Aktualizovaný harmonogram výstavby električkovej trate v Petržalke stále nie je známy.
Niečo pred vyše rokom, v novembri 2021, začala výstavba druhej časti električkovej trate v Petržalke. Približne rovnaký čas zostáva do pôvodne plánovaného ukončenia výstavby na konci roka 2023. Krátko po začiatku výstavby však na dvere zaklopala kríza veľkých rozmerov a tak je už jasné, že stihnutie pôvodného termínu je málo pravdepodobné a práce budú pokračovať aj v roku 2024. Mesto pred decembrovým mestským zastupiteľstvom opäť pripravilo sumarizáciu aktuálneho stavu tohto projektu.
Zhotoviteľ prác už v priebehu jari 2022 nestihol včas splniť prvý míľnik v pokroku stavebných prác. Vtedy ešte mesto ubezpečoval, že splnenie druhého míľnika, ktorý bol plánovaný k 18. novembru 2022 (rok od začiatku výstavby), nie je ohrozené. Následne však prišlo utlmenie prác z dôvodu nárastu cien všetkého a nastali vyjednávania medzi mestom a zhotoviteľom ohľadne zvýšenia ceny diela. Po podpísaní dodatku k zmluve, ktorým sa umožnilo prispôsobovať hodnotu diela na základe aktuálneho vývoja na trhu (v čase prípravy dodatku zvýšenie ceny o 20,37 %), sa stavebné práce znova rozbehli v priebehu augusta tohto roka. Aktualizovaný harmonogram prác na stavbe zatiaľ nie je k dispozícii, mesto ešte len vyhodnocuje návrhy zhotoviteľa na úpravu harmonogramu, následne bude podpísaný dodatok k zmluve o dielo.
Druhý míľnik mal zahŕňať ukončenie troch prác, z ktorých sa kompletne nepodarilo ukončiť ani jednu. Podľa vyššie uvedeného materiálu na MsZ bol stav prác k termínu 2. míľnika nasledovný:
- zrealizovanie opôr č. 1 a 2 združeného mosta na Rusovskej ceste - hotové na 25 %,
- zrealizovanie spodnej stavby premostenia Chorvátskeho ramena pri kostole Sv. rodiny (opory č. 1 a 4 a piliere č. 2 a 3) - hotové na 44 %,
- zrealizovanie koľajového spodku v celom koridore - hotové na 0 %.
Mesto si môže za nesplnenie míľnika nárokovať u zhotoviteľa zmluvnú pokutu. Termín ďalšieho míľnika (vybudovanie nosných konštrukcií všetkých troch mostov) je 12. mája 2023.
V súčasnej dobe sa na stavbe realizujú preložky inžinierskych sietí, upravuje sa terén pre koľajový spodok a budujú sa betónové základy pre stĺpy trakčného vedenia, pokračuje budovanie základov dvoch mostov a v Janíkovom dvore sa pripravuje výstavba haly denného ošetrenia električiek. Koncom novembra bola sprevádzkovaná náhradná komunikácia na Rusovskej ceste cez Chorvátske rameno, keďže v mieste pôvodnej cesty bude pokračovať výstavba nového združeného mosta. K októbru 2022 zhotoviteľ vyfakturoval realizované práce v hodnote 3,5 mil. € bez DPH, čo predstavuje 4,72 % z pôvodnej zmluvnej hodnoty zákazky.
Hlavné mesto stále nemôže čerpať príspevok z eurofondov, keďže ešte nie je schválená a podpísaná zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku. Podľa aktuálnych informácií mesto očakáva podpis zmluvy v januári 2023 (pôvodný termín bol v auguste 2022). Koncom novembra 2022 riadiaci orgán OPII zverejnil aktualizované vyzvanie na podanie žiadosti o NFP pre prvú fázu tohto projektu. Indikatívna výška finančných prostriedkov alokovaných z OPII pre prvú fázu je 73,163 mil. €. Pôvodná alokovaná výška z jari 2022 pre celý projekt bola 92,121 mil. €.
Viko
V pôvodnom projekte to bolo kreslené ako štvorprúdovka po celej dĺžke, ktorá ale zrušením cestnej časti Starého mosta stratila zmysel. Bohvie, či prekresliť len križovatky bolo rýchlejšie než meniť všetko, alebo by naozaj fondy cestu nepreplatili. V každom prípade, nedodržanie sľubu je fail. Nestabilné podložie má snáď každá petržalská cesta (viď trhliny, vlny a priečne lomy), napriek tomu sa napr. Mamateyova či Jiráskova dokázali nedávno opraviť.
Zvyšok centrálnej osi sa mal riešiť podľa urbanistickej súťaže, z ktorej ale víťazne vyšiel dosť konzervatívny návrh - ponechalo sa tam toľko voľných plôch, že ich kompletná revitalizácia bude musieť čakať na rozpočet, lebo samotné príjmy z výstavby po ukončení stavebnej uzávery to nebudú vedieť pokryť. Čiže kto čakal pekný európsky bulvár, snívajte ďalej...