Začína sa projektovanie predĺženia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály.
Hlavné mesto SR Bratislava a spoločnosť Bory, a. s., uzatvorili zmluvu o spolupráci pri projektovej príprave predĺženia električkovej trate z Dúbravky do lokality Bory. Na základe tejto zmluvy spoločnosť Bory pre hlavné mesto na vlastné náklady vypracuje dokumentáciu stavebného zámeru (DSZ), dokumentáciu pre územné rozhodnutie (DÚR) a v prípade potreby zabezpečí posúdenie vplyvov stavby na životné prostredie (EIA). Investor bude tiež zastupovať mesto v potrebných konaniach, ktorých cieľom bude vydanie územného rozhodnutia pre túto električkovú trať. Investor by mal zabezpečiť vypracovanie podkladov pre EIA a DÚR do 9 mesiacov, následne vypracovať DSZ do 3 mesiacov od dodania DÚR a zabezpečiť vydanie EIA (ak sa bude vyžadovať) do 6 mesiacov od dodania DÚR. Majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov pod budúcou traťou bude zabezpečovať mesto.
Projektová príprava električkovej trate bude realizovaná na základe technického zadania vychádzajúceho zo štúdie predĺženia električkovej trate do lokality Bory z roku 2020 a požiadaviek hlavného mesta. V štúdii sa vyhodnocovali tri alternatívy vedenia električkovej trate. V štúdiou preferovanom variante vychádza električková trať zo súčasného obratiska Dúbravka, Pri kríži do stredového pásu Saratovskej ulice, následne za križovatkou s ul. Pri Hrubej lúke prekrižuje cestu a prechádza do východného zeleného pásu pozdĺž Saratovskej ulice, kde prechádza okolo budovy Mestskej polície a hasičskej stanice až k železničnej trati, pod ktorou bude vybudovaný podjazd. Po mimoúrovňovom križovaní so železničnou traťou bude trať pokračovať úrovňovým križovaním cesty II/505 a bude pokračovať popri OC Bory a Nemocnici Bory k obytnému súboru Bory Prvé domy (ul. Hany Ponickej), kde bude prvá etapa ukončená dvojkoľajným slučkovým obratiskom (pre otáčanie jednosmerných električiek). Presné riešenie obratiska bude predmetom návrhu v DÚR. V budúcnosti by mala trať pokračovať od obratiska ďalej k plánovanej vozovni Bory.
Plánovaná trasa električkovej trate do lokality Bory (zdroj: Technické zadanie, Hlavné mesto SR Bratislava):
Na novej trati sú plánované štyri električkové zastávky:
- Dúbravčice - situovaná na Saratovskej ulici, buď v stredovom páse, alebo v zelenom páse, podľa priestorových možností.
- Stanica Bory - v podjazde pod železničnou traťou pri budúcej železničnej zastávke. Zastávka bude slúžiť ako prestupný uzol na vlakové a autobusové linky. Uvažovaná je výstavba bezbariérového prepojovacieho objektu medzi jednotlivými zastávkami s nadchodom, resp. podchodom.
- Nemocnica Bory - situovaná medzi OC Bory a Nemocnicou Bory. Poloha optimalizovaná s autobusovou zastávkou pred nemocnicou.
- Hany Ponickej - konečná zastávka, situovaná pri obytnom súbore na ul. Hany Ponickej.
Na zastávkach sú požadované dostatočne dlhé prístrešky (aspoň 12 m) s vegetačnými strechami, multifunkčným panelom a informačnou tabuľou.
Samotná električková trať dĺžky 1800 m dvojkoľajne má byť riešená ako pevná jazdná dráha s betónovým, resp. vegetačným (rozchodníkovým) krytom. Požadovaná návrhová rýchlosť bude 65 km/h. Na trati by malo byť 6 úrovňových križovaní s cestnými komunikáciami (obratisko autobusov Pri kríži, Saratovská ul., Agátová ul., cesta II/505, ul. Vladimíra Kadlečíka, ul. Ivana Jukla). Priecestia budú zabezpečené svetelnou signalizáciou s absolútnou preferenciou električkovej dopravy (okrem výjazdu hasičskej techniky).
Napojenie električkovej trate na existujúcu trať si bude vyžadovať úpravu obratiska Pri kríži, ktoré zostane zachované pre otáčanie električiek v smere z centra mesta. Požadované je maximálne využitie existujúceho koľajiska v obratisku. Úpravy obratiska majú zahŕňať odstránenie tretej vonkajšej koľaje a zrušenie slepej odstavnej koľaje. Nová trať má byť napojená zo súčasného vjazdu do obratiska (stredná a vonkajšia koľaj) novými výhybkami. Požadované sú rýchloprejazdné výhybky, ktoré budú umožňovať prejazd električiek aspoň rýchlosťou 30 km/h. Križovatka Saratovská-Pri kríži-Dúbravčická by mala byť zabezpečená svetelnou signalizáciou. Obratisko autobusov bude zachované, pričom sa uvažuje s výstavbou 9 miest pre odstavenie autobusov.
Plánované úpravy obratiska Pri kríži (zdroj: Technické zadanie, Hlavné mesto SR Bratislava):
Napájanie trate elektrickou energiou sa uvažuje z existujúcej meniarne Dúbravka, ktorá bude zodpovedne technologicky doplnená. Trať by mala byť rozdelená na tri samostatné napájané úseky.
Základné parametre novej trate:
- dĺžka: 1800 m dvojkoľajne
- rozchod: 1000 mm
- počet zastávok: 4
- dĺžka nástupíšť: 53 m
- počet výhybiek: 6 (4 obratisko Pri kríži, 2 obratisko Bory) + 1 koľajová križovatka, automatické stavanie vlakovej cesty
- návrhová rýchlosť: 65 km/h (30 km/h v podjazde pod žel. traťou, 40 km/h v križovaní s II/505)
- maximálny sklon trate: 70 ‰, v priestore zastávok 50 ‰
Premávka na novej trati sa predbežne uvažuje predĺžením každého druhého spoja linky 4 z Dúbravky po Bory.
Technické zadanie novej trate môže byť ešte upravené podľa požiadaviek, ktoré sa v priebehu prípravy projektu môžu objaviť.
lostrail
V tomto kontexte by som navrhol jednu vec, ktora by sa mala odklepnut na urovni statu a je zasa raz chyba, ze sa o tom vobec nehovori - dialnicny tunel Karpaty, pri ktorom sa uz viac-menej rata s tym, ze bude razeny pomocou TBM, by mal mat aj tretiu ruru pre zeleznicu, konkretne nakladnu dopravu. Prelozka trate, ktora by sa na trat c. 130 napojila az za Stupavou, by uz nebola tak nakladna vec.
Pri TBM predstavuje rozhodujucu cast nakladov prave vybudovanie technickeho zazemia pre samotny stroj. Uz razenie ako take prebieha lacnejsie, ako pri NRTM. Preto logicky z toho vychadza, ze ak sa uz raz toto zazemie vybuduje, razenie tretej rury by prebiehalo podstatne lacnejsie ako vystavba samostatneho tunela.
V kombinacii s planovanou tretou kolajou by sa takto pomerne kvalitne mohlo vyriesit aj napojenie Stupavy.
Stale totiz zabudame na jednu vec - aky je ciel ludi zo Stupavy, ktori pracuju v BA? Este beriem, ak je to niekde v Boroch, elektricka by pre nich mohla byt atraktivna (otazka je, ci by investicia vobec pri tychto cestujucich priniesla BCR vyssie ako 1), ale aky by bol cestovny cas do centra? Dost pochybujem, ze niekto postavi trat a nakupi vozidla, kde sa bude premavat trebars 90 km/h. Ked bude jasne, ze ET sa stavat ma, hned sa ozve kazda obec na trase, ze chce, aby viedla aj tadial a mala aspon 3-4 zastavky. Fakt, ten cestovny cas do centra nebude pod jednu hodinu. Uz dnes z konecnej v Dubravke cestujes na zastavku Centrum minimalne pol hodiny. Ked sa postavi trat do Borov, to je 10 minut navrch. Aj keby od samotnej nemocnice v Boroch viedla do Stupavy rychlodraha ako napr. do US Steel, 20 minut je fakt minimum a skor to bude viac.
Vlak je samozrejme iny pribeh, tam by cesta na hlavnu stanicu trvala polovicny cas, mozno aj kratsie.
Otazkou zostava, pre koho by bola taka elektricka vobec atraktivna a ci by to nebola len naplast v case najvacsej zapchy. Budovat uplne novu trat len kvoli tomu je dost velky luxus. Co sa tyka zeleznice, vyhladovo Stupava nemusi byt konecna. Ani slovenska zeleznicna siet nie je prave najhustejsia. Pripadne neskorsie prepojenie v osi Stupava - Myjava (s vyhladovym napojenim do CR) cez Rohoznik a Plavecke podhradie (ked aj jednokolajne), predstavuje zo strategickeho hladiska lepsiu alternativu.