Bratislava získala príspevky z eurofondov na nové trolejbusy aj trolejbusové trate.
Dopravný podnik Bratislava podpisom zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z fondov Európskej únie získal financie na nákup 50 nových hybridných trolejbusov. DPB dostane na nákup trolejbusov z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra príspevok vo výške 43,4 mil. €, zvyšných 5 % potrebnej sumy zaplatí DPB z vlastných zdrojov.
Po úspešných verejných súťažiach na dodávateľov nových trolejbusov, ktorých kontrola bola ukončená začiatkom tohto roka, DPB pristúpil k podpisu zmluv a objednaniu nových vozidiel. Pôjde o nasledujúce typy hybridných trolejbusov s trakčnými batériami, ktoré budú môcť premávať časť trasy aj mimo trolejového vedenia:
- 11 vozidiel SOR TNS 12 dĺžky 12 metrov (cena jedného vozidla 464 600 € bez DPH)
- 23 vozidiel Škoda 27 Tr Solaris dĺžky 18 metrov (cena jedného vozidla 538 950 € bez DPH) - dodanie najneskôr do 18 mesiacov, prvý trolejbus do 12 mesiacov (zmluva + harmonogram dodávok)
- 16 vozidiel Škoda Solaris 24m dĺžky 24,7 metra (cena jedného vozidla 1 047 500 € bez DPH) - dodanie najneskôr do 20 mesiacov, prvý trolejbus do 16 mesiacov (zmluva + harmonogram dodávok)
„18-metrové trolejbusy budú premávať na predĺženej linke 40 z Hlavnej stanice cez Autobusovú stanicu k Mostu SNP alebo na súčasnej autobusovej linke 61 medzi Hlavnou stanicou a Letiskom. Prevádzkovanie týchto trolejbusov sa spája s projektami výstavby nových trolejbusových tratí medzi Autobusovou stanicou a Novým SND a medzi Trnávkou a Avion Shopping Parkom. Kratšia, 12-metrová verzia trolejbusov umožní spojiť linky 41 a 44 do jednej linky bez nutnosti prestupovania na zastávke Búdková," uviedol hovorca DPB Martin Chlebovec.
Trolejbus s dĺžkou 24 metrov sa v Bratislave úspešne otestoval v roku 2020, kedy poľský výrobca Solaris poskytol dopravnému podniku prototyp svojho vozidla na odskúšanie. Iba pred niekoľkými týždňami objednal 24-metrové trolejbusy od rovnakej skupiny dodávateľov aj pražský dopravný podnik, ktorý si objednal 20 vozidiel pre trolejbusovú linku na pražské letisko.
DPB okrem finančného príspevku na nákup trolejbusov získal vo februári aj príspevok z eurofondov vo výške 2,8 mil. € na projektovú dokumentáciu pre nové trolejbusové trate, na ktorých budú prevádzkované aj spomínané hybridné trolejbusy. Na základe poskytnutia príspevku DPB zadal objednávky na projektové dokumentácie zhotoviteľom, ktorých vysúťažil v minulom roku. Financie na samotnú realizáciu tratí bude možné získať v ďalšej výzve, ktorej otvorenie je plánované v júni tohto roka. Aktuálne môže hlavné mesto žiadať o poskytnutie príspevku z fondov EÚ na modernizáciu trolejbusových tratí Miletičova - Jelačičova a Karadžičova - Záhradnícka, pre ktoré už mesto vybralo zhotoviteľa.
„Trolejbusová doprava je súčasťou Bratislavy už viac ako 110 rokov. Malé obmedzenia jej prevádzky v minulosti len zdôraznili jej význam ako súčasti mestskej hromadnej dopravy. Význam nielen preto, že hovoríme o ekologických dopravných prostriedkoch, ale aj pre podiel trolejbusovej dopravy v rámci MHD (ročne sa trolejbusmi prepraví okolo 30 mil. cestujúcich). Nákupom nových trolejbusov sa posúvame bližšie k napĺňaniu Koncepcie mestskej hromadnej dopravy, ktorej hlavným posolstvom je zvyšovanie kvality pre cestujúcich," povedala 1. námestníčka primátora Bratislavy, Tatiana Kratochvílová.
Viko
Ja tie dáta nemám a niektoré dnes ani neexistujú (ako vyčíslime obmenu batérií, keď sme ju ešte nikdy nerobili?). Ale základ je daný - kto má drôty nech rozvíja drôty, kto nemá drôty nech si to dobre spočíta pre daný čas, miesto a kontext. Na tom je konsenzus. Podrobné porovnanie nie je analýza na dva stĺpce v exceli, veľa z tých čísel má rôzne odchýlky: cena trolejbusov v ČR spadla o niekoľko miliónov len príchodom nového hráča na trh; ceny lítia, ocele a vlastne čohokoľvek môžu lietať podľa momentálnej bezpečnostnej situácie, atď.