Expertná skupina zhodnotila možné technické riešenia električkovej trate popri SND.
Magistrát hlavného mesta informoval o výsledkoch vyhodnotenia možností technického riešenia novej električkovej trate popri budove Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici skupinou medzinárodných expertov, ktorá bola zriadená v októbri minulého roka. Expertná skupina pozostávala z odborníkov na akustiku, dopravné inžinierstvo a architektúru z inštitúcií nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike, Poľsku, Belgicku, Francúzsku a Švajčiarsku. Zastúpenie v skupine mali aj odborníci z Ministerstva kultúry SR a Slovenského národného divadla. Cieľom skupiny bolo zistiť, či je možné realizovať električkovú trať tak, aby sa zamedzilo negatívnym dopadom hluku a vibrácií na budovu SND.
"Členovia skupiny v spoločnom prehlásení súhlasia, že je možné pred divadlom stavať a prevádzkovať električkovú trať bez výrazného vplyvu na divadlo v prípade, že budú prijaté primerané opatrenia. Prehlásenie obsahuje aj podrobný popis odborných krokov, ktoré bude nutné vykonať, aby sa tieto opatrenia zabezpečili. Zahŕňať majú napríklad technickú kontrolu stavu budovy divadla a garáží, statický a konštrukčný posudok existujúcej konštrukcie garáží, meranie existujúceho charakteru hlučnosti a vibrácií v budove SND, stanovenie cieľových akustických kritérií, meranie hlučnosti a vibrácií v blízkosti koľajových tratí či porovnanie existujúcich električkových tratí vedených v blízkosti divadiel vo svete. Na základe týchto poznatkov bude následne realizovaná štúdia uskutočniteľnosti, ktorá vyhodnotí schopnosť konkrétnych technických riešení naplniť požiadavky na zamedzenie negatívneho vplyvu hluku a vibrácií, ako aj ekonomickú náročnosť týchto riešení," uviedol magistrát v tlačovej správe.
Magistrát verí, že závery expertnej skupiny, podľa ktorých prevádzka električkovej trate pri vhodnej realizácii negatívne neohrozí hlukom a vibráciami prevádzku divadla, presvedčia Ministerstvo kultúry SR udeliť súhlas s vedením električiek po Pribinovej ulici, keďže to je vlastníkom pozemkov pred divadlom. Konkrétne technické riešenie električkovej trate pri SND má stanoviť spomínaná štúdia uskutočniteľnosti.
Mesto zastáva názor, že vedenie električkovej trate spájajúcej Petržalskú a Ružinovskú radiálu po Pribinovej ulici je najvhodnejšie riešenie z technického hľadiska i z hľadiska dopravného s ohľadom na obsluhu nového bratislavského centra. Zvyšných šesť preverovaných variantov vedenia trate je podľa magistrátu nerealizovateľných z dôvodu zásadných technických prekážok, pozemkových vzťahov a negatívnych dopadov na dopravu.
bobitwo
Teraz som si pozrel niečo. Tak tie nové električky majú kombinovanú kapacitu cca 350 ľudí, vlakové súpravy majú kapacitu cca 350 sediacich (dajme tomu 700 dohromady). Na trase BA-KN je max. prevádzková rýchlosť 80km/h.
Možné riešenia:
1) úsek BA-DS dvojkoľajná trať.
2) čo som pozeral schému tej trasy okolo divadla, tak niekde v úrovni ako je Prístavná bolo naznačené pripojenie Vrakunskej radiály. Ak sa toho chytím, tak trasa električky cez Podunajské Biskupice - Rovinka - Dunajská Lužná - Kalinkovo - Hamuliakovo - Šamorín (tu si viem predstaviť 2-3 zastávky a depo, kde by sa na noc nechali električky, aby sa ráno nemuseli vypraviť z BA) vyťaženosť so Šamorína by asi bola slušná. Električka by si mohla dať nejaké rozumné kolečko okolo centra a hneď z centra do Šamorína. Neviem aké sú normy ma pauzu a jazdu.
3) z Dúbravky predĺžiť linku cez Borry ( nákupné centrum, stavia sa tam dosť veľká bytová zástavba a aj bude stavať) - Záhorská Bystrica - Stupava (koniec linky a depo na odstavenie v noci ako v prípade Šamorína). O počte zastávok, tak 2 v Záhorskej, 2-3 v Stupave, proste aby to malo zmysel.
4) trasa z Vajnor - Ivanka - Bernolákovo (viem, že tu je železničná trať) - Chorvátsky Grob - Slovenský Grob - Viničné - Pezinok (tu koniec a depo, podobne ako prípad Šamorín a Stupava) na Čiernej vode v Chorvátskom Grobe sa plánuje masívna výstavba, 8000 bytových jednotiek, dajme tomu že to bude odhadom 20-24 tisíc ľudí, teda mesto veľkosti Dunajskej Stredy.
5) napojenie na trasu z Vajnor smer Ivanka - Zálesie - Malinovo - Tomášov (možno zakomponovať do toho Most pri Bratislave alebo trasa z Vrakuňa - Most pri Bratislave - Malinovo - Tomášov (možnosť pridať Zálesie) . Ten bod by som riešil ako úplne posledný, optimum by bolo mať obe spomenuté vetvy, pre prípad, že by sa niečo stalo či už vo Vajnoroch alebo Vrakuňa, bola by obchádzková trasa. Keďže tak veľa cestujúcich z Tomášova nebude, interval v čase dopravnej špičky odchod z Tomášova po 15&20 minútach, ale raz smer Vajnory, raz Vrakuňa na preskačku.
Bod 1) je jasný, body 2) a 3) dávajú už zmysel aj teraz, možno by na stavbu sa dali zohnať peniaze z EU, kdeže už sa ide mimo BA. Interval v čase dopravnej špičky, cca 6:00-9:00 a 15:00-18:00 každý 10-15 minút, inak každých 30-60 minút (záležalo by na naplnenosti, ale veľká asi nebude s tým, že súpravy končili v Šamoríne a v Stupave tak medzi 22-23 hodinou, začiatok v samých mestách okolo 5tej. Myslím, že by to pokrylo potreby väčšiny ľudí. Cez víkend kľudne redší interval, každý 30 minút? Bod 4) by tiež bol zaujímavou alternatívou a mohol by čiastočne kapacitne odľahčiť vlakové spoje teoreticky. Celé to je len ideové riešenie.