Ako pokračuje výstavba petržalskej električky?

Aktualizovaný harmonogram výstavby električkovej trate v Petržalke stále nie je známy.

Niečo pred vyše rokom, v novembri 2021, začala výstavba druhej časti električkovej trate v Petržalke. Približne rovnaký čas zostáva do pôvodne plánovaného ukončenia výstavby na konci roka 2023. Krátko po začiatku výstavby však na dvere zaklopala kríza veľkých rozmerov a tak je už jasné, že stihnutie pôvodného termínu je málo pravdepodobné a práce budú pokračovať aj v roku 2024. Mesto pred decembrovým mestským zastupiteľstvom opäť pripravilo sumarizáciu aktuálneho stavu tohto projektu.

Zhotoviteľ prác už v priebehu jari 2022 nestihol včas splniť prvý míľnik v pokroku stavebných prác. Vtedy ešte mesto ubezpečoval, že splnenie druhého míľnika, ktorý bol plánovaný k 18. novembru 2022 (rok od začiatku výstavby), nie je ohrozené. Následne však prišlo utlmenie prác z dôvodu nárastu cien všetkého a nastali vyjednávania medzi mestom a zhotoviteľom ohľadne zvýšenia ceny diela. Po podpísaní dodatku k zmluve, ktorým sa umožnilo prispôsobovať hodnotu diela na základe aktuálneho vývoja na trhu (v čase prípravy dodatku zvýšenie ceny o 20,37 %), sa stavebné práce znova rozbehli v priebehu augusta tohto roka. Aktualizovaný harmonogram prác na stavbe zatiaľ nie je k dispozícii, mesto ešte len vyhodnocuje návrhy zhotoviteľa na úpravu harmonogramu, následne bude podpísaný dodatok k zmluve o dielo.

Druhý míľnik mal zahŕňať ukončenie troch prác, z ktorých sa kompletne nepodarilo ukončiť ani jednu. Podľa vyššie uvedeného materiálu na MsZ bol stav prác k termínu 2. míľnika nasledovný:

  • zrealizovanie opôr č. 1 a 2 združeného mosta na Rusovskej ceste - hotové na 25 %,
  • zrealizovanie spodnej stavby premostenia Chorvátskeho ramena pri kostole Sv. rodiny (opory č. 1 a 4 a piliere č. 2 a 3) - hotové na 44 %,
  • zrealizovanie koľajového spodku v celom koridore - hotové na 0 %.

Mesto si môže za nesplnenie míľnika nárokovať u zhotoviteľa zmluvnú pokutu. Termín ďalšieho míľnika (vybudovanie nosných konštrukcií všetkých troch mostov) je 12. mája 2023.

V súčasnej dobe sa na stavbe realizujú preložky inžinierskych sietí, upravuje sa terén pre koľajový spodok a budujú sa betónové základy pre stĺpy trakčného vedenia, pokračuje budovanie základov dvoch mostov a v Janíkovom dvore sa pripravuje výstavba haly denného ošetrenia električiek. Koncom novembra bola sprevádzkovaná náhradná komunikácia na Rusovskej ceste cez Chorvátske rameno, keďže v mieste pôvodnej cesty bude pokračovať výstavba nového združeného mosta. K októbru 2022 zhotoviteľ vyfakturoval realizované práce v hodnote 3,5 mil. € bez DPH, čo predstavuje 4,72 % z pôvodnej zmluvnej hodnoty zákazky.

Hlavné mesto stále nemôže čerpať príspevok z eurofondov, keďže ešte nie je schválená a podpísaná zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku. Podľa aktuálnych informácií mesto očakáva podpis zmluvy v januári 2023 (pôvodný termín bol v auguste 2022). Koncom novembra 2022 riadiaci orgán OPII zverejnil aktualizované vyzvanie na podanie žiadosti o NFP pre prvú fázu tohto projektu. Indikatívna výška finančných prostriedkov alokovaných z OPII pre prvú fázu je 73,163 mil. €. Pôvodná alokovaná výška z jari 2022 pre celý projekt bola 92,121 mil. €.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Geravy #29:
Chapem, ale ono je to taka ta ironia cez slzy. Velmi som zvedavy, ako s tym pohnu v buducom roku.
Reakcia na: lostrail #28:
Ved hej, ono to bolo skor ironicky myslene. 😉 Ze budme radi, ak sa vobec ta trat dostavia. 😉
Reakcia na: Geravy #24:
A z druhej strany nemam rad ani tuto typicky slovensku veticku "Bud rad, ze vobec...", ako keby sme mali drzat hubu a krok a pekne vsetko strpiet. Takato vychova a zrazu mame bezzuby magoriat, ktory nevie zatlacit na zhotovitela, aby laskavo plnil to, k comu sa zaviazal. (Budme radi, ze vobec nastupili na stavbu, budme radi, ze neodisli kvoli zdrazovaniu, budme radi, ze nam nepovedali nas nazor).
Nie, nebudme radi. Treba ich kopat a kontrolovat v jednom kuse, inak sa to nepostavi bud vobec alebo sa tam vyrobia take zasadne lapsusy ako na DKR.
Reakcia na: Urbanway 2423 #23:
Formulacia "iba" elektrickova trat mi pride velmi nestastna. Ono to nie je "nic". Suhlasim, ze ten projekt mal byt komplexnejsi a asi bolo treba trochu viac ukazat aj lakte, no v tom koridore je pomerne luxusny priestor na slusne chodniky, stvorprudovku, cyklotrasu, zelen aj nove budovy. Projekty pridu, akurat si pockame.
Reakcia na: Urbanway 2423 #23:
Lebo Slováci si myslia, že prejdu fondom cez rozum. Ideme stavať ET v Petržalke a chceli by sme za to ešte postaviť nemocnicu v Stropkove.
Potom sa vyčíslia náklady a projekt končí v šuplíku.
Reakcia na: Urbanway 2423 #23:
Akože, to vyjadrenie "projekt v takomto rozsahu neprešiel posudzovaním na európskej agentúre Jaspers" je nemastné-neslané (neprešiel lebo zamietli? Alebo ani nebol podaný?) a žiadalo by si lepšiu komunikáciu.

V pôvodnom projekte to bolo kreslené ako štvorprúdovka po celej dĺžke, ktorá ale zrušením cestnej časti Starého mosta stratila zmysel. Bohvie, či prekresliť len križovatky bolo rýchlejšie než meniť všetko, alebo by naozaj fondy cestu nepreplatili. V každom prípade, nedodržanie sľubu je fail. Nestabilné podložie má snáď každá petržalská cesta (viď trhliny, vlny a priečne lomy), napriek tomu sa napr. Mamateyova či Jiráskova dokázali nedávno opraviť.
Zvyšok centrálnej osi sa mal riešiť podľa urbanistickej súťaže, z ktorej ale víťazne vyšiel dosť konzervatívny návrh - ponechalo sa tam toľko voľných plôch, že ich kompletná revitalizácia bude musieť čakať na rozpočet, lebo samotné príjmy z výstavby po ukončení stavebnej uzávery to nebudú vedieť pokryť. Čiže kto čakal pekný európsky bulvár, snívajte ďalej...
Reakcia na: Urbanway 2423 #23:
Bud rad, ak sa vobec ta postavi... 😃
Reakcia na: N/A #22:
Prečo sa vlastne nezahrnula Jantárová cesta pod projekt Petržalskej radiály s tým, že by to bola časť kompletnej revitalizácie centrálnej osi Petržalky? Takto sa iba postaví električková trať a to je všetko...
Reakcia na: Urbanway 2423 #21:
Jantárová cesta je postavená na nestabilnom lôžku a nie je to iba o novom asfalte.
Určite by si vyžadovala pozornosť, ale obávam sa, že mesto na to peniaze mať nebude. Stačí sa pozrieť v akom stave sú hlavné mestské tepny.
Reakcia na: lamark #18:
To mesto naozaj nemá na to, aby zo svojho opravilo 600+350 km cesty? Zastávky, križovatky a aj časť Jantárovej cesty sa aj tak budú robiť kvôli električke s výnimkou Šintavskej, ktorá asi bude aj tak pre 92, 192 a N95 zrušená, keďže hneď vedľa nej bude nová zastávka Veľký Draždiak. Pred voľbami sa aj tak vždy opravujú cesty, tak aspoň o 4 roky by to mohli urobiť, keď už "nemôžu" teraz.
Reakcia na: lamark #18:
juuuj 🙂
takze Jantarovu a zastavkove zalivy na nej mozeme zapisat do UNESCO?
Reakcia na: _Valentín #14:
Ked nie je zmluva o NFP nemoze byt dodatok. Ak mas na mysli inu zmuvu v zmysle verejneho obstaravania to je ine. To vsakmusi byt opat predmetom kontroly v ramci projektu a rozpoctu na MIRRI. Musia podat ziadost o financnu kontrolu VO dodatku k zmluve s dodavatelom. No lebo to na zastupiteľstve schválili,ze finančne krytie je ked isli robit ziadost o NFP. No mesto to asi hra,ze financovaniu svojich 5 percent,na ostatne nema. Alebo si zobralo dalsi uver na refinancovanie pokym nedostane peniaze z MIRRI.
Reakcia na: _Valentín #7:
Môžeme už povedať, že je rok 2023 (keďže na stavbe sa kvôli zime nepracuje a práce sa obnovia niekedy na jar) a ešte nie sú dokončené ani prekládky inžinierskych sietí. 😣
Reakcia na: upravovač fotiek #5:
Oni pri prepoctoch asi ratali s tym, ze na sarscov2 vymru 2/3 Ligetfalu.
Reakcia na: Blekota #10:
Preto mame vybudovane obratisko pri Jungmanovej (alebo Technopole), aby sme vedeli pridat posilovu linku. Ibazeby nie, lebo mesto to pri vystavbe zatrhlo…
Reakcia na: lamark #13:
Reč je o základnej zmluve o NFP, alebo len dodatku ?
Pretože ak o základnej zmluve, tak ako je možné, že objednávateľ si objedná práce na ktoré nemá finančné krytie ani 12 mesiacov od začatia výstavby ? Na MIRRI mám teda tiež kritický pohľad, čo sa týka ich "pomoci" (skôr kladeniu prekážok, ako by tie peniaze dávali z vlastného vrecka) žiadateľom o eurofondy, ale myslím, že primátor hlavného mesta, by mal mať väčší politický výtlak na presadenie takýchto záležitostí.
Reakcia na: _Valentín #7:
Pretože nie je podpisana Zmluva o NFP,ktoru schvaľuje a administruje MIRRI
Reakcia na: upravovač fotiek #9:
Tých odchodov má byť viac, keďže v článku spomínajú špičkový interval 2 až 3 minúty. Takže snáď sólo T6? 😁

Ale skôr si myslím, že niekto do projektu úmyselne vložil nižšie číslo ako reálne bude, aby sa dalo vykázať, že projekt je úspešnejší ako bolo plánované.
Reakcia na: Petto #4:
Neviem, ci si si ten prispevok precital poriadne. Z nejakeho mne neznameho dovodu odkazy na skyscrapercity skratka nefunguju, ked sa na ne klikne. Pri skopirovani a vlozeni fungoval. Preto som tam uviedol aj cestu, ako sa k tomu da preklikat.
na farskeho to bude narvane ako sardinky po tomtoo
Reakcia na: Petto #6:
Takže DPB mieni do Petržalky na linke 3 vypravovať K2S s papierovou obsaditeľnosťou 145 cestujúcich. To by zodpovedalo dennej kapacite 30 tisíc cestujúcich v každnom smere pri zachovaní 207 odchodov v kladivách.
Reakcia na: upravovač fotiek #5:
jj, si robime srandu, ze na farskeho uz ani nenastupia, cize mozu rovno zrusit (irony)
oni vobec tusia, ze ta kapacita nebude zdaleka stacit?
Neriešila sa náhodou v nedávnej dobe úprava harmonogramu, ktorú inicioval zhotoviteľ diela ? Úprimne už na začiatku deklarovaných 23 mesiacov na výstavbu bolo pre odbornú verejnosť nereálne. A ak mi aj teraz niekto bude tvrdiť že sa Petržalčania na konci roka 2023 budú na Janíkov dvor voziť električkou, tak mu neuverím.
Navyše som doteraz zaskočený z toho, že práce boli počas najlepšieho obdobia pre výstavbu (leto 2022) pozastavené kvôli "doťahovaniu sa" o navýšenie ceny. Čo malo tiež už aj na tak "rúžový harmonogram" neblahý vplyv. Do dnešného dňa napríklad nechápem tomu, že ak zhotoviteľ (Aldesa) a objednávateľ (BA) prejavili vôľu riešiť dodatky na základe nárastu cien materiálov, stavba stála cca 3 mesiace (približná doba). A zhotoviteľ prestaval k 09/2022 cca 3,5mil. Prečo práce nepokračovali kontinuálne ďalej a zhotoviteľ nezastavil práce až pri prestavaní 75mil., ak by sa teda dovtedy nedohodli na dodatku ?
Reakcia na: upravovač fotiek #5:
Asi oslabia aj tu dnesnu L3, co tam chodi. 😁
Denne ma 207 odchodov v PD. Ak ratam jej kapacitu,s ktorou robieva DPB kapacity tj 220 ludi /supravu. Tak denne je to 207x220 tj kapacita 45 540.
Reakcia na: lamark #2:
"prepravná kapacita by mala byť 30.000 cestujúcich v každom smere denne"

To je nejako málo...
Reakcia na: lostrail #3:
ADD4 / nefunguje ti link
Reakcia na: lamark #1:
0. Samozrejme zmluvu treba podpisat cim skor, o tom nema zmysel debatovat. Plakat nad tym, preco to doteraz nie je, uz tiez nema zmysel.

1. Mnohe bude zavisiet aj od dohody s Europskou komisiou. Iste, natahovat projekt nad nevyhnutny cas by uz naozaj nebolo rozumne. Nerozumiem, preco su v tomto diletanti na MIRRI, kedze oni plus minus len strazia administrativu, no gro je na pleciach magoriatu.

2. Ked vidim, ako magoriat hadze bobok na zmrvenu Karlovesku trat, obavam sa, ze tu to tiez nebude ziadna slava. Skutocni odbornici chybaju.

3. Tak toto je blbost, resp. ide o projekty, ktore su uz v zasobniku naozaj dlho. Trat na Dlhe Diely stoji, ma ist o jej prepojenie so zvyskom siete cez Patronku. Reko Ruzinovskej radialy je tiez naplanovana dlho. Presmerovanie fondov sa mozno nakoniec udeje, ale stale lepsie, ako by mali prepadnut.

4. Pozri na Skyscrapercity, diskusia Home -> Forums -> European Forums -> Slovakia -> Infraštruktúra -> [Bratislava] Električka v Petržalke, II. etapa | Petržalka Tramway, II phase na poslednej strane. Skusal som sem dat odkaz, ale pri prekliknuti stale vyhadzovalo, ze je nefunkcny. Pri skopirovani a vlozeni to islo. Dovod nepoznam.
Ak sa to niekomu podari skopirovat a vlozit: https://www.skyscrapercity.com/threads/bratislava-elektri%C4%8Dka-v-petr%C5%BEalke-ii-etapa-petr%C5%BEalka-tramway-ii-phase.874044/page-220
0.niet zmluvy,niet peňazí.....
1.čiže vyplatenie nenávratného finančného príspevku spätne v zmysle plánovanej zmluvy na faktúry cez refundáciu v žiadostiach o platbu cca 75 Mil eur a máju na to 10 mesiacov? Nereálne, koniec je 31.12.2023. Diletanti aj magistrát aj ministerstvo MIRRi.Bude to rozkopané asi aj do roku 2027 ?
2.V tom prípade to tresne oznámenie bude asi namieste.
3.Oni to vedia,preto vymýšľajú to so stavbou trate eliny Ruzinov a trate trolejbusov Dlhé diely.
4.nemá niekto spracovaný letecký pohľad vo forme Videe,ze ako vyzerá ta stavba. S tých fotiek je to nič moc.
Toto bude ešte kuca paca,tak ako som avizoval.