Budú električky opäť premávať cez Šafárikovo námestie plynulo?
Po minuloročnej úprave dopravného riešenia na Vajanského a Rázusovom nábreží, kde boli vytvorené cyklopruhy, prišlo okrem iného aj k zhoršeniu plynulosti premávky vozidiel MHD. V prípade električiek bolo najvýraznejšie ich blokovanie automobilmi v križovatke na Šafárikovom námestí, ktoré nestihli včas opustiť križovatku z dôvodu zápchy na Vajanského nábreží. V decembri minulého roka preto prišlo v popoludňajšej špičke k vypnutiu preferencie električkovej dopravy na tejto križovatke, čo malo ďalší negatívny dopad na presnosť ich premávky.
Mesto sa situáciu rozhodlo vyriešiť úpravou križovatky, v rámci ktorej pribudol nový semafor na výjazde zo Štúrovej ulice na Vajanského nábrežie. Ten by mal zabezpečiť spolu s úpravou signálneho plánu zabezpečiť, aby automobily od Dostojevského radu neostávali v križovatke pre neustály prúd áut zo Štúrovej. Nový semafor bude v činnosti od 19. januára 2024. „Počas nasledujúceho týždňa budeme situáciu najmä v popoludňajšej dopravnej špičke sledovať a signálne plány semaforov na križovatke prispôsobovať tak, aby čo najviac zlepšili prejazd vozidiel od Dostojevskeho radu v smere na Most SNP. Následne môžeme podľa potreby pristúpiť aj k úprave vodorovného značenia pred križovatkou na Dostojevského, ak by to dodatočne prispelo k plynulosti radenia vozidiel v novej dopravnej situácii," uviedlo hlavné mesto pri príležitosti jeho spustenia. K obnoveniu preferencie električiek sa mesto nevyjadrilo.
johnnyjanko
Že má byť podpora cyklodopravy len na báze dobrovoľnosti? Ale veď v prospech MHD sa tiež robia opatrenia, ktoré sú reštriktívne voči IAD. Tým myslím hlavne bus pruhy a parkovaciu politiku. Autisti by mohli úplne rovnako namietať, že oni nemajú nič proti podpore MHD, ale nech sa buduje nová infraštruktúra tak, aby to nebolo na úkor súčasných ciest a parkovacích miest. Lenže to je nereálne.
Počasie tiež nevidím ako problém. V Bratislave je zhruba 5 dní do roka nevhodné počasie na bicyklovanie. Dnes ráno boli cca -3 stupne, ale sucho. Pre bicykel žiadny problém. Samozrejme treba bundu a rukavice. Keď je taká teplota na lyžiarskom svahu, ľuďom nerobí žiadny problém stráviť celý deň vonku a ešte si za to draho zaplatiť. A to sú pri tom ľudia, ktorí majú na výber. Na svete sú mestá s omnoho horším počasím, kde ľudia bicyklujú omnoho viac. Rozdiel je v tom, že im sa viac chce, ale treba si tiež uvedomiť, že taký Amsterdam a iné podobné mestá dosiahli vysoký podiel cyklodopravy AJ vďaka reštriktívnym opatreniam voči iným formám dopravy.
A na záver, na to aby v Bratislave začali byť kapacitné problémy spôsobené cyklodopravou, by musel jej podiel vzrásť o desiatky percentuálnych bodov, čo je prakticky nereálne. Dovtedy sa naozaj netreba obávať. Ale budovanie parkovacích miest pre bicykle samozrejme vítam.
P.S. V Kodani som bol, pohodené bicykle som videl, a nebolo to nič strašné. Taká Obchodná ulica vyzerá o dosť horšie aj bez pohodených bicyklov. A to ani zďaleka nie je najškaredší kút BA.