Multifunkčné automaty na karloveskej radiále ani po roku nefungujú

Mesto po roku prevádzky reklamuje zmodernizovanú električkovú radiálu.

Koncom októbra 2020 bola do prevádzky uvedená posledná časť zmodernizovanej Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály. Dokončovacie práce na radiále prebiehali ešte aj v priebehu tohto roka, no samotnú prevádzku električiek to už neobmedzovalo. Ani po roku prevádzky zmodernizovanej radiály však cestujúci nemôžu využívať nové multifunkčné lístkové automaty, ktoré boli pred rokom osadené na zastávkach Riviéra a Nám. sv. Františka a cez ktoré by si cestujúci okrem zakúpenia jednorazových cestovných lístkov mohli dobiť elektronickú peňaženku, či zakúpiť predplatný cestovný lístok (električenku).

Zaujímali sme sa preto, čo bráni ich sprevádzkovaniu a kedy ich budú môcť cestujúci využívať. Dopravný podnik Bratislava nás odkázal na magistrát hlavného mesta, ktorý bol investorom modernizácie trate. Hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová nás informovala, že nefunkčnosť multifunkčných automatov mesto rieši v rámci reklamačného konania. Okrem nefunkčných automatov mesto reklamuje na radiále aj mnohé ďalšie vady.

Vady boli dodávateľovi prác oznámené 12.10.2021. Ako príklad uvedieme, že sa reklamuje stav vegetačných úprav (najmä rozchodníkov a spätných úprav), popraskané škáry na betónových prejazdoch cez električkovú trať, nekompletná dokumentácia, dlažby na chodníkoch, vypadnuté cestné obrubníky, nedostatočne funkčné dynamické riadenie svetelnej signalizácie, nefunkčné multifunkčné automaty, hrdzavejúce dvere na výťahoch, hrdzavejúce časti zábradlí a pod.," uviedla hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Katarína Rajčanová.

Termín odstránenia vád nie je známy a teda ani to, kedy budú automaty uvedené do prevádzky.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #86:
Skús si to prečítať ešte raz a pomaly, lebo ja tam práve píšem o tom, že systém s "papierikmi", zónami, automatmi a superkomplikovanými električenkami je ten, ktorý sa používa teraz a nahradiť ho jednoduchým pípnutím karty, ktorú má hádam každý človek, ktorý nie je dieťa, ZŤP alebo dôchodca, pri nástupe je ďaleko jednoduchšie.
Reakcia na: 810zssk #85:
PCL, eCL a SMS lístky sú predsa elektronické, nie? A keby platba platobnou kartou bola rovnako spoplatnená ako eCL, tak verím tomu, že papierové lístky bude sotva niekto používať. Ešte raz ťa vyzývam, uveď príklad človeka, ktorý potrebuje automaty, predajne a papierové lístky a legitímny dôvod prečo.
Reakcia na: TramLover #87:
Máš tú 60 na KV radiále v 1992 nejako podloženú?
Reakcia na: Urbanway 2423 #11:
Pokiaľ viem, tak bola. Aj konkrétne na Karloveskej radiále sa jazdilo po reko v 1992 60 km/h, bolo to tu dokonca v jednom článku už spomínané. A o zastávkach na znamenie neviem, ale určite by sa to hodilo. Len momentálne mám žiaľ pocit, že nie je šanca, aby sa to stalo. Nakoľko v súčasnosti sú preferované autobusy pred elektrickou trakciou a mám pocit, že okrem električky do Petržalky sa robí všetko, aby ľudia presadali na autobusy a do áut. Viď to, že tu máme 20% oslabenie kapacity v sedle, poobednej špičke a 25% oslabenie kapacity skoro ráno a neskoro večer.
Reakcia na: navstevnik9 #77:
Včera som si ešte kusol do jazyka, ale dnes mi to už naozaj nedá...
Snažíš sa držať obľúbeného francúzskeho porekadla "Porquoi faire simple, quand on peut faire compliqué"? Alebo načo by sme vôbec mali chcieť vynachádzať koleso v podobe nejakých krkolomných riešení s poistkami, papierikmi, kópiami a neviem čím všetkým, keď predsa iks jednoduchších a funčnejších systémov existuje a jeden z nich sa tu aj využíva?
Reakcia na: navstevnik9 #84:
Aerolinky zrušili papierové letenky po tom ako väčšina prešla na elektronické. Bol to už len obskurný legacy produkt ktorý nikto nepoužíval. Nastalo toto v MHD?
Reakcia na: 810zssk #81:
Nemyslím si, že po tom existuje dopyt. Ľudia to využívajú, lebo je to k dispozícií. Keby to nebolo, tak chýbať im to nemá prečo. Veď uveď konkrétne príklady ľudí a rozumné dôvody, prečo by to mali potrebovať.

Letenky sa tiež kedysi kupovali papierové. Dnes aerolinky takú službu neponúkajú a ľudia sa naučili. A pritom zlyhanie toho ich systému je ďaleko väčší prúser ako zlyhanie pri MHD.
Reakcia na: navstevnik9 #80:
Tebe už pekne hrabe.
Reakcia na: Dispecer #74:
Odpísal som tam (aby sme tu už nespamovali s Vranovom)
Reakcia na: navstevnik9 #80:
Dosť veľa ľuďom treba, o čom svedčí ich pokračujúca existencia. Dopravcovia by sa toho radi zbavili, ale ani v mestách ktoré si uvádzal k tomu nedošlo pretože dopyt skrátka stále je.
Reakcia na: 810zssk #79:
Dobre dobre ok. PCL nech zostane. Ale papierové CL, automaty a predajne DPB nikomu netreba.
Reakcia na: navstevnik9 #76:
Idea že elektronické CL sú jednoduchšie je úplne v poriadku. To že spolu s nimi chceš zrušiť aj iné produkty ktoré majú svoju cieľovku je už problém.
Reakcia na: 810zssk #71:
Konkrétne výpadok MasterCard alebo Visa považujem za ďaleko menej pravdepodobný ako výpadok na strane IDS BK. Ako píšem nižšie, ten sa dá zúžiť iba na električky a vyťažené autobusy/trolejbusy, na čo by istotne existovali poistenia, hlavne keď sa dá škoda spoľahlivo vyčísliť z celkom presných dát priemerného používania dotknutých liniek.

Výpadok MasterCard by sa inak tohto systému dotkol len okrajovo. Úplne postačí, keď by sa autorizovalo len prvé použitie karty (prípadne po nejakej dobe nepoužívania). Pri úspešnej autorizácii by sa na účte zablokovala záloha 4€, karta by sa pridala na zoznam zelených kariet. Pri neúspešnej na červený. Na zelenom by zostala dovtedy, kým nebude z nejakého dôvodu preradená na červený, teda nie je potrebná žiadna ďalšia okamžitá autorizácia a nonstop funkčnosť MasterCard systémov. Tie zoznamy by sa v označovačoch pravidelne aktualizovali a pri priložení karty by označovače vždy najprv pozerali, či na nejakom zozname tá karta nie je.

Potom by buď priaznivo pípli, zobrazili zelenú fajočku, zapísali čas priloženia, čislo karty, zastávku, linku (zelený zoznam),

vypísali chybu (červený zoznam)

alebo by išli kartu autorizovať (ani jeden).

Ďalšie spracovanie pípnutí zelených kariet a odoslanie do centrály by prebehlo neskôr. Všetky platby by sa následne spracovávali na konci dňa. Pri neúspešnom spracovaní by karta bola premiestnená na červený zoznam, kým by cestujúci svoju podlžnosť prevodom na účet/platbou inou kartou/Viamo/SMS platbou/poštovou peňažnou poukážkou nevyrovnal, resp. by si po nejakom čase dopravca uplatnil svoju 4€ zálohu.

No a ide o to, že v prípade takéhoto výpadku sa čas spracovania (a prípadného vylúčenia na červený zoznam) môže odložiť až do doby kým MasterCard svoje systémy znovu nesprevádzkuje. Cestujúci zatiaľ so svojou kartou na zelenom zozname spokojne cestuje.

Tých pár, ktorí by potrebovali autorizáciu, si môže vtedy kúpiť SMS lístok.
Reakcia na: Oliver91 #66:
Tak na to môže existovať poistenie. Úplne postačí poistiť iba električky a vyťažené autobusy/trolejbusy MHD. To nemôže byť nejaké drahé. Ako často sa také niečo deje?

Vo vlakoch vtedy môžeš dočasne zrušiť IDS BK tarifu a cestujúci s PCL si to potom môžu vyreklamovať v pokladniciach ZSSK.

V prímestských a málo využívaných mestských autobusoch/trolejbusoch môžeš zaviesť dočasné nastupovanie prednými dverami a kúpu lístka u vodiča v hotovosti, ktorý ti vypíše na papier. Cenník cesty pre každú takú linku IDS BK z každej jej zastávky na každú ďalšiu by mal v knižnej podobe pri sebe a na papieriky/daňové doklady by napísal prípadne číslo karty, na ktorej má cestujúci údajne platný PCL. Potom keď svoje kópie daňových dokladov aj tými číslami odovzdá volakde na dispečingu, tak to tam oni potom nahodia do systému po jeho spojazdnení a tí cestujúci budú mať automaticky taký kredit na nákup nových lístkov pre tú kartu, resp. si to môžu nechať vyplatiť v hotovosti niekde na Nivách.

No a stratu ti potom už vyrábajú len spomínané električky a vyťažené autobusy/trolejbusy. Pričom pri blackoute ti možno nepôjdu ani električky a trolejbusy.
Reakcia na: Urbanway 2423 #63:
Veď ani s BPK nemusíš riešiť lístky a navyše ani žiadne zóny a jazdné doby. So zlacnením PCL si viem predstaviť, že má DPB tiež výpadok tržieb, ale veď dobre ok. Tak nech majú jednorázoví cestujúci (kilo)metrovú tarifu podľa toho na akej linke koľko precestovali a pravidelní nech si kupujú PCL ideálne online, kde to môžu mať pekne graficky znázornené na aké územie a zastávky sa vzťahuje ich PCL, prípadne cez SMS, na vlakovej stanici alebo automatickým obnovovaním cez SEPA inkaso. Bottom line: Cestujúci by nemali mať za potreby ani automaty ani maturitu z IDS BK, aby pochopili aký JCL potrebujú. Automaty sú teda zbytočne vyhodené peniaze a ich riešenie je plytvanie zdrojmi.
Reakcia na: Dispecer #74:
Ozaj, vie niekto, aké davy sa teraz vozia v MHD Štúrovo?
Reakcia na: 3pa3ck3 #70:
Vranovčan? 😂 No, ako miestny rodák som už svoj názor vyjadril:
https://imhd.sk/transport/diskusna-tema/12/V%C5%A1eobecn%C3%A1-diskusia?dfpi=5431#5431
Reakcia na: 3pa3ck3 #70:
Tie blúznenia o tom ako Vranov chce aby ľudia používali MHD som čítal. Tak som si otvoril tamojšie CP a dobre som sa zasmial.
Reakcia na: 3pa3ck3 #64:
Ak chceš aby ľudia chodili pešo, tak sa to rieši tak že buduješ kvalitnú pešiu infraštruktúru kde sa ľudia nemusia vyhýbať autám, výmolom a stĺpom, pričom chodníky a prechody rešpektujú prirodzené pešie ťahy (+ by sa hodilo aby Slovensko ako asi posledný štát v Európe zaviedlo koncept prechodu pre chodcov).

Nie tak že berieš preč motiváciu používať MHD. Tým ľudí dostaneš jedine do áut.
Reakcia na: navstevnik9 #62:
Už vidím ako MasterCard v prípade globálneho výpadku prepláca náklady na bratislavskú MHD ♥️

Inak samozrejme súhlasím že ak vypadne tarifný systém, preprava zadarmo je správne riešenie.
Reakcia na: S499.1023 #69:
Trošku z ďalekejšieho východu 😉

Ale moje rodné mesto na to ide úplne inak, chce dať MHD zadarmo (teda tých zopár autobusov, čo vozí možno tak deti ráno zo sídlisk do škôl)
Reakcia na: 3pa3ck3 #64:
Aj Ty si zo Žiliny?
Reakcia na: si #52:
keď máš paranoidné predstavy že ťa sledujú a potrebuješ sa pred niečim skrývať prosím. Predpokladám že aj webku máš odpojenú natvrdo alebo aspoň izolepou prelepenú 😁 . Každopádne platba kartou nijakým spôsobom nedokáže preukázať tracking jej vlastníka, nakoľko trackuje len miesto jej použitia a nie vždy jej používateľom musí byť jej vlastník 😉
Reakcia na: 3pa3ck3 #64:
ide prave o to co uprednostnia.... a aby to nedpopadlo tak ze zas len viac ludi uprednostni auto....
Reakcia na: navstevnik9 #62:
Zaujimave nazory. A ked je zodpovedny nejasny? napriklad hackersky utok? Pripadne blackout?
Reakcia na: 3pa3ck3 #64:
No dobre, ale to je práve tá pridaná hodnota MHD pred autom, že keď sa Ti nechce ísť kúsok pešo a nechceš stráviť viac času hľadaním miesta na parkovanie, ako trvá samotná cesta, tak sa zvezieš MHD.
Reakcia na: Urbanway 2423 #63:
Zase na druhej strane sa treba zamyslieť, či je správne motivovať ľudí, aby pri ceste na krátke vzdialenosti uprednostnili MHD pred pešou chôdzou (okrem zdravotných benefitov pre konkrétnych jednotlivcov to odľahčí MHD a bude postačovať, ak sa zabezpečí menšia kapacita, čo ušetrí nejaké prostriedky)
Reakcia na: navstevnik9 #60:
Áno, ale ide o to, čo tu už niekto písal, že pri kúpe PCL má DPB tie peniaze isté, zatiaľ čo pri jednorázovej platbe si človek viac rozmyslí, či MHD využije, alebo nie a preto musí DPB počítať aj s nižšou tržbou. Teraz po zlacnení PCL už podľa mňa o jeho kúpe rozmýšľa o dosť menej ľudí, keďže sa Ti to oplatí hneď, ako precestuješ aspoň jeden lístok denne (tým pádom sa to oplatí skoro každému pravidelnému cestujúcemu) a ako bonus nemusíš riešiť lístky a myslieť na to, či sa zvezieš, alebo nezvezieš jednu zastávku. V súčasnej dobe teda už ani pri PCL nemáš až takú viazanosť.
Reakcia na: si #61:
Tých pár hodín môže byť VHD zadarmo. A ten, kto je za problém zodpovedný nech to potom preplatí.
Reakcia na: navstevnik9 #59:
vidim ze budes este este hodne mlady.... nie je to tak davno (radovo roky) ked z nejakeho dovodu na viac hodin nefungovalo acs-ko a v ziadnom obchode sa nedalo platit kartou, a vtedy teda nemalo ludi malo problem kedze nevedeli kupit (zaplatit) nikde ani len zakladne potraviny....
Reakcia na: 810zssk #58:
Neviem, prečo by DPB Clubcard nemohla byť atraktívnejšia ako PCL, ale dobre no veď keď silou mocou chceme ten PCL, tak to stále môže fungovať. Akurát že dobiť by ho bolo možné iba online a nosič by bola BPK, prípadne nejaká appka v telefóne s NFC.

Inak zvažovať, či budú ľudia cestovať MHD alebo nie, aby sa to oplatilo musia aj teraz pred kúpou PCL. Niečo, čo by v tomto systéme zase robiť nemuseli. Niekto si trebars teraz povie, že sa mu električenka neoplatí, lebo neplánuje toľko cestovať. Pôjde autom a nakoniec sa ukáže, že by sa mu električenka bola bývala oplatila, lebo precestoval viacej = PCL nie je taký flexibilný a obsahuje viazanosť.
Reakcia na: Urbanway 2423 #54:
Kde žijú ľudia bez platobných kariet? Veď dôchodcom, deťom a ZŤP nech to dajú zadarmo ako majú aj vlaky a zvyšok má určite bezkontaktnú platobnú kartu. Prípadne pri najhoršom by sa mohli dať vyrobiť nejaké plastové karty na požičanie k dispozícií na Nivách, Hlavnej stanici a letisku, kde zaplatíš zálohu dajme tomu 5€ plus kredit 20€ s tým, že ti to bude účtovať dajme tomu 2-krát viac ako ľuďom s BPK no a keď to tam vrátiš tak dostaneš späť svojich 5€ plus zostatkový kredit. A to by mohli robiť predavačky, čo tam robia na pokladniciach, prípadne nejaký infopult na letisku.
Reakcia na: navstevnik9 #57:
"Myslím, že platba pípnutím kartou by sa s prehľadom stala tá najpoužívanejšia." - Tak keď sa stane, môžeme sa baviť o tom že zrušíme iné produkty. Akurát sa obávam že k tomu nikdy nedôjde, pretože tvoja DPB Clubcard z podstaty veci nikdy nebude tak atraktívna ako PCL.

"Ako často padá systém? Tá úspora z údržby automatov prípadne nejaká poistka môže vykryť náklady na bezplatnú dopravu v takej situácii." - Súhlasím, ale ty si tu rozprával o ad hoc zavádzaní papierových lístkov.

"Ale veď finančne by to prinášalo nejaké benefity cestovať, čo najviac. Čím viac precestuješ, tak tým skôr/viacej zliav." - Nie, cestovať čo najviac by stále stálo viac ako cestovať menej. Môžeš nastaviť zľavy za počet ciest, ale stále bude platiť že cesta niečo stojí (minimálne kým cestujúci nedosiahne ten limit pre bezplatné jazdy) - vďaka tým zľavám znížiš jednotkovú cenu, ale celková zaplatená suma bude vyššia. V praxi to teda znamená že cestujúci bude musieť zvažovať či absolvovať ďalšiu cestu, ak si nie je istý že dosiahne strop.

Na komentovanie toho zvyšku som asi príliš unavený, to už sú úplne nezmysly, sorry.
Reakcia na: 810zssk #48:
"Lebo chceš zrušiť produkty ktoré umožňujú výhodnejšie cestovanie. (...) To znamená oveľa vyššiu cenu pre pravidelných zákazníkov"
Veď píšem, že skalní, pravidelní cestujúci budú mať zľavy a odmeny za cestovanie napr. à la Lidl Plus (rakúsky, slovenský to tuším nerobí).

"Cestovanie VHD by bolo jednoduchšie tým že by si zrušil najpoužívanejšie metódy platby?" Myslím, že platba pípnutím kartou by sa s prehľadom stala tá najpoužívanejšia.

"Keď nám náhodou spadne systém tak do hodiny implementujeme systém papierových lístkov a rozdistribujeme ich na predajné miesta a medzi cestujúcich." Ako často padá systém? Tá úspora z údržby automatov prípadne nejaká poistka môže vykryť náklady na bezplatnú dopravu v takej situácii. Prípadne nech platí vinník. Pri dlhodobejšej výluke je možné vymyslieť dočasné stánky, kde sa dajú lístky kúpiť. Teraz si inak ľudia s eCL a PCL kupujú papierové lístky v prípade poruchy?

"Pretože pointou PCL je práve umožniť zákazníkovi aby MHD využíval voľne podľa svojich potrieb, bárs aj na jednu zastávku, čo prináša vysokú mobilitu oproti stavu kedy cestujúci musí každú jednu cestu finančne zvažovať." Ale veď finančne by to prinášalo nejaké benefity cestovať, čo najviac. Čím viac precestuješ, tak tým skôr/viacej zliav.

"takže ak už mám všetky cesty zadarmo, to motivačné nie je, ale ak sa cesta ktorú idem realizovať možno stane bezplatnou niekedy o dva týždne, ak dovtedy dosť precestujem, tak to už ma nejak motivuje. Logicky." No áno, lebo to o tie dva týždne môže byť zadarmo ale nemusí. Narozdiel od nudnej už zaplatenej električenky. Ľudia chcú veci zadarmo, takže to ich bude motivovať.

"papierové lístky budú mať veľmi jednoduchú, ale drahšiu tarifu." Keď pod drahšou tarifou myslíš, že len z toho zdraženia oproti eCL sa vykryjú všetky náklady na výrobu, distribúciu a efektívnu kontrolu takých lístkov, tak ok, inak je to mrhanie peniazmi.

"autobusom s päťnásobnou jazdnou dobou by nikto nejazdil." Už teraz si ľudia v prímestkých autobusoch musia pípať pri nástupe a tuším aj diktovať zastávku, kde vystupujú. Takže tam by sa to takto skôr zrýchlilo a v MHD sú stále ľudia, ktorí si pri nástupe cvikajú lístok prípadne ťukajú do displeja a kupujú eCL a to podľa mňa zaberá ešte viac ako len jedno pípnutie bez ničoho iného, alebo rovnako veľa. Jasné, že veľká časť má PCL, ale dobre no veď nemusia si pípnuť počas nastupovania, môžu aj pár sekúnd po zavretí dverí. Ostatne veď to robia aj s cvakaním lístkov takto. Prípadne môžu byť na vyťažených linkách pri širokých dverách označovače po oboch stranách dverí. To nebude isto päťnásobná jazdná doba.
Reakcia na: Urbanway 2423 #54:
Otázka je kde presne je benefit kreditového lístka na takomto nosiči oproti obyčajnému papierovému listku. Rovnako to treba niekde kúpiť a rovnako si to treba označiť (dokonca pri každom prestupe), akurát cestujúcemu väčšinou zostane aj nejaký nevyužitý kredit, prípadne musí riešiť vrátenie karty.

Jednorazové papierové čipové karty (alebo aspoň ľahší prístup k tým plastovým) nie sú zlá vec, ale ako náhrada bežných CL pre jednorazových cestujúcich to zmysel nedáva.
Reakcia na: Ike #40:
Spolu so zastávkami na znamenie by to celkom dávalo zmysel (po rekonštrukcii trate) v úseku Zátišie - Vajnorská, tam by sa dala nejaká tá minúta ušetriť.

Takisto by to dávalo zmysel aj na Kračacoch, kde častokrát nevystupuje aspoň na jednej zastávke nikto a na začiatku ide trať z kopca, takže tam by sa to dalo pekne rozbehnúť na 60-ku.
Reakcia na: Valec #49:
Napr. v Ostrave vyriešili takýchto cestujúcich, ktorý nevedia/nechcú používať bezkontaktnú kartu zavedením kreditnej jízdenky a aj u nás by sa to dalo vyriešiť tým, že by elektronická peňaženka fungovala, ako normálna karta a pre kúpu CL by ju stačilo priložiť k OCL bez vyberania z ponuky a dlhého načítavania CL (to spolu s nereagovaním displeja OCL ma dosť odradilo od používania EP)

Aj tak by sa ale nemali rušiť papierové CL, pretože ak sem príde napr. nejaký človek bez karty na jeden deň, tak by mu to zrušenie papierových CL dosť sťažilo situáciu a buď by išiel na čierno, alebo by sa na MHD vykašľal úplne.
Reakcia na: Valec #49:
Podľa zákona má každý nárok na bezplatný účet v banke s platobnou kartou, takže podmieniť využívanie verejnej dopravy vlastnením platobnej karty by bolo možné.
Reakcia na: navstevnik9 #39:
"prípadne, ak máš mobilný telefón, tak ten je možné zmanipulovať tak, že by vedel hlásiť aj tvoju aktuálnu polohu"
ten moj to hlasi iba mobilnemu operatorovi (aj to len pri negociacii komunukacie so sietou, takze maximalne si operator vie ukladat BTSky ktore ma vidia); a predpokladam ze zrovna k tymto datam sa dostane len dost obmedzena skupina ludi
a dnes vcelku pochybujem ze takyto hlasic bude niekto vyrabat pre uz nie az tak casto sa vyskytujuce telefony v tom lepsom pripade fungujuce na symbiane, v tom horsom na proprietarnom systeme od vyrobcu, a tiez by som celkom rad vediet ako by si k tomu chcel ten telefon zmanipulovat bez toho aby si ho dostal do ruky a preflashoval (a upozornim este raz, ten telefon je pouzivany iba na hlasove hovory cez siet operatora, ziadne data, ziadna wifi, ....)
PS: a velmi casto sa pohybujeme po svete aj bez toho telefonu (aj ked to nema zrovna tie paranoidne dovody, len chcem mat proste pokoj a aj ten maly telefon mi zavadzia)
PS2: tieto stare telefony pouzivam inac hlavne kvoli vydrzi baterky a celkovym rozmerom (relativne male, lahke a bez nabijacky to vydrzi cca 10 dni)

#42 Minko: opat, nevies aky prehliadac pouzivam, a ani ako paranoidne ho mam nastaveny....
Reakcia na: 810zssk #48:
Podľa tej jeho poslednej vety je viac než isté, že je zo Žiliny. 😃
Reakcia na: Ike #40:
Z hlavy ma napadli ešte minimálne dva úseky, kde má viac ako 50 km/h zmysel.
Reakcia na: navstevnik9 #31:
Lenže verejná doprava je pre všetkých, nie len pre tých, ktorí majú nejaký Apple/Google Pay alebo sú ochotní si vybaviť bezplatný účet v banke.
A čudoval by si sa, koľko ľudí účet nemá/nevyužíva/o nejakom Payi ani nepočulo.
Reakcia na: navstevnik9 #47:
Kriste pane. No dobre, zaradom:

"Prečo by to malo byť drahšie?" - Lebo chceš zrušiť produkty ktoré umožňujú výhodnejšie cestovanie. Ak odmyslíme variant že niekde nájdeš peniaze na výpadok tržieb tak sa proste bude musieť spriemerovať tržby od všetkých cestujúcich a rovnomerne ich rozdeliť každému rovnako. To znamená oveľa vyššiu cenu pre pravidelných zákazníkov (a zanedbateľnú úsporu pre občasných).

"Prečo by ich malo vyhnať do auta to, že cestovanie VHD je jednoduchšie?" - Cestovanie VHD by bolo jednoduchšie tým že by si zrušil najpoužívanejšie metódy platby? Okej.

"Prečo sú potrebné analógové riešenia ako záloha? Tie označovače papierových CL, ktoré sú vo vozidlách sú predsa elektronické a môžu zlyhať." - Analógovými riešeniami som rozumel papierové CL, aj keď sa označujú v elektronických označovačoch.

"A keby boli schopné označovať aj pri kolapse digitálneho systému platieb, tak stále vieš ako núdzové riešenie vytiahnuť papierové lístky a terajšiu tarifu." - Fantastické riešenie. Keď nám náhodou spadne systém tak do hodiny implementujeme systém papierových lístkov a rozdistribujeme ich na predajné miesta a medzi cestujúcich. Nezabúdajme že celá tvoja revolúcia spočívala v zrušení lístkov, automatov, atď.

"Prečo nemôžeme motivovať ľudí používať VHD ako píšem nižsie?" - Pretože pointou PCL je práve umožniť zákazníkovi aby MHD využíval voľne podľa svojich potrieb, bárs aj na jednu zastávku, čo prináša vysokú mobilitu oproti stavu kedy cestujúci musí každú jednu cestu finančne zvažovať.

"Čo by bolo mimochodom ešte lepšie ako teraz, lebo teraz keď už si raz kúpia električenku, tak po zvyšok jej platnosti už nemajú inú motiváciu ju využiť ako tú, aby to neboli vyhodené peniaze. V mojom návrhu je každá cesta cestou k zľave/benefitu." - Aha, takže ak už mám všetky cesty zadarmo, to motivačné nie je, ale ak sa cesta ktorú idem realizovať možno stane bezplatnou niekedy o dva týždne, ak dovtedy dosť precestujem, tak to už ma nejak motivuje. Logicky.

"Off the top of my head ďalšie benefity, ktoré mi napadajú sú, že kilometrová taxa by bola ďaleko spravodlivejšia" - Áno, tieto spravodlivé systémy sa skúšali po celom Slovensku a viedli k masívnemu odchodu ľudí z VHD. Nie si náhodou zo Žiliny? Mimochodom, nič ti nebráni zaviesť tvoju "kilometrovú taxu" pre eCL a zachovať súčasnú tarifu pre ostatné druhy CL. Osobne mám takú víziu budúcej tarify kedy eCL budú veľmi zložité a vždy výhodné (keďže sa cena bude počítať automaticky, môžeš mať zohľadnené kvantum rôznych situácii a vždy nejak dospieť k najvhodnejšiemu cestovnému) a papierové lístky budú mať veľmi jednoduchú, ale drahšiu tarifu.

"nemuseli by sa cestujúci báť, že im ich neviemkoľkominútový lístok nevystane na spoj, na ktorý chcú prestúpiť, lebo trčia v zápche" - To sá dá riešiť aj inými spôsobmi ako kilometrickou tarifou. Pri eCL nie je problém zaviesť model kde sa platí za čas podľa CP, ak by o to mesto malo záujem. Sám mám taký návrh spracovaný.

"Cestujúci bez lístka by museli cestovať v ďaleko väčšej hanbe, lebo by si to hneď každý všimol, že si pri nástupe nepípli (prípadne aj vodič)." - A možno by si to nikto nevšimol lebo tvojim autobusom s päťnásobnou jazdnou dobou by nikto nejazdil.
Reakcia na: 810zssk #44:
Prečo by to malo byť drahšie? Veď práveže pointa je aj ušetriť na zbytočnostiach. Poplatky bankám sa platia aj teraz za kúpu lístkov online, v automatoch alebo v predajniach. Prečo by ich malo vyhnať do auta to, že cestovanie VHD je jednoduchšie? Komu presne sa takto znemožní cestovanie v MHD? Veď ešte aj tí bezdomovci majú nárok na bezplatný účet v banke.

Prečo sú potrebné analógové riešenia ako záloha? Tie označovače papierových CL, ktoré sú vo vozidlách sú predsa elektronické a môžu zlyhať. Akú zálohu máme tam? A keby boli schopné označovať aj pri kolapse digitálneho systému platieb, tak stále vieš ako núdzové riešenie vytiahnuť papierové lístky a terajšiu tarifu. Aj keď v takých prípadoch by mohla byť VHD zdarma.

Prečo nemôžeme motivovať ľudí používať VHD ako píšem nižsie? (Čo by bolo mimochodom ešte lepšie ako teraz, lebo teraz keď už si raz kúpia električenku, tak po zvyšok jej platnosti už nemajú inú motiváciu ju využiť ako tú, aby to neboli vyhodené peniaze. V mojom návrhu je každá cesta cestou k zľave/benefitu.)

Off the top of my head ďalšie benefity, ktoré mi napadajú sú, že kilometrová taxa by bola ďaleko spravodlivejšia a nemuseli by sa cestujúci báť, že im ich neviemkoľkominútový lístok nevystane na spoj, na ktorý chcú prestúpiť, lebo trčia v zápche.

Cestujúci bez lístka by museli cestovať v ďaleko väčšej hanbe, lebo by si to hneď každý všimol, že si pri nástupe nepípli (prípadne aj vodič).
Reakcia na: 3pa3ck3 #43:
Ale veď ako píšem, pravidelní cestujúci sa dajú zvýhodniť aj inak. Okrem spomenutého príkladu mi napadajú ešte ďalšie. Napríklad by mohli dať, že keď v nejakom kalendárnom mesiaci precestuješ určitú sumu, tak v ďalšom budeš mať nejakú zľavu a keď to takto budeš robiť pol roka tak ešte väčšiu zľavu a po roku dostaneš možno aj 100% zľavu na nejaké časové obdobie. Prípadne ešte lepšie by bolo keby sa zaviedla cena za km v nejakom vozidle a keď vtedy precestuješ určitú sumu napr. 30€ tak najbližších 5€ neplatíš alebo tak. Niečo ako v Lidl Plus appke, kde dostávaš kupóny keď nakúpiš za určitú sumu. Proste jediné, čo by cestujúci musel vedieť, je že si treba pípnuť pri nástupe a prípadne poslednom výstupe a že čím viac precestuje, tým výhodnejšie pre neho. Oplatili by sa tak aj tie tvoje jednozastávkové cesty.
Dnes na radiale elektrizuju pristresky. Mozno aj nabijacky konecne zacnu fungovat.
Reakcia na: navstevnik9 #36:
A čo by mal byť benefit tebou navrhovanej revolúcie, okrem toho že ľuďom zdražíš dopravu, vyženieš ich do áut a niektorým úplne znemožníš použitie VHD?

Som plne za zvýhodňovanie moderných foriem platby, ale ako backup zatiaľ určite musia zostať aj analógové riešenia a v žiadnom prípade nie je vhodné rušenie PCL ktoré sú jednou z hlavných motivácií používať MHD pravidelne.

A odhliadnuc od toho všetkého, tvoja revolúcia by znamenala že každý cestujúci by si pri každej ceste musel pípať kartu. Fakt ďakujem za takéto zlepšenie.
Reakcia na: navstevnik9 #41:
Ale veď netvrdím, že predaj lístkov cez platobné karty (a celkovo jednorazových lístkov) je blbosť. Pre občasných cestujúcich majú význam. Avšak pravidelní cestujúci môžu s dopravcom (a vlastne aj objednávateľom) uzavrieť paušálnu zmluvu, ktorá je výhodná pre všetky strany.

Ja osobne v Bratislave auto nemám, takže neviem to úplne porovnať, ale ako hlavnú výhodu PCL hodnotím to, že mi dáva voľnosť a môžem sa zviezť kedykoľvek aj jednu zastávku, ak sa mi v tej chvíli nechce ísť pešo.
Reakcia na: si #33:
dnes, keď reálne o tebe už len web prehliadače dokážu zhromažďovať viac informácií než si myslíš, by som sa nejakou bezkontaktnou platbou fakt nezaťažoval. zvlášť keď má nulovú výpovednú hodnotu (dokáže takto tvojou kartou zaplatiť ktokoľvek, takže reálne za tebou žiadna digitálna stopa ktorá by dokazovala že si to skutočne ty, nezostáva).
Reakcia na: 3pa3ck3 #38:
Toto znie ako špekulovanie a v podstate hovoríš, že takto dopravca vie okradnúť ľudí o peniaze, lebo si zaplatia vopred aj za cesty, ktoré možno ani nevyužijú. VHD je pre cestujúcich, nie pre dopravcov.

Čo sa auto vs. VHD týka, skôr pôjdem VHD ako autom, keď viem, že nemusím riešiť žiadne električenky a maturovať nad tým, aký lístok si kúpiť.
Reakcia na: si #35:
Tak eliminovanie zastavení nesúvisí len s rýchlosťou MHD, ale aj s plynulosťou a komfortom. Ono pre stojaceho cestujúceho nie je nič príjemné, keď ho najprv hádže dozadu a potom dopredu. Preto je optimálne ak rozbehy a zastavenia súvisia len so zastávkami (a nie s križovatkami, alebo výhybkami). No a pri veľkej hustote zastávok a tlačení rýchlosti na maximum vytváraš rovnaký efekt.

V Dúbravke a Karlovke sú zastávky nahusto a v drvivej väčšine sa na 60 km/h ani nestíhaš rozbehnúť (pokiaľ nejdeš nadoraz pri akcelerácii a brzdení) a za celú radiálu v ideálnom vesmíre šetríš jednotky sekúnd pri značne zvýšených nákladoch a zníženom komforte cestujúcich (cestujúcich nebaví jazda "80 knots, V1, rotate" a potom "abort take-off").

Jediné zmysluplné miesta sa ukázali Tunel a Starý most. Každopádne, naháňať tu sekundy a potom stratiť desiatky motaním sa po obchodnej a jazdou cez výhybky nie je úplne cesta.
Reakcia na: si #33:
Na mobilných zariadeniach s Google Pay si vieš NFC zapnúť a vypnúť jak je libo.

Už teraz sa o tebe skladujú informácie, kde pracuješ a bývaš, prípadne, ak máš mobilný telefón, tak ten je možné zmanipulovať tak, že by vedel hlásiť aj tvoju aktuálnu polohu. Takže nijaké významné novosti by sa z tohto o tebe nedozvedeli. Navyše keď používaš PCL alebo eCL s kartou vydanou na tvoje meno, tak tam tie informácie sú už teraz.

Treba tiež povedať, že keby aj nastal v Bratislave druhý holokaust, tak riešenie nespočíva v tom sa skrývať, ale sa postaviť na odpor a toto môže byť ďalší popud pre ľudí, aby to urobili, s tým že v núdzovom prípade vieš stále cestovať bez lístka, prípadne na ukradnutú kartu.
Reakcia na: navstevnik9 #36:
Predplatné lístky predstavujú určitú výhodu aj pre dopravcu/predajcu lístkov (v IDS to nemusí byť dopravca), keďže dostane peniaze hned a nemusí sa spoliehať, že či tí ľudia budú cestovať. A plus je tu aj motivácia zo strany mesta - predať domácim PCL a tí už potom majú o jeden dôvod menej používať autá (napokon toto sa spravilo so zľavnením ročných električeniek)
Reakcia na: si #33:
Hlavná výhoda bezkontaktnej platby je bezpečnostná - kartu (alebo iné platobné zariadenie) máš po celý čas v ruke. A pokiaľ ich máš v peňaženke aspoň dve, tak pravdepodobnosť nevyžiadaného odčítania údajov je minimálna, keďže sa navzájom rušia.
Reakcia na: 810zssk #32:
To musí byť stále Slovensko za opicami a robiť všetko až posledné? To nemôžeme raz spraviť my v niečom "revolúciu"? Prečo by nemohla byť Bratislava prvé také mesto a ísť príkladom druhým? Kto potrebuje neekologické papierové lístky, ktoré sa premočia v daždi a v pote rúk? Kriminálnici, ktorí nechcú, aby bola stopa o tom, že išli MHD? Veď koľko ľudia zaplatili si budú môcť pozrieť online, prípadne na tých displejoch vo vozidlách a po zúčtovaní aj v internetbankingu/bankomate/call centre banky/pobočke banky. Keď chcú vedieť vopred tiež, by sa to tak mohlo dať pozrieť, prípadne veď existuje infolinka DPB, nie?

Prečo by mali byť predplatné cestovné lístky?

Podľa mňa sú toto úplné prežitky, na ktorých ľudia lipnú, lebo "vždy sa to tak robilo", a hlavne sú to úplne zbytočne vyhodené peniaze.
Reakcia na: Ike #30:
mas dojem ze z dubravky to je za rohom ? pri dlzke trasy, rychlosti a hustote zastavok sa ti odtial do centra oplati casto skor autobus....

PS: ak sa ti 5-10 s na spoji zda byt uplne zanedbatelnych, tak mi skus vysvetlit vyznam nestastnej stopky na krizovatke cachtickaxdetvianska - tam elektricka na prednost ani ked bola na vedlajsej dlhsie necakala, zato kolony v rannej/popoludnajsej spicke ktore ta stopka v sucasnosti generuje (a viaznu v nich aj autobusy DPB) su (este v kombinacii s obmedzeniami pri NKD) znacne....
Reakcia na: si #33:
Pri zneužití karty ti banka peniaze vráti.
Reakcia na: navstevnik9 #31:
bezkontaktnu funkciu som dal na karte zablokovat hned ako s tym prisli, v jednej z bank sice na mna teta pozerala ze naco, vsak co je to 20e (v tom case platny limit na nepotvrdzovane bezkontaktne platby), ale ak sa to zda byt niekomu malo, moze mi to posielat denne na ucet, nepohrdnem....
poslem ti svoje cislo uctu ? 😃

PS: ja osobne som vo vseobecnosti na taketo veci dost paranoidny, a radsej uprednostnim pokial mozno anonymnu prepravu.... a ak sa to niekomu zda ze vsak kto nerobi nic zle nema sa coho obavat, tak nech si skusi nastudovat nieco o holandskych zidoch a druhej svetovej.... (a dejinne udalosti sa zvyknu opakovat), tak naco zanechavat za sebou stopu vacsiu nez je naozaj nevyhnutne ?
Reakcia na: navstevnik9 #31:
Nepoznám žiadne mesto ktoré by prešlo na tebou popísaný model zrušenia iných produktov. Pre časť cestujúcich sú stále potrebné.

Čo sa predplatných lístkov týka, tie sú zakladom cenovej politiky väčšiny miest. Rozhodne to nikto nebude rušit. Dá sa samozrejme debatovať či ich nemožno riešiť efektívnejšie, ale zostať musia.
Reakcia na: 810zssk #29:
Veď toto, že už to dokonca aj v nejakej miere funguje. Tak načo ešte existujú papierové a iné lístky, keď bezkontaktnú platobnú kartu alebo nejaký Apple/Google Pay má každý? Resp. si môže zo zákona vybaviť bezplatný účet v banke s takou kartou, ak je nízkopríjmový. Deťom a dôchodcom by to mohli dať zadarmo tak ako majú aj vlaky. Prečo tu riešime, že nejaké automaty nefungujú? Prečo sa vôbec vyhadzujú peniaze na nejaké automaty a ich údržbu? A načo sú predajné miesta DPB keď už sme pritom? Veď proste si pípni svoju kartu pri nástupe a hotovo. Čo tam treba viacej riešiť? Načo električenky? Keď chcú zvýhodniť pravidelných cestujúcich, tak nech im dajú napr. po polke mesiaca pravidelného pípania z/do roboty druhú zadarmo alebo čo. Celé zle.
Reakcia na: si #28:
Problém je, že dá sa "pomaly ponáhľať". Šetrenie času má v skutočnosti význam len vtedy, ak sa signifikantne prejaví od konečnej po konečnú. Ale ísť na nejakom úseku o 5 s kratšie a stihnúť tú istú fázu signálneho plánu sú vyhodené financie do kanála. Bolo by iné, keby chodila povedzme električka do Devínskej Nove Vsi a ten rozdiel rýchlosti by Ti spravil oveľa viac úžitku.
Reakcia na: navstevnik9 #27:
Mýlite sa v tom že to už niekoľko mesiacov funguje (zatiaľ len v MHD).

Problém je že v Bratislave je takýto spôsob platby drahší a nevýhodnejší ako iné druhy lístkov, preto ho využíva minimum ľudí.

Inak "električenky, automaty, lístky, zóny a sprostosti" majú aj v Londýne.
Reakcia na: lostrail #26:
je mi jasne ze zmena maximalnej rychlosti pri hustote zastavok nejaky zasadny zazrak nespravi (a vyriedenie zastavok na trati je asi politicky nepriechodne), ale tak aj tych par sekund by bolo aspon nieco..... (a ono ked si tu sekundu dakde nacenis a prenasobis poctom spojov a ludi v nom....)
Nechápem, prečo to nemôžu spraviť ako v Londýne alebo Hongkongu, kde si len pípneš kartu ideálne bankomatovú alebo nejakú v mobile pri nástupe, prestupe a prípadne aj pri výstupe aby sa nemuselo predpokladať, že bol výstup na konečnej? Systém vypočíta koľko taká cesta stojí a vybavené. Kukneš si to potom niekde online, prípadne ti vyskočí notifikácia z nejakej aplikácie. Zbytočne tu vymýšľajú električenky, automaty, lístky, zóny a sprostosti. Turisti potom nech maturujú nad tým, ako funguje systém, pritom technológia už aj priamo v tých vozidlách je namontovaná taká, že sa to dá implementovať zajtra, ak to niekto nakódi. 🙄 Alebo sa mýlim?
V kratkosti sa vratim k tej rychlosti. Odhliadnuc od odflaknutej modernizacie a od skutocnosti, ze to, co realne reklamuju, su nepodstatne detaily oproti skutocnym problemom tejto "modernizacie", je prinos zvysenia rychlosti z 50 km/h na 60 km/h nepatrny, az ziadny.

Zastavky su na tejto radiale pomerne blizko, vari okrem casti medzi sidliskami (ale ani Krcace nie su v takom rozstupe, ako byva bezne napr. pri metre), ci medzi Rivierou a Botanickou zahradou, pricom najvacsim problemom nie je rychlost, ale doba stanicenia (brzdenie a rozbeh) a potom krizovatky, kde nie je uplna preferencia (pocas nedavnych ciest sme stali na krizovatke s Harmincovou a potom pred Rivierou (v hocijakom smere). Zvysenie rychlosti na takejto trati bude mat za nasledok setrenie casu maximalne niekolko sekund, pricom napr. medzi takymi Kutikmi a Borskou je vobec otazne, ci sa vozidlo na 60 km/h vobec dokaze rozbehnut.

Mimochodom, ani tie prejazdy, kde ma byt uplna preferencia, nie su bez chyby (ktovie, ci je to feature alebo bug). Raz sa mi stalo na otocke nad Segnerovou, ked som cakal na zelenu, ze elektricku, ktora sa rozbehla zo zastavky, semafor v poslednej chvili zastavil a mna pustil. Vodic mal zjavne co robit sudiac podla jeho vyplestenych oci a miesta, kde elektricka napokon zastavila - predne spriahadlo zasahovalo do samotnej otocky, takze som ju musel obchadzat velmi opatrne. Priznam sa, ze som vobec necakal, ze dostanem volno, kym neprejde elektricka a tak by to malo byt spravne, ale toto bola bud nejaka nestastna nahoda v synchronizacii udalosti (ak tam nejaka je) alebo je to problem, ktory treba odstranit.

V kazdom pripade pri tom, ze napr. krizovanie Nad luckami si stale len veselo blika a hlavne pri vzdialenostiach zastavok od Kutikov po Nad Luckami, zrychlenie na 60 km/h nema zmysel. Iste, mozno by to posobilo dynamickejsie pri pozerani z okna a clovek by asi nadobudol subjektivny pocit, ze je to lepsie, pricom mozno medzi Nad luckami a Segnerovou, prip. Rivierou a Botanickou zahradou, ci v okoli Krcacov by to par sekund usetrilo, no vysledny efekt by asi nestal za tu namahu, nehovoriac o nepoucitelnych chodcoch, ktori sa doslova vrhaju na trat a pri zvysenej rychlosti sa samozrejme zvysuju zabrzdne vzdialenosti, ci rychlost, pri ktorej dojde ku kolizii.

Naopak, zastavky na znamenie by urcite efekt mali, aj ked tu sa treba zamysliet, ako sa da na toto napasovat nejaky rozumny CP (OK, pri existencii tabul a virtualnej tabule imhd sa tento problem ciastocne vytraca), resp. v ktorom smere a ktorych hodinach tuto vychytavku umoznit, aby nedochadzalo k vyznamnejsim posunom polohy vozidiel. Kedze to ale inde uz vyriesili, asi je to mensi problem, ako ho vidim ja.
Reakcia na: Trammat #21:
Toto bola reakcia na kokrétny návrh, aby Stopka pro sedadlách automaticky aktivovala dopyt na najbližších dverách
Reakcia na: Urbanway 2423 #22:
Veď ale problém nespočíva v tom že to tlačidlo nechce človek stlačiť, ale v tom že to tlačidlo nie je na dosah.
Reakcia na: 810zssk #16:
Ani mne to nepríde ideálne, ale systém tak napriek tomu niekoľko rokov funguje a 99% cestujúcich to pochopí a rešpektuje. A keď to funguje na autobusoch a trolejbusoch, tak nevidím žiadnu inú relevantnú prekážku, prečo by to analogicky nemalo fungovať na električkách, keď už technické komplikácie boli odstránené.
Reakcia na: 810zssk #14:
Aj v Brne a Prahe nemajú električky žiadnu extra signalizáciu a zastávky na znamenie tam normálne majú, takže s týmto by nemal byť problém, veď keď chcem na zastávke na znamenie vystupovať, tak (aspoň ja) vždy stlačím pre istotu to tlačidlo.
Reakcia na: 3pa3ck3 #20:
A nebolo by praktickejšie najprv stlačiť stopku a potom sa presunúť k dverám?
Reakcia na: Cancer #19:
Lenže cestujúci nemusí ísť k najbližším dverám. Ja, ak sa ponáhľam a viem, ktorým smerom budem po vystúpení pokračovať, sa presúvam k dverám, presun ku ktorým mi ušetrí pár sekúnd
Reakcia na: 3pa3ck3 #17:
Ideálne je keď tlačidlo dostupné zo sedadla aktivuje aj dopyt pri najbližších dverách a cestujúci už žiadny dopyt nemusí riešiť a iba sa vyberie ku dverám keď vozidlo začne spomalovať (vchádzať do zastávky).

Aj tak nemôžu cestujúci vystupovať hneď ako vozidlo zastaví aj keby hneď mali už aktivovaný ten dopyt – najprv sa totiž musia tie dvere aj otvoriť. Ale ty zrejme považuješ za optimálne aby sa cestujúci najlepšie tlačil cez dvere skôr ako sa vôbec poriadne otvoria – veď už sú pootvorené, už sa otvárajú tak prečo sa tí blbci netlačia von cez tie dvere? Či ako?
Reakcia na: 3pa3ck3 #17:
A ešte ideálnejšie by bolo len pribrzdiť a vyhodiť ich za jazdy z otvorených dverí, ale tak nerobíme to.
Reakcia na: 810zssk #16:
Lenže ideálne je, aby ľudia aj na stálej zastávke stáli pri dverách so stlačeným dopytom ešte pred zastavením vozidla, aby sa minimalizoval čas na výstup.
Reakcia na: Solider #15:
No mne to nepríde ideálne ani v autobusoch. Toto sa malo vyriešiť skôr ako sa začali rozširovať zastávky na znamenie. Tlačidlo má byť dostupné z každého sedadlá, to je štandard po celej Európe. Nepríde mi neprirodzené že človeku sa nechce behať po autobuse minútu pred príchodom do zastávky.
Reakcia na: 810zssk #14:
A koľko autobusov alebo trolejbusov má tlačidlá v dosahu rúk? Napríklad v takej štvorke pred kĺbom? Hádam z logiky veci vyplýva, že keď chcem vystúpiť, tak sa pripravím o niečo skôr.

Veď nikto nehovorí, že musí zatlačiť hneď, keď vozidlo odíde z predošlej zastávky. Takýchto konfliktných situácií je XY aj dnes. Niekto si stlačí v zastávke alebo až do zastávky sedí, a potom vyvreskuje po vozidle, že on chcel vystúpiť. Toto nie je dôvod.
Reakcia na: Solider #12:
Až na to že električky nemajú žiadnu signalizáciu na zastavenie okrem tlačidiel pri dverách. Takže človek by musel vstávať už pred zastávkou (a navyše v slušnej vzdialenosti).
Reakcia na: Kobenhavn #8:
No, veľká škoda, že zvyšovanie rýchlosti električiek na vybraných úsekoch na 60 km/h akosi už nie je témou dňa.
Reakcia na: Urbanway 2423 #11:
Električkovým zastávkam na znamenie už nič nebráni, keďže všetky premávkové električky majú svetelnú signalizáciu stlačeného dopytu. Tú staré dupláky nemali, pretože mali otočné prepínače.
Reakcia na: Kobenhavn #8:
Bola vlastne niekedy v Bratislave povolená 60-ka pre električky, alebo tu bola odjakživa iba 50-ka? Neuvažovalo sa niekedy aj nad zavedením zastávok na znamenie pre električky?
Reakcia na: N/A #9:
Viem, že trochu prehnane, ale celá situácia mi už aj hodne prehnaná pripadá, určite chápeš, na čo narážam… Lebo naozaj takéto sprostosti a presne ako si povedal, úplne silene a zbytočne nepomôžu vôbec nikomu. A tu už nepomôže ani najlepší marketing na svete a ani najlepšia komunikácia s verejnosťou.
Reakcia na: TramLover #7:
Uviedol si to možno trocha prehnane, ale úplne s tebou súhlasím, veľa vecí sa robí silene, aby bolo čo vykázať, pričom kopa vecí z toho sú blbosti. Za mňa je najväčšia blbosť premenovanie zastávok.
Reakcia na: Solider #4:
Veď a načo? Zase ďalší dôvod, prečo nezvýšiť rýchlosť električiek.
Celá táto “modernizácia” je jedna obrovská fušerina. Celá trať duní, na niektorých miestach (najmä okolo Lafranconi) je rozchodník už úplne vyschnutý, nefungujú automaty, rozpadávajú sa betónové priecestia, o oblúkoch radšej ani nehovorím. A vraj projektované na 65 km/h… 😂😂😂 A dalo by sa pokračovať. Ak trať nebude skolaudovaná, tak pevne dúfam, že toto bude mať dohru, napríklad vyvodením politickej zodpovednosti. Ale hlavne, že máme Hlavnú Stn. (teda Hlavnú Slovenskú technickú normu) a Partizánska Lúka sa pletie s Partizánkou. Už len počkať, kedy sa ľuďom začnú pliesť “Zlaté piesky” a “Zlaté schody”… Fakt na GRC! Posledný, nech zhasne.
Reakcia na: johnnyjanko #1:
Prípadne multinefunkčné.
Reakcia na: Solider #4:
Nie, to je feature v BA 😁
A kockaté oblúky nie sú hodné reklamácie?
Reakcia na: N/A #2:
Blbe zakony, blbe podmienky, odflaknuta robota za 3nasobok casu asi ako na zapade.
Ja sa pýtam, či sa v tejto krajine dá niečo zrealizovať na prvý krát, bez tisíc pripomienok pri súťaži, za normálne peniaze a bez spätnej reklamácie a fušerskej roboty? Nechápem kde to žijem, toto je nonsens.
"Nefunkčné multifunkčné automaty" - toto ma fakt pobavilo. Navrhujem zaviesť do praxe označenie "nulifunkčné automaty". 😂