Prvý zo štyroch tendrov na nové autobusy bol vyhodnotený.
Dopravný podnik Bratislava vyhodnotil prvú z nedávno vyhlásených verejných súťaží na dodávku nových autobusov. V tendri na autobusy dĺžky do 12,2 metra s naftovým pohonom uspela česká spoločnosť SOR Libchavy. Typ ponúkaného autobusu dopravný podnik nekonkretizoval. O rámcovú zmluvu umožňujúcu dodať 80 nových autobusov sa uchádzali štyria dodávatelia. Okrem úspešného uchádzača sa do súťaže zapojili Mercedes-Benz Slovakia, Solaris Bus and Coach a Otokar Otomotiv.
Cenové ponuky podľa oznámenia o výsledku vyhodnotenia ponúk boli nasledovné (ceny bez DPH):
- SOR Libchavy: 19,08 mil. €
- Mercedes-Benz Slovakia: 20,16 mil. €
- Solaris Bus and Coach: 20,20 mil. €
Ponuka Otokaru sa medzi vyhodnocovanými ponukami neuvádza. Medzi parametrami, ktoré sa okrem ceny vyhodnocovali, boli aj chladiaci výkon klimatizácie a objem kompresora klimatizácie. Tu boli ponuky nasledovné:
- SOR Libchavy: 30 kW, 425 cm3
- Mercedes-Benz Slovakia: 32 kW, 460 cm3
- Solaris Bus and Coach: 33 kW, 560 cm3
V prípade nákupu tohto druhu autobusov bude nákup financovaný z úverov a finančných prostriedkov hlavného mesta. „Nové autobusy v uliciach Bratislavy nahradia 12- až 14-ročné vozidlá a skvalitnia cestovanie mestskou hromadnou dopravou. Touto súťažou však nekončíme. Pokračujeme v obstarávaní ďalších typov pohonov, pričom v budúcnosti plánujeme uzavrieť rámcové zmluvy aj na nákup nízkoemisných dopravných prostriedkov,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.
Viko
Cestujúci vojde do vozidla a tam všetko búcha, hrkoce, trepe, má čierne šmuhy okolo výduchov, žiarivky sú zafóliované lebo ich vodič nevie rozumne stlmiť, pri nesprávnom výbere sedačky padá do uličky alebo sa tlačí v dákom kúte, kúrenie nekúri, ušká sú otrhané, tyče pozvárané a tlačidlá poprelepované - a keď si podobné patálie pamätá aj spred dvadsiatich rokov, tak proste nebude siahodlho analyzovať, o koľko sa to zlepšilo, koľko z toho ovplyvňuje (ne)aktivita DP a koľko je vinou návrhu vozidla. Len si odnesie nepríjemný pocit, že MHD nemá úroveň a nechce ju využívať, ak nemusí - aj keby mu stála pod bránou dvakrát za minútu, 24/7.
Je jasné, že nemôžeme zlepšiť všetko naraz, len si potom treba určiť priority. Či mať lacné ale aspoň čisté vozy, prípadne nie odolné ale aspoň praktické, alebo nie lacné ale aspoň dlhojazdiace... A podľa mňa je legitímne si povedať, že ak nevieme zásadne zlepšiť objednávanie konfigurácie, či nevieme viditeľne zlepšiť údržbu, tak jedinou náplasťou je vyberať také vozidlá, na ktorých nedostatky nebude tak okato vidno. Lebo darmo je NS sorka redizajnovaná, keď má rovnaké schodíky do neba so stiesnenými sedadlami; darmo je Urbanway redizajnovaný, keď sa v ňom všetko trepoce bez ohľadu na starostlivosť, atď atď.