Mesto spúšťa na Šafárikovom námestí nový semafor, ktorý má zlepšiť dopravnú situáciu

Budú električky opäť premávať cez Šafárikovo námestie plynulo?

Po minuloročnej úprave dopravného riešenia na Vajanského a Rázusovom nábreží, kde boli vytvorené cyklopruhy, prišlo okrem iného aj k zhoršeniu plynulosti premávky vozidiel MHD. V prípade električiek bolo najvýraznejšie ich blokovanie automobilmi v križovatke na Šafárikovom námestí, ktoré nestihli včas opustiť križovatku z dôvodu zápchy na Vajanského nábreží. V decembri minulého roka preto prišlo v popoludňajšej špičke k vypnutiu preferencie električkovej dopravy na tejto križovatke, čo malo ďalší negatívny dopad na presnosť ich premávky.

Mesto sa situáciu rozhodlo vyriešiť úpravou križovatky, v rámci ktorej pribudol nový semafor na výjazde zo Štúrovej ulice na Vajanského nábrežie. Ten by mal zabezpečiť spolu s úpravou signálneho plánu zabezpečiť, aby automobily od Dostojevského radu neostávali v križovatke pre neustály prúd áut zo Štúrovej. Nový semafor bude v činnosti od 19. januára 2024. Počas nasledujúceho týždňa budeme situáciu najmä v popoludňajšej dopravnej špičke sledovať a signálne plány semaforov na križovatke prispôsobovať tak, aby čo najviac zlepšili prejazd vozidiel od Dostojevskeho radu v smere na Most SNP. Následne môžeme podľa potreby pristúpiť aj k úprave vodorovného značenia pred križovatkou na Dostojevského, ak by to dodatočne prispelo k plynulosti radenia vozidiel v novej dopravnej situácii," uviedlo hlavné mesto pri príležitosti jeho spustenia. K obnoveniu preferencie električiek sa mesto nevyjadrilo.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: lostrail #98:
Ak by to znamenalo, že na Vajanského vznikne BUS pruh, máš môj hlas v najbližších voľbách.
Reakcia na: lostrail #98:
Toto znie ako rozumný a konštruktívny nápad💡👍🏻

Z Fajnorovho nábrežia by čisto teoreticky mohla tá cyklotrasa potom pokračovať rovno, podísť Starý most a potom okolo areálu Min. vnútra sa napojiť na Pribinov bulvár. Sci-fi, viem 🙂
Reakcia na: TNM1 #95:
Konkretne by to mozno nemusela byt tato cyklotrasa. Mozno keby Vallo nesiel na ruku J&T, dalo sa to vyriesit aj na promenade, pokracujuc po Fajnorovom nabrezi, s vyustenim na Safku. Fajnorovo nabrezie je upokojene, koexistencia cyklistov a aut by tam nerobila problem. Na druhej strane, vobec by nebol problem ani keby sa zrusil parkovaci pas pozdlz ulice.
Reakcia na: titomi #91:
Dajme tomu, ze v mrazoch moze existovat prazdna cyklotrasa, ktora svojou existenciou nesposobuje meskanie MHD.
Reakcia na: Ike #26:
Takmer rovnaké šípky na semaforoch boli v Bratislave v 80-tych rokoch. 😁
Reakcia na: keks #74:
Ako konkrétne by sa mala táto cyklotrasa postaviť "rozumnejšie a ohľaduplnejšie", a aby bola "rozumných rozmerov"?
Reakcia na: andy27 #92:
Ja jazdím pravidelne bikom po BA. To čo si vymenoval, že nejde, sú žiaľ klasické výhovorky:
1/ na 5-10km je bicykel v čase dopravnej špičky plus mínus rovnako rýchly, ak sa neštveráme na Kolibu a podobne. Samozrejme, ak ti riešiš večer o 22hej, situácia bude iná.
2/ človek, čo pravidelne používa bike, tak ho nemá schovaný niekde v pivnici pod krabicami. Samozrejme, nie všade sa dá v robote luxusne parkovať, ale koľkokrát je to o dohode a dá sa aj rozumne ho uložiť.
3/ v robote nemáme sprchu, napriek tomu sme tam 6, cyklisti, čo to majú do roboty max do 15km. Každý má veci na prezlečenie, dá sa v pohode prezliecť na WC. Okrem 2 ľudí všetci nosia napríklad do roboty klasické nohavice, menia si len tričko. Nemajú s tým problém ani ženy a nikto to nehrotí tak, že príde komplet mokrý do roboty od potu. Navyše, človek čo pravidelne jazdí, zlepšuje sa mu kondička, menej sa potí.
4/ po BA je dosť využiteľných trás, sú aj pohodlné trasy po bočných uličkách s minimom áut. Do roboty v Ružinove chodíme cyklisti z Petržalky, Rače, Ružinova, Dúbravky a Devína.
Reakcia na: titomi #88:
Aj mňa napadlo, že sa diskusia odklonila k cyklodoprave, pritom téma článku bola iná. Ale keď som si všetko prečítal, tak som si všimol:
- ide o nový semafor na odbočení zo Štúrovej na nábrežie, ktorý má vyriešiť zápchy uprostred Šafárikovko námestia.
- niektorí prispievatelia tvrdia, že problém bol v cyklopruhoch a nie v chýbajúcom semafore.
- a teda táto debata sa akosi posunula k tomu, či by sa nemali cyklopruhy zreorganizovať.
- a tak sa diskusia mierne posunula k zmyslu cyklodopravy.
Reakcia na: titomi #91:
Pri vzialenosti nad 5-10km nie je bicykel rýchlejší ako auto. Ak máš bicykel niekde v pivnici a musíš ho komplikovane parkovať v práci, potom sa ešte prezliekať/umývať/sušiť a pod. Tak sa tá vzdialenosť ešte skracuje. A pár km potom môžeš ísť MHD alebo peši. BA je rozťahané mesto, v kopcoch tu bude cyklo vždy okrajová vec. Platí pre západnú časť mesta. Petržalka, Rača, Ružinov a ďalej je rovina, tam by to mohlo pri dobrých cyklotrasách fungovať. Ale aktuálne v BA nie je žiadna normálna súvislá cyklotrasa s dobrým povrchom, značením, oddelená od cesty, kde sa dá plynulo šlapať. A potom je tu ešte faktor premenlivého počasia.
Reakcia na: lostrail #90:
menej luxusná cyklotrasa už môže existovať, aj keď bude pri prvých mrazoch prázdna? Ako tu už bolo napísané - to je pomýlená logika.
Motivácia je v tom, že sa rýchlejšie (a lacnejšie) dostaneš tam, kam potrebuješ. Upchaté cesty a (pre niektorích) nemožnosť/nevôľa používať MHD môže byť tiež motiváciou. "Benefity" čo si napísal, sa nedajú realizovať.
Reakcia na: 810zssk #85:
Neviem teraz, ktory jeho prispevok presne myslis, ale pointa mojej reakcie spociva v tom, ze naco mat luxusnu cyklotrasu, ked pri prvych mrazoch je prazdna (bez ohladu na dovody)? Je na mieste pytat sa napr. aj magoriatu, ako chcu motivovat ludi, aby aj v zime vyuzivali bajky. Vselijake veci sa daju vymysliet, nejaka ta kavicka zadarmenko v meste, zlava na MHD, ked sa niekde cvaknes a podobne...
Reakcia na: titomi #88:
Cieľom cykloprojektov v BA nie je niečo užitočné spraviť. Cieľ je len PR a vyvolávanie hnevu. Ľudia, ktorí tie veci riešia buď nejazdia na bicykli alebo majú nejakú osobnostnú poruchu.
Rieši sa tu cyklodoprava, ale článok je o niečom inom. Nevadí 😂

TLDR: nezmyselné budovanie "cyklotrás" v BA je dôsledkom nedostatku financií a zlého manažovania (v zmysle schvaľovania nie bezpečných trás a nevyužívania príležitostí na vytvorenie niečoho stabilného, bezpečného)

Ja som síce cyklista nepravidelný, ale čo to som už odjazdil aj po cestách v BA.

Neviem, v akom období bola manželka "S499.1023" v Holandsku, ja som tam bol niekoľko rokov pred 5 rokmi, a síce je pravda, že sa kradlo, ale až také hrozné to nie je (nebolo). Kto kradne, je úplne bezpredmetné - je to neakceptovateľné.

Pobyt v tej krajine ma naučil a ukázal mi, akým spôsobom je možné mať funkčnú dopravu - hromadnú, individuálnu, cyklo. To vychádza z histórie a myslenia/kultúry ľudí. Slovensko žiaľ takú úroveň nedosahuje. Bratislava nie je Slovensko, a posledné voľby to celkom jasne ukázali.

To, akým spôsobom sa tvorí cyklistická infraštruktúra v BA je tragické. Nemá začiatok, nemá koniec, je rôzne značená, je uprostred cesty (dobre, na kraji) "označená" logom na ceste, alebo oddelená bielou čiarou, prípadne vedená po chodníku. Chváliť sa nimi je úplne scestné. Takéto cyklotrasy nemôžu a nie sú bezpečné pre žiadneho účastníka cestnej premávky. Máme národného cyklokoordinátora (máme ešte? určite bol), máme Cyklokoalíciu a iné spolky, a niektoré z nich na vytváraní daných paškvilov aj spolupracovali. Nerozumiem tomu, ako ktokoľvek môže súhlasiť, aby sa také niečo realizovalo.

Vytvorenie cyklochodníka na nábreží takým spôsobom nie je to najhoršie, čo tu bolo v tejto problematike realizované. Minimálne je to "oddelené" od zbytku dopravy - čo je vždy dobré. Rozhodne to ale ako celok nie je správne riešenie. Dokonca si myslím, že spôsob vyhotovenia sa líši od projektu - ale je to len môj dojem.

Príkladom nesystematického myslenia a (zrejme) aj nedostatočnej komunikácie je nie tak dávno realizovaná "rekonštrukcia" chodníka na Pionierskej. Jedna tretina sa rozbila, aby sa z nej 2 tretiny použili na zeleň a zvytok sa opäť zalial asfaltom. A na cestu sa namaľoval "cyklopruh", ktorý je ltt široký na riadítka na bicykli (niektorí s horským bicyklom sa ta možno aj s rajdami nezmestia). Pritom je chodník široký ako cyklopruh na nábreží, a jeho využívanosť tiež podobná. Treba zeleň? Áno, treba. Ale keď už raz mám potrebu rozbiť chodník, tak prečo ho nerozdeliť, primerane zúžiť, vytvoriť oddelenú cyklotrasu (od cesty, od chodníka), a dať tam aj tú zeleň. Lebo...

Netreba ale zabúdať ani na to, že spomínané Holandsko či Dánsko, sú krajiny s iným finančným zabezpečením ako Slovensko. Aj keď ja stále tvrdím, že tu peniaze sú, len sa používajú na nezmysli. Ako napríklad projekt "Plató Staromestská", ktorý by mal zmysel, keby malo mesto financie v dobre kondícii.
Reakcia na: keks #86:
A teraz reaguješ na koho? Ja tu popravde nevidím nikoho kto by ho obhajoval.
Reakcia na: 810zssk #85:
Zároveň to nemení nič na tom, že obhajovať hlúpe rozhodnutie o hlúpej cyklotrase je ... no, tiež hlúpe.
Reakcia na: lostrail #83:
Jedno ti to byť môže, ale nič to nemení na tom že to čo napísal Matej je kravina.
Reakcia na: Ike #43:
Akukolvek vetu, ktora zacina v style "Keby kazdy..." ani necitam do konca.
Reakcia na: 810zssk #56:
Z pohladu cloveka, co vyuziva MHD, mi moze byt jedno, v com je problem. Vidim prazdnu cyklotrasu a bus stojaci v zapche.
Reakcia na: keks #74:
Kto robí, robí aj chyby. Veď nespravili cyklotrasu len na nábreží.

Ešte spojazdnili za Valla aj mnoho ďalších dooringových samovražedných cyklopruhov. 😄🙄Napr. na Kriznej, Pionierskej či pri rozhlase. 😃
Reakcia na: Ike #80:
A zase len "niekde inde sa to urobilo nejako." No a čo?
Tvo komentár nehovorí ako, ani kde postavili cyklotrasy, koľko pruhov obmedzili, aká na nich bola predtým premávka, kam sa autá a MHD presunuli, ak to bolo nutné...
Mimochodom, nie, 700 m nie je nárazovo. Cyklotrasa široká na celý pruh spomaľujúca vyťaženú cestu a spomalujúca MHD je nárazovo.
Reakcia na: keks #79:
700 m cyklotrasa je nárazovo? Pozri sa ako sa stavali cyklotrasy v niektorých španielskych mestách. V roku 2007 0 km v roku 2013 hotová sieť. Plakal niekto?
Reakcia na: S499.1023 #78:
Tak a teraz tú o tom, koľko je v Prahe liniek MHD, koľko km električkových tratí sa postavilo, aká je cena cestovného atď. Aj pomerne k HDP aj počtu obyvateľov je Bratislava niekde inde.
Ak sa niečo dá v jednom meste, neznamená to automaticky, že sa to dá aj v druhom - vieme sa k takému stavu dopracovať, ale nie takto nárazovo a hlavne nie tak, že si vyberieme len jednu vec, ktorá v Prahe funguje a na tie ostatné, ktoré ju podporili, sa vybodneme.
Reakcia na: keks #74:
V Prahe sa takto vyhubili hromady pruhov na vyťažených komunikáciách, ako Vršovická, Vinohradská, Černokostelecká, Průbežná - miesto dvoch pruhov je tam jeden + cyklopruh + parkovanie. A žijeme.
Reakcia na: Ike #75:
“Ale áno, dopravná redukcia je správna a jediná cesta.”

Tak určite, hlavne keď nám vymierajú starí vodiči a nových nikde, takže buď bude cestujúci ak vodič vozidla, alebo v našej marxisticko-zelenej šialenosti budeme ako Číňania v 80 rokoch len na bicykloch a rikšiach 😀

Ako vždy, je to len dočasný výkyv pendula - najprv sa hromadne podporovala koľajové doprava, potom auta, potom lietadla, teraz mhd a bicykle. A po čase sa naserie dosť ľudí a zase sa bude podporovať nieco iné.

A ak naozaj trváš na tom, že táto podpora “mestskej mobility” bude vecná ako Lenin, tak naozaj sa nemáme o čom baviť. Aj o EV sa hovorí že sú budúcnosť a hla čím ďalej tým viac hlasov hovorí opak, zmierňujú sa normy (euro 7), elektrické auta sa začínajú čoraz horšie predávať a už sa špekuluje s vodíkom a syntetickým palivami. Ideológia vždy narazí na realitu. A je jedno či zelena, červená, modrá, hnedá.
Reakcia na: Ike #75:
Správna a jediná cesta je to vtedy, ak sa aj stretne so všeobecným pochopením.
A teraz nehovorím o tých pár ľuďoch, čo sú nespokojní vždy a so všetkým, pričom najviac kričia. Táto cyklotrasa naozaj vyvolala odpor takmer u každého.
Nikdy, naozaj nikdy ničomu nepomôže ľudí do niečoho nútiť, to vyvolá zbytočný odpor. Inými slovami áno, redukcia je správna, ale nie takto.

Dovolím si použiť aj príklad z iného odvetvia - bolo zistené, že vegánsky výrobok s označením "VEGAN" si v obchode zakúpi menej ľudí, než v prípade, že tam toto označenie nie je. Prečo? Pretože niektorí ľudia chcú do vegánstva iných núťiť, čím vyvolajú odpor.

Prečo teda máme pocit, že pri doprave to bude fungovať inak?
Reakcia na: keks #44:
"To nie je o tom, že sa niekde postaví zbytočne široká cyklotrasa, ktorá bude vodičom znepríjemňovať život."

Prepáč, je to presne o tom. Ja som cyklodopravu naposledy použil v lete 2022, kedy som išiel 2x do práce na bicykli a stačilo mi. Ale odkedy zaviedli parkovaciu politiku, chodím poctivo busom. A ak idem s deťmi k lekárovi, ktorý je kúsok od mojej práce, tak si zaplatím - tie 2 až 4 € mesačne ma zatiaľ nezruinovali.

V disclaimeri som použil "magistrátne šialenstvá" z toho dôvodu, že magistrát hodil cez palubu MHD (a nie len jestvujúcu, ale aj plánovanú - predĺženie 40ky) a tiež "komunikáciu a lá Labková patrola", pretože robiť zmenšovanie oblúkov v križovatkách sa primárne robí pre zníženie rýchlosti a zlepšenie vnímanej bezpečnosti, hlavne pre deti, ale nie preto, aby sa tam deti hrali.

Ale áno, dopravná redukcia je správna a jediná cesta.
Reakcia na: johnnyjanko #57:
No počkať.
Ako tak čítam komentáre, nikde sa až tak nehejtuje samotná cyklodoprava, ale stavanie cykloinfraštruktúry na existujúcich cestách.
Predpokladám, že keby sa nová cyklotrasa, navyše rozumných rozmerov, postavila rozumnejšie a ohľaduplnejšie, tak by s ňou väčšina ľudí problém nemala.
Ale tu v Bratislave sa zaberie celý pruh na vyťaženej ceste, čím sa spomalia autá, ale aj MHD. Vznikajú o to väčšie zápchy, z čoho je navyše aj viac spodín vypustených do vzduchu.
A ak si ešte niekto zaslúži kritiku, tak zarytí cyklisti, ktorý budú dokola slepo opakovať, aké úžasné riešenie tu máme, ako nikoho neobmedzuje atď, atď…
Reakcia na: upravovač fotiek #69:
Áno, som si istý, v tých časoch totiž ešte nebol otvorený pracovný trh a gastarbajtrov zo strednej a východnej Európy tam bolo úplné minimum a tí, čo tam boli, dreli a nekradli, aby sa nepripravili o vydreté pracovné vízum.
Reakcia na: 3pa3ck3 #70:
Je trať na Vajanského nábreží, resp. zakrytie trate, dostatočne únosné aby zvládlo premávku autobusov? A kde je tam súbeh v smere k Mostu SNP?
Reakcia na: 3pa3ck3 #70:
Len treba poznať kontext.

Toto čo si skopíroval platí napr. pre L29, L59...
Reakcia na: upravovač fotiek #68:
"Tam, kde autobusy jazdia súbežne s električkami, sa osobitné vyhradené pruhy pre autobusy spravidla nezriaďujú: namiesto toho je potrebné preskúmať možnosť využitia existujúcej infraštruktúry oboma módmi."
Reakcia na: S499.1023 #62:
A si si istý, že tie bicykle neočesávajú gastarbeitri zo strednej a východnej európy, ako som čítal v jednej knižke?
Reakcia na: S499.1023 #59:
Ja som bol od začiatku v presvedčení, že tam vznikne kombinovaný BUS + cyklo pruh. V špičke by BUS išiel síce pomalšie, ale aspoň nejako vedľa kolóny áut, ak by pred seba chytil cyklistu. Mimo špičky by cyklistov hravo obehol cez jazdný pruh. Aj ten najšuchtavejší cyklista tam pôjde aspoň 15 km/h, čo je minimálne trojnásobne rýchlejšie ako priemerné poskakovanie v zápche. Na Štefánikovej som viackrát videl ísť bicykel v BUS pruhu a ani raz som to nekritizoval. Ak, tak to možno kritizujú práve cyklisti, že sa necítia bezpečne.
Reakcia na: johnnyjanko #57:
Trúfam si predpovedať, že Bratislava bude mať katastrofálny problém už v momente, keď bude cyklodoprava dosahovať 5% prepravných výkonov meraných v osobokilometroch ročne. Mesto nedokáže udržovať v zjazdnom stave ani súčasnú takmer neexistujúcu cyklistickú infraštruktúru pre nedostatok financií.
Reakcia na: S499.1023 #63:
Ja som aktivny cyklista (horsky, nie mestsky), ale nemyslim si ze bajk ma perspektivu v mestach. Mladych bajk uz nelaka. Skor to vidim na rozne elektricke priblizovadla, ako kolobezky, jednokolky a kadeco ine, co este len pride. Kazdopadne to budu mensie, manevrovatelnejsie a skladnejsie prostriedky ako bajky.
Reakcia na: si #60:
Pozeráš sa len na príjmy, nie na náklady.
Reakcia na: Ike #43:
"ale aby každý jeden urobil drobnú zmenu vo svojich návykoch"
ja som taku drobnu zmenu uz uplynule roky spravil, vacsinu uradnych veci viem vybavit aj v PK a dokonca rychlejsie a pohodlnejsie ako v BA, taktiez ist si dakam sadnut alebo volaco kupit ak mi na to nevyhovuju supermarkety je jednoduchsie (z mojej vychodzej pozicie) v obciach v okresoch PK a SC kde ma nik neprudi s nejakymi zonami, paas a podobnymi kravinami....
a pokial nas bude dostatocne velka skupina hlasovat nohami tak si to mozno volakto vsimne skrz svojho znizenia prijmov, blbe je ze najprv na to doplatia drobny podnikatelia a az potom si to (mozno) vsimne aj mestska kasa....
Reakcia na: si #61:
Možno ak by každý ten cyklista absolvoval celú cestu autobusu v celej trase.
Ale práve si sám presvedčil, že ak nie opravovač fotiek, tak Ty by si jačal, že cyklo+MHD pruh nesmie byť.
Ešte diclaimer: Na bicykli som osobne asi pred siedmimi rokmi prestal jazdiť z dôvodu úrazu na bicykli vlastným zavinením a následných obáv z ďalšieho zranenia. Napriek tomu si myslím, že cyklodoprava je perspektívna.
Reakcia na: upravovač fotiek #53:
Manželka bola na dvoch dlhých pobytoch v NL. Konštatovala, že dobrí poctiví Holanďania sú schopní očesať aj najväčší vrak bicykla o všetko, čo nie je spolu zvarené a priviazané hrubou reťazou. Takže obvyklý obraz na Amsetrdym Centraal je, že slušne oblečený managor dorazí na stanicu na totálnej vražde, na akej by u nás nejazdil ani obyvateľ Fafrún, priviaže ju o stojan troma reťazami so zámkami ako na trezor (každé koleso zvlášť a rám zvlášť) a napriek tomu ju večer nájde o niečo ochudobnenú.
Reakcia na: S499.1023 #59:
myslim ze ak to ratas na zabrate m2 vo verejnom priestore, tak to vozidlo VHD by tu prednost malo mat aj z tohto hladiska....
(inac povedane, ak by si kazdeho z napchateho autobusu posadil na bycikel, tak by si potreboval na ceste viac miesta ako ked ten substrat presunies tym autobusom 😃 )
Reakcia na: 810zssk #58:
"Na cykloinfraštruktúre sa nedá prerobiť."
myslim ze stat a jeho cestami financovane organizacie by Ti vo vysledku asi povedali daco ine.... minimalne pokial by samotna mobilita ostala rovnaka a len sa prerozdelil podiel ciest vykonanych jednotlivymi dopravnymi druhmi smerom k cyciklom, tak by asi znatelne klesol vyber dani suvisiacich s prevadzkou motoroveho vozidla (co sa ciastocne stane ak sa nezmeni legislativa aj ked natlacia/rozsiria viac elektrovozidla)
Reakcia na: upravovač fotiek #52:
Neakceptoval by si to, pretože by si jačal, že cyklisti prekážajú autobusom. Pretože Ty si taký istý fanatický zástanca nadradenosti MHD, ako sú cykloteroristi presvedčení o Fahhrad Fahrrad über alles.
Reakcia na: johnnyjanko #57:
"A na záver, na to aby v Bratislave začali byť kapacitné problémy spôsobené cyklodopravou, by musel jej podiel vzrásť o desiatky percentuálnych bodov" - A ja by som ešte dodal že keby sme náhodou do toho stavu niekedy dospeli, tak úspory na cestnej infraštruktúre by boli tak veľké, že vybudovanie pár parkovacích domov pre bicykle by stálo oveľa menej ako to čo už nemusíme investovať do infra pre autá. Na cykloinfraštruktúre sa nedá prerobiť.
Už som písal, že s cyklodiaľnicou na Vajanského nábr. nesúhlasím, lebo je to nezmysel, ale keď vidím ako sa tu hejtuje cyklodoprava, tak sa musím ozvať. Každé jedno svetové veľkomesto, ktoré má dobrú dopravnú situáciu a vysoké hodnotenia v rebríčkoch kvality života, má okrem kvalitnej verejnej dopravy aj významný podiel cyklodopravy. Je to vhodné hlavne pre zdravých ľudí v produktívnom veku, ktorým sa nechce čakať na riedko jazdiacu MHD. Bez funkčnej cyklistickej infraštruktúry by používali autá, aspoň na časť cesty. Ani v najlepších mestách totiž nie je možné celé územie a všetky relácie pokryť husto jazdiacou kapacitnou formou dopravy. Múdre radnice s tým počítajú a koncipujú cyklodopravu tak, aby sa dala použiť ako doplnok k MHD.

Že má byť podpora cyklodopravy len na báze dobrovoľnosti? Ale veď v prospech MHD sa tiež robia opatrenia, ktoré sú reštriktívne voči IAD. Tým myslím hlavne bus pruhy a parkovaciu politiku. Autisti by mohli úplne rovnako namietať, že oni nemajú nič proti podpore MHD, ale nech sa buduje nová infraštruktúra tak, aby to nebolo na úkor súčasných ciest a parkovacích miest. Lenže to je nereálne.

Počasie tiež nevidím ako problém. V Bratislave je zhruba 5 dní do roka nevhodné počasie na bicyklovanie. Dnes ráno boli cca -3 stupne, ale sucho. Pre bicykel žiadny problém. Samozrejme treba bundu a rukavice. Keď je taká teplota na lyžiarskom svahu, ľuďom nerobí žiadny problém stráviť celý deň vonku a ešte si za to draho zaplatiť. A to sú pri tom ľudia, ktorí majú na výber. Na svete sú mestá s omnoho horším počasím, kde ľudia bicyklujú omnoho viac. Rozdiel je v tom, že im sa viac chce, ale treba si tiež uvedomiť, že taký Amsterdam a iné podobné mestá dosiahli vysoký podiel cyklodopravy AJ vďaka reštriktívnym opatreniam voči iným formám dopravy.

A na záver, na to aby v Bratislave začali byť kapacitné problémy spôsobené cyklodopravou, by musel jej podiel vzrásť o desiatky percentuálnych bodov, čo je prakticky nereálne. Dovtedy sa naozaj netreba obávať. Ale budovanie parkovacích miest pre bicykle samozrejme vítam.

P.S. V Kodani som bol, pohodené bicykle som videl, a nebolo to nič strašné. Taká Obchodná ulica vyzerá o dosť horšie aj bez pohodených bicyklov. A to ani zďaleka nie je najškaredší kút BA.
Reakcia na: lostrail #54:
Ja som v mraze (pod nulou) jazdil bežne, kým nebol sneh tak sa to dalo úplne v pohode. Keď šlapeš, tak sa rýchlo zahreješ a skôr je problém aby si nenachladol keď potom vystúpiš na sharovacej stanici a ideš posledných 5 minút pešo.

To že v Kodani vidíš v zime cyklistov dokazuje že problém nie je počasie, ale niečo iné.
Reakcia na: lostrail #54:
Ja najradšej jazdím na biku v zime (nie je tak teplo, keďže v duchu "dress for the slide, not for the ride" nosím dlhé hrubé nohavice aj v lete). Ale ja nie som cieľovka, lebo nie som pumpičkou uderený jedinec a po tom cyklopruhu som ešte nešiel a ani neplánujem. Okrem toho som aj chodec, šofér a desiatky rokov používateľ MHD (kým ma Vallo z nej nadobro nevyštval). Ako cyklista nechcem, aby sa stavali takéto zvrhlosti na úkor masovejšej dopravy (ktorá má v meste zmysel). Ako šoférovi mi vadia bus-pruhy - nie pre ich existenciu, ale že sa úplne kašle na kontrolu ich využívania (Karadžičova, Nivy, podjazd Bajkalská x Prievozská).
Reakcia na: 810zssk #49:
V poriadku, tak vysvetli tunajsim cyklofilom, nech pekne sadaju na bajky aj v mraze a pekne vyuzivaju, co im bolo zriadene. Lebo v tej Kodani v zime cyklistov vidis. Tu ani jedneho.
Reakcia na: 810zssk #49:
V Kodani som bol. Bicykle s tam válali všade. Najmä rôzne vraky pohodené v kríkoch pri nadjazdoch/podjazdoch.
Reakcia na: lostrail #45:
"Ale toto je cisty cykloterorizmus."

Áno, je. Keby to bol BUS + cyklo pruh, tak by som to akceptoval.
Reakcia na: andy27 #47:
V dobe, keď "v Bratislave vzrastie zásadne cyklodoprava", hlavná stanica bude stále v pôvodnom stave - čiže doplniť tam nejakú garáž pre 4000 bicyklov bude malina 😃 😃
Reakcia na: andy27 #48:
Áno, odklon cyklistickej dopravy z promenády je primárnym cieľom týchto cyklopruhov. Pretože je príliš úzka na to, aby mohla byť zdieľaná chodcami aj cyklistami súčasne.
Reakcia na: MatejBA #42:
Presne tak. Napríklad taká Kodaň je známa nie len obrovským podielom cyklodopravy, ale aj celoročným tropickým počasím. Dážď, sneh a vietor sú tam neobvyklé úkazy, vyskytujúce sa iba výnimočne raz za niekoľko rokov.

Morons.
Reakcia na: lostrail #45:
Presne tak celý tento nezmysel na Vajanského je len snaha o vytlačenie cyklistov z promenády na cestu. Pritom práve jazda popri Dunaji je to, prečo napríklad ja chodím do mesta na bajku. Po ceste nebudem chodiť nikdy.
Reakcia na: Ike #43:
Málo sa o tom píše, ale nič masové nie je udržateľné. Ani masová cyklodoprava. Až v Bratislave vzrastie zásadne cyklodoprava, tak si s tým nebudeme vedieť dať rady. Stačí sa previezť po začiatku petržalskej hrádze v slnečný víkend, čo tam sú ľudia schopní vystrájať za hlúposti.
Reakcia na: si #39:
Parkovanie bicyklov treba rozhodne riešiť v predstihu. Inak sa zase budeme diviť.
Reakcia na: keks #44:
"Mimochodom, dopravou číslo jeden by stále mala byť hromadná doprava".

To je pravda a zaroven to znamena, ze nove cyklopruhy su s tymto tvrdenim v priamom rozpore. Keby slo o BUS pruhy, davalo by to zmysel. Ale toto je cisty cykloterorizmus. Obzvlast ironicky sa na tu prazdnotu pozera rano, ked clovek ide do roboty a je tak -5. Najviac ma pobavilo ako "percentualne vyjadrenie poopravilo povodne znenie" a sice, ze ked si magoriat spriemeroval meskania autobusov za cely den, tak vlastne "ani velmi nemeskali". Iste, ale ked v rannej spicke mi virtualna tabula dava supy ako 17 minut, 22 minut a podobne, to som len zly konspirator a nepriatel uspesneho predsednictva. Kazde rano je vlastne novy zazitok, lebo na nic take, ako stabilny cas odchodu autobusu, sa uz spoliehat neda. Aspon, ze pridali dojazdove spoje z L37 do vozovne.
Aj tak cakam, kedy bude akcia pokracovat v podobe vyznacenia takeho isteho mordoru popri River parku, kedze odtialto vietor fuka aj v pripade nabrezia. J&T chcu vytlacit cyklistov z promenady, kde je dnes zmiesany pohyb a Vallo im ide na ruku.
Reakcia na: Ike #43:
A možno si zachytil aj význam spojenia "drobná zmena."
To nie je o tom, že sa niekde postaví zbytočne široká cyklotrasa, ktorá bude vodičom znepríjemňovať život.
Cieľom je primäť ľudí, aby DOBROVOĽNE zmenili svoje návyky. Pretože čím viac sa ľuďom snažíš niečo vnútiť, tým viac to budú odmietať.
Mimochodom, dopravou číslo jeden by stále mala byť hromadná doprava - nezaberá verejné priestranstvo, je použiteľná pre všetkých a za každého počasia. Samozrejme vtedy, ak naozaj funguje.
Reakcia na: MatejBA #42:
Mám dve relatívne malé deti, takže o potrebe auta mi nemusíš rozprávať. Faktom ale je, že cyklodoprava je do veľkej miery rozumný liek na neudržateľnosť áut.

Raz som bol na jednej prednáške holandského štátneho tajomníka z ich ministerstva dopravy (na meno si nespomínam, niečo na štýl ako keď sa nemec drhne kosťou z ryby) a ten povedal, že podstatou udržateľnosti nie je aby šialenci bicyklovali 90 % ciest, ale aby každý jeden urobil drobnú zmenu vo svojich návykoch a už len to, ak by každý človek išiel raz mesačne na bicykli miesto auta by spôsobilo rapídne zníženie znečistenia ovzdušia a zmiernenie dopravných kongescií. Samozrejme, že to nevyrieši statickú dopravu, ale na to sú iné nástroje.
Reakcia na: Ike #37:
Sorry ale úchylka že cyklodoprava je to práve orechové vydrží do najbližšej búrky, dažďa, snehu, poľadovice, víchrice.

Bicykel tu bol skôr ako auto a predsa ľudia preferujú autá. Takže rovnako ako EV, v momente keď sa to prestane masívne dotovať a presadzovať ideologicky, a začnú to zdaňovať ako auta či požadovať poplatky, to okamžite začne upadať.
Reakcia na: upravovač fotiek #40:
Ešte raz si prečítaj môj disclaimer.
Reakcia na: Ike #37:
Aj na úkor MHD?
Reakcia na: Ike #37:
"v princípe si vymenoval relevantné dôvody prečo je cyklodopravu potrebné podporovať a to je jej udržateľnosť na všetkých frontoch."

v tomto s Tebou nie uplne suhlasim, je pravda ze cyklodoprava v sucasnej podobe je z pohladu magistratu nieco co nepyta jest (a v podstate vsetko co robia je ze vzdy len oznacia/oddelia kus jestvujucej cesty - nepamatam kedy naposledy sa realne vybudoval nejaky samostatny cyklochodnik z penazi mesta), avsak niektore tie predpoklady "udrzatelnosti" platit prestanu ak by tych cyklistov bolo dostatocne vela - ako jednoznacny priklad je "netreba riešiť vozovne ani parkovanie" (a na tento problem sa da narazit uz aj dnes, ked na niektorych chodnikoch vzelku pravidelne statocne zavadzaju prechadzajucim rozne vhodne odparkovane zdielane bycikle a kolobezky....)
Reakcia na: upravovač fotiek #36:
Disclaimer: Nejdem sa tu zastávať magistrátnych zvrhlostí a najmä nie ich komunikácie na spôsob Labkovej patroly, ale...

... v princípe si vymenoval relevantné dôvody prečo je cyklodopravu potrebné podporovať a to je jej udržateľnosť na všetkých frontoch.
Reakcia na: TIDbus #35:
Súčasné vedenie mesta predsa vôbec nejaká MHD nezaujíma. Je nutné ju dotovať, furt sú s ňou iba výdavky, problémy. Na modernizované trate sú iba sťažnosti, že to duní. Cyklovallovci by boli najradšej, keby všetko zrušili a dali povinnosť každému obyvateľovi jazdiť výlučne na bicykli. Bicykle netreba dotovať, nehrozí im nedostatok vodičov (každý cyklista je sám sebe aj vodič), netreba riešiť vozovne ani parkovanie. No povedzte, ktorý iný dopravný mód to tak má? Autá sú zlo, MHD je zlo, pešiaci sú tolerovaní a cyklisti dostanú všetko, ale VŠETKO! 🤮
Ale prečo neobnovila preferencie električiek, (mesto sa k tomu nevyjadrilo) keď cieľom je mať funkčnú MHD?!
Na vine je cyklodiaľnica. A to píšem ako vášnivý cyklista, ktorý jazdí bicyklom nie len po kopcoch, ale aj každodenne v Bratislave do práce.
Reakcia na: Bobinko #30:
Presne tak. Pod dopravnú obsluhu nepatria ani tí, ktorí do danej oblasti pracujú ako zamestnanci (vlastníci prevádzok áno, ale zamestnanci nie!), na nákupy, vozia deti do školy alebo tam idú za zábavou. Čo je asi to hlavné, čo sa v centre mesta robí.
Reakcia na: slavius #29:
Neviem. Ale objektivne, zapchy tvoria auta, ci nesuhlasite? Videli ste niekedy cyklo-zapchu, alebo autobuso-zapchu? Vela aut + malo miesta = zapcha
Reakcia na: Bobinko #30:
Ďakujem, zase som sa niečo nové dozvedel.
Reakcia na: Miro #24:
Nie je.

Ak idem napr. k lekárovi, tak nie som dopravná obsluha a zároveň nie som ani tranzit.

Pojem „dopravná obsluha“ znamená okrem zásobovania aj
a) vozidlá s parkovacím preukazom,
b) autobusy prepravujúce deti,
c) vozidlá, ktorých vodiči alebo prevádzkovatelia, majú v miestach za značkou bydlisko, sídlo, garáž alebo prevádzku,
d) vozidlá, ktorých jazda alebo preprava sa vykonáva z dôvodu opravy, servisu, technickej kontroly, emisnej kontroly, kontroly originality predmetného vozidla alebo odovzdania palubnej jednotky na najbližšie predajné miesto
Reakcia na: hanzija #28:
Začalo tam jazdiť viac áut ako pred vybudovaním cyklo-diaľnice?
Reakcia na: MatejBA #8:
Vela aut.
Reakcia na: Ike #26:
Aha, čiže z pohľadu bežného vodiča len zmena tvaru šípky. Vďaka.
Reakcia na: TomJ #25:
Sú tam ISO šípky na rozdiel od listových
https://maps.app.goo.gl/rB8gXjyLFUF7BGCFA
Reakcia na: Ike #12:
Môžeš dať prosím link na obrázok, ako by mala vyzerať nová maska semaforu? Lebo akosi nechápem, čo je na tomto semafore zle.
Reakcia na: Bobinko #10:
Dá sa použiť aj zákaz vjazdu okrem dopravnej obsluhy - to je v praxi to isté, či nie?
Reakcia na: 3pa3ck3 #17:
Samozrejme. Pre Teba je kľúčový text vyhlášky a nie vyobrazenie. Text hovorí jasne.
Reakcia na: shaggy #13:
1. nepísal som o nábreží (o tom by sa dalo diskutovať), písal som o Štúrovej, Jesenského, Kamennom námestí
2. naozaj by ma veľmi zaujímalo, koľko áut má cieľ na Špitálskej alebo Štúrovej a koľko ich tade len prechádza
3. podobne by som mohol protestovať proti brutálnemu spoplatneniu parkovania v centre

A nepísal som o vykázaní áut z centra, ale o spoplatnení vjazdu, čo je veľký rozdiel.
Reakcia na: 3pa3ck3 #17:
Nie je to samostatný semafor (aj v určení je len ako doplnenie), čiže patrí do veľkej križovatky.
Opačná otázka. Môže byť v jednej križovatke nový a starý stav súčasne (keby sa použila nová maska)? 🤔
Reakcia na: Bobinko #19:
Pardon, zle som si pozrel, na ktorý Ikeho príspevok reaguješ (myslel som, že je to ten o starých návestidlách)
Reakcia na: 3pa3ck3 #18:
Aký to má súvis. Rieši sa tranzit, nie prejazd. Čiže cieľ je vpustiť vozidlá, ktoré idú do územia na nejaký účel. Obdobne ako prejazd zakázaný (zrušený).
Každopádne, je to nereálne sci-fi.
Reakcia na: Bobinko #16:
Lenže máme tu prechodné ustanovenia vo vyhláške 30/2020 (konkrétne § 30, ods. 1 a 5), ktoré ale v tomto prípade aplikovať nemôžeme.
Reakcia na: Ike #12:
Som vôbec povinný takýto semafor rešpektovať, ak používa signály, ktoré vyhláška nepozná (jedine žeby bolo jeho použitie určené do 31. 3. 2020, čo vzhľadom na známe okolnosti považujem za vylúčené)?
Reakcia na: Ike #11:
To je pomaly každá druhá.
Reakcia na: Ike #14:
Sú to presne také isté cesty, ako tá na nábreží + cesta na nábreží bola najkratšia spojnica medzi Nivami a hradom, Karlovkou atď. Nevidím dôvod, prečo z jednej časti (centrum) robiť chránenú dielňu a znepríjemňovať tým život iným obyvateľom.
Reakcia na: shaggy #13:
Pretože v Petržalke máš dva obchvaty?
Reakcia na: Miro #5:
Ja by som z centra vykázal úplne všetkých ľudí. Nechápem, čo tam robia, majú byť iba vo svojich mestských častiach!
Inak, centrum má nejaké zvláštne postavenie? Že prečo tie autá z nábrežia majú ísť cez Petržalku? To sú obyvatelia Petržalky občania druhej kategórie?
Reakcia na: Bobinko #4:
Prečo tam dali starú masku? 😐
Reakcia na: Bobinko #10:
Nevymožiteľná značka.
Reakcia na: david11 #9:
Ale bola zavedená alternatíva 😉
Reakcia na: hroch #7:
značka prejazd zakázaný bola zrušená
Reakcia na: triskaidekafobia #1:
A čo iné je dôvodom kolapsu dopravy v danom mieste? Lienky?
Reakcia na: Miro #5:
Alebo spravit doslova Prejazd zakazany s vynimkou MHD. Aby sa vedeli dostat do centra a z centra ludia, co tam maju ciel, ale nebola to tranzitna ulica...
Reakcia na: triskaidekafobia #1:
Na tie normálne segregované nikto nepindá.. to je ten rozdiel.
Otázkou je, či naozaj musí toľko áut jazdiť cez centrum. Asi by to chcelo spoplatniť vjazd do centra (min. Kamenné námestie, Štúrova, Jesenského...)
Reakcia na: triskaidekafobia #1:
Nepoznám nikoho, kto by pindal na cyklochodníky ako také. Väčšina ľudí bez ohľadu na pluralitu politických preferencií ich víta, a sú radi, že sa budujú. Ale je potrebné uznať, že táto "diaľnica", o ktorej je reč, bol jednoznačne krok vedľa a spôsobuje zbytočné problémy.
Križovatka je úplne v pohode, nemyslím si, že zrovna semafor pomôže, nakoľko sa vždy nájdu ľudia idúci na oranžovú resp. zelenú v záverečnej fáze, ktorí aj nie svojou vinou uviaznu v križovatke... celé toto riešenie je bohužiaľ iba zúfalý výkrik do tmy. Bohate by stačilo rešpektovať nariadenie polície, počúvať väčšinu občanov (nemyslím tým ukričanú menšinu chodiacu na pistáciové latte s raw vegan koláčikom) a dať do preč tie zbytočne predimenzované cyklopruhy, z ktorých nikto neprofituje, dokonca ani MHD, do ktorej nás lákajú, kde nespočet spojov naberá x-minutové sekery. Rozumný kompromis by bol zhotoviť ochranné pruhy pre cyklistov ako sú napríklad na Šafku popri trati v smere k Prioru a zachovať štyri, kludne aj zúžené pruhy pre motoristov, ako je to napríklad v nedaľekej Viedni.
Pindanie na cyklochodníky o 3... 2.. 1... 😃 😃 😃