DPB ide obstarať dodávateľov ďalších kĺbových autobusov

Pri nákupe ďalších kĺbových autobusov dopravný podnik staví na overené typy pohonov.

Ešte sa do premávky nezaradili všetky novonakúpené kĺbové autobusy a bratislavský dopravný podnik (DPB) už pomýšľa na ďalšiu obnovu vozidlového parku kĺbových autobusov. V súčasnosti DPB prevádzkuje tri stovky kĺbových autobusov, všetky s naftovým pohonom, z ktorých bude v najbližších rokoch potrebné nahradiť novými asi 140 vozidiel značiek SOR a Mercedes, ktoré dnes už majú 10 až 12 rokov prevádzky za sebou. Časť z nich by mali nahradiť aj nové hybridné kĺbové trolejbusy, ktorých dodanie sa očakáva v roku 2023.

Aby sa v prípade získania finančných zdrojov mohol nákup nových autobusov uskutočniť, DPB už teraz začína obstarávať dodávateľov nových vozidiel dĺžky do 18,8 m. Na financovanie nákupu autobusov by chcel dopravný podnik získať finančný príspevok z eurofondov, prípadne z iných podobných zdrojov. Keďže zatiaľ nie je známe, na aké vozidlá bude možné čerpať eurofondy, vyhlásené boli súťaže na dodávateľov autobusov s naftovým aj plynovým (CNG) pohonom. V prípade naftových autobusov sa bude súťažiť rámcová zmluva umožňujúca nakúpiť do 100 vozidiel (odhadovaná hodnota zákazky 33 mil. €) a pri CNG autobusoch to bude rámcová zmluva na nákup najviac 150 vozidiel (odhadovaná hodnota zákazky 52,5 mil. €). Či a koľko jednotlivých vozidiel sa nakúpi, bude závisieť od dostupných finančných prostriedkov, ktoré sa ďalšiemu vedeniu DPB podarí zabezpečiť.

V prípade štandardných 12-metrových autobusov má DPB v súčasnosti vysúťažené rámcové zmluvy umožňujúce nakúpiť 80 naftových vozidiel (v najbližších dňoch príde objednaných 63 vozidiel) a 40 vodíkových autobusov (objednané sú prvé štyri vozidlá). V minulom roku bola vyhlásená aj súťaž na 12-metrové CNG autobusy (neskôr zrušená) a 12-metrové elektrobusy (doteraz neukončená).

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: upravovač fotiek #18:
Ďakujem za odkaz na štúdiu o ET Štefánikova a obdivujem úsilie všetkých, čo sa na nej podieľali. Uvažoval si o kandidatúre na poslanca mestského zastupiteľstva? Myslím, že z pozície poslanca MsZ by si mohol veci ovplyvniť viac, ako z pozície aktivistu. A ak nechceš ísť do mestskej politiky, väčšiu váhu má, ak nejaký návrh predloží občianske združenie, než "len" jednotlivec.

Viem, že prevádzka/údržba a plánovanie/projektovanie sú rôzne veci. Ale v období, keď mal DPB dlhodobé problémy s prestarnutým vozovým parkom a vedenie mesta malo iné priority, bolo sci-fi uvažovať o rozvoji.

Za významné pre rozvoj MHD považujem aj jej vnímanie širokou verejnosťou. V časoch, keď sme ako jedno z posledných hlavných miest členských štátov EU nemali žiadne moderné bezbariérové električky, bolo ťažké presvedčiť občanov mesta o výhodách rozvoja električkového systému v BA. Lebo pre väčšinu obyvateľov mesta boli vtedy električky niečo staré, čo doprave v meste do budúcnosti nepomôže. Najmä keď všetci dlhé roky počúvali plané sľuby o metre, ktoré malo zázračne vyriešiť všetky problémy dopravy v BA. Aj električka do Petržalky bola na začiatku mnohými vnímaná iba ako núdzové riešenie.

V súčasnosti, keď už máme moderné NP električky, môžeme presviedčať verejnosť, že ďalší rozvoj ich systému má zmysel. Čo najrýchlejšie dokončenie 2. etapy električky do Petržalky v dobrej kvalite, modernizácia radiál a ďalšie dodávky už objednaných moderných električiek môžu presvedčiť o výhodách električkovej dopravy ďalších obyvateľov, a teda voličov. A ak mestskí politici uvidia, že rozvojom MHD si získajú body u voličov, budú sa viac snažiť.

Myslím, že už dnes by bola verejná mienka naklonená ET Štefánikova a iným novým tratiam viac, ako v roku 2012. A za niekoľko rokov môže byť situácia ešte lepšia, ak medzitým bude mesto úspešne pokračovať aspoň v súčasných projektoch.

Skúsme byť optimistickejší, a napriek všetkej oprávnenej kritike buďme radi za to, kam sa MHD v BA za posledné roky posunula. 😉
Reakcia na: Viko #17:
Kto chce, vidí pohár poloprázdny, kto chce, vidí pohár poloplný. Súčasné vedenie DPB je napriek všetkým chybám najlepším dlhodobým vedením DPB za dlhé roky (Dekánek a spol. tam boli žiaľ len dočasne) - spomeňme si na CNG Zachara, Záhradníka starajúceho sa len o Dlhé Diely, arogantného Belfiho a rozpačitého Urbana.

Rozvojové projekty sa riešia, veď sa reálne pripravuje ET Pribinova - Košická, TT Patrónka - Riviéra, TT Trenčianska - Hraničná, TT Bulharská - Galvaniho a TT Autobusová stanica - Nové SND. Bol by som rád, ak by toho bolo viac, ale ešte pred 5 rokmi sa o týchto projektoch nanajvýš rozprávalo, ale reálne sa okrem 2. etapy PE električky nič nepripravovalo.

Ja som tiež kritizoval, že sa modernizácia Vajnorskej a Ružinovskej radiály odsúva. Ale príprava prebieha, aj keď pomaly, kým za Nesrovnala sa na príprave modernizácie radiál neurobilo takmer nič, a aj realizáciu modernizácie Karloveskej odsunul.

Cesta z PE do centra sa zlepší po dostavbe električky (vrátane prestupu na Farského). Áno, zastávka pod Manderlákom chýba, neviem, aký je tam problém, možno sa čaká na celkovú rekonštrukciu námestia. Prestup z 3 na 1 na Šafku sa dá zlepšiť zmenou CP, skúšal si dať podnet na DPB?

Kritizujme nedostatky, ale vnímajme pritom aj pokrok. Spomeňme si, ako sme (hoci často oprávnene) kritizovali Ftáčnika, ktorý sa aspoň snažil MHD zlepšovať a málo sme oceňovali to dobré, čo urobil. Miesto neho sme si zvolili Nesrovnala, ktorý rozvoj MHD zastavil (iba dokončil to, čo začal Ftáčnik, ale nič ďalšie nerozbehol). Žiadajme viac, ale oceňme to dobré, čo sa robí.
Reakcia na: Erasmus #16:
Nech sa páči:

https://imhd.sk/ba/doc/sk/11379/Na-%C5%A0tef%C3%A1nikovu-ul-by-sa-mohla-vr%C3%A1ti%C5%A5-elektri%C4%8Dka

Ani nevieš koľko hodín som nad tým strávil. V práci som si bral dovolenku aby som mohol robiť prieskum priamo v teréne, merať dopravné prúdy, merať určité pomery, šírky ulíc (ďakujem za pomoc Danovi). Zabil som s tým celé mesiace. A to nehovorím ešte o dorpavnom simulovaní. A zapracovával pripomienky rôznych ľudí v procese vzniku. Ako ináč už v tom predošlom sci-fi z roku 2002. Ale bral som to trošku serióznejšie a išlo mi spracovať naozaj kvlitnú štúdiu.

Realita? Prvá etapa električky do Petržalky sa zhotovila, síce nie ideálne, síce so zbytočnými koľajnicami pre rozchod 1435 mm (nech sú pomníčkom tým, ktorí ich tam navrhovali a mali vlhké sny o tram-traine a pod.), ale aspoň funguje. Druhá etapa? Čiastočne ovplyvnená globálnymi udalosťami. Ale celkovo škoda slov. Štát sa na mesto vysral a nechal ho v štichu. Typické. A tretia etapa? Na tú sa rýchlo zabudlo. Prakticky môžeme hovoriť o jej tichom zrušení a pozametaní pod koberec.

Preto §1. Nikdysatotaknerobilo.

Áno, vyhadzovali sa peniaze na projekty metra, tram-trainu, zmeny rozchodu koľajníc (našťastie sa to podarilo v prvopočiatkoch zastaviť!), Filiálky a pod. Reálne sa nič systémové nerobilo, akútne sa iba plátalo, jedno provizórium bolo nahradené iným, často prakticky rovnakým, iba v lepšom technickom stave (kým bolo nové). Doslova sa zabetónovali tvarovo nevhodne riešené križovatky. Prvá lastovička pozitívnej zmeny je Floriánske nám. Ale to bolo kedy? Takýmto tempom to bude trvať desaťročia než vôbec dosiahneme to, čo mal byť štandard už dávno!

Pletieš si dve základné veci. Prevádzku/údržbu a plánovanie/projektovanie. A potom je tu ešte realizácia projektov (v tomto je DPB iba čiastočne zpodovedný, lebo iné úrady majú výkonnú/kontrolnú moc).

V roku 2003 som spísal mimoriadne kritický článok a bol aj tu na imhd, ale kamsi sa rokmi "stratil". Takmer všetko čo v ňom kritizujem sa výrazne zlepšilo! Ale nie všetko. Problémy zlých projektov pretrvávajú, aj keď súčasné vedenie mesta je prvé, ktoré sa snaží o to, aby boli projekty kvalitné čo sa ich celkového mestotvorného charakteru týka. Konečne vnímajú problém komplexnejšie a vidia viac než iba "technické riešenie". Ale ich komunikácia, alebo ABSENCIA komunikácie, keď im človek niečo vo svojom voľnom čase vypracuje, ma serie. Teda už nie. Už mi je celý MIB ukradnutý. A vôbec, celé mesto. To asi aj vysvetľuje prečo mi Ivan nič neposlal, lebo som mu presne toto povedal. Napriek tomu mi odpvedal že pošle. Povedal som OK, pozriem si to, možno k tomu niečo napíšem, ale nebudem na tom základe čokoľvek ďalšie robiť, nech to po mne nechce. Lebo naozaj nechcem moju úchylku povzbudzovať. Nemám žiadne skutočné vzdelanie v problematike, som smouk a doslova diletant. Pochybujem nad všetkým čo som v živote vypracoval. Aj na tým čo ti tu ukazujem. Ustúpil som pravde, konštatujem že veci sú naozaj tak ako sú a ináč by nemôžu. Lebo §1. Nikdysatotaknerobilo. Ale znova odbáčam od témy.

Dnes už nevidím problém v tom, že by boli projekty už v základe nekvalitné (nie že by som bol so všetkým spokojný), naozaj sa môžeme sporiť už iba o dopravno-technickej vhodnosti navrhovaných traťových pomerov, konkrétnych technologických návrhov jednotlivých konštrukcií, armatúr, umiestnenia zastávok a pod.

Problém ktorý vidím teraz, je mimo moju diletantskú "expertízu", je to totiž problém sútaží, zmlúv, dodávateľských vzťahov, právnych klauzilí v zmluvách a ich interpretácií, vonkajších vyplyvov globálneho charakteru, nielen ekonomického. A to je oveľa tvrdší oriešok. Máme určité zákony podľa ktorých musíme konať, občas to má za následok žiaľ prúsery, najmä pri dopravných stavbách, lebo sa tlačí na cenu, nie kvalitu a skúsenosť zhotoviteľa s techológiami nutnými pre úspešnú realizáciu stavby tak, aby spĺňala očakávania a nie aby dopadla ako Karloveská radiála, kde sú podľa mňa stažnosti na hluk opodstatnené.

Všetky tieto záležitosti sú už mimo kompetencie DPB alebo mesta. A hoci sa situácia v DPB za posledné desaťročia zlepšila, najmä počas posledných rokov pod súčasným vedením mesta, je to maximum čo môžeme očakávať. 3. etapa električky z Petržalky na Hlavnú stanicu je mŕtva. Sú obrovské problémy s 2. etaopu. Modernizácie ružinovskej a vajnorskej radiály sú odložené hodne ďaleko, račianska sa asi vôbec nerieši. Po skúsenosti s Karlovou Vsou a súčasných problémoch v Petržalke sa ani nečudujem. Nechcem však ukazovať na mesto, lebo to nesie iba časť viny za to, že to vyzerá ako vyzerá. A v prípade Petržalky je mesto viac obeťou ako spolupáchateľom.

Akékoľvek vízie o náhrade liniek 83 a 84 a iných električkou sú čistá fantasmagória. Bol by zázrak, ak by boli nahradené aspoň tým hybridným trolejbusom. To by bolo aspoň provizórium oveľa vyššej úrovne než to, čo vidíme posledné polstoročie.

Nezabudni, §1. Nikdysatotaknerobilo.
Reakcia na: Erasmus #16:
To je síce pravda a všetkých tento pokrok isto potešil, na druhej strane ale o to viac zamrzí, že v dobe, keď sú základné problémy prekonané a máme všetky podmienky na to, aby sa riešil jeden rozvojový projekt za druhým, toto akoby nie je priorita.
Je super, že sa konečne rozbehla štandardná západná údržba - opravy zastávok, nátery infraštruktúry, výmena označníkov - ale čo má byť tá nadstavba? Že #najlepsievedenie rieši farby liniek, dĺžku názvov zastávok a znenie anglických hlásení? Mesto rok nevedelo skompletizovať žiadosť o SP na Petržalku, reko DKR si nevedeli oddozorovať do stavu bez závažných chýb, Dopravoprojekt si bez mihnutia oka zopakoval fail Remingu a nevie včas nakresliť dokumentáciu na dve východné radiály, do Borov sa sťahujú ľudia a koľaje stále nemajú ani papier. Zavádzanie parkovacej politiky nekompenzuje žiaden nárast kapacity spojov. Akoby stačilo, že chodia čeče autobusy, nehoria a občas sa s nimi aj nejaká šotoakcia spraví.

Nečudo, že ľudia potom majú pocit, že toto mesto nič vãčšie nezvládne. Ani napredovať, ani udržať fokus na kľúčových témach. Napríklad z iksročnej mantry začať rozvoj NS MHD spojením Petržalky cez centrum so stanicou je dnes asi taká priorita, že linka 1 sa zarezala na ľavom brehu.
Ja viem, už v 2005 nám severopetržalčanom vraveli, že veď prestúpite. Po otvorení eliny som si povedal fair enough, 95+1 mám v špičke spoľahlivejšie než dopravnú situáciu okolo mosta SNP, a roky som pretrpieval pobiehanie dementným "uzlom" pri TPD. Ale odkedy máme #castejsieakometro v menej častom variante, tak mi absolútne nedáva zmysel lotéria 95>3 a následne príjazd 3 na Šafko tesne po odchode 1. Nehovoriac o tom, že v opačnom smere nie je kde z Obchodnej prestúpiť na trojku (už si ani nepamätám aktuálnu verziu, na čo musí čakať prestupná zastávka pri Manderláku). Dávno neverím, že by som sa dožil pokračovania po Štefánikovej a nemusel sa pri ceste na stanicu tlačiť z 83 do roky poddimenzovanej 93 pri SAVke. Len fakt neviem, ako má potom nosný systém byť nosným a umožňovať redukciu autobusov, keď aj vinou krokov DP sú autobusy príjemnejším riešením väzby medzi polovicou Petržky a polovicou centra.
Ale veď nič sa nedeje, zarátame kroky horedolu Mariánskou, Predstaničným či okolo Ch. ramena a zistíme, že okresanie elín prospieva zdraviu 😀 Holt, asi som očakával zlepšenie v nesprávnych oblastiach...
Reakcia na: upravovač fotiek #15:
Vhodná by bola ET po Štefánikovej.

Územný plán sa môže zmeniť, viď ET Pribinova - Košická. Áno, k realizácii je ešte kus cesty, ale príprava prebieha (a zmena na poste ministra kultúry po najbližších voľbách môže tejto trati len pomôcť).

Aj v BA sa veci menia k lepšiemu, aj keď pomalšie, ako by sme si priali. V 90-tych a 0-tých rokoch mesto blúznilo o metre, ale nepostavilo ani meter električkovej trate. Dnes sa stavia 2. etapa Petržalky (napriek všetkým problémom), a pripravuje sa aspoň Pribinova - Košická. A v najbližších rokoch pribudne niekoľko nových trolejbusových tratí.

Ak máš pocit, že sa nič nemení, prečítaj si tu na IMHD o histórii MHD v BA v 90-tych a 0-tých rokoch. Vyhľadaj si info o tom, koľko poradí bolo v r. 2008 alebo 2013 nevypravených.
https://imhd.sk/ba/vyhladavanie?tab=docs&q=nevypraven%C3%A9

Alebo si prečítaj úvodné kapitoly kníh Ako som vozil Nórov 1 a 2 či články od ich autora na webe a pripomeň si, ako sa v roku 2007 bežne vypravovali na nosné kĺbové linky sólo a-busy, najnovšie kĺbové a-busy boli Ik 435 z r. 1998, a 1 premávkový voz mal bežne niekoľko porúch za deň. O čo i len kúsku novej ET sme vtedy mohli akurát snívať.

Stále je veľa ET a TT, ktoré chýbajú, a aj iných vecí na zlepšenie. Ale stav MHD v BA v roku 2022 je oproti roku 2007 omnoho lepší vo všetkých ohľadoch. A keďže na rozdiel od roku 2007 dnes už našťastie neriešime akútny nedostatok vozidiel, a nemáme vedenie mesta, ktoré na MHD úplne kašle, môžeme sa konečne zamerať na rozvojové projekty.
Reakcia na: Erasmus #10:
A úsek Hl. stn. - Petržalka sa bude električka motať po vedľajších cestách, zabíjať rým čas, a vôbec neobslúžiž SAV ani Hodžovo nám., čo sú dva veľké uzly na trase liniek 83 a 84? Alebo sa ľudia majú peši presúvať stovky metrov naviac ako dnes, či už medzi Poštovou a Hodžovým nám. alebo medzi nástupišťami v uzle Pod stanicou, kde navyše musia požiť nadchod alebo robiť extra dlhé zachádzky cez priechody?

Ja som za, ale reálne to v tomto meste nie je. Lebo §1. Nikdy sa to tak nerobilo. Áno, je to žiaľ pravda. Nikdy sa to tak nerobilo. Nie je to v územnom pláne.

Ja som už vytriezvel a viem že na električkovú trať môžeme zabudnúť. Lebo medveď. Lebo čokoľvek, dosať si ľubovoľné zviera. A vôbec, je jedno čo si dosadíš, nič to nezmení. Lebo sme v Bratislave. Lebo iba pošahanci, blázni a diletanti bez potrebných razítok snívajú o náhrade liniek 83 a 84 (a potenciálne ďalších) električkou.

Takto som sa hrajkal pred dvadsiatimi rokmi:
https://web.archive.org/web/20020621233215/http://www.imhd.sk/ba/?www=clanky/hybrid

Žiaľ na imhd sa to stratilo, tak musíme siahnuť po wayback machine. Aspoň že mapa tu ostala:
https://imhd.sk/ba/mapa-schema/423/N%C3%A1vrh-elektri%C4%8Dkov%C3%BDch-trat%C3%AD-a-liniek-2002

Už som dávno vytriezvel z toho mladického nadšenia. Nie, fakt sa to nedá.

Pred desiatimi rokmi som mal ešte jeden "relaps". Odvtedy iba také mierne výkyvy. Už serem aj na tie. Stretol som Ivana na DOD, že mi niečo pošle. Samozrejme sa na to vykašlal. Rozumne. Vie že už nič robiť nebudem. Aj Valec vie že mu nenakreslím prestupný uzol pri Juráku. Načo? Všetko zbytočné, iba by to zbytočne drážilo moju úchylku.
Reakcia na: keks #11:
1. Peniaze sú často len zámienka, je to o prioritách jednotlivých vedení mesta. Je pravda, že BA má na 1 obyvateľa nižšie príjmy než Brno, ale dlhodobo by mohla viac využívať eurofondy, ak by mala pripravené projekty. Keď sa za Ftáčnika po r. 2010 podarilo vybaviť eurofondy pre rozvoj bratislavskej MHD, mohli sa postaviť len také trolejbusové trate (TT), ktoré boli projekčne pripravené, resp. sa stihli pripraviť tak, aby sa dostavali do konca roka 2015. Ak by napr. bola TT Mlynská dolina projekčne pripravená spolu s traťou Molecova - Dlhé diely za Ďurkovského (2002-2010), mohla sa postaviť za Ftáčnika a dnes by sme miesto nej mohli riešiť výstavbu inej TT.

2. Aj v iných mestách je problém so stavbami presahujúcimi 1 funkčné obdobie. V Prahe, kde vládne kolektívne rada mesta (primátor nemá také kompetencie, ako v BA), odviedol radný pre dopravu Adam Scheinherr v uplynulých 4 rokoch veľký kus práce na príprave a spustení výstavby metra D a nových úsekov električkových tratí. Napriek tomu žiaľ s najväčšou pravdepodobnosťou vo funkcii skončí, lebo jeho politické hnutie zrejme nebude súčasťou novej koalície na magistráte. Našťastie mal Scheinherr chuť pracovať na projektoch, za ktoré si vezme kredit jeho nástupca. Za predchádzajúcich radných pre dopravu postupovala príprava metra D len pomaly, práve preto, že všetci vedeli, že výstavba potrvá dlhšie ako 1 volebné obdobie.

Pri voľbách primátora BA je dobré zohľadniť nielen to, čo sa stihlo realizovať, ale aj koľko sa stihlo projektovo pripraviť. Výkon posledných 3 primátorov BA v oblasti MHD som porovnával v #1692 - #1694 v Off-Topic Fóre.
Reakcia na: juraj76 #12:
Ano a 85% vahu ma kriterium cena. Takze vitaz pri diesli je jasny. CNG je dost mozne ze rovnaky vitaz.
Už sú aj dokumenty ku tendrom.
Reakcia na: Erasmus #10:
Dôvody prečo by to v Bratislave nešlo sú 2:
1. V Bratislave nikdy na nič nie sú peniaze.
2. V Bratislave nie je nikto, komu by sa chcelo takýto projekt pripraviť a realizovať. Aj preto, že stavba takej trate by boal na viac ako 1 funkčné obdobie primátora. Už len postavenie trate do Petržalky trvá 10 rokov, nevraviac o tom ako dlho bol zavretý Starý most... A nie každý primátor má chuť pracovať na projekte, za ktorý si potom vezme kredit jeho nástupca.
Reakcia na: upravovač fotiek #7:
Som za rozvoj elektrickej trakcie, ale preferujem električky pred trolejbusmi tam, kde sú významnejšie prepravné prúdy. Električky ponúkajú vyššiu kapacitu (ani dvojkĺbový t-bus neodvezie toľko ľudí, ako taká Škoda 29T/30T), električky sú mestotvorným prvkom a ich hustejšia sieť by pomohla aj pri výlukách a odklonoch.

Príprava akýchkoľvek dopravných projektov je žiaľ beh na dlhú trať, v BA obzvlášť, ale výhľadovo je nanajvýš vhodná električková trať (ET) Hlavná stn. - Pražská - Patrónka - Harmincova - Dúbravka. Jednak by umožnila nahradiť vyťažené a-83, a-84 a zvýšiť kapacitu v tomto smere, a okrem toho je 2. električková trať z centra do Dúbravky žiaduca, ak má byť niekedy predĺžená trať z Dúbravky ďalej, ako po Nemocnicu Bory.

ET by šla z Hlavnej stn. tunelom, ktorý by vyústil na Pražskej v mieste, kde sa v smere z centra rozširuje na 3+3 jazdné pruhy. Ak by to šlo, buspruhy by boli na ET, ak nie, ET považujem za dôležitejšiu ako buspruhy. Viem, že by šlo o technicky náročný projekt, ale ak v Prahe zvládli pred 20 rokmi postaviť ET Hlubočepy - Sídl. Barrandov s 2 mostnými estakádami so sklonom 64 promile na dlhom úseku, a s 2 krátkymi tunelmi na sídlisku (na 1 mieste sklon 69 promile), a x desaťročí prevádzkujú trať v Trojskej so sklonom 80,15 promile, nevidím dôvod, prečo by sme v BA nedokázali postaviť ET cez Pražskú a Patrónku.
Reakcia na: Ondrej17 #5:
Ideálne takých, ktoré by ľahšie prešli na Kalvárii... Inak, tie FCLEI sú dosť nespoľahlivé, veď častokrát jazdí iba jeden (max. dva) FCLEI za deň.
Môj osobný názor je, že by sa v maximálnej miere malo ísť cestou hybridných trolejbusov, spoločne so zatrolejovaním ďalších úsekov ciest, kde to má z dlhodobého hľadiska význam. Určitý podiel plne nezávislej trakcie nám ostane, ale som optimista a verím v budúcnosť hybridných trolejbusov. Investície do infraštrukútry nie sú zanedbateľné, vyžadujú dôkladné plánovanie a posúdenie výhodnosti (ekonomickej, ekologická je jasná). Prial by som si, aby sa ekonomicky ukázalo ako výhodne zatrolejovanie ďalších úsekov a nasadenie hybridných trolejbusov na dnes autobusových linkách, ktorých "konverzia" na hybridné trolejbusy s pomocným akumulátorovým pohonom sa zatiaľ neuvažuje.
Reakcia na: Gremlin Charles #4:
Podľa mňa by sa nám zišlo cca 60-65 Otokarov XL pre 21, 68, 83, 84 a 131 a ak by nejaké zostali tak aj pre 93 (tam asi pôjdu aj letiskové Solarisy).
A nad obstarávaním ďalších minibusov sa nerozmýšľa?
Reakcia na: Petto #3:
Aj ked si myslím že keby DPB nakupil niaké abusy typu Otokar Kent XL, tak by sa aj zišli a aspoň by bola rovnaká karoséria s Kent C 18,75.
Reakcia na: Geravy #2:
Vsak take ani nemame. Capacity nase ma 19,54m. 😁
Ja som prekvapeny, ze tam nevidim autobusy nad 20m. 😮
Nevyznam sa v technickych parametroch,to nechavam ja kompetentnych. Ale vidim ako dolezite vo vybaveni mysliet na matky s kocikmi,vaby si pri drzani kocika mohli sadnut, pretoze casto potrebuju drzat dalsie male dieta, ktore by malobtuez sediet a obcas je matka s kocikom aj tehotna. Zvladnut to postojacky a jednou rukou drziac kocik, druhou seba s bruskom a pripadne "tretou imaginarnou" rukou drzat dalsie dieta- je vykon na schopneho chlapa, tiez neviem, ako by to zvladal. V niektorych novych vozidlach MHD tobtotiz takto je. Mozno sa pocita len s 1 dietatom v rodine?
Dakujem za pochopenie.
Gitka H.