Bratislava má stále umelo obmedzenú rýchlosť električiek

Na dvoch úsekoch tratí by mohli električky jazdiť aj rýchlosťou vyššou ako 50 km/h. Ak to kompetentní odobria.

Atraktivitu a konkurencieschopnosť električkovej dopravy ako nosného dopravného systému v Bratislave by okrem nových vozidiel a modernizácie tratí mohla zvýšiť aj vyššia premávková rýchlosť na úsekoch, kde to situácia dovoľuje. Tejto téme sme sa venovali ešte v roku 2016. Vo svojom predvolebnom Pláne Bratislava spomínal možné zrýchlenie električiek aj súčasný primátor hlavného mesta Matúš Vallo. Hoci sa odvtedy komplexne zmodernizovala Karlovesko-dúbravská radiála a aktualizovaná vykonávacia vyhláška zákona o dráhach zvýšila najvyššiu rýchlosť na električkových tratiach bez zabezpečovacieho zariadenia zo 60 na 65 km/h, ani v roku 2022 nie je v Bratislave žiadny úsek električkovej trate, na ktorom by bola povolená vyššia premávková rýchlosť ako 50 km/h.

Magistrátu hlavného mesta aj bratislavského dopravného podniku sme sa preto opýtali, či sa otázkou zrýchlenia električiek v súčasnosti zaoberajú.

Myšlienkou zvýšenia rýchlostí električiek sa Dopravný podnik Bratislava (DPB) zaoberá, a to pilotne na dvoch úsekoch modernizovaných, resp. novovybudovaných tratí Obratisko Kútiky – Záluhy a Šafárikovo námestie – Farského. Aktuálne DPB posudzuje s príslušnými úradmi projektovú dokumentáciu spomenutých úsekov, aby mal potvrdené, že trate boli na túto rýchlosť projektované so všetkými aspektmi koľajovej aj trakčnej časti, alebo v opačnom prípade, čo je nevyhnutné vykonať, aby toto zvýšenie rýchlosti bolo oficiálne možné," píše sa v spoločnom stanovisku, ktoré nám poskytol hovorca DPB Martin Chlebovec.

Oba spomenuté úseky sú v prevádzke už dlhší čas (Petržalka od 2016, Karlova Ves - Dúbravka od 2020), je preto namieste otázka, či za nezvyšovaním rýchlosti nie je aj odmietavý postoj niektorých kompetentných k takejto zmene. Trate s vyššou rýchlosťou by si istotne vyžadovali aj náležitú údržbu. V Karlovej Vsi prišlo v marci 2020 krátko po sprevádzkovaní zmodernizovanej radiály k zníženiu rýchlosti električiek z 50 na 40 km/h v nočných hodinách v úseku od Jurigovho námestia po zastávku Kútiky obojsmerne. Dôvodom malo byť zníženie hlučnosti električiek na zmodernizovanej trati do vyriešenia problému s "dunením" električiek. Po ukončení celej modernizácie na jeseň 2020 primátor mesta médiá informoval, že problém s hlučnosťou sa vyriešil. No obmedzenie rýchlosti zostalo doteraz. Magistrát Bratislavy, na pokyn ktorého bolo toto obmedzenie rýchlosti zavedené, nám na otázku, či ide už o trvalé obmedzenie, alebo sa ešte hľadá spôsob, ako toto obmedzenie odstrániť, neodpovedal. Zatiaľ teda na najnovších tratiach namiesto zvyšovania rýchlosti električiek prichádza k jej znižovaniu.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: birch #45:
Tých faktorov je viac. DPB používa dva typy palubných počítačov a každý z nich má inú logiku prihlasovania aj odhlasovania. Staré PP majú logiku v podobe drahoveho kritériá (prejdená vzdialenosť) nové PP už majú GPS polohu vozidla. Oba systémy občas zle vyhodnotia svoju dráhu a tak sa stane, že odhlasenie prebehne neskôr ako by malo a križovatka tak stále drží voľno pre smer v ktorom vozidlo išlo. Niekedy sa GPS jednoducho stratí a odhlasenie neprebehne vôbec. To sú také najčastejšie chyby.
Reakcia na: birch #45:
Celá tá križovatka je zvláštna. Keď prechádza električka cez križovatku a blíži sa k nej 31/94 z Blumentálu, tak križovatka už nepodrží tých pár (cca 5) sekúnd zelenú pre 31/94, ale dá červenú a potom tam 31/94 2 minúty stoja (má tam 31/94 vôbec preferenciu?). Dlhú dobu sa tam stávalo aj to, že keď prechádzalo viac električiek za sebou, tak celý čas mali zelenú len autá od Žilinskej a autobus kľudne stál 3-4 minúty na červenej a pritom išlo od Žilinskej minimum áut. Radšej sa mala zelená a červená v týchto dvoch smeroch striedať, alebo ju mal mať celý čas autobus. Zatiaľ čo preferencia električiek funguje na tejto križovatke väčšinou dobre, tak preferencia autobusov je dosť zlá.
Reakcia na: Matko1 #37:
Tak stále to nie je ideálne, dnes 4046, odchod od Blumentálu načas a z Námesta sloboby meškanie 4 minúty, a to sme prešli na prvú zelenú.

Čo som si všimol, tak keď mali voľno električky plus priamy smer rovnobežný s nimi, tak pravdepodobne z dôvodu preferencie/neohlásenia bolo to voľno pomerne dlho, ale režim pre IAD sa nezmenil - zhora už žiadne autá nešli, takže mohli dostať červenú a pustené mohli byť vozidlá zdola priamo + doľava.

Inak sa mi zdá, že to odhlasovanie električky z križovatky veľmi dlho trvá. Keď prejde električka, tak má obvykle ten smer voľno ešte aspoň desať sekúnd. Odpozoroval som to na mnohých križovatkách s preferenciou. Čím to je spôsobené?
Reakcia na: Kozel #43:
Tak vždy je možnosť, že sa to mohlo aj zaseknúť, čo sa napríklad na Farského v ostatnom čase deje dosť často.
Reakcia na: Solider #41:
Chapem, ze z racianskeho myta sa museli pustit auta. To je pochopitelne. Ale bol som svedkom toho, ze 2min isli auta a nasledne dve min sa za 10s stretli v protismere max 2auta. Takze za 2min presli max minimalne zopar aut na to aby elektricka meskala na hlavnu 4 az 5min. Takze neviem co tam robili na kamerach policajti ale ocividne mali opozdeny zaznam ked drzali signal na to aby nepresli ani chodci kvoli autam, ktore tam realne uz ani neboli, kedze tam chodci na prechode nemaju dopyt ak sa nemylim. Celkovo ta krizovatka je problematicka a siemens by to mohol vyriesit efektivnejsie.
Reakcia na: Matko1 #39:
Cez vikend ta minuta bola stiahnuta z useku urad vlady>pod stanicou a bola presunuta na urad vlady. To znamena, ze bolo vysoka>stu 2min, stu>urad vlady 1min, urad vlady> pod stanicou 2min.. Co bolo z vysokej na hlavnu 6min. Teraz to mas tak, ze vysoka>stu 1min, stu>urad vlady 2min, urad vlady> pod stanicou 1min,dokopy 5min z vysokej na hlavnu ...to znamena, ze dojdes na stu v meskani a na urade vlády ak sa ti podarilo chytit na NLS správny signal a pustila ta L9 z kapucinskej tak prides na urad vlady, kde musis nasledne cakat viac ako 40s a nasledne kedze zbytocne stojis na urade vlady tak nestihnes signal pod stanicou a tak ci tak prides na hlavnu v meskani. Za dalsie stiahla sa minuta z NLS smer safko a pridali ju na NLS. To znamena, ze stojis 2 a pol minuty zbytocne na NLS cez vikend aby si potom meskal na hlavnu stanicu aj 3min. Lebo z jesenskeho mas dve min na NLS, kde po prichode mas potom na NLS dve minuty do odchodu. Takze realne mas 4min z jesenskeho do odchodu na NLS, kde nasledne este nemas preferenciu na safku, kde plati, ze na T29 s novym BUSE nefunguje preferencia korektne a na 2min intervale pre L1/L4 v danom useku pred safkom pusta preferenciu L4, ktora ta dobehne. Tym padom obmedzujes nasledne aj L4 ovsem ak tam nepusti na safku preferenciu L3. I ked by som to skor dal pri nbs takto: vysoka>stu 1min, stu>urad vlady 1min, urad vlady> pod stanicou 2min..resp mozno aj takto: vysoka>stu 1min, stu>urad vlady 1min, urad vlady> pod stanicou 1min, pod stanicou>hlavna 2min lebo predtym sa stavalo, ze ak si odisiel z pod uradu vlady v nule tak si stihol svetla pod stanicou a dosiel si pod stanicu plus 1min a stal si tam zbytocne 1min. Ale ak by tu 1min stiahli a dali by tu minutu smer hlavna z pod stanice navyse tak by sa to vyriesilo a nemusel by si zbytocne stat minutu pod stanicou.
Reakcia na: Kozel #38:
Policajti občas v špičke zvykli diaľkovo riadiť túto križovatku, aby sa vyprázdnilo upchaté Račianske mýto, keď na tom medzisemafore v križovatke ostalo príliš veľa áut, ktoré trčali do križovatky a brzdilitak premávku na Šancovej.
Reakcia na: Dezerter #32:
A netreba zabúdať, že okrem električiek tam sú aj busy L31,39,59,94. Fungovanie preferencie sa tam zlepšilo aj pre busy.
Reakcia na: Kozel #38:
Záleží ako ďaleko je križovatka za zastávkou. Väčšinou je prvé prihlásenie príjazd na zastávku (môže byť napríklad časovo 20-30 s od prejazdu križovatkou, tam sa započítava státie 10 s a odjazd...). V tomto čase nie je vhodné zaradiť inú fázu ako električkovú, lebo pri prechode do inej fázy by sa do električkovej nestihlo prejsť. Odjazd zo zastávky sa berie hlavne na signál voľno predsignálu alebo celkovo prechod do električkovej fázy (čo väčšinou trvá tak max 6-8 s). V prípade DKR sa ale nepočíta so státím električiek a vyčkávaním na harmonogram, tam električky majú ísť. Osobne si myslím že aj v zastávke STU a všade by tie električky mali ísť bez ohľadu na harmonogram. Teraz cca týždeň dva funguje nový režim na križovatke s Mýtnou tak, že ak je električka na zastávke v predstihu o viac ako minútu, tak ju neberie do úvahy a počíta s ňou až pri odjazde zo zastávky (zatvorenie dverí). Neviem stopro, ale ak príde za ňou ďalšia električka, tak by si teoreticky mala vyvolať tiež preferenčnú fázu.
Nebolo by jednoduchšie zakázať toto vyčkávanie v križovatke s preferenciou a posunúť toto čakanie až na zastávku Úrad vlády SR?
Reakcia na: Matko1 #37:
Ak sa nemylim tak vacsina preferencii na karloveskej radiale je spravena na potvrdenie odchodu zo zastavky. Ak je to pravda tak by sa to mohlo spravit aj pri NBS zo spodu pre elektricky. Pretoze v tyzdni na predchadzajucom grafikone mala L1 z vysokej na STU 3min. Sikovny vodic minutu pockal dlhsie po odchode na vysokej aby nabral viac ludi a najma aby nebol moc skoro na STU pod NBS smer hlavna. Ale sa stavalo aj to, ze ho tlacila meskajuca L9 na obchodnej a tym padom, ze ked dosiel moc skoro na stu tak tam stal viac ako minutu a drzalo to elektricke signal a tym padom to brzdilo/blokovalo ine smery. I ked sa to ladí ale niekedy to blbne. Ja som tam najdlhsie stal 5min a bol tam signal od racka naprazdno a potom skor nez som sa dokazal rozbehnut uz mi dalo na STOJ a pritom tam za mnou bola L7, ktora mala meskanie a nechtiac som ju obehol a ona potom sla na hlavnu vo viac ako 7min meskani, kedze nedokazala prejst spolu so mnou. Ale co som pocul legendy tak tam sa raz stalo, ze tam elektricky stali v spicke viac ako 10minut a to je moc na linku co ma na otocenie menej ako 10min stat tam dlhsie ako 10min.
Reakcia na: birch #35:
Pred NBS mohol nastať problém napríklad v tom, že sa autobus neprihlásil. Stáva sa to. Môže sa stať aj to, že sa prihlási o kúsok neskôr ako autobus v smere Mýtna, tak zaradí fázu priamych smerov po Mýtnej a L31 a L94 tam čaká dlhšie (môže dostane voľno aj električka a sme na stopčiare dlhšie ako minútu) a dôjde k automatickému odhláseniu. To je nutné vhodne nastaviť najmä kvôli tomu, že sa stáva, že sa z križovatky autobus/električka neodhlási a potom drží riadenie zbytočne dve tri minúty preferenčný smer naprázdno... Pouvažujem ešte v rámci dolaďovania, ako takéto niečo zabezpečiť...
Reakcia na: ceres #21:
Z Bieleho kríža na Nám. SNP mám jazdnú dobu na rozpadnutom Slovnaft bajku rovnakú ako 3jkou. A to teda už veľa rokov nemám nejakú kondičku, že by som na tom bicykli jazdil nejako rýchlo.
Reakcia na: Dezerter #32:
K tej preferencii pred NBS, mne sa zase minuly tyzden dvakrat stalo, ze sme rano "vystali dieru" s L94.
Akurat sme chytili cervenu, takze zelenu mala Mytna, smerom na Vazovovu isla aj jedna 31ka. Potom dostali preferenciu elektricky, volno mali spolu s priamym smerom na I. Karvasa (auta nadol, cyklisti nahor). Nasledne bola zase pustena Mytna.
A az potom, po asi troch minutach, dostali spolu s elektrickami volno zdola rovno cyklisti aj dolava IAD. Auta odbocujuce zhora z Imrika Karvasa dolava na Mytnu nemali volno stale.
Za nasu L94 sa stihla zaradit uz aj L31, ktora absolvovala otocku cez Blumental.
Snad to coskoro doladia.
Reakcia na: Dezerter #32:
Musim poopravit, ze na novych palubnych systemoch sa odchod na NLS nepotvrdzuje. Je to prelistovane automaticky. Skusal sa aj zmenit smer jazdy aby sa dal potvrdit odchod a ani to nepomohlo. Dokonca som odsledoval ako chodec, ze ci tam je vobec nejaka preferencia ale nie je tam ziadna. Je tam klasicky pár sekundovy signal a ked L1 vojde do krizovatky tak uz signal vypina a pusta auta oproti. A 30kmh je tam uz davno od zaciatku leta lebo kvoli teplu previsnu kable a to tam nebol problem niekolko rokov a nikdy to nevadilo. Ale az po par rokoch tam teraz na zaciatku leta dali 30ku a doteraz sa tam jazdilo 50 a nic sa nestalo. A uvidi sa po lete ked nabehne 1ka rezim ci tam ta preferencia ostane pri NBS. Takto tam nedokazu prejst ani chodci lebo maju tam par sekundovy signal. A najma 2min je interval L1/L9 pri strete pred obchodnou smer hlavna stanica. Takze ak L1 meska 2min tak je to o dohode medzi L1 a L9 ci ta L9 na hlavnej z kapucinskej smer psotova pusti z vedlajsej alebo nie a ak nie tak meskanie narasta. Ak ta este obehne L7 pod STU tak meskanie narasta a vodic nema cas na hlavnej ani na toaletu.

I ked problémom mozu byt na L1 zle nahrate GPS suradnice pre preferenciu 🤔
Reakcia na: Dezerter #32:
Na úseku NLS-Safko je uz asi tri tyzdne 30 km/h, kvoli znizenemu trolejovemu vedeniu.
Reakcia na: Kozel #31:
V prípade L1 neviem o tom, že by nemala preferenciu na Šafku. Ak sa to stáva, je to len vinnou vodičov, lebo si pri odchode zo zastávky NLS nepotvrdia odchod na PP. Rovnako neviem o tom, že by na Vajanského bola 30ka, jazdí sa tam normálne 50km/h. Ale opäť, nájdu vodiči, ktorí tam jazdia pomalšie, to je pravda. Taktiež musím upresniť informácie o preferencií na Imricha Karvaša. Počas leta majú električky plnú prefereciu aj v čase od 7:30 do 9:00. Novinkou je aj zmena logiky riadenia križovatky, pretože tam došlo z dôvodu zavedenia parkovacej politiky k zmene povolených jazdných smerov. Po novom je preferencia zavedená 24/7 a len prípade jazdy v predstihu ju električka nedostane hneď. Takže, ak mešká L1 niekde v meste, stále má možnosť meškanie dobehnúť. Záleží to len na šikovnosti vodiča a niekedy aj od hustoty dopravy.
Reakcia na: Ike #27:
Prosim vas vedel by mi niekto vysvetlit nasledovne.
Elektricka na NLS stoji viac ako dve minuty cez vikend, kedze jej minutu zobrali z trasy NLS>Safarikovo.
Tym padom ma 1min z NLS na safko.
Nasledne ak jej nevyjde signal tak odchadza viac ako minutu v meskani z NLS smer safko.
Na vajanskeho je 30ka a do toho ten novy palubny system nema preferenciu na krizovatke so Safkom ak ide ako L1. L4 preferenciu ma. Tym padom elektricka L1 pride na safarikovo v meskani skoro 2min pri najlepsom ak ju neobehne L4 alebo L3 a potom to nema sancu nikde vyrovnat lebo ju obieha L9 z kapucinskej a s odretymi usami pride na hlavnu v meskani 3min. Kcomu je to dobre? Postradam zmysel. Ako ked stojis na 3ke v tyzdni na bielom krizi 1min,depo krasnany 1min, malokrasnanska 30s. Pritom by stacilo dat rovnaky cas depo krasnany a malokrasnansku aby si na malokrasnanskej nestal 30s a mohol tých 30s stat navyse na peknej ceste. Takto v tyzdni smer raca prichadzas po odchode a nemusel by si stat na zastavke skoro kde nikto nechodi zbytocne tak dlho. Namiesto toho aby ludia stihali prestupy tak takto elektricky stoja tam kde nemusia a potom im to chyba tam kde je vela ludi. Ak toto bude aj v 1ke režime tak to potom bude... Ako ked elektricky nemaju v tyzdni preferenciu medzi 7mou a 9tou pri NBSke a stoja tam 4min na to aby prechadzali auta... Keby aspon prechadzali ale oni idu v minimalnej miere ak ten signal je dlhsi a az po cca 2 az 3minutach nejdu auta skoro žiadne lebo od racka vsetko preslo. Najma tam elektricky stoja bez preferencie aj 5minut na prazdno aby nikto nestihol vlak.
Reakcia na: Ike #27:
Okej, nevedel som že si to takto analyzoval, potom samozrejme argument beriem 🙂
Reakcia na: 810zssk #26:
"ale ak budem minimálna úspora, bude aj minimálny náklad navyše" Toto práveže vôbec platiť nemusí, viď. napr. ako pre väčšinu áut neúmerne stúpa spotreba nad čojaviem 110-120 km/h...
Reakcia na: Ike #27:
ike, tieto veci ma velmi zaujimaju a chcem s nimi pracovat v buducnosti (ano, kandidujem, ale prave opieranie sa o data a rozum je to, co chcem aplikovat). mozes ma pls kontaktovat na neboj@budedobre.sk ? dik.