Platy zamestnancov DPB sa od júla zvýšia

Odbory v dopravnom podniku sa dohodli s vedením na zvýšení platov zamestnancov.

Vedenie Dopravného podniku Bratislava sa v priebehu apríla dohodlo s odborovými zväzmi zamestnancov na dodatku ku Kolektívnej zmluve, ktorým sa od 1. júla 2023 zvýšia mzdy vodičov a ďalších zamestnancov dopravného podniku. Pre rok 2023 bude celkové navýšenie nárokovateľných osobných nákladov o 12,8 %. Navýšenie miezd by malo zabezpečiť, aby vodiči či robotníci v dopravnom podniku nezarábali menej, ako by zarobili v rovnakej profesii v inom podniku v Bratislave.

Základná tarifa vodičov a robotníkov odmeňovaných hodinovou mzdou bude zvýšená o 0,55 €/h a mzda technicko-hospodárskych pracovníkov sa zvýši o 89 €/mesiac. Toto zvýšenie platov si ročne vyžiada náklady vo výške 5,8 mil. €. Zvýšená bude aj základná tarifa robotníkov, ktorých doterajšie odmeňovanie bolo pod úrovňou trhu, pričom na toto zvýšenie sa použije čiastka vo výške 700-tisíc € ročne.

Podpísaný dodatok tiež zahŕňa vyplácanie dochádzkového a nadčasového bonusu vyplácaného štvrťročne vodičom v období od 1. apríla 2023 do 31. apríla 2024 pri splnení príslušných podmienok. Od júla 2023 sa tiež rozšíri počet mzdových pásiem (vekový automat), na čo bude určených 900-tisíc € ročne.

Dopravný podnik v súčasnosti ponúka voľné pozície vodičov MHD s ponúkanými hrubými mesačnými platmi 1600 - 1900 € pre vodičov trolejbusov a 1300 - 1800 € pre vodičov autobusov. Vodičom električiek ponúka hrubú hodinovú mzdu 6,29 - 6,54 €. DPB uchádzačom ponúka aj množstvo benefitov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #56:
Ty ale neustále opomínaš ten problém, že niekoho plat chceš zvyšovať z peňazí všetkých - tj. aj toho človeka, ktorému ten plat zvýšiš. Vieš mi vysvetliť ako niekomu pomôže zárobok vyšší napr. o 200 EUR, ak jeho náklady v dôsledku tohto zvýšenia stúpnu o 200 EUR? Teda okrem toho, že sa bude cítiť dobre, lebo to na výplatnej páske lepšie vyzerá?

Nikto ani nič nepovedal proti tomu, aby sa verejná dorpava financovala z verejných peňazí, problém nastáva ak to financovanie naráža na nejaké limity.
Sme krajina s vysokým daňovým zaťažením a v pomere k platom aj s vysokými životnámi nákladmi (najmä teda v prípade Bratislavy).
Hľadať peniaze na platy v zvýšení daní nie je cesta, tá by nakoniec viedla k tomu, že všetci štátu odovzdáme všetko a štát nám spravodlivo rozdelí.
Také niečo tu už bolo a ak viem, tak sa to zrovna neosvedčilo.

Mimochodom, len preto, že niečo nejako funguje celý tvoj život, tak to nutne neznamená, že je to správna cesta.
Reakcia na: keks #55:
Problém je že vyplácanie mzdy považuješ za "rozdávanie peňazí".

To že ľudia chcú normálny plat primeraný svojej práci je úplne prirodzené a je správne že za to bojujú. Nájsť spôsoby ako to ufinancovať je úloha pre management firmy.

A áno, z daní sa skladáme aj na fungovanie verejnej dopravy, k čomu platí aj vyplácanie miezd. Bolo to tak celý náš život.
Reakcia na: S499.1023 #52:
Ja nie som ekonóm. Ale základnému faktu, že najprv potrebujeme peniaze a potom ich môžeme rozdávať rozumiem.
Netvárim sa, že som odhalil presné príčiny problému, ale jednoznačne si stojím za tým, že riešenia typu zvýšme platy a dúfajme, že to vyrieši problém, ho vôbec nevyriešia. A už vôbec nie, keď sa na tie platy poskladáme všetci na daniach, ktoré, mimochodom, budú platiť aj tí vodiči.
Ale samozrejme, poďme sa kľudne tváriť, že moja argumentácia je horšia, lebo tie platy pre vodičov proste chceme a iný názor sa nehodí…
Reakcia na: 810zssk #53:
Ani ja som nenapísal nič o zlom hospodárení priamo v DPB…
Snažíš sa obhajovať zvyšovanie miezd o veľkú čiastku v situácii, kedy to jednoducho nie je môžné.
Inými slovami vravíš, aby sme ľuďom dali peniaze, ktoré nemáme. Ak to nie je populizmus, tak už neviem čo?
Reakcia na: keks #51:
Nie, nikto nič také nepísal. Ale nevadí!
Reakcia na: keks #51:
Ja sa obávam, že si nič neidentifikoval.
Reakcia na: 810zssk #47:
Mimochodom, naozaj mi ideš hovoriť o populizme?
Tvoje riešenie je proste dvihnúť mzdy a potom hľadať chýbajúce peniaze. To je presne to isté ako dnešné fungovanie štátu. Najprv pomína kde sa dá, potom peniaze hľadá a dopadne to tak, že vezme ľuďom.
Ja sa snažím identifikovať problémy na vyšších úrovniach, ktoré by mohli peniaze ušetriť s teda by dali priestor na zvýšenie platov.
Takže čo je populistickejšie? Zvýšiť plat hneď, bez plánu na riešenie a dúfať, že nejako to už len dopadne, alebo najprv získať peniaze a potom ich míňať?
Reakcia na: 810zssk #47:
Vieš mi prosím označiť odstavec a vetu, kde som napísal, že za rozumenjšie hospodárenie považujem platy v administratíve DPB?
Pretože práve som svoj príspevok prečítal tretí krát po sebe a neviem takúto informáciu nájsť.
Ale ak by to náhodou nebolo jasné, tak ozrejmím, že väčšinu textu som mieril VŠEOBECNE na verejnú správu, nie ja samotné DPB.
A OK, kľudne zvýšme platy šoférom v DPB. Ale kde na to vezmeme peniaze? Na vyššom cestovnom alebo v mestskom rozpočte. A mestský rozpočet ich vezme kde? Z daní alebo zo štátneho rozpočtu. A kde peniaze vezme štátny rozpočet? Na daniach.
Opakujem, že presne rovnaké rovnaké argumenty ako ty môžu použiť učitelia, zdravotníci, atď...
Čiže jasné, dajme všetkým ľuďom konkurencieschopnú mzdu bez predchádzajúcej systémovej zmeny. Už vidím ako sa všetky úradnícke tety rozbehnú na 120% a ako bude hneď všetko lepšie fičať.
Ale prosím, potom nech sa nikto nesťažuje, že sa zdvihne aj cestovné, aj dane, že si to celé vlastne aj tak zaplatíme zo spoločných vreciek.
Reakcia na: 810zssk #47:
"Nemôžete chcieť lepšie hospodárenie a zároveň ponúkať absolútne smiešne mzdy pre manažment firmy oproti súkromným firmám. Potom sa nedivte že sa tam chodia zašívať ľudia ktorých inde nechcú, alebo ktorí si plánuju mzdu kompenzovať rozkrádaním. Ak chceme funkčné firmy a dobré hospodárenie, treba na úvod ponúknuť konkurencieschopnú mzdu. A to platí pre každú pozíciu, od generálneho riaditeľa, po rádového vodiča."

TIETO SLOVÁ JE POTREBNÉ TESAŤ DO ZÁKLADNÉHO KAMEŇA KAŽDÉHO JEDNÉHO ÚRADU ALEBO FIRMY V RUKÁCH ŠTÁTU ALEBO SAMOSPRÁVY!

Inými slovami, neexistuje toľko ľudí - srdciarov - ktorí rozumejú danej expertíze a boli by ochotní ťahať prevádzku DPB (alebo ktorejkoľvek inej inštitúcie - toto by mohla byť poučka všeobecne platná naprieč celou krajinou) aj za nižšie platy, čo znamená, že zákonite tam bude viac ľudí, ktorí budú pracovať len "do úrovne svojho platu a kompetencií", z čoho vyplývajú všetky efekty, ktoré všetci vo vzťahu k štátu, či samosprávam zažívame (rigídnosť v prístupe k problémom, rezortizmus, prílišné zameranie sa na procesnú stránku, než výsledok, veľa zbytočnej diskusie,...) a čo bude mať v konečnom dôsledku vplyv na to, že aj tí srdciari po čase prestanú byť srdciari. (Tento efekt vnímam po pár rokoch v tejto sfére na vlastnej koži aj ja sám, napriek tomu, že iniciujem interné diskusie o týchto problémoch u svojho zamestnávateľa.)

P. S.: Sorry za GIF, ale žiaden emotikon nevie tak názorne ukázať moje pocity z komentára #47. (Edit: Vidím, že pohyblivé obrázky galéria nepozná, tak teda takto: https://media.tenor.com/G01xSEkdm7EAAAAd/the-office-thank-you.gif )
Reakcia na: 810zssk #47:
Mzdové náklady by si mohol rozpustiť nie v platoch, ale v prevádzke. Napríklad ak by si plat predsedu predstavenstva DPB znížil na polovicu a tú "ušetrenú" polovicu hodil do prevádzky, tak by sa to rovnalo.....

.... POLOVICI daňového odpisu JEDNÉHO autobusu...

👉 gamechanger 👈
Reakcia na: keks #44:
To nie je o zaslúžení si a nezaslúžení si, ale o trhu. Prečo by ti ľudia robili za almužnu, keď majú iné možnosti? Nepokryješ celú výpravu "nadšencami". To po prvé.

Lepšie hospodárenie štátu je určite nutné, ale v situácií keď sa rozhadzuje kde sa dá naozaj nevidím prečo by práve mzdy radových zamestnancov mali byť predmetom šetrenia. Možno naopak, potreba vyplácať normálne mzdy môže byť tým motivátorom hľadať kde na ne vezmeme peniaze.

Na záver mi nedá nereagovať na ten populizmus čo si tu dal kde si za rozumnejšie hospodárenie primárne označil platy v administratíve DPB. Sorryjako, ale ako už napísal kolega podomnou, mzdy v DPB sú hlboko podpriemerné aj v administratíve. A druhý rozmer je že šetrenie na top manažéroch má z pohľadu úspor hodnotu "prdu vo vesmíre".

Napr. vo výberku na riaditeľa DPB v 2019 ponúkali mzdu 6000 eur (v hrubom). Podotýkam že sa bavíme o "hlave" firmy s rozpočtom 145 miliónov eur!!! Dvojnásobok toho platu má aj CEO firmy s desatinovým rozpočtom. Ale okej, povedzme že napriek tomu mu vezmeme polovicu z toho. Teraz tých 3000 eur rozdelíme medzi cca 2700 zamestnancov DPB a hurá, každému z nich sme navýšili plat o 1,11 eura v hrubom. Win.

Nemôžete chcieť lepšie hospodárenie a zároveň ponúkať absolútne smiešne mzdy pre manažment firmy oproti súkromným firmám. Potom sa nedivte že sa tam chodia zašívať ľudia ktorých inde nechcú, alebo ktorí si plánuju mzdu kompenzovať rozkrádaním. Ak chceme funkčné firmy a dobré hospodárenie, treba na úvod ponúknuť konkurencieschopnú mzdu. A to platí pre každú pozíciu, od generálneho riaditeľa, po rádového vodiča.
Reakcia na: keks #44:
"To dosiahneme tak, že všetci možní a nemožní riaditelia a manažéri prestanú mať horibilné platy"
Platy v štátnej správe su veľakrát aj pri menežérskych pozíciách práveže podhodnotené, preto je väčšina šikovných a schopných menežérov v súkromnej sfére. Keď nalákaš do verejného sektoru schopných ľudí, oni budú vedieť lepšie riadiť a hospodáriť
Reakcia na: S499.1023 #20:
Solnice, Kněžínek alebo Čtyrák varia náhodou veľmi dobré pivá. 😛 Čo sa teda o sladkej žltej vode začínajúcej na "Bud" a končiacej na "var" nedá povedať.
Všetko, čo sa tu popísalo je síce pekné, ale povedal by som, že chýbajú súvislosti. Veci totiž spolu súvisia. Môžeme teraz nariekať, že vodiči si zaslúžia vyššie platy a že ich nemusí zaujímať ako sú na tom ostatné profesie, ale potom všetky tie ostatné profesie si môžu hlavu postaviť rovnako. A všetky kľudne môžu ísť do štrajku a vybojovať si lepšie platové podmienky (ktoré im, mimochodom, všetkým želám). Ale ak sa nezmení hospodárenie štátu, tak to navýšenie platov sa niekde bude musieť premietnuť. A kam sa premietne? No predsa do daní. A zase budeme tam kde sme boli.
V prsom rade teda treba donútiť štát, aby hospodáril rozumnejšie, čo ale nedosiahneme tým, že nejakej konkrétnej profesii zdvihneme platy. To dosiahneme tak, že všetci možní a nemožní riaditelia a manažéri prestanú mať horibilné platy, že znížime počet byrokratických zamestnancov, ktorí pol dňa nič nerobia a kávičkujú, že zefektívnime procesy štátnej správy, aby ľudia nemuseli jendu vec vybavovať na 10x atď.
Potom, keď veci budú fungovať tak, ako majú, bude dosť peňazí aj na platy šoférov.
Treba si totiž uvedomiť, že všetky platy ktorých pôvod je niekde v štátnom rozpočte sú peniaze nás vštkých.
Ja viem, že sa to posúva každý, pretože tí ľudia si tie peniaze proste zaslúžia, o tom niet pochýb, ale peniaze na stromoch nerastú. A vyplakávaním bez tlaku na systémové zmeny sa nič poriadne nedosiahne...
Reakcia na: S499.1023 #33:
Vilnius pred pár mesiacmi zažil v MHD ostrý štrajk trvajúci niekoľko týždňov. Po následnej valorizácii presiahol priemerný hrubý plat vodičov 2100 €.
Reakcia na: Solider #41:
ja som tým tiež nemyslel len električkové služby ale plošne na všetkých trakciách 😉
Reakcia na: Ecomat #38:
5-7 rokov dozadu boli už na viacerých linkách striedači, takže tam sa počet kôl nezmenil, ale toľko 11 hodinových služieb nebolo preto, lebo 1) nebolo toľko ranných židákov linky 7 a po 2) ani posilnená ranná špička na ostatných linkách, ku ktorým sa dolepili poobedňajšie diely z iných liniek, kde sa posunulo ukončenie o jedno kolečko neskôr, čím sa natiahli z tých pôvodných 9 hodín na cca 11 (najmä ranné diely).
Reakcia na: 810zssk #39:
Portugalsko by malo byť ekonomicky na úrovni niekde medzi Českom a Slovenskom.
Reakcia na: S499.1023 #33:
Estónsko určite reálne chudobnejšie ako Slovensko nie je. Pri Portugalsku by som si tiež nebol úplne istý, myslím že ich čísla sú jemne vyššie ako slovenské.
Reakcia na: Solider #37:
nadčasov za posledné roky skutočne pribudlo, okrem iného je za tým skracovanie jazdných dob a prekreslenie obehov, v podstate platí že dnes na väčšine služieb odjazdia vodiči o jedno-dve kolá (podla dlžky linky) viac ako dajme tomu pred 5-7 rokmi .. vtedy boli jedenásťhodinové služby raritou, dnes sú bežnou praxou hoci aj viackrát za turnus.

vtipné to bolo cez kovid keď sa tiež šetrilo vo velkom a vodičom zakázali nadčasy, čiže každý robil len úväzok a max pár hodín navyše, tak sa vtedy každý trochu pozastavil že kolko vlastne zarobil bez tých nadčasov v čistom .. hlavne vo februári ..