Začína sa projektovanie predĺženia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály.
Hlavné mesto SR Bratislava a spoločnosť Bory, a. s., uzatvorili zmluvu o spolupráci pri projektovej príprave predĺženia električkovej trate z Dúbravky do lokality Bory. Na základe tejto zmluvy spoločnosť Bory pre hlavné mesto na vlastné náklady vypracuje dokumentáciu stavebného zámeru (DSZ), dokumentáciu pre územné rozhodnutie (DÚR) a v prípade potreby zabezpečí posúdenie vplyvov stavby na životné prostredie (EIA). Investor bude tiež zastupovať mesto v potrebných konaniach, ktorých cieľom bude vydanie územného rozhodnutia pre túto električkovú trať. Investor by mal zabezpečiť vypracovanie podkladov pre EIA a DÚR do 9 mesiacov, následne vypracovať DSZ do 3 mesiacov od dodania DÚR a zabezpečiť vydanie EIA (ak sa bude vyžadovať) do 6 mesiacov od dodania DÚR. Majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov pod budúcou traťou bude zabezpečovať mesto.
Projektová príprava električkovej trate bude realizovaná na základe technického zadania vychádzajúceho zo štúdie predĺženia električkovej trate do lokality Bory z roku 2020 a požiadaviek hlavného mesta. V štúdii sa vyhodnocovali tri alternatívy vedenia električkovej trate. V štúdiou preferovanom variante vychádza električková trať zo súčasného obratiska Dúbravka, Pri kríži do stredového pásu Saratovskej ulice, následne za križovatkou s ul. Pri Hrubej lúke prekrižuje cestu a prechádza do východného zeleného pásu pozdĺž Saratovskej ulice, kde prechádza okolo budovy Mestskej polície a hasičskej stanice až k železničnej trati, pod ktorou bude vybudovaný podjazd. Po mimoúrovňovom križovaní so železničnou traťou bude trať pokračovať úrovňovým križovaním cesty II/505 a bude pokračovať popri OC Bory a Nemocnici Bory k obytnému súboru Bory Prvé domy (ul. Hany Ponickej), kde bude prvá etapa ukončená dvojkoľajným slučkovým obratiskom (pre otáčanie jednosmerných električiek). Presné riešenie obratiska bude predmetom návrhu v DÚR. V budúcnosti by mala trať pokračovať od obratiska ďalej k plánovanej vozovni Bory.
Plánovaná trasa električkovej trate do lokality Bory (zdroj: Technické zadanie, Hlavné mesto SR Bratislava):
Na novej trati sú plánované štyri električkové zastávky:
- Dúbravčice - situovaná na Saratovskej ulici, buď v stredovom páse, alebo v zelenom páse, podľa priestorových možností.
- Stanica Bory - v podjazde pod železničnou traťou pri budúcej železničnej zastávke. Zastávka bude slúžiť ako prestupný uzol na vlakové a autobusové linky. Uvažovaná je výstavba bezbariérového prepojovacieho objektu medzi jednotlivými zastávkami s nadchodom, resp. podchodom.
- Nemocnica Bory - situovaná medzi OC Bory a Nemocnicou Bory. Poloha optimalizovaná s autobusovou zastávkou pred nemocnicou.
- Hany Ponickej - konečná zastávka, situovaná pri obytnom súbore na ul. Hany Ponickej.
Na zastávkach sú požadované dostatočne dlhé prístrešky (aspoň 12 m) s vegetačnými strechami, multifunkčným panelom a informačnou tabuľou.
Samotná električková trať dĺžky 1800 m dvojkoľajne má byť riešená ako pevná jazdná dráha s betónovým, resp. vegetačným (rozchodníkovým) krytom. Požadovaná návrhová rýchlosť bude 65 km/h. Na trati by malo byť 6 úrovňových križovaní s cestnými komunikáciami (obratisko autobusov Pri kríži, Saratovská ul., Agátová ul., cesta II/505, ul. Vladimíra Kadlečíka, ul. Ivana Jukla). Priecestia budú zabezpečené svetelnou signalizáciou s absolútnou preferenciou električkovej dopravy (okrem výjazdu hasičskej techniky).
Napojenie električkovej trate na existujúcu trať si bude vyžadovať úpravu obratiska Pri kríži, ktoré zostane zachované pre otáčanie električiek v smere z centra mesta. Požadované je maximálne využitie existujúceho koľajiska v obratisku. Úpravy obratiska majú zahŕňať odstránenie tretej vonkajšej koľaje a zrušenie slepej odstavnej koľaje. Nová trať má byť napojená zo súčasného vjazdu do obratiska (stredná a vonkajšia koľaj) novými výhybkami. Požadované sú rýchloprejazdné výhybky, ktoré budú umožňovať prejazd električiek aspoň rýchlosťou 30 km/h. Križovatka Saratovská-Pri kríži-Dúbravčická by mala byť zabezpečená svetelnou signalizáciou. Obratisko autobusov bude zachované, pričom sa uvažuje s výstavbou 9 miest pre odstavenie autobusov.
Plánované úpravy obratiska Pri kríži (zdroj: Technické zadanie, Hlavné mesto SR Bratislava):
Napájanie trate elektrickou energiou sa uvažuje z existujúcej meniarne Dúbravka, ktorá bude zodpovedne technologicky doplnená. Trať by mala byť rozdelená na tri samostatné napájané úseky.
Základné parametre novej trate:
- dĺžka: 1800 m dvojkoľajne
- rozchod: 1000 mm
- počet zastávok: 4
- dĺžka nástupíšť: 53 m
- počet výhybiek: 6 (4 obratisko Pri kríži, 2 obratisko Bory) + 1 koľajová križovatka, automatické stavanie vlakovej cesty
- návrhová rýchlosť: 65 km/h (30 km/h v podjazde pod žel. traťou, 40 km/h v križovaní s II/505)
- maximálny sklon trate: 70 ‰, v priestore zastávok 50 ‰
Premávka na novej trati sa predbežne uvažuje predĺžením každého druhého spoja linky 4 z Dúbravky po Bory.
Technické zadanie novej trate môže byť ešte upravené podľa požiadaviek, ktoré sa v priebehu prípravy projektu môžu objaviť.
upravovač fotiek
Budovať železničné trate je z legislatívnych a normatívnych dôvodov oveľa náročnejšie ako trate električkové. Už iba kvôli tzv. ochrannému pásmu dráhy. Ďalej kvôli smerovým a výškovým pomerom. To nie je len tak, že v zelenom páse si postavím vlak. Už postaviť iba tú blbú električku je byrokracia, postaviť vlak ešte väčšia.
A ty si myslíš, že medzinárodné vlaky (často meškajúce) budú naberať ešte väčšie meškanie len preto, aby čakali na nejaký mestský S-Bahn? A to nehovorím o nákladnej doprave, ktorá sa ti do toho bude montovať taktiež. Aj keby si mal železničnú trať do Stupavy vhodne trasovanú (nie odbočku z Devínskejho jazera) a bez nákladnej a ďalšej dopravy, minimálne od Lamača by si o miesto na trati s nákladnou a medzinárodnou dopravou musel súperiť. Trať ŽST Lamač - Hlavná stanica nie je ako Stammstrecke S-Bahnu vo Viedni, kde jazdí vlak čo 5 minút, lebo tam jazdia výlučne S-Bahny, R a REXy, žiadne náklady a už vôbec nie medzinároné spoje (tie sa na Stammstrecke nevyskytujú). Navyše aj tak to tam komplikujú meškania, pravidelne vidím každé ráno tabule na Pratersterne, keď idem z U2 na O, a počujem neustále hlásenia o meškaniach, o mimoriadnych zmenách nástupíšť a pod. Neviem ako často sú takéto zmeny, meškania (rádovo 15 aj viac minút) prítomné na električkách alebo metre alebo akejkoľvek inej dráhe IZOLOVANEJ od železnice. A na Stammstrecke jazdia výlučne "mestské" a "prímestské" osobné vlaky preto, aby sa dal zabezpečiť hustý vlakový interval. Vlaky ktoré tam premávajú majú patričnú akceleráciu, maximálnu dĺžku, minimálnu rýchlosť. Ak zabezpečíš, že v úseku Lamač - HLST nebudeš mať nákladnú dopravu ani medzinárodné často meškajúce vlaky, ktoré by ti neustále rozbíjali akúkoľvek spoľahlivosť a predvídateľnosť intervalu "mestksých vlakov", tak potom OK, postavme do Stuapvy vlak. Len sa potom pýtam, čo s nákladnou a medzinárodnou dopravou? V Devínskej Novej Vsi tie súpravy sublimujú do vzduchu a zhmotnia sa o 5 minút neskôr na HLST zo vzduchu? Rozjazd ťažkých nákladov, ak ich je nutné z prevádzkových dôvodov zastaviť v DNV, smerom na Lamač je sklonovo náraočný (aj keď to nie je Štrbská rampa). Než sa taký slimák rozbehne a do Lamača doplazí, tak za sebou úspešne blokuje trať pre osobnú dopravu.