Mesto po roku prevádzky reklamuje zmodernizovanú električkovú radiálu.
Koncom októbra 2020 bola do prevádzky uvedená posledná časť zmodernizovanej Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály. Dokončovacie práce na radiále prebiehali ešte aj v priebehu tohto roka, no samotnú prevádzku električiek to už neobmedzovalo. Ani po roku prevádzky zmodernizovanej radiály však cestujúci nemôžu využívať nové multifunkčné lístkové automaty, ktoré boli pred rokom osadené na zastávkach Riviéra a Nám. sv. Františka a cez ktoré by si cestujúci okrem zakúpenia jednorazových cestovných lístkov mohli dobiť elektronickú peňaženku, či zakúpiť predplatný cestovný lístok (električenku).
Zaujímali sme sa preto, čo bráni ich sprevádzkovaniu a kedy ich budú môcť cestujúci využívať. Dopravný podnik Bratislava nás odkázal na magistrát hlavného mesta, ktorý bol investorom modernizácie trate. Hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová nás informovala, že nefunkčnosť multifunkčných automatov mesto rieši v rámci reklamačného konania. Okrem nefunkčných automatov mesto reklamuje na radiále aj mnohé ďalšie vady.
„Vady boli dodávateľovi prác oznámené 12.10.2021. Ako príklad uvedieme, že sa reklamuje stav vegetačných úprav (najmä rozchodníkov a spätných úprav), popraskané škáry na betónových prejazdoch cez električkovú trať, nekompletná dokumentácia, dlažby na chodníkoch, vypadnuté cestné obrubníky, nedostatočne funkčné dynamické riadenie svetelnej signalizácie, nefunkčné multifunkčné automaty, hrdzavejúce dvere na výťahoch, hrdzavejúce časti zábradlí a pod.," uviedla hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Katarína Rajčanová.
Termín odstránenia vád nie je známy a teda ani to, kedy budú automaty uvedené do prevádzky.
810zssk
"Prečo by to malo byť drahšie?" - Lebo chceš zrušiť produkty ktoré umožňujú výhodnejšie cestovanie. Ak odmyslíme variant že niekde nájdeš peniaze na výpadok tržieb tak sa proste bude musieť spriemerovať tržby od všetkých cestujúcich a rovnomerne ich rozdeliť každému rovnako. To znamená oveľa vyššiu cenu pre pravidelných zákazníkov (a zanedbateľnú úsporu pre občasných).
"Prečo by ich malo vyhnať do auta to, že cestovanie VHD je jednoduchšie?" - Cestovanie VHD by bolo jednoduchšie tým že by si zrušil najpoužívanejšie metódy platby? Okej.
"Prečo sú potrebné analógové riešenia ako záloha? Tie označovače papierových CL, ktoré sú vo vozidlách sú predsa elektronické a môžu zlyhať." - Analógovými riešeniami som rozumel papierové CL, aj keď sa označujú v elektronických označovačoch.
"A keby boli schopné označovať aj pri kolapse digitálneho systému platieb, tak stále vieš ako núdzové riešenie vytiahnuť papierové lístky a terajšiu tarifu." - Fantastické riešenie. Keď nám náhodou spadne systém tak do hodiny implementujeme systém papierových lístkov a rozdistribujeme ich na predajné miesta a medzi cestujúcich. Nezabúdajme že celá tvoja revolúcia spočívala v zrušení lístkov, automatov, atď.
"Prečo nemôžeme motivovať ľudí používať VHD ako píšem nižsie?" - Pretože pointou PCL je práve umožniť zákazníkovi aby MHD využíval voľne podľa svojich potrieb, bárs aj na jednu zastávku, čo prináša vysokú mobilitu oproti stavu kedy cestujúci musí každú jednu cestu finančne zvažovať.
"Čo by bolo mimochodom ešte lepšie ako teraz, lebo teraz keď už si raz kúpia električenku, tak po zvyšok jej platnosti už nemajú inú motiváciu ju využiť ako tú, aby to neboli vyhodené peniaze. V mojom návrhu je každá cesta cestou k zľave/benefitu." - Aha, takže ak už mám všetky cesty zadarmo, to motivačné nie je, ale ak sa cesta ktorú idem realizovať možno stane bezplatnou niekedy o dva týždne, ak dovtedy dosť precestujem, tak to už ma nejak motivuje. Logicky.
"Off the top of my head ďalšie benefity, ktoré mi napadajú sú, že kilometrová taxa by bola ďaleko spravodlivejšia" - Áno, tieto spravodlivé systémy sa skúšali po celom Slovensku a viedli k masívnemu odchodu ľudí z VHD. Nie si náhodou zo Žiliny? Mimochodom, nič ti nebráni zaviesť tvoju "kilometrovú taxu" pre eCL a zachovať súčasnú tarifu pre ostatné druhy CL. Osobne mám takú víziu budúcej tarify kedy eCL budú veľmi zložité a vždy výhodné (keďže sa cena bude počítať automaticky, môžeš mať zohľadnené kvantum rôznych situácii a vždy nejak dospieť k najvhodnejšiemu cestovnému) a papierové lístky budú mať veľmi jednoduchú, ale drahšiu tarifu.
"nemuseli by sa cestujúci báť, že im ich neviemkoľkominútový lístok nevystane na spoj, na ktorý chcú prestúpiť, lebo trčia v zápche" - To sá dá riešiť aj inými spôsobmi ako kilometrickou tarifou. Pri eCL nie je problém zaviesť model kde sa platí za čas podľa CP, ak by o to mesto malo záujem. Sám mám taký návrh spracovaný.
"Cestujúci bez lístka by museli cestovať v ďaleko väčšej hanbe, lebo by si to hneď každý všimol, že si pri nástupe nepípli (prípadne aj vodič)." - A možno by si to nikto nevšimol lebo tvojim autobusom s päťnásobnou jazdnou dobou by nikto nejazdil.