Pri nákupe ďalších kĺbových autobusov dopravný podnik staví na overené typy pohonov.
Ešte sa do premávky nezaradili všetky novonakúpené kĺbové autobusy a bratislavský dopravný podnik (DPB) už pomýšľa na ďalšiu obnovu vozidlového parku kĺbových autobusov. V súčasnosti DPB prevádzkuje tri stovky kĺbových autobusov, všetky s naftovým pohonom, z ktorých bude v najbližších rokoch potrebné nahradiť novými asi 140 vozidiel značiek SOR a Mercedes, ktoré dnes už majú 10 až 12 rokov prevádzky za sebou. Časť z nich by mali nahradiť aj nové hybridné kĺbové trolejbusy, ktorých dodanie sa očakáva v roku 2023.
Aby sa v prípade získania finančných zdrojov mohol nákup nových autobusov uskutočniť, DPB už teraz začína obstarávať dodávateľov nových vozidiel dĺžky do 18,8 m. Na financovanie nákupu autobusov by chcel dopravný podnik získať finančný príspevok z eurofondov, prípadne z iných podobných zdrojov. Keďže zatiaľ nie je známe, na aké vozidlá bude možné čerpať eurofondy, vyhlásené boli súťaže na dodávateľov autobusov s naftovým aj plynovým (CNG) pohonom. V prípade naftových autobusov sa bude súťažiť rámcová zmluva umožňujúca nakúpiť do 100 vozidiel (odhadovaná hodnota zákazky 33 mil. €) a pri CNG autobusoch to bude rámcová zmluva na nákup najviac 150 vozidiel (odhadovaná hodnota zákazky 52,5 mil. €). Či a koľko jednotlivých vozidiel sa nakúpi, bude závisieť od dostupných finančných prostriedkov, ktoré sa ďalšiemu vedeniu DPB podarí zabezpečiť.
V prípade štandardných 12-metrových autobusov má DPB v súčasnosti vysúťažené rámcové zmluvy umožňujúce nakúpiť 80 naftových vozidiel (v najbližších dňoch príde objednaných 63 vozidiel) a 40 vodíkových autobusov (objednané sú prvé štyri vozidlá). V minulom roku bola vyhlásená aj súťaž na 12-metrové CNG autobusy (neskôr zrušená) a 12-metrové elektrobusy (doteraz neukončená).
Erasmus
Viem, že prevádzka/údržba a plánovanie/projektovanie sú rôzne veci. Ale v období, keď mal DPB dlhodobé problémy s prestarnutým vozovým parkom a vedenie mesta malo iné priority, bolo sci-fi uvažovať o rozvoji.
Za významné pre rozvoj MHD považujem aj jej vnímanie širokou verejnosťou. V časoch, keď sme ako jedno z posledných hlavných miest členských štátov EU nemali žiadne moderné bezbariérové električky, bolo ťažké presvedčiť občanov mesta o výhodách rozvoja električkového systému v BA. Lebo pre väčšinu obyvateľov mesta boli vtedy električky niečo staré, čo doprave v meste do budúcnosti nepomôže. Najmä keď všetci dlhé roky počúvali plané sľuby o metre, ktoré malo zázračne vyriešiť všetky problémy dopravy v BA. Aj električka do Petržalky bola na začiatku mnohými vnímaná iba ako núdzové riešenie.
V súčasnosti, keď už máme moderné NP električky, môžeme presviedčať verejnosť, že ďalší rozvoj ich systému má zmysel. Čo najrýchlejšie dokončenie 2. etapy električky do Petržalky v dobrej kvalite, modernizácia radiál a ďalšie dodávky už objednaných moderných električiek môžu presvedčiť o výhodách električkovej dopravy ďalších obyvateľov, a teda voličov. A ak mestskí politici uvidia, že rozvojom MHD si získajú body u voličov, budú sa viac snažiť.
Myslím, že už dnes by bola verejná mienka naklonená ET Štefánikova a iným novým tratiam viac, ako v roku 2012. A za niekoľko rokov môže byť situácia ešte lepšia, ak medzitým bude mesto úspešne pokračovať aspoň v súčasných projektoch.
Skúsme byť optimistickejší, a napriek všetkej oprávnenej kritike buďme radi za to, kam sa MHD v BA za posledné roky posunula.