Expertná skupina zhodnotila možné technické riešenia električkovej trate popri SND.
Magistrát hlavného mesta informoval o výsledkoch vyhodnotenia možností technického riešenia novej električkovej trate popri budove Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici skupinou medzinárodných expertov, ktorá bola zriadená v októbri minulého roka. Expertná skupina pozostávala z odborníkov na akustiku, dopravné inžinierstvo a architektúru z inštitúcií nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike, Poľsku, Belgicku, Francúzsku a Švajčiarsku. Zastúpenie v skupine mali aj odborníci z Ministerstva kultúry SR a Slovenského národného divadla. Cieľom skupiny bolo zistiť, či je možné realizovať električkovú trať tak, aby sa zamedzilo negatívnym dopadom hluku a vibrácií na budovu SND.
"Členovia skupiny v spoločnom prehlásení súhlasia, že je možné pred divadlom stavať a prevádzkovať električkovú trať bez výrazného vplyvu na divadlo v prípade, že budú prijaté primerané opatrenia. Prehlásenie obsahuje aj podrobný popis odborných krokov, ktoré bude nutné vykonať, aby sa tieto opatrenia zabezpečili. Zahŕňať majú napríklad technickú kontrolu stavu budovy divadla a garáží, statický a konštrukčný posudok existujúcej konštrukcie garáží, meranie existujúceho charakteru hlučnosti a vibrácií v budove SND, stanovenie cieľových akustických kritérií, meranie hlučnosti a vibrácií v blízkosti koľajových tratí či porovnanie existujúcich električkových tratí vedených v blízkosti divadiel vo svete. Na základe týchto poznatkov bude následne realizovaná štúdia uskutočniteľnosti, ktorá vyhodnotí schopnosť konkrétnych technických riešení naplniť požiadavky na zamedzenie negatívneho vplyvu hluku a vibrácií, ako aj ekonomickú náročnosť týchto riešení," uviedol magistrát v tlačovej správe.
Magistrát verí, že závery expertnej skupiny, podľa ktorých prevádzka električkovej trate pri vhodnej realizácii negatívne neohrozí hlukom a vibráciami prevádzku divadla, presvedčia Ministerstvo kultúry SR udeliť súhlas s vedením električiek po Pribinovej ulici, keďže to je vlastníkom pozemkov pred divadlom. Konkrétne technické riešenie električkovej trate pri SND má stanoviť spomínaná štúdia uskutočniteľnosti.
Mesto zastáva názor, že vedenie električkovej trate spájajúcej Petržalskú a Ružinovskú radiálu po Pribinovej ulici je najvhodnejšie riešenie z technického hľadiska i z hľadiska dopravného s ohľadom na obsluhu nového bratislavského centra. Zvyšných šesť preverovaných variantov vedenia trate je podľa magistrátu nerealizovateľných z dôvodu zásadných technických prekážok, pozemkových vzťahov a negatívnych dopadov na dopravu.
bobitwo
Čo si pamätám, tak električky v BA majú trolejové vedenia vo výške cca 5,5m nad koľajami, ale možno sa mýlim
Za najväčšiu slabinu považujem neochotu mesta spraviť "radikálne" rozhodnutie. Čo tak zobrať z Landererovej 1 pruh v každom smere a viesť tade električku? Žiaľ čo som pochopil, mesto chce mať na Pribinovej električku, na Landererovej autobusy a nechce siahať na pruhy, lebo by obmedzilo autá a na Mlynských Nivoch autobus+trolejbusy.
Za ďalšie, čo som čítal o nejakých plánoch, videl vizualizácie, tak od SND smerom AS Mlynské Nivy má vyrásť niečo podobné ako Skypark, Twin city, Panorama city. Niečo na spôsob amerických downtown, veľa výškových budov pokope. Celú tú časť bude vlastne rozdeľovať Landererova, kde je 6-8 pruhovaná cesta, záleží v ktorej časti. Je tam vysoký predpoklad, že tam bude veľký pohyb ľudí, podľa nejakých správ môže ísť až o 100 000 pracujúcich, či bývajúcich v danej oblasti. Mesto by teda malo skôr riešiť upokojenie IAD v danej oblasti a posilniť MHD. Teda z Landererovej spraviť kvázi bulvár, kde by boli 2x električkový pruh a 2x pruh pre autá, hlavne dopravná obsluha. Žiaľ to už bude pasé, keďže sa pod Prístavným mostom prerába križovatka a nápor áut bude ešte väčší, keď po diaľnici, resp. R7 sa dostanú prakticky do centra.
Z môjho pohľadu celá D4/R7 nedáva zmysel a nerieši situáciu, len privedie ešte viac áut do BA. Rozumným riešením s rozumným rozpočtom by bolo potiahnuť električkové trate do Stupavy, Senec, smer Dunajská Streda, aby to prešlo cez tie najvyťaženejšie obce, odkiaľ chodí najviac ľudí. Niečo podobné funguje v Nemecku vo Frankfurte nad Mohanom, tzv S-bahn. Prečo električky? Tie nové električky od Škody dokážu jazdiť až 100km/h, to je zvyčajne aj rýchlosť osobných vlakov. Vysoká kapacita električiek, v prípade potreby už dodané modely by isto vedel výrobca upraviť, ak by bolo treba. Existujú v BA na to depá a opravovne, netreba stavať nové, aspoň opravovne, ani preškolovať personál. Ďalšia výhoda, cestujúci napríklad zo Stupavy, čo robí v Ružinove sa teoreticky bude vedieť odviesť 1 linkou do centra a odtiaľ pokračovať ďalšou. To platí aj o ostatných, nebudú sa sústreďovať len na pár bodoch ako vlakové stanice, ale sa rozpustia postupne ľudia. Je tu problém legislatívy (MHD nemôže jazdiť mimo BA, ale pri troche snahy sa to dá vyriešiť) a ochota okolitých obcí súhlasiť s daným projektom, keďže postoj veľkej časti vedení okolitých obcí je ten, že oni nemajú problém s dopravou, to má BA. Ale podľa rôznych prieskumov do BA prichádza denne cez pracovný týždeň 200-250 tisíc ľudí za robotu, či školou. Metro je utopia, toto môže byť celkom schodné riešenie, navyše stavba električkovej trate nie je tak priestorovo náročná ako vlaková + nemá tak vysoké nároky nosnosť podložia, stúpania/klesania, menšie oblúky a električku je jednoduchšie vtesnať do mesta ako vlak.