Téma zjednotenia číslovania trolejbusových liniek s autobusovými sa opakovane vracia.
Cestujúci, ktorí chodia okolo ešte nesprevádzkovaných zastávok MHD na zrekonštruovaných Mlynských nivách, si už možno všimli nové zastávkové označníky, na ktorých sa objavili tabuľky s číslami liniek. Okrem bežných liniek, ktoré tadiaľ premávali pred výlukou, sa na terčíkoch objavili aj čísla liniek 60 42 72 s cieľovými zastávkami zhodnými s trolejbusovými linkami 205 212 a 202. Zaujímali sme sa preto, či sa v rámci zmien po spustení premávky po Mlynských nivách uvažuje aj s prečíslovaním trolejbusových liniek.
S otázkou sme sa obrátili na Dopravný podnik Bratislava i samotný magistrát hlavného mesta. "O prečíslovaní trolejbusových liniek sa aktuálne neuvažuje. Je to krok, ktorý sa pravidelne rieši, ale v tomto momente nepristúpime k jeho zavádzaniu. Označníky, ktoré na ulici Mlynské nivy boli osadené aj s novým číslovaním trolejbusov, boli osadené predčasne," informovala nás hovorkyňa DPB Ľubica Melcerová. Spomínané nové číslovanie trolejbusových liniek je zachytené na schéme liniek.
Očíslovanie trolejbusových liniek v samostatnom číselnom rade vychádza z histórie, kedy sa najskôr pri zavedení číselného označovania liniek v roku 1944 pre trolejbusy použili čísla z druhej desiatky (električky mali prvú desiatku a autobusy začínali od tretej desiatky). Toto číslovanie liniek vyzdržalo až do roku 1981, kedy po náraste počtu električkových liniek bolo potrebné uvoľniť druhú desiatku pre električky. Vtedy sa trolejbusy očíslovali trojcifernými číslami začínajúcimi číslicou 2.
Dvojstovkové čísla trolejbusových liniek prežili aj zavedenie tzv. oblastného číslovania liniek, ktoré sa od druhej polovice 1990-tych rokov aplikovalo pri autobusových linkách. Ani väčšia reorganizácia trolejbusových liniek v roku 1999 nepriniesla zjednotenie číslovania s autobusmi, hoci sa to pôvodne plánovalo. Prvou výnimkou, kedy bola trolejbusová linka očíslovaná v "autobusovom" rade, bola linka 33 na Dlhé diely, ktorá nahradila rovnomennú autobusovú linku. V roku 2012 k nej pribudla aj úplne nová trolejbusová linka 64. Výnimkou sú aj nočné trolejbusové linky, ktorých označenie tiež vychádza z pôvodne plánovaných nových čísiel denných trolejbusových liniek (44 -> N44, 47 -> N47, 72 -> N72). Zvyšné trolejbusové linky majú v súčasnosti čísla od 201 po 212.
So zmenou číslovania trolejbusov sa opäť uvažovalo pri reorganizácii trolejbusových liniek v roku 2016 a to aj v súvislosti s už skôr zavedeným Integrovaným dopravným systémom v Bratislavskom kraji, v rámci ktorého číslovanie regionálnych autobusových liniek v súčasnosti začína od čísla 215. Aby teda bolo zrejmé, ktoré linky sú mestské a ktoré regionálne, zamýšľalo sa zjednotiť číslovanie trolejbusov s mestskými autobusovými linkami podľa tejto schémy. Podľa vtedajších tiež neoficiálnych informácií s tým nesúhlasil magistrát hlavného mesta, preto sa číslovanie trolejbusov znova nezmenilo.
Okrem tradície teda neexistuje dôvod pre číslovanie trolejbusových liniek v samostatnom rade. Každá zmena však spôsobí nemalý zmätok v orientácii cestujúcich, najmä ak ide o zmenu dlhodobo zaužívaného označenia, preto je potrebné k nej pristupovať citlivo.
si
skus mi napriklad vysvetlit aky prinos pre cestujucich malo to ze jeden vecer sla linka 30 spod noveho mosta na zeleznicnu stanicu podunajske biskupice a druheho dna kamsi tusim do lamaca....
a teda neviem ci ked potrebujes cestovat dakam (napriklad napriklad k martinskemu cintorinu) ti pomoze to ze linky boli oznacene nejakym oblastnym cislovanim alebo si proste tak ako vacsina musis pozriet a zistis ze k hlavnej brane ti chodi 39 a 61 a z opacnej strany 50,78, ...) a bolo by ti uplne jedno aj keby tie linky mali povodne cislovanie (24,39 resp. 38,54,...)
a oznacenie trolejbusovych liniek v inom ciselnom rade ti ako troska znalejsiemu moze priniest informaciu, ze ak sa dotrepes dakam na zastavku a nie su tam droty, je len malo pravdepodobne ze sa ti tam objavi nejaky trolejbus (vynimkou su linky kde su systemovo nasadzane vozidla s pomocnym pohonom, to ale v principe z hladiska ocislovania trolejbusov inde ostava historicky len na L210 ktora v predlzenom useku nema droty)