevádzkovať električkovú trať v réžii ŽSR je nezmysel, ale oficiálne si to nikto neprizná. Ak by to bolo také výhodné, prečo sa za posledné dva roky ktoré sa o tom hovorí ešte stále nepodarilo doplniť činnosť "prevádzka električkovej dráhy" do činností ŽSR?