Pri nákupe ďalších kĺbových autobusov dopravný podnik staví na overené typy pohonov.
Ešte sa do premávky nezaradili všetky novonakúpené kĺbové autobusy a bratislavský dopravný podnik (DPB) už pomýšľa na ďalšiu obnovu vozidlového parku kĺbových autobusov. V súčasnosti DPB prevádzkuje tri stovky kĺbových autobusov, všetky s naftovým pohonom, z ktorých bude v najbližších rokoch potrebné nahradiť novými asi 140 vozidiel značiek SOR a Mercedes, ktoré dnes už majú 10 až 12 rokov prevádzky za sebou. Časť z nich by mali nahradiť aj nové hybridné kĺbové trolejbusy, ktorých dodanie sa očakáva v roku 2023.
Aby sa v prípade získania finančných zdrojov mohol nákup nových autobusov uskutočniť, DPB už teraz začína obstarávať dodávateľov nových vozidiel dĺžky do 18,8 m. Na financovanie nákupu autobusov by chcel dopravný podnik získať finančný príspevok z eurofondov, prípadne z iných podobných zdrojov. Keďže zatiaľ nie je známe, na aké vozidlá bude možné čerpať eurofondy, vyhlásené boli súťaže na dodávateľov autobusov s naftovým aj plynovým (CNG) pohonom. V prípade naftových autobusov sa bude súťažiť rámcová zmluva umožňujúca nakúpiť do 100 vozidiel (odhadovaná hodnota zákazky 33 mil. €) a pri CNG autobusoch to bude rámcová zmluva na nákup najviac 150 vozidiel (odhadovaná hodnota zákazky 52,5 mil. €). Či a koľko jednotlivých vozidiel sa nakúpi, bude závisieť od dostupných finančných prostriedkov, ktoré sa ďalšiemu vedeniu DPB podarí zabezpečiť.
V prípade štandardných 12-metrových autobusov má DPB v súčasnosti vysúťažené rámcové zmluvy umožňujúce nakúpiť 80 naftových vozidiel (v najbližších dňoch príde objednaných 63 vozidiel) a 40 vodíkových autobusov (objednané sú prvé štyri vozidlá). V minulom roku bola vyhlásená aj súťaž na 12-metrové CNG autobusy (neskôr zrušená) a 12-metrové elektrobusy (doteraz neukončená).
Viko
Je super, že sa konečne rozbehla štandardná západná údržba - opravy zastávok, nátery infraštruktúry, výmena označníkov - ale čo má byť tá nadstavba? Že #najlepsievedenie rieši farby liniek, dĺžku názvov zastávok a znenie anglických hlásení? Mesto rok nevedelo skompletizovať žiadosť o SP na Petržalku, reko DKR si nevedeli oddozorovať do stavu bez závažných chýb, Dopravoprojekt si bez mihnutia oka zopakoval fail Remingu a nevie včas nakresliť dokumentáciu na dve východné radiály, do Borov sa sťahujú ľudia a koľaje stále nemajú ani papier. Zavádzanie parkovacej politiky nekompenzuje žiaden nárast kapacity spojov. Akoby stačilo, že chodia čeče autobusy, nehoria a občas sa s nimi aj nejaká šotoakcia spraví.
Nečudo, že ľudia potom majú pocit, že toto mesto nič vãčšie nezvládne. Ani napredovať, ani udržať fokus na kľúčových témach. Napríklad z iksročnej mantry začať rozvoj NS MHD spojením Petržalky cez centrum so stanicou je dnes asi taká priorita, že linka 1 sa zarezala na ľavom brehu.
Ja viem, už v 2005 nám severopetržalčanom vraveli, že veď prestúpite. Po otvorení eliny som si povedal fair enough, 95+1 mám v špičke spoľahlivejšie než dopravnú situáciu okolo mosta SNP, a roky som pretrpieval pobiehanie dementným "uzlom" pri TPD. Ale odkedy máme #castejsieakometro v menej častom variante, tak mi absolútne nedáva zmysel lotéria 95>3 a následne príjazd 3 na Šafko tesne po odchode 1. Nehovoriac o tom, že v opačnom smere nie je kde z Obchodnej prestúpiť na trojku (už si ani nepamätám aktuálnu verziu, na čo musí čakať prestupná zastávka pri Manderláku). Dávno neverím, že by som sa dožil pokračovania po Štefánikovej a nemusel sa pri ceste na stanicu tlačiť z 83 do roky poddimenzovanej 93 pri SAVke. Len fakt neviem, ako má potom nosný systém byť nosným a umožňovať redukciu autobusov, keď aj vinou krokov DP sú autobusy príjemnejším riešením väzby medzi polovicou Petržky a polovicou centra.
Ale veď nič sa nedeje, zarátame kroky horedolu Mariánskou, Predstaničným či okolo Ch. ramena a zistíme, že okresanie elín prospieva zdraviu Holt, asi som očakával zlepšenie v nesprávnych oblastiach...