DPB už môže objednať 50 nových hybridných trolejbusov

Bratislava získala príspevky z eurofondov na nové trolejbusy aj trolejbusové trate.

Dopravný podnik Bratislava podpisom zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z fondov Európskej únie získal financie na nákup 50 nových hybridných trolejbusov. DPB dostane na nákup trolejbusov z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra príspevok vo výške 43,4 mil. €, zvyšných 5 % potrebnej sumy zaplatí DPB z vlastných zdrojov.

Po úspešných verejných súťažiach na dodávateľov nových trolejbusov, ktorých kontrola bola ukončená začiatkom tohto roka, DPB pristúpil k podpisu zmluv a objednaniu nových vozidiel. Pôjde o nasledujúce typy hybridných trolejbusov s trakčnými batériami, ktoré budú môcť premávať časť trasy aj mimo trolejového vedenia:

  • 11 vozidiel SOR TNS 12 dĺžky 12 metrov (cena jedného vozidla 464 600 € bez DPH)
  • 23 vozidiel Škoda 27 Tr Solaris dĺžky 18 metrov (cena jedného vozidla 538 950 € bez DPH) - dodanie najneskôr do 18 mesiacov, prvý trolejbus do 12 mesiacov (zmluva + harmonogram dodávok)
  • 16 vozidiel Škoda Solaris 24m dĺžky 24,7 metra (cena jedného vozidla 1 047 500 € bez DPH) - dodanie najneskôr do 20 mesiacov, prvý trolejbus do 16 mesiacov (zmluva + harmonogram dodávok)

18-metrové trolejbusy budú premávať na predĺženej linke 40 z Hlavnej stanice cez Autobusovú stanicu k Mostu SNP alebo na súčasnej autobusovej linke 61 medzi Hlavnou stanicou a Letiskom. Prevádzkovanie týchto trolejbusov sa spája s projektami výstavby nových trolejbusových tratí medzi Autobusovou stanicou a Novým SND a medzi Trnávkou a Avion Shopping Parkom. Kratšia, 12-metrová verzia trolejbusov umožní spojiť linky 41 a 44 do jednej linky bez nutnosti prestupovania na zastávke Búdková," uviedol hovorca DPB Martin Chlebovec.

Trolejbus s dĺžkou 24 metrov sa v Bratislave úspešne otestoval v roku 2020, kedy poľský výrobca Solaris poskytol dopravnému podniku prototyp svojho vozidla na odskúšanie. Iba pred niekoľkými týždňami objednal 24-metrové trolejbusy od rovnakej skupiny dodávateľov aj pražský dopravný podnik, ktorý si objednal 20 vozidiel pre trolejbusovú linku na pražské letisko.

DPB okrem finančného príspevku na nákup trolejbusov získal vo februári aj príspevok z eurofondov vo výške 2,8 mil. € na projektovú dokumentáciu pre nové trolejbusové trate, na ktorých budú prevádzkované aj spomínané hybridné trolejbusy. Na základe poskytnutia príspevku DPB zadal objednávky na projektové dokumentácie zhotoviteľom, ktorých vysúťažil v minulom roku. Financie na samotnú realizáciu tratí bude možné získať v ďalšej výzve, ktorej otvorenie je plánované v júni tohto roka. Aktuálne môže hlavné mesto žiadať o poskytnutie príspevku z fondov EÚ na modernizáciu trolejbusových tratí Miletičova - Jelačičova a Karadžičova - Záhradnícka, pre ktoré už mesto vybralo zhotoviteľa.

Trolejbusová doprava je súčasťou Bratislavy už viac ako 110 rokov. Malé obmedzenia jej prevádzky v minulosti len zdôraznili jej význam ako súčasti mestskej hromadnej dopravy. Význam nielen preto, že hovoríme o ekologických dopravných prostriedkoch, ale aj pre podiel trolejbusovej dopravy v rámci MHD (ročne sa trolejbusmi prepraví okolo 30 mil. cestujúcich). Nákupom nových trolejbusov sa posúvame bližšie k napĺňaniu Koncepcie mestskej hromadnej dopravy, ktorej hlavným posolstvom je zvyšovanie kvality pre cestujúcich," povedala 1. námestníčka primátora Bratislavy, Tatiana Kratochvílová.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Machnac #59:
UVO tusim stale
Zaujímalo by ma kde viazne podpis kúpnej zmluvy na 12m trolejbusy. Zmluvy na 18m a 24m vozy podpísal DPB hneď na druhý deň po schválení NFP a tu ani po takmer mesiaci a pol nič.
Reakcia na: ratataj #56:
Problem je len s miestom. Popri klbovej L37 a L70, teraz pod Mostom pribudne klbova L40. Bezne vidim 2 L70, 1 37 pod mostom SNP , dalsi 4.klbak sa zmesti akurat tak na vystupiste L70/37.
Reakcia na: Trammat #47:
dá sa to vyriešiť úplne jednoducho - bude tam tzv. striedač, teda vodič čo miesto kmeňového vodiča odjazdí jedno kolo a kmeňový vodič zatiaľ čerpá prestávku. robí sa to bežne aj teraz na iných linkách
Reakcia na: Urbanway 2423 #51:
Možno mám len smolu, ale meškanie 3-4 minúty od Nového SND tam zažívam celkom často, niektoré spoje idú zmeškané aj z hlst, keď tam zrovna vychádza kratšia pauza a na Šancovej je kolóna.
Reakcia na: TomJ #52:
Podľa služieb tam stoja súčasne v špičke len 2 vozy (1 sólo a 1 kĺbák) zo 78 + 1 voz na 79. Nemohli by 2 vozy zo 70 stáť a prestávkovať na súčasnom nástupišti a 78 by mala nástupište na opačnej strane (tam, kde teraz prestávkuje), čiže by nevadilo, ak by na súčasnom nástupišti prestávkovali vozy 70. 79 by mohla tiež stáť na nástupišti 78, kde by bolo toho miesta viac a prestávku by mohla mať niekde v rohu, aj keď lepšie by ju bolo predĺžiť až na Čiližskú kvôli prestupom na ďalšie linky.
Reakcia na: Urbanway 2423 #51:
tak ja neviem, ja len beriem to co tu bolo spominane, a uprimne, osobne ani netusim co za linku to je (a hladat sa mi to nechcelo...)
Reakcia na: Urbanway 2423 #51:
Prestávkovanie 70 pri ŽST PB si tiež neviem predstaviť, lebo po posilnení 78 a skrátení 79 je to tam dosť narvané.
Reakcia na: si #50:
Akože ja som na 40 nejaké dlhšie meškanie (viac ako 5 minút) ešte nezažil a to ňou jazdím celkom často, jedine v špičke odchádza od Nového SND s 1-2 minútovým meškaním, keďže tam je 0 minút vyrovnávací čas. S výnimkou špičiek by to teda snáď nebol problém a keď áno, tak by sa musela 70 prestávkovať pri ŽST PB.
Reakcia na: Urbanway 2423 #49:
v pripade ze dana linka mava vacsie meskania, tak Ti to sposobi to ze sa zacnu posuvat aj odchody z vychodzej konecnej ked tam nebude dostatocna casova rezerva na vyrovnanie meskania....
Reakcia na: Trammat #47:
A nemôžu to urobiť tak, že na konečných budú minimálne prestávky a vodiči sa budú napr. každé 2 hodiny striedať?
Reakcia na: Trammat #47:
Moj typ Most SNP. Mozu aj mimo obratiska prestavkovat , Hlavna sa fakt neda uz
Kde chcú tie 18m vozy na L40 prestávkovať cez pracovné dni? Na stanicu sa vtrepe max jeden kĺbák, pod Mostom SNP je plno cez pracovné dni už teraz a zrovna 40 je linka, ktorá jazdí často v špičkách zmeškaná už teraz v kratšej trase.
Reakcia na: N/A #45:
Lenže RR, ktoré mi z hlavy napadajú, vznikli až na nejaké výnimky z R, nie REX. A navyše, prebehol som si VOD a podľa toho eurofondové súpravy na R nejazdia, iba na RR a nižších. Čiže naozaj neplatí súčasne obmedzenie na trasu aj prepravnú kategóriu vlaku?
Reakcia na: Ike #35:
Nie. RR vznikli kvôli bezplatnej preprave. V RExoch nebolo možné riešiť kontingent na bezplatníkov, čiže šlo o zvýšenie tržieb. Potom však prišiel covid a vlaky sa vyprázdnili prirodzenou cestou.
Čo sa týka vozidiel, tak napr. 661 ak má rádius lokality od X do Y, tak by bol nepoužiteľný na RR 7xx, keďže aj keby urobil RR výkon, tak ho nepustí lokalita.
Reakcia na: Solider #42:
A co ako ? Zmluvu robi objednavatel nie dodavatel.
Reakcia na: Ike #35:
Áno, pretože u nás sú kubáčkovske tzv. zóny sadiek, kde neexistuje regionálna vlaková doprava, pretože je "neefektívna", čiže dopravu medzi mestami (napr. úsek Leopoldov - Nové Mesto nad Váhom) tam namiesto osobákov a regionálnych expresov zabezpečujú rýchliky a skrátené žilinské regionálne rýchliky.
Reakcia na: Petto #39:
Pretože to je iný dodávateľ?
Reakcia na: Viko #40:
Na Šarišane jazdí súprava, ktorá zvyšok týždňa točí RR BA-ZA. A sú tam eurofondové vozne Bdmpeer, avšak neviem, kedy boli kupované (je možné, že už ubehlo 5 rokov)
Reakcia na: 3pa3ck3 #38:
Neviem... Jazdia vôbec na Šarišane vozne kúpené z fondovej výzvy na regionálnu dopravu? Na ten smer vôbec necestujem, o situácii viem len kvôli 700vkám do ZA.
Vieme preco nesli rovno aj 12metraky jednou šupou s tym ?
Reakcia na: Viko #37:
Inak nie je z pohľadu EÚ obmedzená regionálna doprava aj kilometrovo (niekde som zachytil číslo 240 km)? Lebo taký "regionálny" rýchlik 17612 Šarišan by to zrejme nespĺňal...
Reakcia na: TeBeCe #34:
Skoda ze,nie je nikde ilustracia vozidiel. Aspon tych 24m

ADMIN mozte zmazat tento prispevok
Reakcia na: N/A #19:
Nevznikla tak kategória regionálny rýchlik? 😁 aby mohli ísť regionálne vozidlá na rýchliky?
Reakcia na: S499.1023 #27:
On odpovedal že to vychádza lepšie, tak nech dá fakty. Čísla neklamú.
Reakcia na: Jajboli #26:
Vezmi si napr. trolejbusovú trať cez Mlynskú dolinu, ktorá má stať cca 5,5 mil. € ( https://imhd.sk/ba/doc/sk/19235/Trolejbusova-trat-Patronka-Riviera ). Povedzme, že TT vydrží cca 30 rokov, to znamená, že ročne táto trať stojí približne 183 000€. Teraz si vezmime vozidlá: 27Tr budú stáť cca 539 000€/ks a majú životnosť cca 20 rokov, 16 elektrobusov SU 18 Electric pre Craiovu má stať aj s infraštruktúrou 12 000 000€, čo je zhruba 700 000€/ks a majú životnosť cca 15 rokov. Aj v 27Tr, aj v elektrobuse asi bude treba vymeniť batérie, ale v elektrobuse je ich viac a využívajú sa častejšie ako v parciáli, takže tu má parciál výhodu. Kúpa 9 elektrobusov (aj s nabíjačkami) pre linku 32 by teda stála cca 6,3mil. €, čo je 422 000€ ročne. Stavba TT a kúpa parciálov by dokopy stála 425 500€ ročne, ale treba ešte započítať o niečo vyššie náklady na batérie + to, že životnosť elektrobusov je o trochu nižšia ako životnosť tbusov, takže v horizonte 50 rokov by si musel kúpiť napr. 18 parciálov, ale 27 elektrobusov. Z tohto vyplýva, že z dlhodobého hľadiska sa parciály a stavba TT oplatí viac ako kúpa elektrobusov.
Reakcia na: Solider #9:
Mňa skôr láka 44 až na Kamzík, tam by nemal byť problém s dojazdom len tam chýba otočka pre dačo dlhšie ako 10m
Reakcia na: Jajboli #26:
Bú, mú sa v tejto dobe nenosí? Len Chcem a Daj ako v jasličkách?

Ja tie dáta nemám a niektoré dnes ani neexistujú (ako vyčíslime obmenu batérií, keď sme ju ešte nikdy nerobili?). Ale základ je daný - kto má drôty nech rozvíja drôty, kto nemá drôty nech si to dobre spočíta pre daný čas, miesto a kontext. Na tom je konsenzus. Podrobné porovnanie nie je analýza na dva stĺpce v exceli, veľa z tých čísel má rôzne odchýlky: cena trolejbusov v ČR spadla o niekoľko miliónov len príchodom nového hráča na trh; ceny lítia, ocele a vlastne čohokoľvek môžu lietať podľa momentálnej bezpečnostnej situácie, atď.
Reakcia na: Viko #24:
Samozrejme ak riadiaci orgán umožní presun prostriedkov, tak je to o systéme dodatkov.
Fondy musia byť čerpané proporcionálne a preto sú tam také obmedzenia.
Má to svoje pozitíva aj negatíva.
Ide to v ZSSK aj DPB z OPII, osi sú pochopiteľne odlišné. Ťažko by behali s električkami kúpenými pre BA inde po Slovensku 😁
Reakcia na: Viko #25:
Aj u nás sa v rámci možností starajú, ale problémom je infraštruktúra, ktorá nie je stavaná pre vyššie rýchlosti. V tomto sme sa za ostatné obdobie neposunuli vpred.
Reakcia na: Jajboli #26:
A prečo to nespravíš ty, keď v tom máš evidentne "jasno"?
Reakcia na: Viko #25:
Dáta by boli? Chcem jasné prepočty. Ceny trolejbusov máme, koľko bude stáť vybudovanie všetkých trolej. tratí? Ceny elektrobusov sa dajú dohľadať+vyhľadáme cenu vybudovania zázemia pre ne. Daj dáta, porovnáme.
Reakcia na: Jajboli #21:
Veď si sprav okometrický prepočet.
Trolejbusovú dráhu treba postaviť. Lenže stĺpy v pohode vydržia 50 rokov, drátarina polovicu z toho keď máš štedré konto (v menších prevádzkach je to aj dlhšie). Takže jednorazovo zainvestuješ a máš na dlhé roky kľud.
Elebusy majú tiež svoj fix - potrebujú nové kapacitné rozvody pre nabíjačky, o ktorých životnosti zatiaľ nevieme nič a technológia to nie je zrovna lacná. Plus k tomu fixu ešte treba zarátať jednak pravidelnú výmenu bateriek každých pár rokov, jednak taký banálny fakt, že kvôli dojazdu ich musí byť viac - vozíš veľa mŕtvej váhy, klesá ti kapacita a rastie spotreba vozidla, takže vo výsledku ťa to na jeden osobokilometer vyjde drahšie.
Ja tam nevidím žiadny spôsob, ako misky váh nakloniť v prospech elebusu, zvlášť keď väčšina tej trolejbusovej infra už stojí a udržiavala by sa tak či tak.

Trolejbusy sú pomalšie ako busy? 😃 Neviem veru, či sa mi s autom niekedy podarilo odísť zo semaforu rýchlejšie, než vedľa stojacemu trolejbusu, a to mám značnú hmotnostnú výhodu... Jedinou brzdou je, keď sú rozpadnuté alebo zle navrhnuté troleje. Ale tam kde sa trocha starajú, t.j. najmä na Západe (ale aj v takom Szegede) plošne frčia 60, križovatka-nekrižovatka.
Reakcia na: N/A #19:
To, že si ZSSK kupovala (aj diaľkové) vozidlá z regionálnej podpory, ešte neznamená, že rovnaké pravidlo majú všetky výzvy zo všetkých prioritných osí.
Reakcia na: Machnac #22:
Zastávka môže byť pred odbočením na Starú Vinársku, prípadne ako píšeš, predsunutím chodníka namiesto parkovacích miest. Ale tým by sa niekto musel zaoberať a tu sa nikto týmto nezaoberá, viď ako vyzerajú zastávky na Kolibe.
Reakcia na: Solider #16:
Súhlasím, že nástupištia/výstupištia na Búdkovej sú veľmi zle riešené, na druhej strane nevidím reálne, že sa to zmení. Obratisko sa rušiť nebude a umiestniť zastávku inde nie je moc kde. Jediná ako tak schodná možnosť je, že by sa zrušili tie parkovacie miesta pred obratiskom, ale je otázne, či sa tam dá urobiť dostatočne dlhá zastávka aj pre kĺbový voz a či by tam nevznikali kolízne situáciu v križovatke so Starou Vinárskou.
Je vôbec výhodné nakupovať hybridné trolejbusy ak sa spočítajú náklady na vozidlá+tech. zabezpečenie (stĺpy., vedenia)? Nevyjdú už lacnejšie elektrobusy, ktoré sú navyše flexibilnejšie pri výlukách tratí? Vcelku by ma zaujímal ten prepočet nákladov (okrem toho sú trolejbusy pomalšie ako busy).
Reakcia na: N/A #19:
Vždycky je to predsa o tom, ako sa nastavia parametre konkrétneho projektu.
Reakcia na: Andy #14:
Dovolím si nesúhlasiť.
Býva to základná podmienka.

Napr. pri obstaraní DMJ, EJ, atď. je presne určené v akom regióne sa môžu pohybovať. Viď napr. https://www.zssk.sk/uploads/RTEmagicC_Mapa_P4_EJ_28.06.2017.png a napr. nesmie robiť rýchlikový výkon (lebo to už nie je regionálna doprava).

Je to regionálna podpora a využívanie fondov má striktné pravidlá. Určite nie sú linkové obmedzenia v rámci mesta, ale napr. keby DPB prevádzkoval linky napr. v Košiciach, tak by fondové vozidlá z dotácií pre BA nesmel použiť v KE (je určené koľko rokov).
Reakcia na: Petto #11:
Nebola tam podmienka vedenia linky, ale prepravenia určitého počtu cestujúcich za isté obdobie v rámci toho projektu.
Reakcia na: Urbanway 2423 #12:
To by nemal byť problém, pretože cestou dole kopcom budú celý čas brzdiť a teda by sa využila rekuperácia, čiže sa predĺži dojazd.
Reakcia na: Machnac #15:
To dúfam nie. Nástupištia a výstupištia v oblúkoch by sa mali podľa mňa postupne rušiť.
Reakcia na: Max #13:
Prepokladám, že tam kde doteraz. Ešte pred výhybkou do obratiska stiahne palice, zastaví na súčasnom výstupišti a potom prekrižuje cestu hore na Drotársku. Aj v súčasnosti to 41tka občas zoberie cez výstupište 44, keď tam nie je voz, a nie je to problém.
Reakcia na: 3pa3ck3 #7:
V podmienkach eurofondových projektov nebýva, že vozidlo musí jazdiť na konkrétnej linke, ale že vozidlo musí jazdiť a nie stáť polovicu času vo vozovni.
Tak mi napadlo - kde bude mať potom linka 44 idúca z centra (od hradu) zastávku na Búdkovej? 🤔
Reakcia na: Solider #9:
Takéto predĺženie by ale nemuselo byť od veci, zjednodušilo by to cestu ľuďom a nemusel by tam jazdiť naftový autobus. 27Tr by to hádam aj do Lesoparku vyjazdili, aj keď by to asi bolo celkom na tesno (9,4 km na batériu, 27Tr majú byť schopné ísť 10 km na batériu). Na Kačín by síce vyhovoval pomer jazdy pod TV a na batériu 6:4, ale už by to bolo viac ako 10km.
Reakcia na: IBBI #6:
Ked sme tu mohli mat podmienku vedenia linky po "novej" Hrobonovej, tak cakam, co za chore podmienky tu mozu byt "pod ciarou" pre nove trofle.
Reakcia na: Solider #9:
Nie , som skromnejsi. Na 32,33 😁 cez vikend 27 Tr. 63tku to asi nevyjazdi ze ? Skoda tej Brnianskej , to by DPB hadam aj samo postavilo.
Reakcia na: Petto #5:
Chcel by si sa odviezť Solarisom na predĺženej 42 na Železnú? 😂
Reakcia na: 3pa3ck3 #7:
Podmienkou, aby trolejbus jazdil na konkretnej linke??? 😃 To by bolo uz moc! 😃 To nemoze mysliet nik vazne.
Reakcia na: IBBI #6:
Myslím, že otázka bola smerovaná na to, či to nie je podmienkou eurofondového projektu
Reakcia na: Petto #5:
NESMU?? To niekto zakazal tie trolejbusy, ktore este ani nie su vyrobene prevadzkovat inde ako na ODPORUCANYCH linkach?
Teoreticky je mozne vyuzit tie vozidla aj na inych linkach ? Napriklad cez vikend ? Ci nesmu jazdit inde ?
Reakcia na: Martinos #3:
Problém je, že toto sa dosť ťažko rieši a je mi vcelku ľúto vodičov, ktorí vždy skončia ako tí zlí. Ak ho nevyhodia, tak je zle. Ak ho chcú vyhodiť, on odmietne a volajú dispečing/políciu - vozidlo nemôže pokračovať v jazde - tak je zle.
Reakcia na: lupask #2:
Vyhodili ho a nastupil do druhej?
Pisem niekde ze to je jediny problem MHD?
Reakcia na: Martinos #1:
ked sa vyskytnu. osobne som toho bol svedkom nedavno v #4.

naozaj je to ten najvacsi problem MHD ktory ked sa vyriesi tak uz vsetko bude dokonale a hotove ?
Riesit bezdakov zadarmo sa vyvazajucich v MHD budete riesit kedy❓ ❗