Vyhlásené už boli aj tendre na vodíkové a elektrické autobusy

Dopravný podnik hľadá dodávateľov elektrobusov a vodíkových autobusov.

Po nedávno vyhlásených verejných súťažiach na rámcové zmluvy na dodanie naftových a CNG autobusov (v oboch prípadoch max. 80 vozidiel) zverejnil Dopravný podnik Bratislava (DPB) aj tendre na dodávateľov autobusov s elektrickým a vodíkovým pohonom. V oboch prípadoch sa súťaží rámcová zmluva umožňujúca dodať 40 vozidiel dĺžky 11,5 - 12,2 metra s daným typom pohonu. Skutočný počet nakúpených vozidiel však bude závisieť od toho, či a v akej výške získa dopravný podnik finančný príspevok z eurofondov, keď bude vyhlásená príslušná výzva. V oboch tendroch je kritériom na vyhodnotenie ponúk najnižšia cena.

V prípade elektrických autobusov DPB požaduje vozidlá s elektrickým motorom s výkonom aspoň 160 kW, trakčným akumulátorom s kapacitou min. 240 kWh a dojazdom na jedno nabitie minimálne 160 km, resp. pri režime prevádzky '75 minút jazda/15 minút nabíjanie' denný dojazd aspoň 350 km. Požadovaná technická životnosť autobusu je aspoň 10 rokov, záruka na trakčnú batériu 5 rokov, pričom po tejto dobe musí byť kapacita akumulátora aspoň 80 %. Vozidlá majú mať možnosť pomalého nabíjania, rýchlonabíjania priebežného rýchlonabíjania, pričom nabíjacia technológia bude súčasťou dodávky. V petržalskej vozovni bude pre účely nabíjania vybudovaných min. 36 nabíjacích staníc a min. 4 miesta pre rýchle nabíjanie. Ďalšie tri nabíjacie miesta pre priebežné nabíjanie sú požadované v obratisku Ovsište, keďže sa uvažuje s nasadením vozidiel napr. na linku 99. Tieto nabíjacie miesta požaduje DPB vybaviť aj vzdialeným dohľadom z dopravného dispečingu s možnosťou resetovania nabíjačiek, eventuálne vybaviť systémom, ktorý zamedzí výpadku nabíjania vozidiel na trati na viac ako 1 hodinu. Trakčný akumulátor musí byť schopný dobíjať sa aj prostredníctvom rekuperácie. Najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla musí byť aspoň 65 km/h.

Pri vodíkových vozidlách je požadovaný elektrický motor s výkonom najmenej 180 kW. Nádrže na vodík umiestené na streche by mali mať taký objem, aby zabezpečili dojazd vozidla na jedno naplnenie vodíkovým plynom aspoň 350 km (uvažuje sa s ich nasadením na linku 50). Požadovaný čas plnenia nádrží je najviac do 10 minút. Vozidlá budú vybavené aj trakčným akumulátorom s kapacitou minimálne 30 kWh a možnosťou dobíjania prostredníctvom rekuperácie. Palivový článok by mal mať menovitý výkon aspoň 60 kW pre zabezpečenie dojazdu 350 km na jedno naplnenie vodíkom, vrátane dobíjania trakčného akumulátora. Životnosť palivového článku má byť aspoň 28-tisíc prevádzkových hodín, záručná doba 5 rokov (potom výkon najmenej 80 %). Technická živostnosť autobusu, vrátane vodíkových nádrží, sa požaduje najmenej 10 rokov. Plniaca infraštruktúra nie je súčasťou tendra. Do súťaže sa môže prihlásiť uchádzač, ktorý za posledných 5 rokov dodal aspoň 5 vodíkových autobusov dĺžky najmenej 12 metrov homologizovaných na európskom trhu.

Všetky vozidlá sú požadované ako nízkopodlažné, plne klimatizované (chladiaci výkon automatickej klimatizácie min. 18 kW elektrobus/20 kW vodíkový autobus), minimálne s trojicou dverí a prepravnou kapacitou aspoň 75 cestujúcich, vybavené všetkými modernými riadiacimi, kamerovými, informačnými a tarifnými systémami.

Predpokladaná hodnota zákazky je v prípade elektrických autobusov 22 mil. € a v prípade vodíkových autobusov 28 mil. € bez DPH.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: kecho #14:
Nechce sa mi študovať tendrovú dokumentáciu, ale asi to tam bude nejako ošetrené v zmysle "obstarávateľ vystaví objednávku až po schválení dotácie".
Reakcia na: FFF13 #27:
Minulý rok sa nejaký týždeň preháňali ebusy na 99, tak verme, že áno.
ja len dúfam že tie elektrobusy na 99 neskončia ako nabíjačky vo vozovni Hroboňova či Jurajov Dvor, teda že to DPB má naplánované na základe aspoň nejakých dát
Reakcia na: Maremi #24:
Dik.
Len ked niekto zacne tvrdit, ze nieco “prakticky nie je mozne”, tak radsej spozorniem. 🙂
No ale pri udrzbe vo verzii DPB (dobre paskovat a buchnut) nam tu teda budu hrozit namiesto pokojne horiacich busov aj ich poletujuci kolegovia. 🙂
Reakcia na: Maremi #24:
na druhej strane, je to tlakova nadoba, predpokladam ze bude s nou potrebne podstupovat pravidelne revizie....
Reakcia na: kecho #22:
Skús Google a heslo hydrid (nie hybrid).
Len taka zvedava otazka-vodikom nebol nahodou plneny aj Hindenburg? Ze ako je riesena bezpecnost pri vodikovom pohone.
Reakcia na: drink #20:
Pretoze existuju kazde 4 roky volby a vzdy pride “novy zachranca”, ktory poprie vacsinu pripravenych veci alebo zmeni “smerovanie podniku”.
Reakcia na: kecho #14:
Prečo si myslíš, že "nikdy nic realne nenakupi"?
Reakcia na: Solider #17:
Imidž je na nič, ešte šťastie, že sa vplyv na zdravie obyvateľov pri o štvrtinu nižších emisiách nedá vyčísliť.
Reakcia na: Solider #17:
A neposkytujú sa na tie hybridy vyššie dotácie z EÚ, ktoré vykryjú ten rozdiel v cene? Ktorý pohon autobusov sa podľa teba oplatí najviac? 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #1:
Hybridné autobusy sa neukázali ako dobrá voľba, tá úspora je dosť nízka na to, že obstarávacia cena autobusov je približne dvojnásobná oproti konvenčným modelom. Čiže je to skôr taká imidžovka.
Reakcia na: kecho #14:
Toto podľa mňa nie je až taký problém ako to, že sa verejne špekuluje o zabezpečení financovania. Toto môže vplývať na výrobcov tak, že neponúknu v súťaži cenu za jedno vozidlo na takej nízkej úrovni, akú by poskytli pri objemnejšej viackusovej zákazke.
Reakcia na: kecho #14:
aj to moze byt cielom - potom staci len dan vediet vybranemu uchadzacovi ked sa realne z tendra aj nieco kupovat bude a ked bude jedinym uchadzacom, tak to vyhra aj bez nejakych okrajovych podmienok....
Reakcia na: Martin Fundárek #13:
Aka je potom serioznost firmy, ktora vyhlasi, ze nieco tendruje a potom nic nekupi? Ked pride dalsi tender, tak pri takomto postupe sa neroznesie velmi rychlo medzi dodavatelmi, ze “firma xy len pyta cenove ponuky a nikdy nic realne nenakupi”?
Reakcia na: kecho #8:
Presne, vyhlásia sa tendre na všetko možné a reálne sa objedná to, na čo budú europrašule. Myslím, že je to dobrý prístup - byť pripravený, až sa vyhlásia výzvy, a rovno objednávať. Ušetrí sa tým nemálo času. Len súťaž samotná zaberie cca pol roka (vyhlásenie, lehota na ponuky, vyhodnotenie, oznámenie výsledkov a potom rok ťahanice s Úradom pre verejné oné o námietkach druhého v poradí; plus niektoré tendre musíš avizovať tuším rok dopredu v nejakých eurosystémoch). Samozrejme, vyhlasovateľ tendrov si musí byť vedomý, že ak reálne potrebuje 40 autobusov a vyhlási štyri tendre po 20, tak polovica nákladov na tendre vyletí komínom. Ale predpokladám, že toto uvážili a majú spočítané, že celkovo sa to oplatí.
Reakcia na: N/A #11:
Beriem to ako vseobecnu vetu/konstatovanie. Nielen na busy. 🙂
Reakcia na: kecho #10:
Všetky autobusy okrem jedného odstaveného boli dnes v premávke. To odkedy značí "nefunguje"?
Reakcia na: N/A #9:
“Bratislava nie je čierna diera, v ktorej by to, čo funguje naokolo blízko aj ďaleko z nejakých záhadných dôvodov nemalo fungovať.”

Si si isty? Potom mi je zahadou, preco tu nefunguje to, co inde v pohode ide. 😃